Insignia B
Re: Insignia B
Optimoiautosi-asiakaspalvelua täytyy kiittää. Kun selvisi, ettei Insignian ECU:lle päässyt ohjelmoimaan aiemmalla yrityksellä, siellä vissiin alkoi koodarit töihin ja tuli ilmoitus, että on nyt ohjelmoitavissa.
Pohjimmiltaan nuo softat vissiin pohjautuvat Sedoxin softiin, ja tehon luvataan kasvavan 22 hv sekä väännön 56 Nm.
Tänään auto kävi ohjelmoinnissa. Eka entinen softa backupattiin eli voi palauttaa halutessaan taas vakio-ohjelman. Uusi softa sisään ja koeajolle. Nyt siis ilmoituksen mukaan tehoa olisi tarjolla 158 hv ja vääntöä 376 Nm. Ja kyllä näin persdynolla voi vahvistaa muutosta tapahtuneen. Varsinkin alakierroksilla moottori vääntää paljon ahnaammin ja lisääntyneen vääntömomentin huomaa. Laatikko tarjoaa nyt aikaisempaa nopeammin isompaa pykälää sisään ja myös pitää isomman pykälän ylämäissä alemmissakin nopeuksissa. Ajokäytös pysyi sivistyneenä, samalla tavalla vaivatonta liikkumista on tarjolla kuin ennenkin. Mutta jos tulee tilanne, että pitää päästä nopeasti ohi tai vetää kärryä, voimavaroja on enemmän käytössä.
Kiinnostaa toki myös, mitä vaikuttaa kulutukseen, ja sitä seuraankin tarkasti sitten tankkausten pohjalta. Ainakin näin ensifiilikset ovat positiiviset tästä softauksesta. Autolla kuitenkin ikää jo 2,5 v / 120 000 km ja vielä täytyy tällä ainakin vuosi ajella, niin sama ottaa tästä nyt irti se potentiaali, mitä kohtuudella otettavissa on.
Pohjimmiltaan nuo softat vissiin pohjautuvat Sedoxin softiin, ja tehon luvataan kasvavan 22 hv sekä väännön 56 Nm.
Tänään auto kävi ohjelmoinnissa. Eka entinen softa backupattiin eli voi palauttaa halutessaan taas vakio-ohjelman. Uusi softa sisään ja koeajolle. Nyt siis ilmoituksen mukaan tehoa olisi tarjolla 158 hv ja vääntöä 376 Nm. Ja kyllä näin persdynolla voi vahvistaa muutosta tapahtuneen. Varsinkin alakierroksilla moottori vääntää paljon ahnaammin ja lisääntyneen vääntömomentin huomaa. Laatikko tarjoaa nyt aikaisempaa nopeammin isompaa pykälää sisään ja myös pitää isomman pykälän ylämäissä alemmissakin nopeuksissa. Ajokäytös pysyi sivistyneenä, samalla tavalla vaivatonta liikkumista on tarjolla kuin ennenkin. Mutta jos tulee tilanne, että pitää päästä nopeasti ohi tai vetää kärryä, voimavaroja on enemmän käytössä.
Kiinnostaa toki myös, mitä vaikuttaa kulutukseen, ja sitä seuraankin tarkasti sitten tankkausten pohjalta. Ainakin näin ensifiilikset ovat positiiviset tästä softauksesta. Autolla kuitenkin ikää jo 2,5 v / 120 000 km ja vielä täytyy tällä ainakin vuosi ajella, niin sama ottaa tästä nyt irti se potentiaali, mitä kohtuudella otettavissa on.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 46
- Liittynyt: 28 Loka 2013, 20:09
Re: Insignia B
Pistähän kokemukset mitä tapahtuu kulutukselle? Uskaltaakohan tuota softaa mennä muuttamaan takuuaikana?
