Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Keskustelua Opeleista
kjans
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja kjans » 18 Maalis 2018, 14:23

Omien kokemusten mukaan K Astrassa kyllä laatikko tökkäisee kiihdytyksissä/lujaa vedättäessä, vaikkakin aika maltillisesti. Maltillisemmalla kaasulla toiminta on mukavan tasaista ja vaihtoja ei havaitse kuin pienenä vedon hiipumisena vaihtohetkellä. Kylmänä kyllä tuntuu luistavan, kaasua saa antaa ihan reilusti, että aamulla lähtee pakilla katoksesta liikkeelle pienistä renkaiden kohdalle painautuneista montuista.

Duunikaverin C-mersu vaihtaa sulavammin, mutta Astroja saakin suunnilleen kaksi sen hinnalla... Hintaisekseen c-luokan autoksi tuo on ihan herraskaisen oloinen.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT

immu.
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Elo 2012, 14:59

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja immu. » 21 Maalis 2018, 07:49

B Inkku 1,5AT töksäyttää esim.jos 2 vaihde on päällä, ja rullaat alamäkeen.Tällöin laatikko vaihtaa kolmoselle, eikä vetoa ole, niin tuntuu hyvin selkeä töksäytys.Pitäis kyllä reklamoida, kunhan nyt kerkeis.

Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1116
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja otj » 21 Maalis 2018, 19:42

1.6 CDTI eli loota 6T45 ei töksäyttele jos veto ei ole päällä. Vähän huonotapaisesti olen saanut sen vaihtamaan jos vedättää ylämäkeen ja loota latoo samalla pykälää pesään. Ilmenee parhaiten kaupunkivauhdeissa. Kun maantiellä runttaa kaasun pohjaan, hetken miettii mitä tehdä mutta vaihtaa sitten kyllä yllättävänkin nopsasti pienempää silmään.

JPopeli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 150
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja JPopeli » 23 Maalis 2018, 09:23

2017 A insku CT 2.0 CDTI 170 hv aut luistattaa kylmänä. Kevyemmällä kaasun käytöllä vaihtaa nätisti. Reiluilla kaasun liikkeillä huomaa kyllä kun vaihde vaihtuu. Tuntuu että suorituskykyä hukkuu vaihteiston syövereihin. Leppoisa ajaa.

Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1116
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja otj » 23 Maalis 2018, 23:38

Ainahan momentinmuunninloota hukkaa suorituskykyä vrt. DSG. Mutta jos se kuitenkin riittää ja taloudellisuuskin on kohdalaan, niin haittaako. 1.6 CDTI on kuitenkin tehokkaamman tuntuinen kuin VAGin 1.6 TDI esim. Passatin ja Superbin keulalla ja Insignia tuntuu kulkevan maantiellä sellaisella 5-5,5 l kulutuksella. Ei se 1700 kg painavalle viisimetriselle autolle paha ole.
Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T -16 (MY 16.5)
Ex. Opel Astra J Sports Tourer Sport 1.4T S/S -13, Opel Astra H Enjoy Wagon Z16XER -08, Opel Vectra B Comfort Wagon 1.8 -02

TexasMan
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 163
Liittynyt: 10 Heinä 2017, 19:25

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja TexasMan » 25 Maalis 2018, 09:35

otj kirjoitti:
17 Maalis 2018, 07:43
Eiköhän se 100000-120000 km kestä ajella ennenkuin on tarvetta öljynvaihtoon.
Joo totta, turha vielä hötkyillä :lol:

Itse olen ollut todella tyytyväinen K-Astran automaattilaatikkoon.
Mulla on pari-kolme kertaa käynyt siten kevyessä kiihdytyksessä että laatikkoon jää liian pieni vaihde päälle, ts. kierrokset nousevat selkeästi suuremmiksi kuin normaalisti. Kysyin softapäivitystä tähän, mutta ei ollut tarjolla. Tämä ei paljoa haittaa käytännössä, koska tätä on niin harvoin tapahtunut. Mutta joo, olen tästä huolimatta todella tyytyväinen tähän laatikkoon!
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita

Askoik
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 140
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja Askoik » 30 Maalis 2018, 21:46

Perinteinen automaatti on kyllä DSGhen verrattuna mukavampi hitaassa ryömityksessä (esim. pysäköinti tai ruuhka). Perinteinen automaatti on myös pitkäikäisempi kuin DSG. Toisaalta se vie enemmän menovettä ja hukkaa osan tehoista öljyn vatkaamiseen, mutta tekniikan kehityksen myötä nämä "ongelmat" ovat mielestäni jo melko mitättömiä.

Opelin perinteisistä automaateista on kokemusta Corsa 2007 lisäksi Astra 1.4 bensaturboista vm. 2011 ja 2016. Vaikka kyseessä on "saman auton" kaksi eri vuosimallia, niin noilla on kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä.

Astra 2011 automaatti oli surkein tekele mitä olen ikinä ikinä ajanut - ja olen sentään ajanut useiden eri merkkien automaattivaihteisia. Se pisti väkisin kutosta pesään liian aikaisin, mutta kun 103 kW pannussa ei teho riittänytkään, meno 1200 rpm kierroksilla oli tärisevää ja tukkoista. Cruisella loivassakin ylämäessä nopeus vajosi jopa 5 km/h, kun moottoriteho ei riittänyt ylläpitämään nopeutta, mutta lootakaan ei suostunut vaihtamaan kutoselta vitoselle. Sitten jos kaasulla yritti avittaa, ei siltikään heti vaihtanut vitoselle, mutta hetikohta mentiinkin jo nelosella. Tutuissa ylämäissä tulikin lopulta kepitettyä manuaalisesti vitoselle.

Nykyinen Astra 2016 1.4T pannussa on tehoa 110 kW ja nyt vääntöä riittää ylämäkiinkin niin, ettei ole tarvinut enää D-asennosta vaihtaa manuaaliasentoon, ei muistaakseni kertaakaan missään maantiellä. Pari lumisinta keliä tänä talvena on tullut käytettyä pakotettua kolmosvaihdetta kapean soratien jyrkässä ylämäessä, jotta veto säilyy tasaisena, niin mäen huipulle pääseminen tuntuu varmemmalta.

Sanotaan nyt vielä Corsa 2007 automaatistakin pari sanaa. Sehän oli ainoastaan 4-lovinen ja 1.4 vaparibensakone oli melko tehoton. Siinä kuitenkin oli laatikko ja moottori paremmin toisilleen sopivat, kuin tossa 2011 Astrassa. Nelilovisessa automaatissa oli se hyvä puoli, että se ei juuri ikinä vaihtanut kerralla kahta pykälää pienemmälle, eikä muutenkaan tehnyt turhia vaihtoja niin paljoa, kuin nykyiset 6-loviset laatikot. Joissain DSG-laatikoissa taitaa olla jo 7-9 vaihdetta, niin eihän sellainen laatikko muuta ehdi tekemään, kuin vekslaamaan vaihteita edestakaisin. :)

Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1116
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja otj » 30 Maalis 2018, 22:20

DSG-lootissa on 6- ja 7-pykäläisiä versioita. Tosin 6-pykäläiset ja (DSG:ksi) ilmeisesti melko kestävät märät DSG:t ovat jäämässä pois ja tilalle on tullut uusi 7-pykäläinen märkä DSG. Pahimpia on kuivat 7-pykäläiset DSG:t, joita on pikkubensojen ja disujen yhteydessä. Vaativat (kaksoiskytkin)remontin 100-150 tkm kohdalla liki poikkeuksetta. Jottei menisi ihan offtopiciksi, niin sitten momentinmuunninpuolella on mm. Aisinin uusi 8-pykäläinen (Uudessa Insigniassa ja Grandlandissa) ja ZF:llä taitaa olla ainakin 8, ellei 9-pykäläinen momentinmuunninloota. GM:llä myös 9-pykäläinen löytyy, taisipa jollain olla peräti 10-pykäläinen. Se on kyllä jo yhtä vaihtelua. Noita uusia Aisineita ja ZF:iä on kehuttu joissain testeissä "DSG:n tappajiksi" eli vaihdot ovat nopeita eikä kulutuslisäkään ole enää mahdoton.

