Opel Meriva

Keskustelua Opeleista
tuplis2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 22:52
Paikkakunta: Lahti

Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja tuplis2 »

onko rinnastettavissa zafiraan? Pakko rako hommaa uus auto, en haluais luopuu zafirasta, mutta turhan kallis remppa ohjaustehostimen öljyt tulee pihalle ku hammasrattaan pään kumi kyrsiny, nyt ajatuksissa tila-auto samaa hintaluokkaa ku zafira, työttömällä ei varaa muuhun, mut auto on pakko olla
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Ehkä A Zafiraan kokonsa puolesta?
On se pienempi, kuin uudemmat zaffet. Sehän on vain läski Corsa. (jotka nekin ovat ihan kohtuullisen kokoisia jo nykyään)
prööt
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja HjJO »

On pienempi kuin Zafira.
Se on poistuva malli eiikä näköjään enää edes löydy Opelin uusista autoista.
Tilaa siinä on isommallekin ihmiselle.
Tavaratila ei ole kovin suuri, lisätilaa saa poistamalla välipohjan.
Ajo-ominaisuudet ovat ihan hyvät, rengasmelu ei haittaa.
1,4 bensamoottorilla ja automaatilla se on kätevä niin kaupungissa kuin pitemmälläkin matkalla. Teho on hyvinkin riittävä.
Kaappariovet ovat kätevät, jos haluaa laittaa takaovien kautta kuljetettavaa tavaratilaan.
Esim. pienelle perheelle kelpo auto.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Joo, Merivaa on A ja B-mallit. Nyt näyttää että puhutaan molemmista.

Ajokuntoiset A-mallit lähtee noin 1500€ hintaluokasta ylöspäin.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Oisin menossa kattoo yhtä B-koppasta Merivaa. Pitkin nettiä lueskellu juttua, ni briteissä joitain satunnaisia hämminkejä ollu joillain, täällä Suomessa taas ei oikein infoa löydy. Mut tekniikan puolesta kaiketi pitäis olla ihan toimiva kombo, 1.4 Turbo ja pitkävälitteinen 5-vaihteinen F17 loota ?
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Noh, ei täältä kuulunut mitään vastausta, joten luotin vaistooni ja menin katsomaan kyseistä autoa. Mukaanhan se lähti, ei mitään moittimista ollu. 53 tkm ajettu, huollettu niinkuin pitääkin ja oli huoltojen kuititkin auton mukana. Vm. 2011. 1.4 Turbo ja 5-vaihteinen F17 loota. Kone kuiva, kytkin terve ja loota terve. Pientä käytön jälkeä on, muttei mitään selkeästi auton arvoa huonontavaa. Erikoista tuon vehkeen koneessa on se, että se on matalaviritteisempi ku normaalisti, 120 heppaa kyllä löytyy, mutta vääntöä vain 175 Nm, ilmeisesti tuon laatikon takia vähän laskettu niitä arvoja, koska on alemmassa kestävyysluokassa vrt. M32 6-lovinen loota.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Joo mutta f17 on hyvä laatikko kunhan siellä vain on öljyä :D ei ole tyyppivikoja murheina.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

