Tässäpä sellaisenaan, samoja oon kirjoitellut tänne jo aiemmin.
Insignian luovutus oli kolme viikkoa sitten ja on nyt takana jo 2200 km.
Lyhyesti todettuna, auto on vastannut odotuksia ja matkanteko on ollut mukavaa ja leppoisaa.
Voimalinja on ollut positiivinen yllätys niin suorituskyvyn kuin kulutuksenkin puolesta. Siinä missä esim. saman kokoisten Passatin tai Superbin keulalla 1.6 TDI tuntuu vähän alimitoitetulta, Opelin 1.6 CDTI-koneesta otetaan sen verran enemmän tehoa (136 hv) ja vääntöä (320 Nm) irti, että tällä ei jalkoihin jää. Perinteinen kuusilovinen automaatti (GM:n oma tekele, Hydra-matic 6T45) luistaa jonkin verran varsinkin kylmänä, mutta suurimassa osassa tilanteita hoitaa hommansa huomaamattomasti ja vaihtaa pehmeästi. Tökkimään en ole tuota automaattia saanut, mutta joskus kiihdytettäessä tulee hetkellinen kiihtyvyyden hidastuminen kun automaatti latoo pykälää pesään. Tehdessä kick-downin se onnistuu vaihtamaan tarvittaessa nopeastikin. Ohitukset sujuvat riittävällä ripeydellä ja turvallisesti. Kaiken kaikkiaan automaatti vaihtaa mielestäni mukavasti ja pehmeästi. Suorituskyky tuntuu tosiaan oikein riittävältä huomioiden auton viisimetrinen pituus ja 1600 kg:n paino. Tuli kokeiltua suorituskyky myös viiden aikuisen ja matkatavaroiden kanssa moottoritienopeuksissa, eikä jalkoihin jäänyt. Saksan autobahneilla voimavarat varmasti jossain vaiheessa voisivat jäädä vajaiksi, mutta niitä varten tätä autoa en ole hankkinutkaan.
Kulutus on tankkauksista mitattuna ensimmäisen 2000 km:n aikana ollut 6,3 l/100 km, josta noin puolet maantieajoa ja puolet kaupunkiajoa. Webastoa olen käyttänyt paljon, 1 h /pv. Maantiellä olen tehnyt kaksikin parinsadan kilsan vetoa kokeeksi, joissa keskinopeus 90 km/h, rajoitus vaihdellen 80-100 alueilla. Näissä kummassakin tankkauksista mitattu kulutus 4,6 l/100. Mitenkään erityisen säästellen en ajellut. Vaikka perinteinen automaatti nostaa kulutusta jonkin verran, pitää tuohon kulutukseen kyllä olla oikein tyytyväinen auton koko ja paino huomioiden.
Tilat ovat ruhtinaalliset niin edessä, takana kuin kontissakin. Tähän mahtuu niin matkustajat kuin tavarat. Edes kolme aikuista takana ei ollut mahdoton sovitettava, tosin eihän oikein missään autossa kolme takapenkillä enää kauhean mukavaa ole. Etupenkeillä viihtyy, varusteina siis AGR-penkit. Penkki on sama kuin oli Astrassakin ja mukava ajoasento löytyy helposti. Pidän Insignian korkeasta keskikonsolista, joka luo "tyköistuvan" tunnelman ohjaamoon. Kontti jää kooltaan lähinnä verhon alle jäävän korkeuden puolesta hieman Passatin ja Superbin kontista, mutta silti tilaa on reilusti, niin leveys- kuin pituussuunnassakin.
Ajettavuus on leppoisaa, mutta ohjaustunto on kuitenkin riittävän hyvä. Auto kulkee suoraan ja kaitsematta. Liukkaillakin keleillä käytös tuntuu loogiselta ja auto helposti ohjastettavalta.
Mukavuus on auton yksi parhaita puolia. Tässä ei ole Flexrideä, jolla kenties olisi voinut saada vielä matkamukavampaa alustaa, mutta ihan vakioalustallakin auto on todella mukava matka-auto. Auto tuntuu kantavan isonkin kuorman mukavasti. Rengasmelua on jonkin verran, vaikka autossa on parempi ns. "Suomieristys". Moottori ja tuuliäänet on eristetty hyvin. Dieseliksi moottoria ei tunnista kuin tyhjäkäynnillä kylmänä. Rengasmelua selittää tietty nastarenkaat, Bridgestone Noranza 001:t (hyvät renkaat muuten!). En koe kuitenkaan rengasmelua nastoillakaan erityisen häiritseväksi, vaan se on pienempi kuin koeajojen perusteella oletin. Koeajoautot eivät olleet ns. "Suomieristyksellä" toisin kuin nämä tehdastilausautot.
