Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Optimoiautosi-asiakaspalvelua täytyy kiittää. Kun selvisi, ettei Insignian ECU:lle päässyt ohjelmoimaan aiemmalla yrityksellä, siellä vissiin alkoi koodarit töihin ja tuli ilmoitus, että on nyt ohjelmoitavissa.

Pohjimmiltaan nuo softat vissiin pohjautuvat Sedoxin softiin, ja tehon luvataan kasvavan 22 hv sekä väännön 56 Nm.

Tänään auto kävi ohjelmoinnissa. Eka entinen softa backupattiin eli voi palauttaa halutessaan taas vakio-ohjelman. Uusi softa sisään ja koeajolle. Nyt siis ilmoituksen mukaan tehoa olisi tarjolla 158 hv ja vääntöä 376 Nm. Ja kyllä näin persdynolla voi vahvistaa muutosta tapahtuneen. Varsinkin alakierroksilla moottori vääntää paljon ahnaammin ja lisääntyneen vääntömomentin huomaa. Laatikko tarjoaa nyt aikaisempaa nopeammin isompaa pykälää sisään ja myös pitää isomman pykälän ylämäissä alemmissakin nopeuksissa. Ajokäytös pysyi sivistyneenä, samalla tavalla vaivatonta liikkumista on tarjolla kuin ennenkin. Mutta jos tulee tilanne, että pitää päästä nopeasti ohi tai vetää kärryä, voimavaroja on enemmän käytössä.

Kiinnostaa toki myös, mitä vaikuttaa kulutukseen, ja sitä seuraankin tarkasti sitten tankkausten pohjalta. Ainakin näin ensifiilikset ovat positiiviset tästä softauksesta. Autolla kuitenkin ikää jo 2,5 v / 120 000 km ja vielä täytyy tällä ainakin vuosi ajella, niin sama ottaa tästä nyt irti se potentiaali, mitä kohtuudella otettavissa on.
U. Turhapuro
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 28 Loka 2013, 20:09

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja U. Turhapuro »

Pistähän kokemukset mitä tapahtuu kulutukselle? Uskaltaakohan tuota softaa mennä muuttamaan takuuaikana?
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Pistän toki kokemuksia kun kertyy pidemmältä ajalta. Nyt ei ole muuta kuin nopeita kokemuksia. Tänään ajoin pidemmän maantiepätkän, 400 km ja pääosin satasen rajoitusta, mittarinopeutta 107 km/h päästelin. 4,9 l/100 km näytti atk. Tosi mukavasti kyllä toi lisävoimaa ohituksiin tuo softa ja miellyttävä ajaa kaikin puolin.
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

Errror kirjoitti: 09 Syys 2020, 09:37
usvaa kirjoitti: 09 Syys 2020, 08:34 Sanoisin myös, että 1.6T:ssa on paras automaatti, jota olen ajanut. Tulee mieleen, että onko autossa vikaa.
Itse olen kyllä samaa mieltä, että miellyttävä laatikko on. Ei yllätä esim. lyömällä liian pientä hitaasta vauhdista kiihdyttäessä sisään kuten DSG. Pienillä vaihteilla luistaa, mutta reilummalla kaasulla kyllä aika täsmällisesti vaihtaa.

Enemmän näissä eri laatikoissa on aina tottumisasioita. Sen voi kyllä todeta, että onhan 6-vaihteinen vähän vanhanaikainen vuonna 2020, mutta enpä ole enempiä vaihteitakaan kaivannut, varsinkin kun tässä välitykset on tosi hyvin suunniteltu ja kierrokset kovemmissakin vauhdeissa pysyy mukavan matalina.
Minun mielestä tämä 1.5 T laatikko (2018, 50tkm) toimii hyvin hienosti, en koskaan edes kiinnitä huomiota sen toimintaan. Ajotyylini on rauhallinen, tosin tarvittaessa kiihdytetään läpyskä pohjassa. Silloinkaan ei ole tarvinnut kiinnittää huomiota vaihteiston toimintaan. Aikaisemmin minulla oli kaksi dsg autoa, ja niissä vaihtotapahtuma oli varmaan nopeampi, mutta toiminta muuten välillä kovin kulmikasta, varsinkin kun kilometrejä oli takana tuli 30t. En tiedä onko Opelin vaihteisto ns. oppivaa mallia, mutta meillä yhteispeli on saumatonta :peukku: Tärkeää on myös se että luultavasti tämä vaihteisto kestää hyvin, eikä päällä roiku uhka kalliista rempasta.
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

otj kirjoitti: 10 Syys 2020, 11:32 Optimoiautosi-asiakaspalvelua täytyy kiittää. Kun selvisi, ettei Insignian ECU:lle päässyt ohjelmoimaan aiemmalla yrityksellä, siellä vissiin alkoi koodarit töihin ja tuli ilmoitus, että on nyt ohjelmoitavissa.

