Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

Erinomainen raportti ja hienoja kuvia otj:ltä. Nykyinen i40 menee vaihtoon ja vaikka tästä autostani ei ole mitään pahaa sanottavaa (vähävikaisin autoni koskaan), vaihtelun vuoksi etsin samassa kokoluokassa muita vaihtoehtoja. Optiman ja Mondeon olen jo koeajanut, tällä viikolla sitten Insignia.

Tuohon takakamerakuvan resoluutioon (joka varmaankin on riittävä tarkoitukseensa) sen verran, että johtuukohan se kamerayksikön vai näytön resoluutiorajoituksesta? Kamerayksikkö lienee vaihdettavissa tarvikeosana paremmaksi. Kenties jopa pelkkä softan päivitys riittäisi jos HW-puolella kapasiteetti riittää sekä näytössä että kamerassa.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Ei ole näytössä, vaan kameran resoluutio rajoittaa. Riittää kuitenkin hyvin. Pärjää saman hintaluokan kilpailijoille oikein hyvin, mutta premiumeissa on paremmat takakamerat.
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

Otj...mainitsit laatikon luistamisen (joka käsittääkseni on normaalitoiminto kun laatikon öljyt ovat kylmät). Kokemusta minulla on automaateista vain dsg:eistä, enkä tiedä miten tällaisen perinteisemmän Opelin automaatin kanssa pitää huomioida kylmät kelit. Minulla ei ole aina mahdollisuutta lämmittää moottoria sähkölämmittimellä ja webastoa en ole näillä näkymin ostamassa.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

immu. kirjoitti: 29 Maalis 2018, 09:26
ascona_c kirjoitti: 29 Maalis 2018, 07:48
ascona_c kirjoitti: 08 Helmi 2018, 13:42 Tuntuu että nuo ohjeet vaihtelevat liikkeittäin, ja kukaan ei tiedä varmaa ohjetta korjaukseen, vaan arvotaan ja testataan kaikkea mahdollista. Osa liikkeistä ei ole tietoisia koko nykimisestä. :D

Maahantuojalta odottaisin sitä, että laittaisivat joka liikkeelle tiedoksi 100% toimivan korjausohjeen, ja joka olisi käytössä ja tiedossa joka liikkeellä. Nyt ohjeet ja tieto vaihtelee liikkeittäin.

Nyt Oulun Rinta-Joupilla keksittiin eipäs juupas leikkimisen ja kolmen tunnin tutkimisen jälkeen että pakkasta ei saa olla yli -10c, tai muuten tuota vaihteiston softaa ei saa ajettua sisään. Huollon jonot on aina vähintään 2-3 viikkoa, joten jos parin viikon päästä kuu onkin väärässä asennossa, pakkasta on liikaa, ja huoltoneuvojalta on aamumurot kaapista loppu, niin laatikolle ei voi tehdä mitään. Odottele taas vajaa kuukausi ja katsotaan sitten uudelleen. :lollis:

Uskomatonta paskaa, asiakkaan pomputtelua ja tietämättömyyttä tuon laatikon suhteen. Maahantuojalle laitettiin henkilökohtaisesti viestiä asiasta, mutta eivät tietenkään vastanneet yhtään mitään. Ei edes pahoitelleet.
Faijalla ollut oma Inkku nyt neljä viikkoa putkeen pajalla. Päivitys on tehty neljä kertaa, tuloksetta. Laatikkoon on vaihdettu ohjausboksi ja venttiilipöytä joiden saapumista piti odotella lähes kaksi viikkoa. Osat on vaihdettu ja nykiminen meni huollon mukaan entistä pahemmaksi. Nämä on ainoat varaosat joita laatikkoon saa tällähetkellä. Rinta-Jouppi on anonut lupaa koko vaihteiston vaihtoon, mutta lupaa siihen ei ole maahantuojalta saatu. Asiasta on kuulemma reklamoitu suoraan Saksaan, ja sieltä on sanottu että vika ei voi olla enää vaihteistossa.

Kuulemma tänään auto vielä kytketään tietokoneen päähän ja saksan insinöörit on tietokoneen toisessa päässä ja katsovat ajon aikana reaaliajassa että mikä mättää nykimisen suhteen. Jos antavat luvan laatikon vaihtoon, niin laatikko saapuu aikaisintaan vapun jälkeen. Uuden laatikon hinta mielenkiinnosta kysyttynä 5500e ja vaihto 1000e. Menee toki takuuseen.

