Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9275
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Miten Eki laatikko on nyt toiminut? Hävisikö nykiminen?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Tuohon Teknavin arvosteluun voimalinjan moitteista voi sikäli yhtyä, että ainakin pari koeajamaani bensa-automaattia 1.5 koneella tuntuivat kierrättävän konetta aika korkealle ja sellainen joku eleetön, väännöllä arvokkaasti etenemisen tuntu häviää, kun kierrokset huutavat. En tiedä sitten, oppiiko loota vaihtamaan pykälää nopeammin silmään kun oppii kuskin tavoille.

Vielä kun nuo 1.5 automaatin kulutukset on tosielämässä osoittautuneet aika isoiksi, kannattaa varmaan aika monen Insigniasta kiinnostuneen koeajaa dieselvaihtoehdot. 1.6 dieselin kanssa hyvän väännön ansiosta voimalinja tuntuu pelaavan eleettömämmin. Jos sitten on rahaa kaksilitraisiin dieseleihin Aisinin kasipykäläisen automaatin kanssa, siinä onkin sitten jo aika hieno paketti autoksi, vertasipa myös ns. premiumeihin.
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Loka 2017, 14:19

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Toistaiseksi sellaisenaan on nykimiset ollu poissa. Ihan kuin joskus tekisi sitä, mutta jää yhteen-kahteen nykäisyyn. En mene siis vannomaan kumpaankaan suuntaan.

Tuon nollauksen jälkeen laatikko on alkanut vaihtaa aiemmin isompaa, ja ajotuntuma on ollu näin lähempänä tuota 1,6d moottoria. Mutta saas nähdä miten kehittyy tuon suhteen. Tosiaan tuon vaihteiston nollauksen ajan oli inkku 1,6da ajossa ja kyllä se puhdikkaammalta tuntui. Tosin kun kaasun painoi pohjaan niin meno ei kohentunut yhtään vs 70% painallus.

Kulutuksesta todettakoon että reilun 1000km ajalta tankkauksista mitattuna tasan 8 (ajotietokone 7,8). Ajosta valtaosa maantietä ja pienempiä pikiteitä. Jokunen kaupunkipyöritys tuossa myös. Keskinopeus 55 km/h.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Tuohan on dieselkoneiden perusluonne yleensäkin, pintakaasulla ja väännöllä liikkuu mukavan tuntuisesti, mutta sitten jos yrittää kierrättää, niin voimaa ei enää tule sen kummemmin. Arkiajossa kuitenkin harvoin joutuu ihan niitä viimeisiä voimavaroja käyttämään. 1.6 CDTI A lähtee viivaltakin ihan kelvollisesti, 9,5 sek kellotin itse GPS-softalla.

Vielä tuohon Ekithemanin kulutukseen, että aika mukavasti tuo on linjassa, kun oma Astra 1.4T manuaali vie tankkausten mukaan 6,7 l ja automaatti-Astrat vaikuttaa vievän sellaiset 7,5 l satkulle. Ottaen huomioon Insignian koon ja painon, ei tuo mahdottoman paha ole. Tosin 1.4 TSI DSG:t kulkee sellaiset 1 - 1,5 l. vähemmällä...
Ford Kuga 2020 PHEV. Ex-Opelit: Insignia B, Astra K, J ja H, Vectra B
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Masi »

