Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Nanocell kirjoitti: 10 Joulu 2019, 11:41
Masi kirjoitti: 10 Joulu 2019, 00:40
nupaha kirjoitti: 09 Joulu 2019, 16:55 ...Oma olis noutoa vaille 2,0dsl GS. En oikein ole löytänyt käyttökokemuksia tuosta isommasta dieselkoneesta. Täytyy pökkiä tänne jonkinlainen raportti, kunhan saan auton ja kilsoja kertyy...
Joo - itsekin etsin löytyisikö juttua 2-litran dieselillä tästä b-mallista, mutta taitaapi kaikki ostaneen omansa tuhatkuusatasella koneella. Vaan eipä noita ole juuri nettiautossakaan tyrkyllä, kuin joku esittelyauto.
Minulla on kokemusta kyseisestä moottorista (2-litran diesel) reilun 100.000km verran. Itse asiassa minulla on menossa jo toinen moottori samassa autossa. Ensimmäinen kesti tasan 100.000 ja nyt on menossa uuden moottorin sisäänajo parhaillaan. Että sellaista...
Auto Insignia Sports Tourer Aut. MY18
Minkälaisia kulutuslukemia muuten näytti?
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
Mr.T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Elo 2019, 14:11

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Mr.T »

Masi kirjoitti: 10 Joulu 2019, 00:40
nupaha kirjoitti: 09 Joulu 2019, 16:55 ...Oma olis noutoa vaille 2,0dsl GS. En oikein ole löytänyt käyttökokemuksia tuosta isommasta dieselkoneesta. Täytyy pökkiä tänne jonkinlainen raportti, kunhan saan auton ja kilsoja kertyy...
Joo - itsekin etsin löytyisikö juttua 2-litran dieselillä tästä b-mallista, mutta taitaapi kaikki ostaneen omansa tuhatkuusatasella koneella. Vaan eipä noita ole juuri nettiautossakaan tyrkyllä, kuin joku esittelyauto.
Eilen hain oman 170hp farkun. Nyt 500km menty ja ei ainakaan pahasti harmita. Laatikko toimii hienosti, eikä moottori kuulosta sisään pahalta. Kirjoittelen syvemmän raportin kokemuksista tässä illalla.
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Garnd_Old_One kirjoitti: 10 Joulu 2019, 17:48 Tuossa muuta verrokki valoista Insignia, Mondeo ja Sunerb.
https://aijaa.com/5Xfm2X
Aika hyvältä näyttää, ainakin valojen suhteen...
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
Nanocell
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Marras 2018, 09:06

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Nanocell »

nupaha kirjoitti: 10 Joulu 2019, 18:42
Nanocell kirjoitti: 10 Joulu 2019, 11:41
Masi kirjoitti: 10 Joulu 2019, 00:40
nupaha kirjoitti: 09 Joulu 2019, 16:55 ...Oma olis noutoa vaille 2,0dsl GS. En oikein ole löytänyt käyttökokemuksia tuosta isommasta dieselkoneesta. Täytyy pökkiä tänne jonkinlainen raportti, kunhan saan auton ja kilsoja kertyy...
Joo - itsekin etsin löytyisikö juttua 2-litran dieselillä tästä b-mallista, mutta taitaapi kaikki ostaneen omansa tuhatkuusatasella koneella. Vaan eipä noita ole juuri nettiautossakaan tyrkyllä, kuin joku esittelyauto.
Minulla on kokemusta kyseisestä moottorista (2-litran diesel) reilun 100.000km verran. Itse asiassa minulla on menossa jo toinen moottori samassa autossa. Ensimmäinen kesti tasan 100.000 ja nyt on menossa uuden moottorin sisäänajo parhaillaan. Että sellaista...
Auto Insignia Sports Tourer Aut. MY18
Minkälaisia kulutuslukemia muuten näytti?
Sekalaisessa ajossa ja ajotietokoneen mukaan keskikulutus pyörii 5.8-6.0 litran välissä aika tarkkaan.
Mr.T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Elo 2019, 14:11

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Mr.T »

Eli nyt on reilu vuorokausi ja 500km ajelua opelilla takana ja jotain ensikäden tuntumaa värkkiin alkaa olla. Mainittakoon että edellinen autoni oli volvo v60, ja siinä jotkut asiat on tehty hieman toisin. Volvoa ennen kulkupeleinä ollut G- ja H-astrat, a-insiginia sekä vw passat.