On vaadittu kauppahinnan palauttamista 100% tai auton vaihtoa päikseen ehjään samanlaiseen. Ymmärrettävästi maku on mennyt täysin nykyiseen, kun nykiminen alkoi jo 25km jälkeen liikkeestä kotiin ajaessa ja sen kanssa on tapeltu nyt 5.5kk/6tkm.

Mukava juttu kun nämä alkavat temppuilemaan takuuajan jälkeen.
Onko nykiminen ollut päivittäistä?Itsellä taas eilen nyki vähän tuntuvammin, hetken menikin ihan mukavasti.
Pitää varmaan ottaa asiaksi alkaa kunnolla vaatimaan että asialle tehdään jotain.
Itse en kyllä kanssa usko että vika olisi vaihdelaatikossa, vaan jossain moottoripuolella.
Nykii lämpimänä tasaisessa matka-ajossa. Heti kylmänä ei huomaa mitään. Kaupungissa nykimistä ei huomaa vaan vasta tasamaalla. Epäilevät että nykiminen johtuisi peräänajotunnistimen liiallisesta herkkyydestä tai epäkuntoisuudesta. Erikoista kuitenkin että vastaavilla oireilla olevat on saatu kuntoon laatikon päivityksellä.

Seuraillaan tilannetta. Väliaikatietoa ei kuulunut vielä torstaina.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

Tuleekohan tämä ääni vaihteistosta (1:04)? :no:

Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Hmm... Mihin ääneen viittaat, siinä kuuluu joku piippaus ja kolahdus, ratinaa?

Paha sanoa, ei kyllä laatikosta kuulu mitään ääniä. En toki nastarenkailla ole viitsinyt mitään 0-100 vetoja ottaa jossa olisi kone ja laatikko erityisen kovilla. Mutta ei kyllä toimivasta laatikosta kuulu mitään ääniä.

DSG:hen verrattuna olennaisin ero on tuo luistattelu varsinkin kylmänä ja yleensäkin pienillä vaihteilla. Toisaalta auto on kaupunkiajossa erittäin miellyttävä, kuten liikkeellelähdöissä ja ryömitettäessä. DSG nykäisee usein terävästi liikkeelle lähtiessä ja lisäksi saattaa joskus töksäyttää ikävästi vaihteen silmään. Toisaalta kiihdytettäessä DSG vaihtaa salamannopeasti. Kaikki DSG:t myös mitä koeajoin, vaihtoivat liian nopeasti isolle vaihteelle. Seurauksena jurinaa. Sport-asennolla tilanne oli parempi. Tämä ei myöskään juristele, vaan mukavasti vaihtaa maantielläkin vitosen pesään jos nopeus laskee liiaksi.

Tässä huomaa vaihteiden 1-2-3-4 välillä kiihdytyksissä hienoisen hidastumisen vaihtokohdassa, mutta ei tökkimistä koskaan. Ei töki myöskään alaspäin vaihtaessa. Maantiellä esim. ohituksiin lähtiessä 4-5-6 välilllä laatikko vaihtaa mielestäni tosi nopeasti ja mukavasti, eikä luistamista esiinny isoilla vaihteilla, silloin momentinmuunnin on lukossa ja auto vastaa kaasuun samalla tavalla kuin manuaalissa tai DSG:ssä, eli yhteys tuntuu suoralta. Ei tuo vaihtonopeus mitenkään huono ole tässä lootassakaan, pitää muistaa että nopeammin nykyaikainen momentinmuunninautomaatti vaihtaa kuitenkin joka tilanteessa kuin ihminen (pl. kisakuskit). Kun polkaisee esim. ohituksiin, loota hakee riippuen kaasun asennosta oikean pykälän ja käyttää moottorin tehoa ja vääntöä optimaalisesti, mitä keskivertokuski ei välttämättä hallitse.
turbo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 860
Liittynyt: 22 Elo 2005, 08:25
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja turbo »

Kuulostaa kyllä hiekka/sora/asfalttimureelta kun lentelee renkaista.
Honda Accord CL7 K20A6
Suapisti
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Kesä 2015, 10:37

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Suapisti »