Re: Insignia B
Pistän toki kokemuksia kun kertyy pidemmältä ajalta. Nyt ei ole muuta kuin nopeita kokemuksia. Tänään ajoin pidemmän maantiepätkän, 400 km ja pääosin satasen rajoitusta, mittarinopeutta 107 km/h päästelin. 4,9 l/100 km näytti atk. Tosi mukavasti kyllä toi lisävoimaa ohituksiin tuo softa ja miellyttävä ajaa kaikin puolin.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 174
- Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38
Re: Insignia B
Minun mielestä tämä 1.5 T laatikko (2018, 50tkm) toimii hyvin hienosti, en koskaan edes kiinnitä huomiota sen toimintaan. Ajotyylini on rauhallinen, tosin tarvittaessa kiihdytetään läpyskä pohjassa. Silloinkaan ei ole tarvinnut kiinnittää huomiota vaihteiston toimintaan. Aikaisemmin minulla oli kaksi dsg autoa, ja niissä vaihtotapahtuma oli varmaan nopeampi, mutta toiminta muuten välillä kovin kulmikasta, varsinkin kun kilometrejä oli takana tuli 30t. En tiedä onko Opelin vaihteisto ns. oppivaa mallia, mutta meillä yhteispeli on saumatonta Tärkeää on myös se että luultavasti tämä vaihteisto kestää hyvin, eikä päällä roiku uhka kalliista rempasta.Errror kirjoitti: ↑09 Syys 2020, 09:37Itse olen kyllä samaa mieltä, että miellyttävä laatikko on. Ei yllätä esim. lyömällä liian pientä hitaasta vauhdista kiihdyttäessä sisään kuten DSG. Pienillä vaihteilla luistaa, mutta reilummalla kaasulla kyllä aika täsmällisesti vaihtaa.
Enemmän näissä eri laatikoissa on aina tottumisasioita. Sen voi kyllä todeta, että onhan 6-vaihteinen vähän vanhanaikainen vuonna 2020, mutta enpä ole enempiä vaihteitakaan kaivannut, varsinkin kun tässä välitykset on tosi hyvin suunniteltu ja kierrokset kovemmissakin vauhdeissa pysyy mukavan matalina.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 174
- Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38
Re: Insignia B
Vilkaisin uteliaisuuttani tämän virityspajan sivuja. Valitsin automalliksi omani 1.5T 2018 ja luvattu teho- ja vääntömomenttilisäys oli yllättävän suuri 250 --> 308Nm. Kaivoin netistä tämän autoni (automaattivaihteisto) vääntömomenttikeston, joka näytti olevan 250Nm, joka on juuri se joka tehdasvirityksellä on saatavissa. Virityspajan softa lupaa uudeksi väännöksi 308Nm. En ymmärrä miten vastuullinen paja tarjoaa tätä, sillä on mielestäni ilmeistä että vaarana on vaihteiston porsiminen vai onko yleisessä tiedossa että tässä vaihteistomallissa olisi näinkin suuri ylimitoitusvara, jokaisessa tuotetussa yksilössä?otj kirjoitti: ↑10 Syys 2020, 11:32 Optimoiautosi-asiakaspalvelua täytyy kiittää. Kun selvisi, ettei Insignian ECU:lle päässyt ohjelmoimaan aiemmalla yrityksellä, siellä vissiin alkoi koodarit töihin ja tuli ilmoitus, että on nyt ohjelmoitavissa.
Pohjimmiltaan nuo softat vissiin pohjautuvat Sedoxin softiin, ja tehon luvataan kasvavan 22 hv sekä väännön 56 Nm.
Tänään auto kävi ohjelmoinnissa. Eka entinen softa backupattiin eli voi palauttaa halutessaan taas vakio-ohjelman. Uusi softa sisään ja koeajolle. Nyt siis ilmoituksen mukaan tehoa olisi tarjolla 158 hv ja vääntöä 376 Nm.
Re: Insignia B
Omassani 6T45 ja sille luvataan dieselin kanssa 380 Nm väännön kesto, ja nyt siitä otetaan tällä softalla 376 Nm. Totta on, että 6T40-variantti, joka siis 1.5 bensassa, ei luvata kuin 250 Nm. Ainahan noissa toki todellisuudessa on laskettu luvut varman päälle, joten todennäköisesti ei mitään ongelmia ole luvassa, mutta ainahan se riski siitä jää asiakkaalle, virityspajat eivät ota mitään vastuuta.