Ajoon tuli siis 170hp diiseli automaatti farmari executive varustelulla, lisävarusteina adaptiivinen vakkari, webasto, koukku ja boset. Kesärenkaina näytti olevan vakio bridgestonet, talven alla pyöri michelinin x-ice north 4 245/40-18. Talvikumien piti olla kapeammat ja 17", mutta on nää varmaan paremman näköiset.

Ensivaikutelma, auto näyttää hyvältä mutta haisee muovilta. Hauska juttu mutta kun oven avasi niin vastaan tuli sama tuoksu kuin faijan aikanaan vuonna 92 ostamasta f-koppasesta astrasta. Taisi olla perheen ensimmäinen uusi auto ja sen hakeminen kaupasta oli melkoinen tapahtuma. Tuolloin itsellä ollut ikää 12v, mutta hyvin elävästi muistui tilanne mieleen. Muuten auto näyttää valkoisena yllättävän hyvältä, mutta takalasit sävytettyinä ovat liian vaaleat. Mielestäni kenelläkään ulkopuolisella ei ole tarvetta nähdä takapenkille, joten kalvosulkeiset on edessä.

Autossa on myös vakiona ainoastaan kangasmatot jotka ovat oikeastaan ympäri vuoden turhat, volvossa tuli mukana myös kumimatot. Nämä menee hankintaan kuten myös kurakaukalo takakonttiin. Ikäväkseni huomasin ettei varustukseen kuulu turvaverkkoa, ja kun sitä ei tehdastilaukseen ruksinut ei katossa ole kiinnikkeitä sitä varten. Myyjän mukaan kiinnityspisteet voidaan lisätä jälkikäteen, mutta koska kyseessä on liisari en tähän ns. omaa rahaa halua pakollista enempää sijoittaa.

Ajoasento ja penkki, sisusta. Selkeästi paremmat penkit kuin volvon perusnahkat, myös suuremman kabiinin ansiosta pitkäkoipinen saa ajoasennon miellyttäväksi. Toisaalta, mikäli laitan ratin niin alas että kädet saavat levätä kyynärnojilla, peittyy mittariston yläreuna. Tämä tuntuu olevan väistämätöntä miltei kaikissa ajamissani autoissa. Sisusta tuntuu "ihan hyvältä", laadukasta muovia mutta ei ihan premiumia jos verrataan vaikkapa uusiin V60 tai V90. Itselleni ainakin kuitenkin riittävällä tasolla. Takapenkki on kuulemma mukava ja penkilämmitin loistava. Hansikaslokero on naurettavan pieni, keskikonsolin säilytystilat kohtuulliset. Edessä olevaan mukitelineeseen shellin "keskikokoinen" kahvi menee aika syvälle, mutta sen juuri ja juuri kantta irroittamatta saa sieltä nostettua.

Ajomelu ja äänimaailma, boset. Nastarenkaista huolimatta sisämelu tuntuu omaan korvaan siedettävältä ja soinniltaan etäiseltä, myös ulkoa kantautuvat muun liikenteen äänet ym kuulostavat miellyttävän vaimentuneilta. Edessä olevat laminoidut lasit taitavat auttaa asiaan aika paljon. Edelliseen V60 verrattuna Boset soivat kohtuullisen kovaa, mutta jossain keskiäänien ja subbarin välissä on aukko toistossa. Toivottavasti tilanne korjaantuu kunhan kaiuttimet hieman notkistuvat, mutta nykyisellään tuo hieman särähtää korvaan. Etupää toimii hienosti ja voimaa löytyy ainakin lauluäänen esittämiseen, urkumusiikkia kun laittaa menemään niin vajaa 50% volumeilla alkaa sisäverhoilut resonoimaan. Tänään tuli reilu 4h istuttua autossa ja spotifyn kautta ajettua kaikkea edm:stä klamydiaan, whitney houstonista bachiin ja In flamesista roxetteen.

