Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
rinkeli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Elo 2008, 19:19
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja rinkeli »

wee kirjoitti: 19 Maalis 2018, 17:24
rinkeli kirjoitti: 19 Maalis 2018, 15:22 Nyt seitsemisen tonnia K:lla ajaneena olen kiinnittänyt huomiota alustan toimintaan, hieman negatiivisessa mielessä.
Alla siis CNG-farkku, Nokian R2-renkailla ja ajoalueena koko Etelä-Suomi.
Onnittelut. Miten on kaasu toiminut? Paljonko on muuten Opelin kaasu- ja bensattankkien koko ja paljonko niillä pääsee? Paljonko on kaasunkulutus? Ja mikä on tulppienvaihtoväli?

Meidän taloudessa ajelellaan Astra J:llä ja vanhalla -06 Bi-Fuel Volvo V70:llä. Keskikulutus on noin 5kg/100km tuntumassa maantiepainotetussa yhdistetyssä, pelkällä maantiellä hieman vähempi. 15-16kg kaasutankit ja niillä ajaa vähintään 300km maantiellä ja noin 240km "puhdasta" yhdistettyä ja noin 200km kaupunkia. Bensaa kyytiin tulee vielä 30l ja tulpat vaihtuu 40tkm välein.

Sanottakoon näin että polttoaineena en vaihtaisi kaasua pois. Helppoa, halpaa ja toimivaa. Halpaa vaikka ei Gasumin sopparilla ajelisikaan.

Kaasu-K on toiminut moitteetta, ei muuta valittamista kuin tuo tutina ja puuttuva pissapojansäiliön varoitusvalo.
Tankki on 19kg / 14l ja kaasulla pääsee viitisensataa kilsaa riippuen onko matka- vai kaupunniajoa. Oma ennätys on 522km kaasulla.
Tämänhetkinen keskikulutus tuolle vajaalle 7tkm matkalle on 3.89kg/100km, sisältäen siis kaikki ajot. Kohtuupienellä menee, joskin vältän moottoriteitä mahdollisimman paljon sillä vanhemmilla pääteillä on leppoisampi ajaa.
Bensaa olen tankannut kaksi kertaa joten sen kulutuksesta on vaikea sanoa mitään. Kannattaa käyttää 98:a tämän moottorin kanssa, 95 tuppaa käymään hieman epätasaisesti kunnon pakkasilla pari ekaa kilometriä kunnes vaihtuu kaasulle.
Tulpista en tiedä, tuntuvat vielä sytyttävän :)
Astra K CNG 2018
ksfv
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 27
Liittynyt: 02 Marras 2017, 18:40
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja ksfv »

Tervehdys
1500 km takana, muutama huomio lisää. Radio ei ole parhaimpia, jopa Kian radio kuului paremmin. Sadetunnistin toimii mielestäni liian herkästi vaikka säädin "miedoimmillaan". Peruutuskamerankuva ei hd-tasoa, mutta sillä parjää kyllä.
Ajettavuus, penkit, valot ja voimalinja loistava. Eli mielestäni oikein hyvä hankinta.
Kaikki kuitenkin toimii vaikka joissain asioissa parannettavaa olisikin.
Astra k Sports Tourer Matrix Business 1,6 cdti Biturbo
wee
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 23 Touko 2015, 18:23

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja wee »

rinkeli kirjoitti: 19 Maalis 2018, 17:37
Kaasu-K on toiminut moitteetta, ei muuta valittamista kuin tuo tutina ja puuttuva pissapojansäiliön varoitusvalo.
Tankki on 19kg / 14l ja kaasulla pääsee viitisensataa kilsaa riippuen onko matka- vai kaupunniajoa. Oma ennätys on 522km kaasulla.
Tämänhetkinen keskikulutus tuolle vajaalle 7tkm matkalle on 3.89kg/100km, sisältäen siis kaikki ajot. Kohtuupienellä menee, joskin vältän moottoriteitä mahdollisimman paljon sillä vanhemmilla pääteillä on leppoisampi ajaa.
Bensaa olen tankannut kaksi kertaa joten sen kulutuksesta on vaikea sanoa mitään. Kannattaa käyttää 98:a tämän moottorin kanssa, 95 tuppaa käymään hieman epätasaisesti kunnon pakkasilla pari ekaa kilometriä kunnes vaihtuu kaasulle.
Tulpista en tiedä, tuntuvat vielä sytyttävän :)
Meneepä pienellä Astra. Kilon vähemmän satasella kun mitä Palme, onhan siinä 5kpl 2,4l mukeja.