- Garnd_Old_One
- 'Admiral'
- Viestit: 137
- Liittynyt: 17 Marras 2019, 19:09
Re: Insignia B
Jep! Täsmälleen sanat kokemukset.-=DmR=- kirjoitti: ↑09 Syys 2020, 00:46 Joo, kaikista pahin on omasta mielestä se kun tulet risteykseen hitaasti rullaamalla ja katselet sivuille tuleeko kummastakaan suunnasta liikennettä ja näyttää että olisi sellainen rako mihin pitäisi keretä vielä hyvin ja polkaiset kaasua, niin ei jumankauta tapahdu mitään vähään aikaan! Paikaltaan lähtiessä reagoi suht hyvin. Muutenkin laatikko on todella hidas tosiaan normaalisti ajellessa ja ei vaihda pehmeästi, eikä tunnu ikinä olevan sopiva pykälä ainakaan omaan makuun käytössä - pitää polkea ihan liikaa kaasua että pudottaa pienemmälle ja sitten kiihdytys on jo ihan liian kova vrt. siihen mitä oli alunperin tarkoitus. Laatikko on omasta mielestä auton huonoin puoli.
Pitkään oli toiveissa toi BMW 3-sarjan GT juurikin tuohon ZF laatikkoon perustuvan voimalinjan tähden. BMW karsiutui kuitenkin ja karmittomien ikkunoiden ja ison kokonsakin tähden.
Vittu näitä vehkeitä!
Re: Insignia B
Mystistä, miksi 6T45 toimii bensan kanssa liikkeellelähdöissä noin. Oikein piti kokeilla tätä dieselin kanssa eilen ja nyt varsinkin softan kanssa vastaa tosi nopeasti voimalinja kaasuun ja tuntuu oikein mukavasti ehtivän mihin väliin vaan. En tiedä, runttaatteko ns. lapun lattiaan ja siitä aiheutuu viive, itse toimin nopeissa lähdöissä siten, että annostelen kaasua eka vähän vähemmän, että auto lähtee pehmeästi liikkeelle ja sitten runttaan kovemmin.
Re: Insignia B
Täällä on tuollainen yhdistelmä, eli 1.6T ja 6T45 enkä tosiaan ole huomannut mitään kovin ihmeellistä käytössä. Ja kokemuksia on erilaisista automaateista, niin momentinmuunnin-, kaksoiskytkin-, kuin CVT-tyyppisistäkin. Unohtamatta kamalimpia, eli robottilaatikoita.otj kirjoitti: ↑14 Syys 2020, 11:56 Mystistä, miksi 6T45 toimii bensan kanssa liikkeellelähdöissä noin. Oikein piti kokeilla tätä dieselin kanssa eilen ja nyt varsinkin softan kanssa vastaa tosi nopeasti voimalinja kaasuun ja tuntuu oikein mukavasti ehtivän mihin väliin vaan. En tiedä, runttaatteko ns. lapun lattiaan ja siitä aiheutuu viive, itse toimin nopeissa lähdöissä siten, että annostelen kaasua eka vähän vähemmän, että auto lähtee pehmeästi liikkeelle ja sitten runttaan kovemmin.
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 14 Syys 2020, 21:35
Re: Insignia B
Olen nyt ajellut 2018 vuoden Insignialla (165hv bensa automaatti) kuukauden päivät ja hiukan olen ihmetellyt tuota kulutusta. Keskikulutus näyttää 9l ja matka-ajossa 7.9l. Onkohan tuo ihan normaalia?
-
- 'Admiral'
- Viestit: 174
- Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38
Re: Insignia B
Kulutus riippuu niin kovasti siitä kaasujalasta ja myös renkaista ja niiden rengaspaineista. Itsellä sama auto ja tietokoneen näyttämä keskikulutus ajettaessa pitkiä matkoja isoja valtateitä (sisältää 80, 100 ja 120kmh pätkiä) on noin 6.5l, Etelä-Suomen kehätie- ja taajama-ajossa 1-1.5l enemmän.Jaska8761567 kirjoitti: ↑14 Syys 2020, 21:58 Olen nyt ajellut 2018 vuoden Insignialla (165hv bensa automaatti) kuukauden päivät ja hiukan olen ihmetellyt tuota kulutusta. Keskikulutus näyttää 9l ja matka-ajossa 7.9l. Onkohan tuo ihan normaalia?
p.s Itsellä renkaiden vaihto tiputti kulutusta n. 0.3-0.4l satasella.