On joo, entuudestaan taloudessa on jo kuiteskin G-Astra, missä on tuo sama loota. Siinä se on jo vähän karheanpuoleinen, ku ajettu 233 tkm, mut öljyt sinnekki vaihettu kertaalleen, ni ei se rikki siitä mee (ellei sit rikkomalla riko toki). Täs Merivassa on eri välityksillä sama loota, Astrassa kone huutaa niin pirusti 120 vauhissa, mut tässä pysyy kiekat siin 3000 tuntumassa motarilla, mikä on hyvä asia. :peukku:
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Nu niin, nyt on muutama päivä auto ollu ja päässy vähän totuttelemaan. Huoltoon vietävä tossa keskiviikkona, öljyt + suodatin nyt ainakin pitää vaihtaa. Semmosseen hommaan törmänny, että kun tuossa on muovinen kytkinpoljin, ni se vähän tuuppaa naukumaan, ihanku ois vähän kuiva sieltä saranasta. Onko kovin yleistä tuommoinen ollu muissa saman sukupolven malleissa ? Täytyy huollossa pyytää, että pistävät sinne vähän rasvaa, ikävä tunne ku se poljin liikkuu silleen ''narskuen''.
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Ajattelin kirjoittaa vähän käyttäjäkokemusta, josta vois olla hyötyä muillekkin. Eli siis, tuli hankittua muutama viikko sitten 53 tkm ajettu, 2010 vuoden Meriva B (ilmeisesti kuiteskin tulkitaan vuoden 2011 malliksi?), joka on varmaan monelle vähän semmollinen kummajainen mallistossa. Mitä tietoa etsiskelin, ni ilmeisesti nämä B-koriset Merivat on rakennettu Zafiran alustalle, käyttävät Corsan jousitusta, moottori on J-Astran peruja, laatikko edustaa vanhempaa F-sarjaa 5:llä vaihteella ja sisusta on samanhenkinen J-Astran/A-Insignian kanssa. Mietiskelin pitkään J-Astran hommaamista, mutta ne puheet tuosta 6-vaihteisesta laatikosta kummittelivat siinämäärin paljon, ettei hirveästi loppupeleissä uskaltanut ottaa riskiä. Kävin yhtä Astraa jo koittamassa ja siinä oli se loota aika karhea 2 ja 3-vaihteilla, joten se sinetöi omalta osalta päätöksen. Sattumalta törmäsin tähän Meriva-malliin mallistoa tutkiessa ja asiaa tutkittuani tulin siihen tulokseen, että tämmönen voisi käydäkki. Sopiva yksilö löytyi sattumalta heti ja se lähti matkaan. Ensimmäisten viikkojen aikana se on tullut on selväksi, että tässä on paljon autoa hintaansa nähden. Kuiteski kaikki perusherkut löytyy (automaatti-ilmastointi, sähkölasit edessä, vakionopeudensäädin, rattinapit, nahkainen ohjauspyörä, ratinlämmitin, luistonesto, FlexSpace-istuinjärjestelmä takana, kaksitasoinen takakontti, sähköinen käsijarru, ratinsäätö 2-suuntaan). Ja tässähän on noi hauskat kaappariovet takana, FlexDoors-nimellä puhutaan, vaatii tosin vieläkin vähän totuttelua muistaa, että mistä suunnasta ne avataan. :lol:

Kyyti on jämäkkää, joskin jousitus on pintakova, ohjattavuus miellyttävää ja tarkkaa (paitsi parkkipaikoilla, ihmeellisen jäykkä tuo ohjaus pienessä vauhdissa). Penkit on hyvät ja ajoasento on hyvä, mitä nyt apparin penkki on todella korkealla ja sitä ei pysty säätämään alemmas ilmeisesti. Näkyvyys on hyvä eteen ja etuovissa on isot pikkuikkunat etulaidoissa helpottamassa näkyvyyttä etukulmien lähelle, mutta A-palkit ovat silti aikas paksut ja taakse sivuille ikkunoista on vähän vaikea nähdä. Vaihteet napakat/jämäkät ja kepin liikerata lyhyehkö. Moottori suht puhditon, mitään turbon buustia ei tunnu missään vaiheessa juurikaan, mutta tässähän on väännöltään matalaviritteisempi moottorimalli (A14NEL) kuin esim 6-vaihteisissa Astroissa (Meriva 175 Nm vs. Astra 200(220)Nm), ja tuokin johtuu ilmeisesti tuosta 5-vaihteisen laatikon kestävyysrajoituksesta. Mutta, mikäli ei ajele maanteillä, missä pitäisi tehdä perinteisiä ohituksia, ni ihan hyvin tuollakin pärjää. Bensankulutuksesta on vähän vaikea vielä sanoa, vedin kyllä tankin täyteen tuossa yksi kerta, ajoin 100 kilometriä kaupunki/taajama-ajoa ja tankkasin uudelleen: tankkiin meni 16 litraa. Epäilen, että siellä tankissa on vain ollut ilmataskuja, jotka tällä toisella täyttökerralla pääsivät pois, mutta jos jatkossa syö samaan malliin löpöä, ni sit kyllä jossain on vikaa, päivittelen tänne lisää kun tulee ajeltua enemmän.

Käytin viikkotakaperin ekassa huollossa ja moitittavaa ei löytynyt, pientä hikoilua vaihdelaatikon huohotusventtiilistä oli havaittavissa, mut se on normaalia. Moottori oli muuten kuiva, mutta pikkasen jostain hikoili öljyä hihnapyörän päädystä, epäilen syyksi joko niitä nokkien säätölaitteiden kansia taikka jakopään kotelon stefaa, eli ei mitään vakavia ongelmia. Takajarrut oli jo reippaasti kuluneet ja niissä oli epätasaista kulumaa, taitaa olla kyseessä samaa laahaamisongelmaa, mitä ilmeisesti J-Astroissakin on havaittu ? Ens kesälle alustavasti sovittiin seuraava huolto, ni täytyy siihen sit tilailla varaosat maailmalta. Ensimmäinen vikakoodikin kerkesi jo pamahtamaan ajotietokoneeseen ja olin jo heti, että tästäkö se ongelmien tulva sitten alkaa. :lol: Onneksi kyseessä oli vain rekisterikilven valon kosketushäiriö, joka korjaantui kevyellä napautuksella valoon, jonka jälkeen se syttyi ja vikakoodi poistui. :peukku: Pitäis tässä ennen sitä kuiteskin käydä noi polkimet tsekkauttamassa, kytkinpoljin edelleen tuntuu kuivalta ja narskuen nousee ylös, ja jarrupedaali tuntuu vähän tahmealta, kun siltä nostaa jalan: se nousee vähän hitaahkosti ylös. Takapyyhkijänvarsi pitää myös vaihtaa, klassinen vika, vaihoin sulan, ni varresta meni ne sulan kiinnitysklipsit poikki.



