Daewoo kopio Opelista?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Daewoo kopio Opelista?

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Tuollainen GM Daewoo kalos 1.4 16 valve tulo hankittua ja itselle tuli yllärinä että tuo ois teknisesti kuin Opel kun GMän sedät ystävällisesti antaneet piirrustukset Korealaisille :D Kelpo laitteelta tuo kyllä tuntuu ja mukava kun tekniikka on tuttua.
Mikä tuo moottori ois,peräti sama kuin astrassa?
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Daewoo kopio Opelista?

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Joo eikös se opelin moottori ole, ainaki kaverin chevrolet aveo 1.4 16v oli samannäkönen ku tigran vastaava, myös se 2.0 16v mitä korean ihmeis on ni sama kone ku b-vectras esim.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Daewoo kopio Opelista?

Viesti Kirjoittaja ata »

jjvirtan kirjoitti:kun GMän sedät ystävällisesti antaneet piirrustukset Korealaisille :D
Tämä Daewoo-autojen historia tuntuu hämäävän monia Opel- ja Chevrolet-ihmisiä usein.

Tässä Daewoo-autojen historiaa, joka selittää myös Opel-mallien kanssa olevat yhtäläisyydet:
Autotehdas perustettiin alunperin nimellä National Motor vuonna 1937 Koreaan. Vuonna 1962 sen nimeksi tuli Saenara. Saenara valmisti Datsun Bluebirdejä lisenssillä. Vuonna 1965 Shinjin-yhtiö osti Saenaran ja tehtaan nimeksi tuli Shinjin Motors joka toimi yhteistyössä Toyotan kanssa. Yhteistyö Toyotan kanssa päättyi 1972, jolloin Shinjin Motors ja General Motors aloittivat yhteistyön ja tehtaan nimeksi tuli GM Korea. Vuonna 1976 kuitenkin sen nimeksi vaihdettiin Saehan Motor. GM Korea valmisti mm. Opel Rekordia ja Holden Toranaa (nimellä Chevrolet 1700).

Vuonna 1982 Daewoo Group tuli tehtaaseen osaomistajaksi ja tehtaan nimeksi vaihdettiin Daewoo Motors. Kaikki automallit mitä tehtaassa valmistettiin olivat Opelin malleja vuoteen 1986 saakka. Silloin tehdas esitteli myös joitain omia mallejaan, mutta samana vuonna tuli tuotantoon myös Opel Kadett E (monilla eri nimillä, kuten esim. Daewoo Le Mans, jota vietiin jopa USA:aan nimellä Pontiac Le Mans.). Daewoolle tuli myös Bertonen muotoilema uusi malli Daewoo Espero, joka muistutti ulkonäöltään vähän Citroenia, mutta teknisesti perustui Opel Ascona C:hen.

1992 GM lähti Daewoo Motorsista ja siitä tuli kokonaan Daewoo Groupin omistama. Monet mallit kuitenkin edelleen perustuivat Opel Kadett E:hen, mutta eri nimillä kuten Cielo, ym.

1996 tuli ensimmäinen itsenäinen Daewoo-auto, Lanos. Sitä seurasivat mm. Nubira, Matiz ym malleja. Joissain niistä käytettiin Opelin sukuista tekniikkaa.

1998 Daewoo Motors osti toisen korealaisen merkin SSangyoungin, joka myytiin pois vuonna 2000.

1999 Daewoo Group joutui pahoihin talousvaikeuksiin ja joutui etsimään ostajaa auto-osastolleen ja myymään sen pois. General Motors oli uusi omistaja, tällä kertaa kokonaan. Muitakin ostajakandidaatteja oli ollut. Autotehtaan nimeksi vaihdettiin taas GM Korea ja koska nimi "Daewoo" ei kuulunut kauppaan, juuri esitellyt Daewoo-automallit piti uudelleennimetä ja GM päätti ottaa käyttön oman Chevrolet-merkkinsä.

Tämän jälkeen vähitellen sitä mukaa kun Daewoon mallit tulivat uudistuksen ikään, ne korvattiin Chevroletin omilla malleilla, joita alettiin valmistaa GM:n USA:n tehtaiden lisäksi myös tuolla GM Korean tehtaalla. Valmistenumerosta näkee onko uudemmat Chevroletit valmistettu Koreassa vai USA:ssa, USA:ssa tehdyissä se alkaa numerolla 1 ja Koreassa tehdyissä kirjaimella K, itse autot ovat samanlaisia (Cruze, Malibu, Aveo/Sonic ym.).

Daewoo oli siis tuollainen välivaihe tuon korealaisen autotehtaan historiassa, jossa GM:llä on ollut paljon suurempi rooli kuin Daewoo-yhtiöllä. Lähes kaikki mallit ovat olleet GM:n malleja, aluksi Opel-pohjaisia, myöhemmin Chevrolet-pohjaisia ja Daewoon omia automalleja tehtiin vain yhden mallisukupolven verran 1990-luvun loppupuolella. Niissäkin oli Opelin kanssa samansukuista tekniikkaa yhteistyön takia. GM oli siis pois tuon korealaisen tehtaan omistuksesta vain 1992-1999 välisen ajan ja silläkin aikaa monet mallit hyödynsivät GM:n tekniikkaa ja malleja. Ehkä tämä pitkähkö tarina selvittää, miksi "GM:n sedät ovat antaneet piirustukset korealaisille"... :)
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Vastaa Viestiin