Infotainmentti. Kuljettajan näyttö ja hud ovat miellyttävän tarkat, myös keskikonsolin näyttö on tarkka vaikka grafiikka muuten onkin hieman "haaleata". Asentelin puhelimeen android auton ja se lähti laakista toimimaan, tolppahälytyksiä en saanut oikein toimimaan joten tänään otettiinkin yksi kuva uuden auton kunniaksi. Kuljettajan tietonäyttöön ei saa androidauton karttadataa, ainoastaan musiikkitietoja. Hudissa puolestaan kappaleen nimi jäi muutamaan kertaan jumiin muutaman kappaleen ajaksi. Volttimittari ärsyttää jo nyt, aloitan tästä yhdenmiehen taivalluksen kohti ahtopainemittaria. Jollain sellainen on, joten kyllä se jostain täytyy saada enabloitua.

Ajovalot. No näistä oli kova odotus, markkinamiesten puheiden perusteella valaisevat kaiken mahdollisen. No ei valaise. Ihan hyvät ovat, mutta lähivalojen kantama on huono ja rajaus aika terävä. Tämä aiheuttaa lyhyillä ajaessa sen että suoraan edessä on pimeä alue yllättävän lähellä. Valojen aktiivisuudesta huomasin lähinnä automaattipitkät ja sen että välillä auto valaisee tien sivussa olevaa puustoa enemmän tai vähemmän. Pitkien teho on ihan ok, mutta markkinointi hypeen nähden nämä aiheuttivat ehkä vähän sellaisen "meh" reaktion. Ajovalon pesureita ei ole, ja se on kyllä synkkä juttu. Lähes dealbreakkeri, nimittäin vaikka liisari onkin niin kyllä tuntuu pahalta käydä huoltoasemalla hiomassa muovilinssejä niillä ämpäreissä makaavilla raapoilla.

Moottori ja vaihteisto. Aika rauhassa tuli ajeltua, vääntävä diiseli ja 8-pykäläinen laatikko sopii kyllä kauniisti yhteen. Vaikka autossa on vain 170hp, ainakin yhden hengen kuormalla ja talvinopeuksilla ohitukset onnistuvat eleettömästi ja vaivattoman tuntuisesti. Myös keskustan ruuhkissa liikkuminen on vaivatonta ja eleetöntä. Vaihteiston toimintaan ei tullut kiinnitettyä oikeastaan juuri mitään huomiota, ainoastaan siihen ettei sen toiminnassa ole mitään huomautettavaa. Alusta on myös riittävän jämäkkä kaltaiselleni keski-ikää lähestyvälle perheelliselle, teennäistä motorsporttia ei ole enää tarvetta harrastaa. Näyttäisi siltä että kulutuksessa varmaan alle 6L lukemiin ainakin talvinopeuksissa, vielä lienee varhaista sanoa kun kilometrejä ei ole kertynyt.

Webasto. Erillinen kaukosäädin webaston käyttöön vuosimallin -20 autossa on kyllä naurettavaa. Ainakin kun on tottunut asettamaan lähtöajan auton valikoista tai kännyllällä, tuntuu tämä ratkaisu paluulta 90-luvulle. Ei siinä, tekee kyllä hommansa mutta ihmettelen miksi tähän ei ole kiinnitetty suunnittelussa huomiota. Nykyisellään webasto on tavallaan täysin itsenäinen järjestelmä, kun ei käynnistysasetuksia voi asetella edes auton infotainmentista. Jotenkin vaan repii näpytellä tollasta pulikkaa ja tuijottaa pienenpientä näyttöä että josko sinne tulisi liekin kuva.

Avaimeton lukitus ja käynnistys. Volvossa ovet aukeavat kun kahva tunnistaa käden kahvalla, opelissa käden pitää painaa pientä nappia jotta lukitus aukeaa. Eilen satoi vettä ja aamulla oli pieni pakkanen. Nappi jäässä ja heti pieni vitutus "tääki oli paremmin ennen" kun ensin repi turhaan kahvaa ja sen jälkeen painoi napin sisään jään rutistessa. Parkkiin ajaessa auto jää muuten käymään vaihteen laittaessa "P" asentoon, volvo taasen sammui. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että auto täytyy sammuttaa napista ennen kuin voi nousta ulos. Aika ensimmäisen maailman ongelmia, tiedän. Mutta kun johonkin on tottunut niin muutos tuntuu aina pahalta. Automaattinen lukitus autolta poistuessa on loistava ominaisuus, pieni mutta helpottava juttu.

