Crossland X

Keskustelua Opeleista
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1124
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja otj » 25 Tammi 2017, 17:48

Odotellaan Grandland X:ää, jospa siinä myös tuon tavaratilan mitoitus olisi vähän järkevämpi. Toiveita on, koska eikös tuossa uudessa 3008:ssa ole suht tilava kontti.

Andy`^
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Maalis 2016, 00:26

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Andy`^ » 11 Heinä 2017, 16:14

Kävin tuossa koeajamassa Crosslandia ja vähän ristiriitaiset mietteet. Moottori oli mielestäni koeajon 110hv 1,2l automaatilla puhdikas. Oikein hyvin tuolla liikenteessä pärjää ja meno on miellyttävää. Penkit olit AGR:t ja nekin olivat mukavan tukevat ja näköiset. Panoraamalasikaton kanssa pää otti takapenkillä kiinni kattoverhoiluun (175cm pituutta), ilman lasikattoa tätä ongelmaa ei ole. Hudi on kyllä aika halvan näköinen ratkaisu, pleksin pala mihin tulee vähän kehnolla resoluutiolla nopeus ja nopeusrajoitus. Mielestäni meteli moottoritiellä oli Astran tasoa ellei pikkaisen hiljaisempi. Itseäni harmitti eniten että ovipahvit olivat kovaa muovia ja erittäin halvan näköisesti muotoiltu. Takana ei ollut minkäänlaista pehmikettä ovissa. Pienillä viimeistelyillä olisi tullut huomattavasti laadukkaamman näköinen sisältä. Toki hintaanhan sekin vaikuttaa... Takakontti on mielestäni ihan asiallinen ottaen huomioon ettei tätä voi farmareihin verrata. Erikoinen aukko jää kyllä takapenkin ja kontin valepohjan väliin. Kaiken kaikkiaan hyvän tuntuinen moottori mutta sisustan viimeistelystä olisin toivonut koetaulua ja penkkejä lukuun ottamatta enemmän.
Ainiin, start&stop automaatissa pikkuisen ärsyttävä ruuhkassa! kokoajan sammuttaa moottoria kun pysähtyy. Pakko oli pitää poissa päältä. Eipä tullut mieleenkään että meno olisi yhtä starttailua kun manuaalissa pystyy sentään vähän hallinnoimaan kytkimellä.

Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1124
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja otj » 15 Heinä 2017, 11:12

Tulipa käytyä koeajamassa Crossland X. Astra oli huollossa ja siinä oli aikaa testailla sekä Crossland X että uusi Insignia.

Ei oikeastaan ollut mitään kovin suuria ennakko-odotuksia Crosslandin suhteen suuntaan tai toiseen. Halusin nähdä, miltä ensimmäinen PSA-yhteistyön hedelmä tuntuu. Päivä oli kuuma ja auto oli seissyt auringossa. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi todella voimakkaaseen hajuun. Se ei ollut sellaista miellyttävää uuden auton tuoksua, mitä vaikkapa auringossa marinoitunut Insignia eritti, vaan todella voimakasta ja epämiellyttävää hajua. Oliko tämä sitten jotain ranskalaista perua, en tiedä.

No, hajut sikseen ja kokeilemaan. Hajun lisäksi huomion kiinnitti todella halvan oloiset muoviosat. Tuli mieleen esim. Dacia. Kojelaudan päällys on jotain ihan mukavaa tekstuuria, mutta ovet ihan kamalat. Ratti vaikka onkin sama kuin Astrassa ja Insigniassa, on se aidon nahan sijaan päällystetty keinoeläimen nahalla. Varustetaso oli Enjoy, joten penkit oli ihan peruskamaa. Ajoasennon sain kuitenkin ihan toimivaksi ja kolmipyttyinen 1.2 110 hv Puretech tulille ja matkaan.

