Meinas mopo keulia

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Meinas mopo keulia

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Tässä alkuviikosta yhtenä iltana laitoin kesärenkaat OPC Astraan.
Sitten koeajolle, ettei ravista tms?
En malttanut konetta (Z20LEH) sen paremmin lämmitellä, vaan ajoin kolme- neljäsataa metriä isommalle tielle.
Kun muuta liikennettä ei siinä ollut, pistin sitten lämän tiskiin ja oh-hoh!
Laite rupes liikahtamaan ihan järjettömän rajulla tempolla. Kuiva asfaltti ja tyhjää pyöritti vielä isoillakin vaihteilla vauhdin lisääntyessä silmissä vilisten.
Sitten oli pian jo pakko nopeasti heivata, mutta tuli kuvitelma liki kaksinkertaisista tehoista!
Ajelin normaalisti muutaman kilometrin hiljaisemmalle maantielle ja kokeilin uudestaan tuommoista rivakkaa kiihdytystä.
Taas lähti, kuin ammus, mutta nyt heitti samalla myös vikavalon mittaristoon.
Keltainen ajoneuvon kuva jakovaimen kera.
Tien sivuun ja sammuksiin. Öljyt ja jäähdytysnesteet tarkastin. Ei hävinnyt valo parilla sammutuskerralla. Hyvin starttas ja sitten liikkeelle. Ajellessa kotio päin vaikutti toimivan ihan normaalisti, kun pedaalia ei polkenut pohjaan asti.
Nyt en enää tosiaan yhtään kiusannut moottoria, vaan op-comiin kiinni ja vikakoodeja tutkailemaan.
Siellä oli P1106-11 ahtopaineista kertova valitus.
Hillitöntä yliahtoa siis oli tarjoillut koneelle nieltäväksi! Vikakoodin sai kuitattua pois ja häiriövalo hävisi.
Seuraavana päivänä matkaan hieman rauhallisemmin, luukuttamatta ensimmäisten kilometrien matkalla.
Ei ole sittemmin vastaavaa ilmennyt.

Mikähän tuollaisen järjettömän overboostin aiheuttaa, jos kone ei ole vielä kunnolla lämmennyt? Ihan vain kysyn oppiakseni jotain.
Joku tietää, koska jossain aihetta sivuavassa viestissä Robertx kysyi, onko luukutettu kylmää konetta?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Meinas mopo keulia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Aivopieru.
Koneen lämpeminen radiikaalin nopeaa kun kylmää ilmaa kylmään koneeseen jossa suuremmalla teholla palaa kun suurempi ilmamäärä ja lämpenee aiheuttaen nopean lämpenemisen ja pakopaineen-ahtopaineen nousun johon hukkaportti ei karstoineen kerennytkään :bonk:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Meinas mopo keulia

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kylmässä ilmassa on tosiaan enemmän happea ja palaa paremmin, mutta se ei välttämättä selitä rajua yliahtoa.
Yleinen ongelma on turbon johdinsiipien huono liikkuminen kylmänä. Tämän lisäksi johdinsiipien alipaineletkussa on todennäköisesti jonkinverran öljyä , joka kylmänä ja jähmeänä ei liiku kunnolla ja estää siten turbon johdinsiipien ohjauksen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Meinas mopo keulia

Viesti Kirjoittaja ?! »

Vai johdinsiivet bensaturbossa?
Olisko kuitenkin joku ahtosäädin menossa ja ei reagoi tarpeeksi nopeasti.Kylmänä saa paljon polttoainetta ->paljon pakokaasua ym.

Mutta on kyllä silkkaa typeryyttä polkea kylmää moottoria,varsinkin ahdettua :o
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Meinas mopo keulia

Viesti Kirjoittaja Robertx »

BG:n K04 pitäis tuossa Z20LEH - koneessa olla. Liekö sitten väärin katsoin, mutta ainakin kyseistä mallia on VNT - tyyppisenä.
Jos ei ole johdinsiipiä, niin sitten ei hukkaportti auennut... siinä on alipainetoiminen kalvolla ohjattava varsi... samasta syystä kuin vnt- turbossa , voi mekanismi kylmänä juuttua tai ohjaus olla toimimaton.
Sinänsä kumma, ettei ahtopaineesta tullut heti hälytystä. Liekö paineanturi ihan ajantasalla ?
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin