Uuden Astran sisäänajo.

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
P3
'Senator'
'Senator'
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 08:50

Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja P3 » 26 Maalis 2018, 08:07

Sisäänajostahan on olemassa kahta koulukuntaa. Valmistajan ohjeissa kehotetaan ajamaan kuin vanha mummo.

Liikkellä on jo pitkään ollut koulukunta, jossa uuttakin autoa kuormitetaan ja moottorijarrutetaan heti kun öljyt ovat lämpimät. Perustelu tuntuu järkevältä. Kuormituksessa ja heti perään tapahtuvassa moottorijarrutuksessa paineet sylinterissä nousevat jolloin männänrenkaat ja sylinteri hioutuvat.

Mikä lienee totuus? Miten Opel-kansa on sisäänajanut omansa?

tourer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 16:54

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja tourer » 26 Maalis 2018, 08:23

Automaatillahan tätä "ongelmaa" ei ole, se kun päättää itse oikeat kierrokset...
(ellei sitten halua kikkailla manual moden kanssa)
Astra K Sports Tourer Innovation (+Innovation) 1.4 AT6 -17

Avatar
P3
'Senator'
'Senator'
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 08:50

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja P3 » 26 Maalis 2018, 08:24

Jep - sisäänajo automaatilla manual modessa, että saa moottorijarrutuksen.

Nixmos
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Joulu 2015, 14:23

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja Nixmos » 26 Maalis 2018, 09:53

Kovaa ajoa vaan suoraan kunhan vaan koittaa välttää äkki ja kovia jarrutuksia alkuun. Tällaiset ohjeet itse saanut. Automaatti kyseessä.
-(z)- Astra k sports tourer 1.4T A 150hp -18 -(z)-

pkuitune
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 27 Touko 2014, 16:22

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja pkuitune » 26 Maalis 2018, 10:23

Leipää saa antaa huoletta, mutta äkkinäisiä ja voimakkaita jarrutuksia tulisi ensi alkuun välttää. Näin myyjä opasti auton luovutuksen yhteydessä, ja näin sanotaan myös ohjekirjassa. Vanhan liiton varovaista ajoa ja 1000 km jälkeistä ensiöljynvaihtoa ei nähtävästi enää tarvita, koska valmistustekniikat ja metallurgia ovat sen verran kehittyneet, että moottorin osat saadaan valmistettua niin pienillä toleransseilla, että ne sopivat yhteen ilman erillistä sisäänajoa. :worship:

JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 14 Loka 2016, 17:13

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » 26 Maalis 2018, 18:45

Ite ajoin ekat ~40km lappu lattiaan ja moottorijarrutus perään -tyylillä. Öljyt vaihtu ~250km kohdalla ja purin suodattimen eikä siä metallihiluja näkyny. Sinänsä siis turhaa touhua oli. Ylinpäätänsä ekat 1000km annoin monoa aika huolella, yhden koulukunnan näkemys seki.

Toisaalta kun on kuunnellu yhtä Ugis lopputarkastukses työskentelevää ja toista Hangon satamas työskentelevää, niin kyllä noi koneet on sisäänajettu sen ekat kriittiset 30km jo ennen luovutusta. Eli kenkää vaa, kuten kuuluuki. Toki kone ensin lämpöseks. Ja ohjekirjaskaa ei ole sisäänajosta ohjetta suuntaan eikä toiseen.

75tkm takana ja edelleen toimii. 15tkm öljynvaihtovälillä pinta ei tikusta katottuna laske, eli männänrenkaat on ilmeisesti hioutunu tiiviisti.

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4818
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 26 Maalis 2018, 19:23

1280km takana cdti corsalla. Annettu laajasti kierroksia mutta vain pienellä kaasulla ja keskimääräinen ajosuorite ollut sen 40km ja moottorijarrulla menty kaikki hidastukset kunei ole tapana vapaalla rullailla. Tällä viikolla öljyn vaihto ja sitten huolella monoa tarpeen mukaan ja 15tkm vaihtovälillä öljyt tämän jälkeen.

Liikkeessä sanottiin että valmistus toleranssit on niin hyvät ettei sisäänajoa varsinaisesti tarvi mutta tiheämpi huoltoväli ei ole pahasta.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 14 Loka 2016, 17:13

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » 26 Maalis 2018, 19:49

Se on jännä, kuinka eurooppalainen huolto-ohjelma on 30tkm, mutta kansainvälinen vain 15tkm. Ja viä lisähuomiot kylmästä, kuumasta, rasittavasta jne, joiden ollessa läsnä voi olla vieläkin lyhyempi huoltoväli.

Askoik
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja Askoik » 30 Maalis 2018, 21:08

Moottorin lisäksi kannattaa huomioida nastarenkaiden sisäänajo. Kuulemma pitäis ajella varovasti 500 - 1000 km, jotta nastat painuu kunnolla paikoilleen. Heti jos revittelee, voi nastat irtoilla.

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4818
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 30 Maalis 2018, 22:05

1624km oli mittarissa ja öljyssä ei ollut mitään moittimista nähtävissä. Öljy ei ollut edes kunnolla mustaa (1,3cdti corsa)
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Avatar
=KASSU=
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 338
Liittynyt: 02 Loka 2006, 16:30
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uuden Astran sisäänajo.

Viesti Kirjoittaja =KASSU= » 13 Huhti 2018, 18:32

Nykyisen Insignian sisäänajo, keskiviikkona liikkeestä pihalle, torstaina 1600kg asuntovaunu koukkuun ja reissuun :D
Opel Insignia Country Tourer 2.0CDTI 4x4 A -16
Opel Corsa 1.0T -16
Scania R620 -14 6x4

Vastaa Viestiin