Puretech veti nöyrästi ja voimaakin tuntui tarvittaessa löytyvän. Huolimatta karuhkosta sisustasta ajossa oli kuitenkin sellaista jotain ranskalaista pehmeyttä. Melutaso on pikkuautoksi kohtuullisen matala, renkaiden rallatusksaan ei tuntunut suuremmin vaivaavan. Varmaan dB-mittarilla sitä on enemmän kuin isommissa autoissa, mutta melun sävy oli saatu viritettyä aika miellyttävksi.

Ajaminen muutenkin tuntui varsin leppoisalta ja vaikka auto onkin oieni ja kapea kippo, se kulki maantielläkin ihan siedettävästi.
Infotainment-puoli on tullut Opelilta. Kyseessä lienee intellilink R7.0, joka on tuttu mm. Astran perusmalleista. En testannut älypuhelimen toimintaa laitteiston kanssa. Mittariston näyttö on varmaankin peräsin Ranskasta, ilmeestä ja fonteista päätellen.

Pikkuautoksi Crosslandiin on saatu loihdittua hyvät tilat. Edes sivusuunnassa ei pahemmin ahdista. Kun säädin etupenkin itselleni (183 cm) sopivaksi, taakse mahtuu vielä toinen samanmittainen heittämällä. Konttikin on kokoon nähden ihan tilava, kyllä sinne mahtuu muutakin kuin pari kauppakassia. Sitten vähän kuvia.

Kuvissa sisusta näyttää hyvältä, mutta ei kestä lähempää tarkastelua.
Kuva
Kuva
Takaovi on kauttaaltaan kovaa ämpärimuovia.
Kuva
Etuovessa on sentään käytetty pehmeää kangasta.
Kuva
Vaihdekaavio on erilainen kun Opeleissa on totuttu, pakki on oikealla alhaalla eikä vasemmalla ylhäällä ykkösen vieressä. Pakkilukkoa ei myöskään ole.
Kuva
Ritilöistä tulee mieleen ranskalaisautot. Osaako joku bongata yhdennäköisyyden PSA:n malleihin?
Kuva
Koeajoauton nappuloiden sovituksessa on hutiloitu. Eväspatongin kanssa nautittu viiniä kyytipojaksi?
Kuva
Takapenkki on muotoilultaan lautamainen, mutta siellä on hyvin tilaa.
Kuva
Kontti on näin pieneksi autoksi myös yllättävän iso. Autoon saa myös liikuteltavat takapenkit, joilla tila kasvaa entisestään.
Kuva
Vararengaskotelon äänieristeissä on säästelty, mutta auto on silti yllättävän hiljainen.
Kuva
Säilytyslokeroita löytyy keskikonsolista.
Kuva
Kuva
OnStar löytyy.
Kuva
Ilmanvaihtoa hallitaan paitsi Opelin puolelta tulleilla nappuloilla, myös kosketusnäytöllä.
Kuva
Kuva
Infotainment on tullut Opelilta. Lienee R7.0 Intellilink? Autosta näyttäisi löytyvän myös Wifi.
Kuva
Kuva
Tässä mallissa ei tainnut olla mainostettua 360 asteen kameraa, vaan ihan perinteinen peruutuskamera. Peruutuskameran näyttö on turhan pieni ja suttuinen.
Kuva
Mittariston näyttö lienee Ranskasta.
Kuva
Auton todellinen alkuperä näkyy monissa komponenteissa.
Kuva
Kuva
Kuva
Moottoritilasta löytyy PSA:n kolmipyttyinen säksätin, joka hoitaa hommansa hyvin.
Kuva
Keula noudattelee Opelin tuttua muotokieltä ja etuviistosta auto on ihan jees.
Kuva
Kuva
Kuva
Takaviistosta auto on ruma (ranskan-) sämpylä.
Kuva
Vanteista tulee mieleen Sitikka.
Kuva

Tunnelmat autosta oli vähän kahtiajakoiset. Opelilla mainostetaan saksalaisuutta, mutta tästä autosta tulee mieleen fiilis, että tämä on enemminkin ranskalaisauto saksalaismausteilla, eikä toisin päin. Muotoilu on Opelilta, mutta sekin hieman ranskalaismaustein. Ranskalaisuus ei ole kuitenkaan vain huono asia, sillä 1.2 Puretech-kone kuljettaa autoa mukavasti. Ajotuntumaltaan auto ei tunnu perinteiseltä Opelilta, vaan on jotenkin pehmeämpi. Tämä ei tietysti välttämättä ole huono asia, jos tykkää mukavuuspainotteisuudesta.