otj kirjoitti:Tuohan on dieselkoneiden perusluonne yleensäkin, pintakaasulla ja väännöllä liikkuu mukavan tuntuisesti, mutta sitten jos yrittää kierrättää, niin voimaa ei enää tule sen kummemmin. Arkiajossa kuitenkin harvoin joutuu ihan niitä viimeisiä voimavaroja käyttämään. 1.6 CDTI A lähtee viivaltakin ihan kelvollisesti, 9,5 sek kellotin itse GPS-softalla.
No sepäs onkin ollut ripeä yksilö - tehdashan lupaa tuolle paketille 10,9 s sataseen. Vertasin itse tuota omaan nykyiseen 2-litraseen, jolle on ilmoitettu 9,5 s sataseen ja kyllähän tuo uusi pikkukoneinen huomattavasti vaisummalta tuntui, tosin suurin ero oli siinä, että tuossa uudessa 1.6 CDTI:ssä voimaa oli kyllä alkupäässä, mutta sitten se juurikin ikäänkuin lopahti. Uusi 2-litrainen olisi sitten kyllä vikkelämpi - ainakin paperilla, jopa 8.7 s sataseen, mutta sillä en ole päässyt ajamaan vielä. Tosin tuon uuden mallin hinta 2-litraisella dieselillä (170 hp:n versio) karkaa samoilla spekseillä kuin tuo nykyinen reilut 5000 euroa kalliimmaksi :no: .
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Ihmettelin itsekin tuota ripeää kiihtyvyyttä, kun testaamani VAG-autot ja oma Astra kelasi satasen samalla softalla ja samalla puhelimella aika lailla tehtaan arvoihin. Astra-manuaalilla en edes päässyt tehtaan lukemiin, kun ei ole niin nopea vaihtamaan mitä tehtaan testikuskit. Epäilen tosin, että kauttaaltaan tuo softa näyttää sekunnin parempia lukemia kuin pitäisikään.
SuperbTPM
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Syys 2017, 21:28

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja SuperbTPM »

Samapa se oikeastaan tuolle 0-100 kiihdytykselle, vai onko foorumilaiset kovia kilpailijoita? :D
Mielestäni paljon tärkeämpi olisi ilmoittaa kiihtyvyys 80-120 ym.. ootko otj noita mitannut?

Laskiko Ekitheman kulutus tuon päivityksen myötä, kun laatikko toimii eri tavalla?
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Loka 2017, 14:19

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

En ole vielä ehtinyt mittaamaan luotettavasti. Todennäköisesti ei ainakaan merkittävästi.

Onkos kukaan saanut ooppelilta mitään konkreettista vastausta tuohon acc:n toimimattomuuteen talvella? Eli aikoovatko tehdä asialle mitään. SuberbTPM ja mun kokemukset ainakaan täältä hiukan pohjoisemmasta ei vakuuta. Tänään taas melko hyvin keräsi lunta itseensä jo hyvin mitättömässä sateessa.

Ja "eräs tuttuni" viritteli 130w keraamisen puhaltimen puhaltamaan siihen levyyn tutkan eteen, mutta mainittavaa vaikutusta sillä ei saanut. Eli voinee unohtaa ne 12w läpyskät, ellei sitten tutka toimi vaikka se olis suoraan siinä edessä. Alkaa olla kyllä neuvot vähissä asian suhteen, lienee auton vaihto lähellä.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Masi »

SuperbTPM kirjoitti:Samapa se oikeastaan tuolle 0-100 kiihdytykselle, vai onko foorumilaiset kovia kilpailijoita? :D
Mielestäni paljon tärkeämpi olisi ilmoittaa kiihtyvyys 80-120 ym...
Kun tuolla 0-100 kiihdytysajalla alkaa oikeasti olemaan merkitystä, niin sitten kaivetaan harrastusvälineet tallin perältä - ei näillä Insignioilla juuri oikeasti kiihdytellä. Tuntuu jopa, että kun uusien autojen koneet koko ajan pienenevät niin tulevaisuudessa vielä vähemmän kiihdytellään...

Mutta tuo 0-100 kiihdytysaika on kuitenkin ainut arvo jonka jokainen autovalmistaja autostaan ilmoittaa ja jolla edes jotenkin voi summittaisesti arvioida auton suorituskykyä suhteessa muihin autoihin (toki tietysti teho- ja vääntöarvot huomioiden).

Muista kiihdytysajoista esim. tuo mainitsemasi 80-120 ei tällaista kattavaa vertailutietoa ole saatavilla ja niissä myös vaikuttaa onko automaatti, tai millä vaihteella manuaalilla tuon välin kiihdyttää.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Masi »

Ekitheman kirjoitti:En ole vielä ehtinyt mittaamaan luotettavasti. Todennäköisesti ei ainakaan merkittävästi.

Onkos kukaan saanut ooppelilta mitään konkreettista vastausta tuohon acc:n toimimattomuuteen talvella? Eli aikoovatko tehdä asialle mitään. SuberbTPM ja mun kokemukset ainakaan täältä hiukan pohjoisemmasta ei vakuuta. Tänään taas melko hyvin keräsi lunta itseensä jo hyvin mitättömässä sateessa.