Olikos vieläkin niin, ettei uuteen insigniaan saa roiskeläppiä, jos autossa on opc-line levikesarja?
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja usvaa »

usvaa kirjoitti: 19 Maalis 2018, 17:19
usvaa kirjoitti: 17 Maalis 2018, 09:41 Eilen ilmeni sellainen ongelma, että kun auto oli seissyt jonkin aikaa ja käynnistää, niin moottori päästää ihmeellisen rohinan (kone puolilämmin). Kestää pari s. Eli vähän niin kuin nostajat kävisivät kuivana tai sitten nokka-akselin ketjun kiristin. Öljyn taso oli noin 2/3, ajettu noin 13t vaihdon jälkeen ja aika kylmissä oloissa.
Onkohan tässä öljyt jo finaalissa (laimentumaa) vai mikä juttu tämä on? Ajattelin nyt vain täyttää ylämerkkiin uutta tavaraa. 30t vaihtoväli saattaa olla tällekin autolle vähän utopistinen ainakin Suomessa.
lisätty öljyä ylämerkkiin ja parannusta ei ainakaan heti tullut. Tosin tänään ei sitten enää pärissyt.
Auto menee parin viikon päätä liikkeeseen tutkittavaksi viakoodien ym. varalta.
Samalla tehdään joku hiukkassuodattimen kiinnitykseen liittyvä kampanjakorjaus.
Koneen pitäisi kyllä sammua jos öljynpaineet katoavat kokonaan.
Autosta ei löytynyt mitään vikaa ja vähän epäselväksi jäi, että mikä tuon aiheutti.
Ehkä kone oli käynyt alilämpöisenä ja öljyn joukkoon oli kertynyt jotakin moskaa tai sitten joku muu oire?
Lisäsin siis puoli litraa Helixiä ja muuta ei ole tehty.

Vetokoukun käytössä kannattaa muuten huomata, että koukku ei mene paikalleen jos sähköliittimen adapteri on paikallaan (asia on hankala muistaa). Kiskoin päivän verran sellaista tonnin painavaa kärryä ja erittäin hyvin se tuntui perässä tulevan. Koneessa on myös voimaa tarpeeksi.. toki isoja vaihteita tuskin kannattaa käyttää;)
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Insignian taloudellisuus (1.6 CDTI A6) on kyllä positiivisesti yllättänyt. Eilen ajelin taas sellaisen 250 km:n maantietaipaleen yhdeksänkympin keskinopeudella ja osin oli satastakin välillä. En yrittänyt ajaa mitenkään erityisen taloudellisesti. Alle yhdeksänkympin ei mittarinopeus oikeastaan laskenut muuta kuin risteysalueilla. Kulutus tankkauksesta mitattuna 4,5 l/100 km. Vaikka onkin ns. perinteinen automaatti, niin ei tunnu maantiellä pahasti kuluttavan. Odotin, että jos alle viidellä litralla pääsisi, mutta kulutus on kyllä ollut positiivinen yllätys. Kesärenkailla ja oikein yrittämällä voi vielä alittua tuo lukema, jonnekin 4,2-4,3 l/100 km lienee ihan realistinen päästä.

Lisäksi vaikka täälläkin on kirjoiteltu mm. adaptiivisen vakkarin ja ledien automatiikan ongelmista, niin melkoisessa kelissä tuo adaptiivinen tuntui alkuviikosta toimivan aivan ongelmitta. Tokihan jos se pääsee tukkeutumaan niin eihän se näe. Parinsadan kilsan vetoja tein ongelmitta lumi- ja räntäsateessa, pysähtyessä vähän putsailin. Samoin ledit on vain kerran tippuneet pois automaattiasennolta, ja sekin korjaantui heti kun vaihtoi puhalluksen lasille.

Jos pitää negatiivista keksiä, niin kyllähän tuo vaalea nahka väriä ottaa sinisistä farkuista. Ei tullut kyllä yllätyksenä ja kissasaippuallahan se puhdistuu.
SuperbTPM
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Syys 2017, 21:28

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja SuperbTPM »

Noin pienellä kulutuksella kannattaa kyllä vakavasti harkita dieselin valintaa, vaikka kilometrejä ei kovin paljon kertyisikään. Millainen on kaupunkikulutus? Edellisellä tankkauksella oli kulutus omalla kohdalla ensimmäistä kertaa alle 8 litraa, kulutuksen ollessa 7,7l/100km.