Laadun tuntu on pääosin kunnossa. Keskikonsolin sivut on kovaa muovia, mutta muutoin sekä ovien että kojelaudan materiaalit kestävät vertailun tärkeimpiin kilpailijoihin ja jopa kalliimpiinkin merkkeihin. Vaalea nahkaverhous on oikein tyylikäs ja tekee koko matkustamosta arvokkaan näköisen. Kiiltävää pianolakattua muovia on monessa kohdin, näyttää puhtaana hyvältä mutta kuluneena ja naarmuisena ei. Tosin Astrassa tuota oli ja 93000 km matkalla muovitkin pysyivät ihan kunnossa. Nahkalaatu tuntuu pehmeämmältä ja paremmalta kuin muuten samanlaisissa Astran penkeissä. Nitinöitä, natinoita eikä muitakaan hälyääniä autosta ei kuulu. Ainoana poikkeuksena sähköisen takakontin vasen pumppu alkoi suljettaessa pitää "vihellystä". Täytyy tarkkailla tilannetta ja viimeistään ekassa huollossa mainita. Ovia käsitellessä ne voisivat tumpsahtaa kiinni vähän jämäkämmin, tietysti vertaan edelliseen autoon eli eristettyyn K-Astraan jossa kiitos eristyksen ovet menivät kiinni kuin kassakaapin ovet.
Varustelu on Innovationissa monipuolinen. Lisäksi lisävarusteista tuli valittua mm. plus-paketti, Led Matrix-valot, Bosen audiopaketti, adaptiivinen vakkari ja induktiivinen lataus puhelimelle. HUD-näyttö on kyllä todella kiva varuste. Ainoastaan kaipaisin siihen tilaa, jossa näkyvissä on vain nopeus, pimeää varten. Kaistavahdit, kuolleen kulman varoittimet on tuttuja jo Astrasta, mutta tässä ne hoitavat hommansa paremmin. Kaistavahti ei temmo rattia ihan samalla innolla kuin Astrassa, eivätkä kuolleen kulman varoittimet tee virhehälyjä (lumi)sateella kuten Astrassa tekivät. Tässä on lisäksi myös jalankulkijan tunnistus. Led Matrix-valot ovat vähintään yhtä tehokkaat kuin Astrassa, pitkiin kaipaisi hieman lisäpituutta, mutta kyllä näilläkin näkee. Led-elementtejä on 32 kpl Astran 16 kpl:n sijaan, joka näkyy käytännössä valojen nopeammassa reagoinnissa ja paremmassa mukautuvuudessa eri tilanteisiin. Liikennemerkkien tunnistus on tässä, kuten oli Astrassakin, suhteellisen käyttökelvoton. Kamera kuvaa kyllä merkit hyvin, mutta miksi ihmeessä tieto ei kauaa pysy kojelaudassa, kun hetken kuluttua Navilta tullut rajoitustieto korvaa sen? Talvella 80-alueella siis kohta lukee mittaristossa kesän satasen rajoitus. Autossa on myös adaptiivinen vakkari, joka hoitaa hommansa hyvin, kun ei ole tukossa. Etäisyyden säätö edellä ajavaan autoon saisi olla piirun verran pitempi ainakin talvella. Tutka on etumaskissa ja jotenkin tuntuu, että se kerää herkästi itseensä lunta ja räntää. Sittenhän ei sen jälkeen enää mikään vakkari toimi, paitsi nopeudenrajoitin. Pari kertaa on ollut sellainen keli, ettei vakkari ole toiminut. Mutta kevättä kohden mennään ja nuo talven muutamat erikoisemmat olosuhteet on haastavia mille tahansa merkille, olen ymmärtänyt että ihan samalla tavalla se menee tukkoon muissakin. Ainoa vaan, että voisi olla tarjolla myös normaali vakkari, kun adaptiivinen ei toimi. Ei luulisi olevan mikään mahdoton temppu sellaista toteuttaa.