Pohjimmiltaan nuo softat vissiin pohjautuvat Sedoxin softiin, ja tehon luvataan kasvavan 22 hv sekä väännön 56 Nm.

Tänään auto kävi ohjelmoinnissa. Eka entinen softa backupattiin eli voi palauttaa halutessaan taas vakio-ohjelman. Uusi softa sisään ja koeajolle. Nyt siis ilmoituksen mukaan tehoa olisi tarjolla 158 hv ja vääntöä 376 Nm.
Vilkaisin uteliaisuuttani tämän virityspajan sivuja. Valitsin automalliksi omani 1.5T 2018 ja luvattu teho- ja vääntömomenttilisäys oli yllättävän suuri 250 --> 308Nm. Kaivoin netistä tämän autoni (automaattivaihteisto) vääntömomenttikeston, joka näytti olevan 250Nm, joka on juuri se joka tehdasvirityksellä on saatavissa. Virityspajan softa lupaa uudeksi väännöksi 308Nm. En ymmärrä miten vastuullinen paja tarjoaa tätä, sillä on mielestäni ilmeistä että vaarana on vaihteiston porsiminen vai onko yleisessä tiedossa että tässä vaihteistomallissa olisi näinkin suuri ylimitoitusvara, jokaisessa tuotetussa yksilössä?
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Omassani 6T45 ja sille luvataan dieselin kanssa 380 Nm väännön kesto, ja nyt siitä otetaan tällä softalla 376 Nm. Totta on, että 6T40-variantti, joka siis 1.5 bensassa, ei luvata kuin 250 Nm. Ainahan noissa toki todellisuudessa on laskettu luvut varman päälle, joten todennäköisesti ei mitään ongelmia ole luvassa, mutta ainahan se riski siitä jää asiakkaalle, virityspajat eivät ota mitään vastuuta.
Avatar
Garnd_Old_One
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 17 Marras 2019, 19:09

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Garnd_Old_One »

-=DmR=- kirjoitti: 09 Syys 2020, 00:46 Joo, kaikista pahin on omasta mielestä se kun tulet risteykseen hitaasti rullaamalla ja katselet sivuille tuleeko kummastakaan suunnasta liikennettä ja näyttää että olisi sellainen rako mihin pitäisi keretä vielä hyvin ja polkaiset kaasua, niin ei jumankauta tapahdu mitään vähään aikaan! Paikaltaan lähtiessä reagoi suht hyvin. Muutenkin laatikko on todella hidas tosiaan normaalisti ajellessa ja ei vaihda pehmeästi, eikä tunnu ikinä olevan sopiva pykälä ainakaan omaan makuun käytössä - pitää polkea ihan liikaa kaasua että pudottaa pienemmälle ja sitten kiihdytys on jo ihan liian kova vrt. siihen mitä oli alunperin tarkoitus. Laatikko on omasta mielestä auton huonoin puoli.
Jep! Täsmälleen sanat kokemukset.

Pitkään oli toiveissa toi BMW 3-sarjan GT juurikin tuohon ZF laatikkoon perustuvan voimalinjan tähden. BMW karsiutui kuitenkin ja karmittomien ikkunoiden ja ison kokonsakin tähden.
Vittu näitä vehkeitä!
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Mystistä, miksi 6T45 toimii bensan kanssa liikkeellelähdöissä noin. Oikein piti kokeilla tätä dieselin kanssa eilen ja nyt varsinkin softan kanssa vastaa tosi nopeasti voimalinja kaasuun ja tuntuu oikein mukavasti ehtivän mihin väliin vaan. En tiedä, runttaatteko ns. lapun lattiaan ja siitä aiheutuu viive, itse toimin nopeissa lähdöissä siten, että annostelen kaasua eka vähän vähemmän, että auto lähtee pehmeästi liikkeelle ja sitten runttaan kovemmin.
Errror
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 28 Touko 2019, 20:52