Auto sopinee parhaiten kakkosautoksi ja onkin näppärä kaupunkipyörityksessä. Kyllä sillä silti myös maantiellä pärjää. Ajotuntumaltaan auto on asiallinen, mutta sisustan osissa on säästelty ja pahasti. Mieleen tulevat takavuosien korealaisautot ja Dacia. En tosin tiedä, onko Innovation-tasolla sitten asiat paremmin. Autoon on kuitenkin saatavissa mm. Astrasta ja Insigniasta tutut kehutut AGR-penkit.

Itsellä mielessä yhtenä vaihtoehtona tulevaksi autoksi on ollut isompi Grandland X, joka perustuu kehuttuun 3008:n. Toivoa sopii, että siihen sitten panostetaan kunnolla, koska se on Opelille erittäin tärkeä malli, kysynnän kohdistuessa yhä enemmän cittareihin. Crosslandin perusteella ei voi tietty tuota tulevaa Grandlandia millään tavalla arvioida, mutta ehkä hieman sellainen varauksellinen fiilis jäi. Pitääkö se kuitenkin kallistua taas perinteiseen "matalaan" farkkuautoon, esim. Insigniaan...

Avatar
jarkkis
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 11851
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja jarkkis » 15 Heinä 2017, 11:46

Kyllä tos enempi ranskalaisuutta on sisätiloissa ja ulkokuoressa kuin tuttua opelia. En tykkää kyllä jotenki halvan tuntuinen verrattuna esim. astraan tai insigniaan.

Ztrim
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Helmi 2011, 20:59

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Ztrim » 15 Heinä 2017, 22:26

Varmuuden vuoksi täytyy todeta että Crosslandit valmistetaan Espanjassa Zaragozassa, siinä samassa tehtaassa mistä Corsatkin tulee. Komponentit tulee tietenkin mikä mistäkin.

JPYlöjärvi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Joulu 2016, 22:37

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja JPYlöjärvi » 16 Heinä 2017, 20:37

Liekö tuo voimakas haju jotain Espanjaan liittyvää kun uusi Corsakin haisee ei niin hyvälle toisinaan
-(z)- Astra K 1.4 Innovation 5-ovinen Automaatti MY2017

Andy`^
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Maalis 2016, 00:26

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Andy`^ » 16 Heinä 2017, 21:52

Innovationissa ei ollu sisusta yhtään tasokkaampi, lukuunottamatta penkkejä jotka oli nuo Agr:t. Harmittaa että kun osat mitä ei pysty päivittämään paremmiksi lisävarustein tehdään niin halvaksi että melkein hävettää. Itse maksaisin extraa jos saisin jonkun premium sisusta paketin enkä tuollaista kovamuovista kuraa joka paikassa. Ihmetyttää kun kuitenkin puhutaan jo hyvin varusteltuna yli 25 tuhannen autosta. Itse kävin koeajamassa kun ajattelin josko se herättäisi kiinnostuksen tähän kun paperilla oli ihan mukavan oloinen. No ei siinä, olihan moottori mukava ja tosiaan hiljaisen tuntuinen. Kulutuskaan ei päätä huimannut. Halvan tuntuisesti tehtynä tätä ei kyllä kauheasti kannata kavereille esitellä...

Rosland
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 21:10

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Rosland » 17 Elo 2017, 20:03

Näyttää siltä ettei kolmen kuukauden odotus riitä. Menee kuulemma lokakuun puolelle. On jo tuotannossa muttei valmis. Kauan näyttää roudaus Espanjasta kestävän, voishan tuon itsekin hakea.