Infotainment ja audio hoitaa hommansa. 8" näyttö kojelaudassa on sama kuin oli K-Astrassa. Näyttö ja systeemi hoitaa hommansa, vaikka ei nykyisten älylaitteiden nopeuteen ja sujuvuuteen pääsekään. Eniten ärsytystä liittyy Navin vanhoihin karttoihin. Myyjän mukaan ovat vuodelta 2016, mikä siis myös tuorein versio. Toinen ärsytys liittyy Navin erittäin pessimistisiin matka-aika-arvioihin. ETA heittää parinsadan kilsan matkallakin äkkiä tunnin. Mittaristo on Insigniassa osittain digitaalinen, johon saa suhteellisen monipuolisesti erilaisia näkymiä. Jopa navin kartan saa ruudulle, tosin vain 2D:nä. Digimittaristo hoitaa hommansa muuten hyvin, mutta nopeusmittarin neulan nykiminen kiihdytyksissä vähän ihmetyttää, ei niin mahdottoman raskas piirrettävä systeemin grafiikkasirulle luulisi olevan. Lisäksi mittaristossa esiintyvät autojen kuvat ovat Insignia A:n kuvia, ei uuden mallin. Suomenkieliset käännökset on osittain aika huvittavia. Bosen audiopaketti rokkaa melko hyvin, matalaa bassoa tulee yllättävänkin kovaa ja voimalla alas asti. Midbassotoisto kaipaisi napakkuutta lisää, Astra K:ssa eristetyillä etuovilla vakiokajareiden midbassot naputti tiukemmin. Insigniassakin tilanne parantunee jos jaksaisi eristyttää auton. Bosen systeemeissähän on muuten myös vastamelutoiminto ja moottorinäänien keinotekoinen voimistustoiminto, mutta vain Flexriden kanssa. Typerää, ettei sitä ole aktivoitu autoihin, joissa ei ole Flexrideä. Moottoriääniä en kaipaa mutta vastamelutoiminnon olisin mielelläni ottanut. Induktiivinen lataus toimii ongelmitta (puhelin Galaxy S7).
Yhteenvetona Insignia on toki monelta osin edellistä autoani Astra K:ta muistuttava, mutta monet asiat on tehty tässä paremmin. Mm. parkkitutkat toimivat tässä niinkuin pitää, eivätkä huuda koko ajan eivätkä niin ärsyttävällä volyymillä. Kaistanvaihtohälyt toimivat tässä oikein. Navin kartat on vanhat ja rajoitusmerkkien kuvaus toimii yhtä hölmösti. Kokonaisuuteen on kuitenkin panostettu ja tätä on selvästi hiottu. Mm. sisävalaistuksen pienet yksityiskohdat, led-nauhat kojelaudassa ja ovissa, handsfree-takakontin maahan heijastama auton kuva ym. on mietitty. Auto on tilava, tyylikäs, voimalinja toimii, taloudellisuuskin on kohtullisella mallilla ja kokonaisuus tuntuu hiotulta. Vaalea nahkaverhoilu antaa mukavasti fiilistä sisustaan. Abalone White-väri on valon siihen heijastuessa hieno, kimaltelee hopeisena ja myös tietynlaisessa keinovalossa (mm. tankkausasemilla) taittuu selvästi hopeaan. En oikein isoja rutinoita jaksa tästä nyt ekojen kilometrien myötä keksiä. Päivittelen tilannetta, kun on lisää kerrottavaa.
Sitten muutamia kuvia.
360 asteen kameran etukamera näkyy tuossa Opelin merkin alla kuten myös vakkarin tutka.
8" digimittaristo kuuluu Innovation plus-pakettiin. Kiekkamittari, lämpömittari ja polttoainemittari ovat analogisia.
Bosen audiopaketti soi mukavasti. Midbasso saisi naputtaa vähän tiukemmin.
Hudiin saa näkymään nopeuden ja kierrosluvun, nopeusrajoituksen, navin ohjeet ja soitettavan kappaleen tiedot. Hudin korkeutta ja kirkkautta voi säätää ja se säätyy myös automaattisesti valoisuuden mukaan. Hudin näyttö on tarkka ja kirkas.
360 asteen kamera tulee AGR premium-nahkaverhoilun mukana. Kuten myös mm. ulkopeilien lätäkkövalot. Kamera on hyvä varuste, tosin resoluutio jättää hieman toivomisen varaa.
Ainoana sisustan hehkulamppuna oli kontin valo, kaikki muut on ledejä. Tämäkin oli äkkiä korjattu, Osramin led tilalle. Säästö se on ilmeisesti pienikin säästö, kun ei ole vakiona lediä raaskittu laittaa.
Kesäksi autoon tulee MAK Milano Black Mirror-vanteet 18" koossa ja kumeiksi Michelin Crossclimate plussat koossa 245/45 R18. Tämä vanne on suorasovitteinen Opeliin ja alkuperäiset keskimerkit ja pultit käy. Tosin kyseiset merkit on Ebaystä tilatut ei-OEMit, mutta tuntuvat mukavasti vanteisiin istuvan.
[/quote]