Re: Insignia B
Omassa vastaavassa keskikulutus ollut koko ajan alle 7, pääosin tankilliset menee 6,5-6,8 keskikulutuksella. Keskinopeus ollut n. 50-55km/h. Eli sekä kaupunkia että maantietä, 30/70 suhteessa varmaan.Jaska8761567 kirjoitti: ↑14 Syys 2020, 21:58 Olen nyt ajellut 2018 vuoden Insignialla (165hv bensa automaatti) kuukauden päivät ja hiukan olen ihmetellyt tuota kulutusta. Keskikulutus näyttää 9l ja matka-ajossa 7.9l. Onkohan tuo ihan normaalia?
Insignia Sportstourer 1.5A Innovation - 18
Re: Insignia B
Laatikko keskusteluun omia kokemuksia: 1.5 automaatti itselläni tekee välillä sitä, että kiihdytyksen jälkeen kun löysää kaasua, niin saattaa vähä nykäisemällä lyödä isomman pykälän sisään.
Toinen huomio ollut, että moottorin kierrosluku saattaa heijata ylämäessä, ikäänkuin ei lukitse kunnolla vaihdetta aina. Tätä tekee silloin tällöin, kun ylämäessä lisää vauhtia rauhallisesti, ilman että laatikko vaihtaisi pienemmälle.. En tiedä onko normaalia, takuu ummessa 3kk sitten. En ole stressannut kun on pelittänyt muuten hyvin.
Toinen huomio ollut, että moottorin kierrosluku saattaa heijata ylämäessä, ikäänkuin ei lukitse kunnolla vaihdetta aina. Tätä tekee silloin tällöin, kun ylämäessä lisää vauhtia rauhallisesti, ilman että laatikko vaihtaisi pienemmälle.. En tiedä onko normaalia, takuu ummessa 3kk sitten. En ole stressannut kun on pelittänyt muuten hyvin.
Insignia Sportstourer 1.5A Innovation - 18
Re: Insignia B
Tuli näin 9kk:n käytön jälkeen ensimmäistä kertaa putsattua kuskin penkki kunnolla. Farkut jalassa kun ajelee, oli melko sinertäväksi päässyt tuo vaalea nahkapinta. Marseillensaippualla lähti ilman suurempaa hankaamista, eli helppo homma
Samalla pesin tuulilasin sisäpuolelta. Näissä näköjään on samaa vaivaa kuin Skodissa, eli kojelaudan muovi höyrystyy uutena ja tarttuu tuulilasin sisäpintaan. Sai aika tarkasti ikkunanpesuaineella vetää läpi ettei enää näkynyt kalvoa missään kohti.
Eka huoltokin häämöttää vielä loppuvuoden aikana. Nyt on n. 20tkm mittarissa, eli aika tulee ennen kilometrejä näin korona-aikana vastaan - eipä olekaan pitkään aikaan näin päin autojen kanssa käynyt.
Samalla pesin tuulilasin sisäpuolelta. Näissä näköjään on samaa vaivaa kuin Skodissa, eli kojelaudan muovi höyrystyy uutena ja tarttuu tuulilasin sisäpintaan. Sai aika tarkasti ikkunanpesuaineella vetää läpi ettei enää näkynyt kalvoa missään kohti.
Eka huoltokin häämöttää vielä loppuvuoden aikana. Nyt on n. 20tkm mittarissa, eli aika tulee ennen kilometrejä näin korona-aikana vastaan - eipä olekaan pitkään aikaan näin päin autojen kanssa käynyt.
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
-
- 'Admiral'
- Viestit: 168
- Liittynyt: 30 Tammi 2020, 19:49