Vamosvamos
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Elo 2017, 22:11

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Vamosvamos » 27 Elo 2017, 18:11

Pitää käydä tyypittämässä tämä...-mielenkiintoinen kirjoitus ja hyviä huomioita!
Ex Kadett 1,2 LS 3-ov. -85/ Ex Corsa 1,4 Swing Sedan -90/ Ex Astra 1,6 Eco Club -99/ Ex Corsa 1,4 Sport 3-ov. -08/ Ex Insignia Sport Tourer 1,4T OPC -12 /Ex Insignia Hatchback 2,0 CDTi AT -12 / Insignia Sport Tourer Innovation 1,5T AT OPC

Rosland
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 21:10

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Rosland » 17 Loka 2017, 20:52

Muutaman sadan kilsan jälkeen huomioita.Automaattilaatikko on paljon äkäisempi kuin Mokan vastaava. Penkki tuntuu pallolta kai se siitä asettuu. Kyllähän siinä on ihan hyvä istua, ajoasento vielä vähän hakusessa. Alusta pehmeä tai löysä, verrattuna Mokkaan. Aivan eri koulukuntaa siis mukavuuspainoitteinen, Ranskalainen ?
Navi väritön ja kalpea, halvan tuntuinen. Tietääkö kukaan miten ja missä näitä päivitetään. Maahantuoja kovaan hintaan?
Koneesta mukava pörinä kiihdytyksessä matka ajossa hiljaisempi kuin Mokka.
Ilmi selvästi yhtäläisyys Peugeotin 2008 semmoinen oli pari vuotta.

Rosland
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 21:10

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Rosland » 03 Marras 2017, 15:53

Herkkiä nämä nykyaikaiset lukitukset. Pesin Crosslandin ekan kerran, auto on niin sanottu avaimeton. Vesiletkulla kahvojen läheisyyteen ruiskessa ovet aukeavat tai menevät kiinni. Pesu sieni osuessa kahvoihin ovet menevät kiinni tai auki. Peseminen on aikamoista lonksumista.
Kuolleen kulman varoitus valot peileissä välkkyvät sateessa ja lumisateessa ajaettaessa. Herkkiä ovat nämä. Säätökysymys vai taitaa olla ominaisuuksia ?

TexasMan
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 163
Liittynyt: 10 Heinä 2017, 19:25

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja TexasMan » 05 Marras 2017, 16:26

otj kirjoitti:Melutaso on pikkuautoksi kohtuullisen matala, renkaiden rallatusksaan ei tuntunut suuremmin vaivaavan. Varmaan dB-mittarilla sitä on enemmän kuin isommissa autoissa, mutta melun sävy oli saatu viritettyä aika miellyttävksi.
Itsekin kävin koeajamassa joutessani tuon auton, ja täytyy kyllä myöntää että todella hiljaiselta se vaikutti!! Tosin pitää huomioida, että siinä oli alla kitkat, tosin niin on omassanikin.
Tätä hiljaisuutta kyllä tukee myös TM:n 18/2017 koeajo, jossa mitattiin karkea asfaltti 68/69 dB, esim. K-Astrassa (TM 3/2016) 17-tuuman renkailla vastaavat luvut ovat 71/74.
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita

Garbanomi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Garbanomi » 23 Tammi 2018, 19:38