360 kamera:n ajattelin olevan hieno juttu, mutta ainakin näillä keleillä lähes turha. Kameratekniikka on varmaan varastettu ensimmäisestä nokialaisesta, siitä jonka kuvilla ei saa pankkiryöstäjää kiinni. Nimittäin ei tuonkaan kameran kuvan perusteella vesikelillä pimeällä saa insigniaa parkkiin, kyllä tutkan ulinaan täytyy luottaa. Jostain syystä näytön taustavalo pärähtää täysille kun kamera aktivoituu, tämä ärsyttää mutta toki tuottaa ulkopuolisille iloa. Kuljettajan villisti pyörivä pää nimittäin loistaa kauniisti ulos kun paniikissa koittaa etsiä jotain yhteneväisyyttä taustapeileistä näkyvän maisemasta verrattuna kameran esittämään pikselimössöön.
Juuhaa1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 10 Syys 2018, 16:10

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Juuhaa1 »

Webaston ohjaukseen kannattaa laittaa Thermo Call/Connect puhelinohjaus/sovellus.
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Siis ei oo lampunpesimiä... Voi hyvää päivää. :-( Tuollaista en tajunnu eres tarkastaa, kun pitää itsestään selvyytenä.
En oo eres autoa vielä saanu ja alakaa epäälyttää jo koko hankinta. Luulin tuon sähköisen takaluukun olevan käytännössä ainut asia, josta joulun tinkiä, mutta ei näköjään...
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Juuhaa1 kirjoitti: 11 Joulu 2019, 06:23 Webaston ohjaukseen kannattaa laittaa Thermo Call/Connect puhelinohjaus/sovellus.
Millaisen ja minkä hintaisen lisäpalikan tämä vaatii?

Niin ja Mr T. kiitokset hyvästä raportista. :peukku:
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
Errror
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 28 Touko 2019, 20:52

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Errror »

nupaha kirjoitti: 11 Joulu 2019, 07:17 Siis ei oo lampunpesimiä... Voi hyvää päivää. :-( Tuollaista en tajunnu eres tarkastaa, kun pitää itsestään selvyytenä.
En oo eres autoa vielä saanu ja alakaa epäälyttää jo koko hankinta. Luulin tuon sähköisen takaluukun olevan käytännössä ainut asia, josta joulun tinkiä, mutta ei näköjään...
Yllättävän monesta ledeillä toteutetusta ne pesurit uupuu, joka on harmi. Itsellä ei kuitenkaan kovin iso ongelma, kun ei ne aiemmissa Skodissa juuri mitään tehneet pesuveden suuremman kulutuksen ohella.

Nyt itsellä tonni takana ja on kyllä tähänastisten kokemusten pohjalta ollut hyvä valinta. 1.6T bensakone vie autoa mukavasti. Rengasmelua on jonkin verran (18" nastat), mutta melutaso ei nopeuden mukaan muutu pahaksi lainkaan. Lisäksi muut melunlähteet, esim. tuuli ja muu liikenne, loistavat poissaolollaan.
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
Juuhaa1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 10 Syys 2018, 16:10

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Juuhaa1 »

nupaha kirjoitti: 11 Joulu 2019, 07:20
Juuhaa1 kirjoitti: 11 Joulu 2019, 06:23 Webaston ohjaukseen kannattaa laittaa Thermo Call/Connect puhelinohjaus/sovellus.
Millaisen ja minkä hintaisen lisäpalikan tämä vaatii?

Niin ja Mr T. kiitokset hyvästä raportista. :peukku:
Thermo Call sarja maksaa maahantuojalla reilu 320e+Y haara adapteri 25e jolla käyttölaite (Thermo Call) haaroitetaan alkuperäisen (T100 htm) kaukosäätöpurkin väliin.
Eli toimii molemmilla ohjaimilla.
Asennus maksoi 180e Länsiautossa
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Masi »

Errror kirjoitti: 11 Joulu 2019, 07:39
nupaha kirjoitti: 11 Joulu 2019, 07:17 Siis ei oo lampunpesimiä... Voi hyvää päivää. :-( Tuollaista en tajunnu eres tarkastaa, kun pitää itsestään selvyytenä.
En oo eres autoa vielä saanu ja alakaa epäälyttää jo koko hankinta. Luulin tuon sähköisen takaluukun olevan käytännössä ainut asia, josta joulun tinkiä, mutta ei näköjään...
Yllättävän monesta ledeillä toteutetusta ne pesurit uupuu, joka on harmi. Itsellä ei kuitenkaan kovin iso ongelma, kun ei ne aiemmissa Skodissa juuri mitään tehneet pesuveden suuremman kulutuksen ohella...