Jos ei ole vielä tuttua niin Gasumin kaasupumput eivät sitten välttämättä kovilla pakkasilla pelaa niinkun pitää, eivät jaksa työntää kaasua tankkeihin riittävällä paineella. Tälle on tullut vahvistus työn kautta, kuten myös Gasumilta itseltään kun heille pirautin. Eli älä ihmettele jos kovemmilla pakkasilla jäävät vajaaksi tankit, autossa ei välttämättä ole vikaa.

Metaani palaa kuumalla ja syö tulppia. En tiedä miten Opelissa on, mutta Volvolla vaihto on 40tkm välein, jotkut tulppamerkit antavat CNG tulppia 60tkm vaihtovälillä. Ja vaatii ainakin volvossa omat kaasutulpat. Tavalliset bensatulpat sotkevat kuulemma sytytyksen.

Itselläni mene bensaa ehkä 6-8l/kk. Noin olemattomalla kulutuksella on aivan se ja sama mitä tankkaa. Eli siis Shellin V-Poweria. :lollis:
Astra J -12 A14NET, Ex Astra F -94 C16SE, Ex Astra H -05 Z18XE, Ex Corsa D -10 A12XER
Volvo V70 Bi-Fuel -06
rinkeli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Elo 2008, 19:19
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja rinkeli »

Tuttu juttu tuo ettei tankki tule aina välttämättä täyteen, työkaverini joka on ajanut kaasulla jo viitisen vuotta opasti minut näihin pieniin kommervenkkeihin :)
Kun kokemusta on tankkauksista kertynyt, huomaan helposti jos täyttö jää vajaaksi ja laitan siitä Spritmonitoriin merkinnän vajaasta tankkauksesta.
Odotan kulutuksen vielä pienenevän jahka säät muuttuvat kesäisemmiksi, ajotyyli on sen verran pappamainen että.. Toisaalta, työajossa ei koskaan pidä oleman kiire.

Tutinasta vielä ajatuksia, se tuntuu tiestä riippumatta aina samalla nopeusalueella ja mitä sileämpi tie, sitä paremmin/pahemmin se ilmenee.
Tuota ei tosiaan ole esiintynyt kuin vasta n. kolmen viikon ajan.
Yksi ajatus oli jotta josko renkaissa olisi runkoheittoa mutta kuvittelisin sen aiheuttavan jatkuvasti tuota(?), tämä kun tulee ja menee. Useimmiten alkaa pienen epätasaisuuden jälkeen ja on ikäänkuin resonanssi tietyllä nopeudella.
Astra K CNG 2018
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

otj kirjoitti: 19 Maalis 2018, 17:26 Konepellin maalaus maksoi 120 e, pelkkä loppuhionta ja maalinruiskutus. Pohjat tein ite ja paklasin ja pohjamaalasin ne iskemäkohdat. Lopputulos liki virheetön, pari roskaa oli jäänyt. Noita ei huomannut kuin tarkasti syynäten, en menettänyt yöunia sen takia.
Oli kyllä halpa konepellin maalaus. Mulla ei tosiaan ole kiveniskemiä näkyvissä konepeitossa, vaikka motarin pätkiä ajelen. Veikkaan että kestopinnoite on hiukan suojellut konepeittoa (lisäkerros + liukkaampi pinta). Pari pientä iskemää on puskurissa, kun kivet iskeytyy siihen suoraan, eikä niin loivasti kuin konepeittoon. Muistan nähneeni noin 2012-2013 silloisia koeajo-Astra J malleja tummalla esim. Asteroid Grey värillä, joista oli isoja paloja lohjennut kiveniskuista. Tällaista havaintoa ei omista autoista ole.
pkuitune
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 94
Liittynyt: 27 Touko 2014, 16:22

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja pkuitune »

Onko tähän kaasuauton tiheämpään huoltoväliin mitään absoluuttista faktatietoa? Olen asiaa pyrkinyt selvittämään huonohkolla menestyksellä. Syiksi on tarjottu ainakin seuraavat selitykset:
  • Metaanin korkeampi palamislämpötila, joka rasittaa öljyjä enemmän
  • Trafin määräykset kaasulaitteiston tarkastuksiin liittyen
Ensimmäinen väite ei pitäne paikkansa, sillä metaanin adiabaattinen palamislämpötila on mm. bensiinin ja etanolin lämpötiloja alhaisempi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic ... emperature . Toki palamisolosuhteet eivät moottorissa ole artikkelissa kuvatun kaltaiset, mutta nuo lukemat antavat varmasti suuntaa eri polttoaineiden eroavaisuuksista.