Pari kuukautta ajellut nyt Crosslandilla ja huomioita siitä. Vertailuna käytän edellistä kulkinettani Octavia LB vm.2013. Tässä moottorina 1,2 litrainen 110hv ja manuaalilaatikko. Ajo nyt talviaikaan lähinnä kaupunkiajoa ja kulutus 7 litran molemmin puolin ilman s/s käyttöä. En myöskään ole koettanut mitenkään ajaa säästellen, vaan ihan muun liikenteen mukana sujuvasti.
Ihan asiallista mielestäni.
Autossa innovation plus paketti ja sen myötä ihan mukavat ergonomiset penkit hyvillä säätömahdollisuuksilla ja siirrettävät takapenkit. Ajoltaan on tuuliherkempi eli isolla tiellä joutuu enemmän ohjailemaan. Hiljaisuus plussana edelliseen verrattuna. Kojelaudan ja ovien ulkoasu ei häikäise kovamuovisena, mutta mitään kitinöitä ei vielä kuulunut. Tavaratila on kahden keski-ikäisen ihmisen tarpeisiin riittävä ja reissuhin helposti laajennetavissa joko takapenkkejä siirtämällä eteenpäin tai sitten penkit nurin. Octaviaan verrattuna se on kuitenkin sairaan pieni.
Tavaratilan verhoilu on myös kovin halvanoloinen.
Lumiseen aikaan kaupungissa puolipaljailla teillä ajellessa vilkuttelee peilien kuolleenkulman varoitin aiheettomasti.
Kaupunkipyörityksessä kuitenkin mukava kulkine ja riittävän tehokas moottori purkin liikutteluun. Umpilumessa n.25-30cm pääsi vielä kohtuu hyvin mökille, vaikka hieman jännitti että kuinka käy mäkisellä tiellä. Maavaraa on sen verran enemmän kuin Ocussa.
Kokonaisuutena tuntuu ihan hyvältä omaan käyttöön ja katsotaan kun kesä lähestyy ja tulee enemmän liikuttua harrastuksen parissa ympäri maata.

ascona_c
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 7674
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja ascona_c » 23 Tammi 2018, 20:30

Tuo Pösön 1.2 turbo on kehuttu moneen kertaan eri lehdistöissä. Ilmeisesti ei suotta.

jalassil
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Maalis 2018, 19:17

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja jalassil » 06 Maalis 2018, 20:06

Tuli vajaa puoli vuotta sitten ostettua paremmalle puoliskolle Crossland. Rouva haluaa auton olevan hieman korkeampi ja lisäksi kriteerinä oli hyvät penkit neljälle pidemmällekin matkalle, taloudellinen bensakone ja riittävän iso takakontti. Haettiin jotakin vähän käytettyä mutta tamperelainen liike myi esittelyautoaan ja muutaman kokeillun käytetyn jälkeen (pari eri Kiaa, Volkkaria ja Qashqai) Crossland tuntui tosi hyvältä. AGR-penkit ja ulkomittoihin nähden tosi hyvät sisätilat koukutti heti. Rouva tykkäsi välittömästi myös ulkonäöstä. Myönnettäköön, että hyvältä se minunkin silmääni näyttää, mikä oli yllätys koska Mokka ei ole koskaan puhutellut. Koeajolla bensaturbo vakuutti pirteydellään, penkit ja hallintalaitteet ovat erinomaiset (okei, manuaalikepin liikkeet ovat pitkät mutta en olisi edes huomannut jolleivat autotoimittajat siitä valittaisi) ja hiljaisuudesta tuli todella iso plussa. Talviajossa tosin ilmastoinnin auto-asennolla edestä tulee kohtalainen puhina mutta sen saa helposti pienemmälle jos häiritsee. Maavaraa on tosi hyvin (21cm on enemmän kuin monessa neliveto-SUVissa). Tuolla harppoo ongelmitta lumenauraajan törttöilyjen yli. Monet kommentoivat alustan taipumusta nyökkäilyyn tai heijailuun ja pientä sellaista kieltämättä isoissa röykyissä on, mutta rouva ei ilmiötä edes noteeraa ja itse pidän sitä pienenä hintana miellyttävästä pintapehmeydestä. C3 Aircrossin alusta kuulemma onnistui paremmin, mutta sen sisustus ja ergonomia pudottavat sen listaltani. Itse vien Crosslandia yksin ajaessa ihan reippaastikin mutkiin, siinä on jotain hilpeyttä :D Vakautus kyllä holhoaa nopeutta pois jos lähtee yrittämään samalla vauhdilla kuin omalla saksalaisella sedanillani (ei Opel). Kaiken kaikkiaan, heräteostos on toistaiseksi osoittautunut hyvin onnistuneeksi. Mitä pidempään sitä nyt on käyttänyt, sitä enemmän arvostaa ergonomiaa ja pirteätä mukavuutta.

Vastaa Viestiin