Askoik
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 140
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja Askoik » 30 Maalis 2018, 22:37

Askoik kirjoitti:
30 Maalis 2018, 21:46
Nykyinen Astra 2016 1.4T pannussa on tehoa 110 kW ja nyt vääntöä riittää ylämäkiinkin niin, ettei ole tarvinut enää D-asennosta vaihtaa manuaaliasentoon, ei muistaakseni kertaakaan missään maantiellä.
Kerrottakoon vielä, että pari viikkoa sitten ajoin 2016 Astrallani hiihtolomareissulla 1000 km, kyydissä 5 hlöä, viikon matkatavarat ja katolla suksiboksi. Olin ihan yllättynyt, ettei tuo kuorma tuntunut juuri missään. Astra tuntui ihan samanlaiselta ajella, kuin yksin työmatkoja ajaessakin. Vääntöä riitti hyvin, alusta ja ohjattavuus säilyi hyvinä, suksiboksikaan ei edes metelöinyt. Monessa muussa autossa on tuntunut, että mennään takajouset pohjassa ja etupää tuntunut vähän liiankin kevyeltä.

Tuolla kuormallakaan en kokenut tarpeelliseksi käytellä vaihteita manuaalisesti muualla kuin parissa pitkässä jyrkässä alamäessä moottorijarutuksen tehostamiseksi. Valtateiden ylämäkiin Astra jaksoi vetää cruisella niin ettei nopeus juurikaan vajonnut.

-Asko

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19012
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja Robertx » 01 Huhti 2018, 11:31

Askoik kirjoitti:
30 Maalis 2018, 21:46
Perinteinen automaatti on kyllä DSGhen verrattuna mukavampi hitaassa ryömityksessä (esim. pysäköinti tai ruuhka). Perinteinen automaatti on myös pitkäikäisempi kuin DSG. Toisaalta se vie enemmän menovettä ja hukkaa osan tehoista öljyn vatkaamiseen, mutta tekniikan kehityksen myötä nämä "ongelmat" ovat mielestäni jo melko mitättömiä.

Opelin perinteisistä automaateista on kokemusta Corsa 2007 lisäksi Astra 1.4 bensaturboista vm. 2011 ja 2016. Vaikka kyseessä on "saman auton" kaksi eri vuosimallia, niin noilla on kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä.

Astra 2011 automaatti oli surkein tekele mitä olen ikinä ikinä ajanut - ja olen sentään ajanut useiden eri merkkien automaattivaihteisia. Se pisti väkisin kutosta pesään liian aikaisin, mutta kun 103 kW pannussa ei teho riittänytkään, meno 1200 rpm kierroksilla oli tärisevää ja tukkoista. Cruisella loivassakin ylämäessä nopeus vajosi jopa 5 km/h, kun moottoriteho ei riittänyt ylläpitämään nopeutta, mutta lootakaan ei suostunut vaihtamaan kutoselta vitoselle. Sitten jos kaasulla yritti avittaa, ei siltikään heti vaihtanut vitoselle, mutta hetikohta mentiinkin jo nelosella. Tutuissa ylämäissä tulikin lopulta kepitettyä manuaalisesti vitoselle.

Nykyinen Astra 2016 1.4T pannussa on tehoa 110 kW ja nyt vääntöä riittää ylämäkiinkin niin, ettei ole tarvinut enää D-asennosta vaihtaa manuaaliasentoon, ei muistaakseni kertaakaan missään maantiellä. Pari lumisinta keliä tänä talvena on tullut käytettyä pakotettua kolmosvaihdetta kapean soratien jyrkässä ylämäessä, jotta veto säilyy tasaisena, niin mäen huipulle pääseminen tuntuu varmemmalta.