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Errror »

otj kirjoitti: 14 Syys 2020, 11:56 Mystistä, miksi 6T45 toimii bensan kanssa liikkeellelähdöissä noin. Oikein piti kokeilla tätä dieselin kanssa eilen ja nyt varsinkin softan kanssa vastaa tosi nopeasti voimalinja kaasuun ja tuntuu oikein mukavasti ehtivän mihin väliin vaan. En tiedä, runttaatteko ns. lapun lattiaan ja siitä aiheutuu viive, itse toimin nopeissa lähdöissä siten, että annostelen kaasua eka vähän vähemmän, että auto lähtee pehmeästi liikkeelle ja sitten runttaan kovemmin.
Täällä on tuollainen yhdistelmä, eli 1.6T ja 6T45 enkä tosiaan ole huomannut mitään kovin ihmeellistä käytössä. Ja kokemuksia on erilaisista automaateista, niin momentinmuunnin-, kaksoiskytkin-, kuin CVT-tyyppisistäkin. Unohtamatta kamalimpia, eli robottilaatikoita.
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
Jaska8761567
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Syys 2020, 21:35

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Jaska8761567 »

Olen nyt ajellut 2018 vuoden Insignialla (165hv bensa automaatti) kuukauden päivät ja hiukan olen ihmetellyt tuota kulutusta. Keskikulutus näyttää 9l ja matka-ajossa 7.9l. Onkohan tuo ihan normaalia?
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

Jaska8761567 kirjoitti: 14 Syys 2020, 21:58 Olen nyt ajellut 2018 vuoden Insignialla (165hv bensa automaatti) kuukauden päivät ja hiukan olen ihmetellyt tuota kulutusta. Keskikulutus näyttää 9l ja matka-ajossa 7.9l. Onkohan tuo ihan normaalia?
Kulutus riippuu niin kovasti siitä kaasujalasta ja myös renkaista ja niiden rengaspaineista. Itsellä sama auto ja tietokoneen näyttämä keskikulutus ajettaessa pitkiä matkoja isoja valtateitä (sisältää 80, 100 ja 120kmh pätkiä) on noin 6.5l, Etelä-Suomen kehätie- ja taajama-ajossa 1-1.5l enemmän.

p.s Itsellä renkaiden vaihto tiputti kulutusta n. 0.3-0.4l satasella.
InkkuH
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 05 Huhti 2020, 13:39

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja InkkuH »

Jaska8761567 kirjoitti: 14 Syys 2020, 21:58 Olen nyt ajellut 2018 vuoden Insignialla (165hv bensa automaatti) kuukauden päivät ja hiukan olen ihmetellyt tuota kulutusta. Keskikulutus näyttää 9l ja matka-ajossa 7.9l. Onkohan tuo ihan normaalia?
Omassa vastaavassa keskikulutus ollut koko ajan alle 7, pääosin tankilliset menee 6,5-6,8 keskikulutuksella. Keskinopeus ollut n. 50-55km/h. Eli sekä kaupunkia että maantietä, 30/70 suhteessa varmaan.
Insignia Sportstourer 1.5A Innovation - 18
InkkuH
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 05 Huhti 2020, 13:39

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja InkkuH »

Laatikko keskusteluun omia kokemuksia: 1.5 automaatti itselläni tekee välillä sitä, että kiihdytyksen jälkeen kun löysää kaasua, niin saattaa vähä nykäisemällä lyödä isomman pykälän sisään.

Toinen huomio ollut, että moottorin kierrosluku saattaa heijata ylämäessä, ikäänkuin ei lukitse kunnolla vaihdetta aina. Tätä tekee silloin tällöin, kun ylämäessä lisää vauhtia rauhallisesti, ilman että laatikko vaihtaisi pienemmälle.. En tiedä onko normaalia, takuu ummessa 3kk sitten. En ole stressannut kun on pelittänyt muuten hyvin.
Insignia Sportstourer 1.5A Innovation - 18
Errror
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 28 Touko 2019, 20:52

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Errror »

Tuli näin 9kk:n käytön jälkeen ensimmäistä kertaa putsattua kuskin penkki kunnolla. Farkut jalassa kun ajelee, oli melko sinertäväksi päässyt tuo vaalea nahkapinta. Marseillensaippualla lähti ilman suurempaa hankaamista, eli helppo homma :)

Samalla pesin tuulilasin sisäpuolelta. Näissä näköjään on samaa vaivaa kuin Skodissa, eli kojelaudan muovi höyrystyy uutena ja tarttuu tuulilasin sisäpintaan. Sai aika tarkasti ikkunanpesuaineella vetää läpi ettei enää näkynyt kalvoa missään kohti.

Eka huoltokin häämöttää vielä loppuvuoden aikana. Nyt on n. 20tkm mittarissa, eli aika tulee ennen kilometrejä näin korona-aikana vastaan - eipä olekaan pitkään aikaan näin päin autojen kanssa käynyt.
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
Korpimetsä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 30 Tammi 2020, 19:49

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Korpimetsä »

Et pessy mäntysuovalla? :D
Huoltokirja on kaiken A ja O.
Vastaa Viestiin