Tulipa tuossa mieleen, kun ajotietokoneelta katselin öljyn käyttöikää, että mihin perustuu tämä laskentatapa kun n. 6300 km jälkeen käyttöikää jäljellä alle 50%? Autolla on nyt ajettu 5 kk ja tuo n. 6300 km ja ilmoitettu huoltoväli on vuosi tai 30 000 km, mutta tällä vauhdilla huolto tulee ajankohtaiseksi huomattavasti aiemmin. Ajo koostuu 50/50 maantie ja kaupunki.

Toinen asia mikä tulee täällä pohjoisessakin pikkuhiljaa ajankohtaiseksi teiden sulaessa on alustan ruosteensuojaus. Onko kukaan selvittänyt, että onko tehtaalla tämä jo suoritettu vai jääkö se asiakkaan kontolle?
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Keskikulutus on 6,3 l ekan 3400 km jälkeen. Aika iso tuosta kaupunkiajoa ja paljon Webaston käyttöä. Maantiepainotteisessa seka-ajossa on pari tankkausta ollut kuuden litran pintaan. Uskon keskikulutuksen asettuvan kuuden litran pintaan jatkossa, kun Webaston käyttö vähenee. Ekalla viikolla kun auto tuli oli kovat pakkaset ja Webasto nosti kulutuksen jopa 8 l pintaan. Mutta siis alimmat maantiekulutuksen tankkaukset 4,5 l ja kaksi kertaa 4,6 l.

Ja tuo öljyn käyttöiän lasku ennen aikojaan on ihan normaalia bensakoneissa, Astraketjussa siitä kirjoiteltu. 15 000 km välein voit joutua vaihtamaan öljyt. Dieselissä taas näyttiäisi kestävän sen 3000 km, nyt 3400 km mittarissa näyttää käyttöiäksi 89%. Aion kuitenkin vaihtaa 15000 km välein.
J4rde
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Joulu 2017, 18:29

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja J4rde »

Tuosta Webaston toiminnasta vielä. Sitä ei ole minulla ollut aikaisemmissa autoissa, joten on hiukan tuntematonta sen sielunelämä. Joku tässä palstalla totesi aikaisemmin, että aikoo ottaa sulakkeen irti, ettei aina menisi päälle.

Piti jo pakkasten aikaan tästä kirjoittaa, mutta voiko olla mahdollista, että sen automaattisesti päälle menneen Webaston saisi tuosta sen omasta kauko-ohjaimesta Off napilla pois päältä?

Huomasin tämän pakkasilla, kun mielestäni siitä Webastosta kuului hyvin vaimeaa napsutusta ja kokeilin kaukosäätimestä katkaisua, niin ainakin tuo napsutus loppui.

Autolla (1.5 GS bensa manuaali) ajettu nyt kohta 11000 km eikä mitään suurempaa murhetta ole tullut vastaan. TouchUp paikkapensselipurkille olisi jo käyttöä sillä kolme pientä kiveniskemää keulasta löytyy. Pari iskemää löytyy myös vanteista. Onko kukaan vielä joutunut paikkapurkkia hankkimaan/käyttelemään tai olisiko vinkkejä sen käytöstä? Auton väri on Abalone White.
Duudi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 30 Kesä 2017, 11:29

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Duudi »

Omien havaintojen mukaan sammuu kyllä siitä kaukosäätimen napista. Jos se on hetken ehtinyt jo käymään, kannattanee antaa käydä muutama minuutti ennen sammutusta, ettei karstoitu niin pahasti. Sen takia olisi parempi, jos käynnistymisen saisi estettyä kokonaan.
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja usvaa »

SuperbTPM kirjoitti: 05 Huhti 2018, 21:47
Toinen asia mikä tulee täällä pohjoisessakin pikkuhiljaa ajankohtaiseksi teiden sulaessa on alustan ruosteensuojaus. Onko kukaan selvittänyt, että onko tehtaalla tämä jo suoritettu vai jääkö se asiakkaan kontolle?
pohjassa ja ovien alaosissa oli ohut kerros suoja-ainetta, joka tn. on Suomessa laitettu.
Mielestäni lisäsuojaukseen on tarvetta koska auto vaikuttaisi olevan suunniteltu keveys etusijalla.
Eli erilaisia koloja ja kevennysreikiä riittää. Tn. kynnyskoteloissa on tehtaan jäljiltä joku suojaus.
Vastaa Viestiin