Käytetty Opel Meriva B, 2011-->

Plussat:

-Hyvä kyyti ja jousitus
-Hintaansa nähden hyvät perusvarustelut
-Edullinen ylläpitää (esim. takajarrulevyt ja palat yhteensä noin 60 €)
-Etuovet aukeaa 84-astetta ja kaapparitakaovet tasan 90-astetta
-Penkit ja ajoasento
-Etukulmanäkyvyys etuovien pikkuikkunoista

Nootit:

-A-pilareiden paksuus
-B-pilari on pikkasen tiellä leveytensä ja sijaintinsa takia, kun kuskinpaikalle kömpii (ainakin jos on pitkä taikka rahvas mies)
-Lievästi pakettiautomaiset pedaalit
-Lievästi jäykkä ohjaus pienessä vauhdissa parkkipaikkapyörityksessä.
-Näkyvyys takaikkunoista
-Taustapeili (voisi olla isompi, toki, voisihan sitä ostaa semmossen pikkasen isomman lisäpeilin)
-Isot kynnykset, joihin tulee herkästi naarmuja maalipintaan (keväällä ajattelin pistää suojakalvoa niihin, ni ei puhki kulu)
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Nyt havahtunut tämmöiseen ärsyttävään ongelmaan tässä autossa, ku kytkinpedaali liikkuu silleen narskuen ku sitä nostaa. Todella ärsyttävää ku pitäis kytkimellä ryömittää autoa. Kävin jo tutulla korjaamolla pyörähtämässä ja diagnoosi oli, että kun on muovia ne pedaalin mekanismit, ni se narskuu. Korjaaja voiteli niitä kyllä semmossella Würthin oikeen limasella sprayöljyllä, mut ei tuntunu auttavan. Saako niitä pedaaleita purettua sen verta, et sais laitettua muoviosille tarkoitettua litiumirasvaa sinne mekanismeihin ? Sillä ainakin pitäis ongelma poistua.
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Nyt taas tulee lisää käyttäjäkokemusta tästä autosta. Bensankulutus edelleen melkoisen korkea, noin 9 litraa menee kaupunkipyörityksessä. Aloin miettimään, että auttaiskohan jonkinsortin softapäivitys tuohon hommaan ? Toi auto on kuiteskin valmistettu 2010 (ekaa vuotta), ni jos sinne on joku softapuolen lastentauti jääny pyörimään, yms.

Ja eihän sitä ilman pieniä murheita voi ajella, kytkinpedaalin rasvauksen jälkeen polkimen kumi irtosi, ku sitä vaseliinia valui sinne polkimen kumin alle ilmeisesti ja lipsahti sitten pois eräs kerta. Ja kuskin aurinkolipan peili ei pysy paikoillaan, vaan irtoaa itsekseen, istuu huonosti siihen paikalleensa. :D

Toissapäivänä myös huomasin, että lämmityslaitteen säädinpaneeli pimeni ykskaks pariksi sekunniksi ja sen jälkeen alkoi taas toimimaan. Tiedä sitten mistä tuokin johtuu.
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Lisää käyttäjäkokemuksia B-Merivasta.

Koiranluut menee vaihtoon tuossa renkaanvaihdon yhteydessä, kotitie oli talven mittaan menny semmoiseksi perunapelloksi huonon kunnossapidon vuoksi, joten on vähän päässy koiranluut kulahtamaan talven mittaan, onneksi kuiteskin kyseessä normaali kulutusosa (autolla ajettu tällähetkellä noin 56 tkm).