Ja "eräs tuttuni" viritteli 130w keraamisen puhaltimen puhaltamaan siihen levyyn tutkan eteen, mutta mainittavaa vaikutusta sillä ei saanut. Eli voinee unohtaa ne 12w läpyskät, ellei sitten tutka toimi vaikka se olis suoraan siinä edessä. Alkaa olla kyllä neuvot vähissä asian suhteen, lienee auton vaihto lähellä.
TM:ssä oli maininta käyttötestissä olevasta Kia:sta, että siinä oli juuri vastaavia ongelmia kuin mitä olet kuvannut eli taitaa tämä pohjoinen sijaintimme on vaikea tälle uusimmalle tekniikalle.
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Loka 2017, 14:19

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

No siinä tapauksessa olis syytä olla varakeinona se perinteinen tekniikka. Ainakin mulle sekin riittäis. Mutta se että ajelee satoja kilometrejä ilman jokaisen nykyauton perusvarustetta tuijottaen nopeusmittaria, saa sapen kiehumaan melko pahasti. Näkee ettei Opel ole vaivautunut testaamaan autoa ollenkaan talviolosuhteissa. Mut silti sitä kyllä tänne myydään ilmeenkään värähtämättä.

Pahoittelen avautumistani, mutta lievästi sanottuna harmittaa kun vuosipalkan verran on autossa kiinni ja talvella ajomukavuus lähentelee 90-luvun alun asconaa...
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Eipä tuolla 0-100 tosiaan käytännössä merkitystä ole, vaan ohituskiihtyvyydellä. Tuo nyt vaan on vakiintunut ilmoitettavaksi suorituskykyä mittaavaksi arvoksi. Insignia ei minkään moottorin kanssa noissa loista, edes tehokkaimmat kaksilitraiset kasiportaisella automaatilla ei tarjoa mitään järjettömiä kiihtyvyyksiä. Eikä kukaan tähän automalliin varmaankaan päädy kiihdysarvojen takia. Olen mitannut myös tuon tosielämässä hyödyllisemmän 80-120 välin ja se taittui 1.6 CDTI A:lla aikaan 7,2 s. Vertailun vuoksi sama väli vei 1.4 TSI DSG Octavialla 6 s ja 1.0 TSI DSG Golfilla 8,2 s.
Ford Kuga 2020 PHEV. Ex-Opelit: Insignia B, Astra K, J ja H, Vectra B
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Autolla ilmeisesti kova kysyntä, toimitusaika venyy jo viiteen kuukauteen...
Caddie
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Tammi 2018, 14:26

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Caddie »

Huhhuh, koko ketju luettu läpi 2 päivässä ja liitytty foorumille :o

Insignia GS Innovation 1,5l ecotec moottorilla tilattu viime viikolla ja toimitus luvattu maaliskuun lopulle. Värinä musta, Innovation plus paketti ja AGR moroccana penkit. Ihan mukava tason korotus vuoden 2005 farkku Astrasta, jossa ei ollut edes vakionopeuden säädintä... :thumbsup:

En keksinyt mitään eroa ECOTEC ja turbo vaihtoehdon välillä (vääntö ja tehot samat), niin otin ecotecin. Tämä on hieman halvempi ja sisältää moottorin alusuojan, mutta siihen ei saa valmiiksi asennettuna kuin 17 tuuman vanteet. 1890€:n hinta toisista 17' renkaista ei houkuttanut ja päätin jättää ne marmorille. Ajattelin hommata 18 tuumaiset vuoden päästä kesäksi ja ensi syksynä ostaa 17 tuumaisiin talvirenkaat. Noin 15 sivua sitten joku kertoi MAK-vanteista ja ne näyttää hyvältä myös omaan silmään.

Avasin myös alusta osioon uuden ketjun vanteiden etsintään, mutta jos joku haluaa myydä Inkun orkkis 18' vanteet minulle, niin saa laittaa yv:tä, muita ei tarvitse tarjota. :P
Insignia GS 2018.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

MAK tekee tosiaan hienoja ja Opeliin suorasovitteisia vanteita, itselle tulossa kesävanteiksi todennäköisesti MAK Milano Black Mirrorit 18" koossa. Käy suoraan siis orkkispultit, suojakuvut ja keskimerkit.
Vastaa Viestiin