On niissä ajovalonpesureiden puuttumisessa sellainen merkittävä ero, että silloin valovirta saa maksimissaan olla 2000 lumenia. Ajovalonpesureilla varustettuna valovirta saa olla 3500 lumenia.

Normaaleilla halogenivaloilla (H7) päästään 1500 lumeniin.

Toki ajovaloumpio/heijastin/linssi vaikuttaa todelliseen tielle tulevaan valoon, mutta jos sitä rajataan pienemmäksi jo lähtökohtaisesti, niin eihän sitä tyhjästä lisääkään ilmesty.
Errror
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 28 Touko 2019, 20:52

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Errror »

Masi kirjoitti: 11 Joulu 2019, 10:21
Errror kirjoitti: 11 Joulu 2019, 07:39
nupaha kirjoitti: 11 Joulu 2019, 07:17 Siis ei oo lampunpesimiä... Voi hyvää päivää. :-( Tuollaista en tajunnu eres tarkastaa, kun pitää itsestään selvyytenä.
En oo eres autoa vielä saanu ja alakaa epäälyttää jo koko hankinta. Luulin tuon sähköisen takaluukun olevan käytännössä ainut asia, josta joulun tinkiä, mutta ei näköjään...
Yllättävän monesta ledeillä toteutetusta ne pesurit uupuu, joka on harmi. Itsellä ei kuitenkaan kovin iso ongelma, kun ei ne aiemmissa Skodissa juuri mitään tehneet pesuveden suuremman kulutuksen ohella...

On niissä ajovalonpesureiden puuttumisessa sellainen merkittävä ero, että silloin valovirta saa maksimissaan olla 2000 lumenia. Ajovalonpesureilla varustettuna valovirta saa olla 3500 lumenia.

Normaaleilla halogenivaloilla (H7) päästään 1500 lumeniin.

Toki ajovaloumpio/heijastin/linssi vaikuttaa todelliseen tielle tulevaan valoon, mutta jos sitä rajataan pienemmäksi jo lähtökohtaisesti, niin eihän sitä tyhjästä lisääkään ilmesty.
Aiemmassa Octaviassa oli pesurit ja AFL Xenonit, ja kyllä nämä Insignian ledit paremmat on. Eli olikohan ne sitten 25w Xenonit. Ihmevalot nämä ledit ei ole, mutta valokuvio ja automaattipitkät mukautuvana on kyllä hyviä.

Nykyään kun kaikki valot tehdään "viiruiksi", kärsii lopputulema tielle tulevan valon muodossa kyllä useimmiten paljon. En siis luota juurikaan facelift-Insignia parempiin valoihin, vaikka ledejä kuinka paljon sinne on lisätty...
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Juuhaa1 kirjoitti: 11 Joulu 2019, 07:42
nupaha kirjoitti: 11 Joulu 2019, 07:20
Juuhaa1 kirjoitti: 11 Joulu 2019, 06:23 Webaston ohjaukseen kannattaa laittaa Thermo Call/Connect puhelinohjaus/sovellus.
Millaisen ja minkä hintaisen lisäpalikan tämä vaatii?

Niin ja Mr T. kiitokset hyvästä raportista. :peukku:
Thermo Call sarja maksaa maahantuojalla reilu 320e+Y haara adapteri 25e jolla käyttölaite (Thermo Call) haaroitetaan alkuperäisen (T100 htm) kaukosäätöpurkin väliin.
Eli toimii molemmilla ohjaimilla.
Asennus maksoi 180e Länsiautossa
Kiitos tiedosta. Taitaa jäädä laittamatta, kun on työsuhdeauto kyseessä.
Harmi/tyhmä kun en tajunnut tuota kysyä autoa ostaessa. Superbin kanssa toki käyttänytkin vain kaukkaria, joten tuskin tulee tuo aiheuttamaan isoja harmituksia.
Olishan se toki lennolta tai junalla tullessa kätevä, kun auton sais lämpeemään.
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Löytyykö muuten kokemuksia suksiboksin käytöstä Grand Sportissa? Kuinka istuu katolle pituussuunnassa?
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
wesqu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Marras 2008, 20:09

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja wesqu »

Viistäen edellistä, edelliskorisen farkun kattotelineet ei taida käydä tähän uuteen...?
Vastaa Viestiin