Sanotaan nyt vielä Corsa 2007 automaatistakin pari sanaa. Sehän oli ainoastaan 4-lovinen ja 1.4 vaparibensakone oli melko tehoton. Siinä kuitenkin oli laatikko ja moottori paremmin toisilleen sopivat, kuin tossa 2011 Astrassa. Nelilovisessa automaatissa oli se hyvä puoli, että se ei juuri ikinä vaihtanut kerralla kahta pykälää pienemmälle, eikä muutenkaan tehnyt turhia vaihtoja niin paljoa, kuin nykyiset 6-loviset laatikot. Joissain DSG-laatikoissa taitaa olla jo 7-9 vaihdetta, niin eihän sellainen laatikko muuta ehdi tekemään, kuin vekslaamaan vaihteita edestakaisin. :)
Molemmissa on vaihteistona GM:n Hydramatic. 103 kW Astrassa 6T40 ja 110kW Astrassa 6T35. 6T40 kestää kestää 280 Nm vääntöä ja 200 Nm väännöllä olevaan moottorin ei ehkä sopivin laatikko. 6T35 kestää 235 Nm vääntöä ja tuossa uudemmassa B14XFT - koneessa on 245 Nm maksimivääntö.
Vaihteiston ja moottorin sovitus ei ollut onnistunut tuossa ensimmäisessä Astrassa.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

koha
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 09:07

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja koha » 15 Kesä 2018, 10:14

otj kirjoitti:
30 Maalis 2018, 22:20
DSG-lootissa on 6- ja 7-pykäläisiä versioita. Tosin 6-pykäläiset ja (DSG:ksi) ilmeisesti melko kestävät märät DSG:t ovat jäämässä pois ja tilalle on tullut uusi 7-pykäläinen märkä DSG. Pahimpia on kuivat 7-pykäläiset DSG:t, joita on pikkubensojen ja disujen yhteydessä. Vaativat (kaksoiskytkin)remontin 100-150 tkm kohdalla liki poikkeuksetta. Jottei menisi ihan offtopiciksi, niin sitten momentinmuunninpuolella on mm. Aisinin uusi 8-pykäläinen (Uudessa Insigniassa ja Grandlandissa) ja ZF:llä taitaa olla ainakin 8, ellei 9-pykäläinen momentinmuunninloota. GM:llä myös 9-pykäläinen löytyy, taisipa jollain olla peräti 10-pykäläinen. Se on kyllä jo yhtä vaihtelua. Noita uusia Aisineita ja ZF:iä on kehuttu joissain testeissä "DSG:n tappajiksi" eli vaihdot ovat nopeita eikä kulutuslisäkään ole enää mahdoton.
Päiviä, ostin (yilasin) eilen uuden Ooppelin. :oops:

Vielä nykyisessä Korean ihmeessä on 7-dct -nimellä tunnettu kuiva kaksoiskytkin 1.6 dieselin jatkona. Ensimmäinen kytkinremontti tuli 45000km kohdalla noin puolitoista vuotta käyttöönotosta, nyt reilu 7000km ja 2kk jälkeen keskustelu merkkiliikkeen ja maahantuojan kanssa taitaa laantua em sanotun ostoksen myötä. Ei tunnu Hyundain systeemi kestää pientä kaupunkiajoa.

Tulossa uusi Astra 1.4T A6 ST Innovation+ ja sisä-OPC-paketti. Kuuntelin Anssi Umpikelaa iltasella..

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4910
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 16 Kesä 2018, 10:31

Edelliseen viestiin, hyndain ja kian takuut ei kata juuri mitään. Takuuaikana joutui itse maksaa kun iskarit menivät toistamiseen. Ja laatikon ulvontaa eivät ole kuulevinaankaan kylmästä autosta. Maahantuojan myymä takuu
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Vastaa Viestiin