Bensankulutus on pienentynyt pikkasen tässä talven mittaan, 95:sta tankkaillu ja voihan se olla et on ollu vaan tukossa edellisen omistajan jäljiltä, pyrkiny ajamaan sopivalla kierrosalueella (2000-2500 rpm) taajamassakin. Siihen tosin tuo oman mausteensa tuo vaihdelaatikko, jossa on melkoisen pitkät välitykset (F-sarjan 5-vaihteinen). Kolmosvaihteella voi aikas pitkälti rullailla taajamassa kokoajan siinä 40-55 km/h nopeutta kierrosten ollessa 2000-2500 rpm. Heti jos menee nelosvaihteelle 60 vauhdissa, ni kierrokset on karvan alle 2000 ja kone alkaa selkeästi ''jurnaamaan''.

Talvikäytössä tuo 1.4 Turbo ei ole mikään järin sivistynyt ja mukava käyttää, liikkeellelähdöissä turbo tulee mukaan liian rajusti ja liukkaissa paikoissa tuo aiheutti sutimista liian herkästi. Turbo myös tullessaan mukaan nostaa eka paineen korkealle ja sitten hellittää muuttuen laiskanloiseksi. Tämäkin ongelma tosin voi olla korjattavissa softapäivityksellä.

Sähköinen käsijarru on toiminut hyvin jopa kovilla pakkasilla, jarrut eivät ole jumitelleet, mutta sen automaattinen poiskytkentä välillä temppuilee. Vaikuttaisi siltä että se lähtee automaattisesti pois ainoastaan jos samaan aikaan painat kaasua kytkintä nostaessasi. Kesällä tosin vien auton huoltoon ja siinä samalla vaihdetaan takajarrulevyt ja palat, kun ovat jo vaihtokunnossa epätasaisen kulumisen takia, samalla huollettava noi käsijarrusysteemit.

Kuskin ikkunan nostohissistä kuuluu naksumista ikkunan mennessä alaspäin, ylöspäin noustessa ei kuulu mitään. Toivottavasti ei oo mitään vakavaa vikaa.

Takaluukun avausnappi muuttuu lähes kivikovaksi pakkasilla, ilmeisesti sinne pääsee vettä tai jotain väliin ja se jäätyy, takaluukun avaaminen tästäsyystä on välillä mahdotonta kovilla pakkasilla. Tuo täytyy kesän mittaan korjata uudella napilla ja kikkavitosilla.

Lämmityslaitteen säädinpaneeli edelleen satunnaisesti pimenee muutamaksi sekunniksi, yleensä hetki käynnistyksen jälkeen. Mystinen homma.

Yksi erikoisempi suunnitteluvirhe löytyy ovenkahvoista. Jos kahvan ja oven väliin pääsee lunta, se pakkautuu sinne niin, että kahva jää vähän ''kellumaan'' ja muutaman kerran ihmettelin, ku ovi ei mennyt kiinni. Putsas ne lumet pois sieltä välistä, ni sit alko taas toimimaan. :D



Tässä lähiviikkoina myös otettava apulaite/moniurahihna irti ja tarkistettava vesipumpun ja kiristinrullan laakereiden kunto. Pikkasen on pitäny ääntä se hihna, joten pitää tarkistaa, ettei tarvi alkaa hihnan lisäksi muuta vaihtelemaan. Vesipumpun vaihtovälistäkään en oo tietoa löytäny, joten jos joku viisaampi tietää, ni olisi se tieto tarpeen.



Päivittelen taas jossain vaiheessa lisää.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Moniuralla tuo vesipumppu joten ei yleensä ole vaihtoväliä. Huoltolappusessa lukee vain moniuralle 150tkm tai 10-vuotta jos muistan vuodet oikein?
Vesipumppu maksaa parisataa alkuperäisenä tiivisteineen jos sattuu kilahtamaan ja noin 2-tunnissa vaihtaa ainakin j astran 1,4T koneessa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Opel Meriva

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

1,2sorsa kirjoitti: 07 Huhti 2018, 18:02 Moniuralla tuo vesipumppu joten ei yleensä ole vaihtoväliä. Huoltolappusessa lukee vain moniuralle 150tkm tai 10-vuotta jos muistan vuodet oikein?
Vesipumppu maksaa parisataa alkuperäisenä tiivisteineen jos sattuu kilahtamaan ja noin 2-tunnissa vaihtaa ainakin j astran 1,4T koneessa.
Just kattelin, ni saahan noita pumppuja alta satasellakin Autodocilta. Ei kallis eikä vaikea operaatio, jos joskus tarvii se vaihtaa. Sen hihnan kuiteskin nyt ensalkuun vaihatan siellä huollossa, ku on selkeästi jo silminnähden kulunu ja kovettunu. Vaikkei oo hirveesti ajettu, mut on autolla jo 7 vuotta ikää, ni onhan se hihna jo vähän haurastunu.
Vastaa Viestiin