Toinen väite ei myöskään pidä paikkansa, sillä soitin äsken Trafiin ja kysyin asiasta. Heillä ei ole kaasulaitteiston tarkastuksiin liittyen vaateita. Ainoat vaatimukset liittyvät käyttöönottotarkastukseen autoissa, jotka on muutettu bensiinikäyttöisistä kaasukäyttöisiksi. Soitin myös maahantuojalle, eikä sielläkään osattu asiaan tarjota muuta selitystä, kuin laitteistotarkastuksiin liittyvät vaatimukset, jotka siis Trafi jo aikaisemmin kumosi. Yritin soittaa myös Tekesiin, mutta sieltä nimetty henkilö ei vastannut vielä puhelimeen.

Joten tietääkö joku, mikä se lopullinen syy on? Epäilen kyseessä olevan valmistajien imagotemppu, jolla pyritään välttymään kaasusäiliöiden räjähtelyiltä Volkkareiden tapaan. :roll:
wee
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 23 Touko 2015, 18:23

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja wee »

pkuitune kirjoitti: 20 Maalis 2018, 10:52 Onko tähän kaasuauton tiheämpään huoltoväliin mitään absoluuttista faktatietoa? Olen asiaa pyrkinyt selvittämään huonohkolla menestyksellä. Syiksi on tarjottu ainakin seuraavat selitykset:
  • Metaanin korkeampi palamislämpötila, joka rasittaa öljyjä enemmän
  • Trafin määräykset kaasulaitteiston tarkastuksiin liittyen
Ensimmäinen väite ei pitäne paikkansa, sillä metaanin adiabaattinen palamislämpötila on mm. bensiinin ja etanolin lämpötiloja alhaisempi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic ... emperature . Toki palamisolosuhteet eivät moottorissa ole artikkelissa kuvatun kaltaiset, mutta nuo lukemat antavat varmasti suuntaa eri polttoaineiden eroavaisuuksista.

Toinen väite ei myöskään pidä paikkansa, sillä soitin äsken Trafiin ja kysyin asiasta. Heillä ei ole kaasulaitteiston tarkastuksiin liittyen vaateita. Ainoat vaatimukset liittyvät käyttöönottotarkastukseen autoissa, jotka on muutettu bensiinikäyttöisistä kaasukäyttöisiksi. Soitin myös maahantuojalle, eikä sielläkään osattu asiaan tarjota muuta selitystä, kuin laitteistotarkastuksiin liittyvät vaatimukset, jotka siis Trafi jo aikaisemmin kumosi. Yritin soittaa myös Tekesiin, mutta sieltä nimetty henkilö ei vastannut vielä puhelimeen.

Joten tietääkö joku, mikä se lopullinen syy on? Epäilen kyseessä olevan valmistajien imagotemppu, jolla pyritään välttymään kaasusäiliöiden räjähtelyiltä Volkkareiden tapaan. :roll:
Mitä metaanin kuormittavuuteen öljyjen suhteen tulee niin, metaani palaa puhtaammin eli pitäisi karstoittaa ja tätä kautta kuormittaa öljyjä vähemmän kun mitä nestemäiset polttoaineet tekevät. Tulppien kohdalla perusteluksi olen kuullut kuumuuden, jonka tuotto olisi bensakonetta suurempi.

Mitä Volvon kaasulaitteistojen tarkastukseen tulee, niin uskoisin että valmistaja antaa siihen omat ohjeensa. Olisiko Vollella ollut 40tkm välein tarkastus? Ja kaasutankkeja (alumiini-komposiitti) suositellaan vaihdettavaksi 20 vuoden välein?

Kaasuautojen tiheämmät huoltovälit ovat Vollen tapauksessa vuosi tai 20tkm -06 Bi-Fuelissa. Ei nyt mikään kohtuuttoman tiheä kun tuon pohjana on bensakoneen öljynvaihtohuolto muine tarvittavinneen intervallitöineen, kuten kaasujärjestelmän tarkastukset ja huollot ja normaalit jakopäärempat jne. Kun tottuu vaihtamaan öljyjä 10tkm välein niin oikeastaan aivan se ja sama onko kyseessä 20- vai 30tkms huoltoväli.

Mitä kulutukseen tulee niin itselläni Volvon kulutus on ollut oikeastaan melko lailla sama lämpötilasta riippumatta. Pientä heittoa on, mutta se on todella pientä jos vertaa ajoympäristöön ja ajotapaan.
Astra J -12 A14NET, Ex Astra F -94 C16SE, Ex Astra H -05 Z18XE, Ex Corsa D -10 A12XER
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Duudi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 30 Kesä 2017, 11:29

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Duudi »

rinkeli kirjoitti: 19 Maalis 2018, 23:10
Tutinasta vielä ajatuksia, se tuntuu tiestä riippumatta aina samalla nopeusalueella ja mitä sileämpi tie, sitä paremmin/pahemmin se ilmenee.
Tuota ei tosiaan ole esiintynyt kuin vasta n. kolmen viikon ajan.
Yksi ajatus oli jotta josko renkaissa olisi runkoheittoa mutta kuvittelisin sen aiheuttavan jatkuvasti tuota(?), tämä kun tulee ja menee. Useimmiten alkaa pienen epätasaisuuden jälkeen ja on ikäänkuin resonanssi tietyllä nopeudella.
Kaikki rakenteet -myös autosi alusta- resonoivat joillain taajuuksilla, eivät siis kaikilla taajuuksilla. Tuo että autosi tärisee vain tietyllä nopeudella ajaessa viittaa juuri siihen, että jokin värähtelymuoto herää ja resonoi juuri sillä taajuudella. Renkaiden runko tai vanteiden suoruus on hyvinkin potentiaalinen syypää tuohon tärinään.
JPYlöjärvi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Joulu 2016, 22:37

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPYlöjärvi »

Duudi kirjoitti: 20 Maalis 2018, 12:03
rinkeli kirjoitti: 19 Maalis 2018, 23:10
Tutinasta vielä ajatuksia, se tuntuu tiestä riippumatta aina samalla nopeusalueella ja mitä sileämpi tie, sitä paremmin/pahemmin se ilmenee.
Tuota ei tosiaan ole esiintynyt kuin vasta n. kolmen viikon ajan.
Yksi ajatus oli jotta josko renkaissa olisi runkoheittoa mutta kuvittelisin sen aiheuttavan jatkuvasti tuota(?), tämä kun tulee ja menee. Useimmiten alkaa pienen epätasaisuuden jälkeen ja on ikäänkuin resonanssi tietyllä nopeudella.
Mulla tuontapaista omituista tutinaa tuli aikoinaan (tosin eri merkillä) siitä, että takaluukku tutisi jotenkin. Säädin niitä takaluukussa olevia kumitulppia, niin jo vain omituinen tutina loppui, kesti itelläkin varmaan pari vuotta ennenkuin sen hoksasin.
Nilemma
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2720
Liittynyt: 20 Tammi 2008, 22:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nilemma »

Löytyykö Innovation - varustelusta jotain eroja 1.0 ja 1.4 moottoreiden välillä? Ainakin ajotietokoneen näyttö oli värillinen isomman myllyn yhteydessä. Entäpä vuosimallien väliset varuste-erot, onko jotain merkittäviä muutoksia tullut?
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja otj »

Alkuun 1.0 koneen yhteyteen ei saanut 8" näyttöä ja Innovationin yhteydessä oli aina pakko ottaa ECT. Nyt tällaisia rajoitteita ei enää taida olla, vaan litraiseenkin saa kaikki varusteet.
Metula
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 263
Liittynyt: 24 Tammi 2018, 20:22

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Metula »

Aikamoista pikseli mössöä peruutuskameran kuva kun kävin koeajamassa uutta. Lämppärin säätimien alla ei enää ole typerää listanpätkää vaan kumipohjainen kotelo, vai onko ennenkin ollut saatavilla? Peruutustutkien ääni ihan ok hiljaisella voimakkuudella eikä tuntuneet turhaa huutavan ruuhkassa.
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 218
Liittynyt: 14 Loka 2016, 17:13

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Listanpätkä oli lisävaruste ja kotelo perusvaruste. Ite ostin sen kotelon n. 70e hintaan kun ei ollu tarvetta varustepaketin mukana tulleelle listalle, johon olis saanu kalliin hajustimen.
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Pikselimössöä peruutuskameran kuvassa ilmeisesti tarkoittaa, että koeajoauton peruutuskameran linssi oli likainen tai muutoin vikainen. En ole omassa pikselimössöä havainnut.
Metula
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 263
Liittynyt: 24 Tammi 2018, 20:22

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Metula »

Puhdistin kameran joten ei ainakaan likainen ollut. Saako sulla selvää takana olevien autojen rekisterikilvistä yms teksteistä?
Vastaa Viestiin