Uuden Astran sisäänajo.
Uuden Astran sisäänajo.
Sisäänajostahan on olemassa kahta koulukuntaa. Valmistajan ohjeissa kehotetaan ajamaan kuin vanha mummo.
Liikkellä on jo pitkään ollut koulukunta, jossa uuttakin autoa kuormitetaan ja moottorijarrutetaan heti kun öljyt ovat lämpimät. Perustelu tuntuu järkevältä. Kuormituksessa ja heti perään tapahtuvassa moottorijarrutuksessa paineet sylinterissä nousevat jolloin männänrenkaat ja sylinteri hioutuvat.
Mikä lienee totuus? Miten Opel-kansa on sisäänajanut omansa?
Liikkellä on jo pitkään ollut koulukunta, jossa uuttakin autoa kuormitetaan ja moottorijarrutetaan heti kun öljyt ovat lämpimät. Perustelu tuntuu järkevältä. Kuormituksessa ja heti perään tapahtuvassa moottorijarrutuksessa paineet sylinterissä nousevat jolloin männänrenkaat ja sylinteri hioutuvat.
Mikä lienee totuus? Miten Opel-kansa on sisäänajanut omansa?
Re: Uuden Astran sisäänajo.
Automaatillahan tätä "ongelmaa" ei ole, se kun päättää itse oikeat kierrokset...
(ellei sitten halua kikkailla manual moden kanssa)
(ellei sitten halua kikkailla manual moden kanssa)
Astra K Sports Tourer Innovation (+Innovation) 1.4 AT6 -17
Re: Uuden Astran sisäänajo.
Jep - sisäänajo automaatilla manual modessa, että saa moottorijarrutuksen.
Re: Uuden Astran sisäänajo.
Kovaa ajoa vaan suoraan kunhan vaan koittaa välttää äkki ja kovia jarrutuksia alkuun. Tällaiset ohjeet itse saanut. Automaatti kyseessä.
Insignia ST 1.5 aut -17
Re: Uuden Astran sisäänajo.
Leipää saa antaa huoletta, mutta äkkinäisiä ja voimakkaita jarrutuksia tulisi ensi alkuun välttää. Näin myyjä opasti auton luovutuksen yhteydessä, ja näin sanotaan myös ohjekirjassa. Vanhan liiton varovaista ajoa ja 1000 km jälkeistä ensiöljynvaihtoa ei nähtävästi enää tarvita, koska valmistustekniikat ja metallurgia ovat sen verran kehittyneet, että moottorin osat saadaan valmistettua niin pienillä toleransseilla, että ne sopivat yhteen ilman erillistä sisäänajoa.
Re: Uuden Astran sisäänajo.
Ite ajoin ekat ~40km lappu lattiaan ja moottorijarrutus perään -tyylillä. Öljyt vaihtu ~250km kohdalla ja purin suodattimen eikä siä metallihiluja näkyny. Sinänsä siis turhaa touhua oli. Ylinpäätänsä ekat 1000km annoin monoa aika huolella, yhden koulukunnan näkemys seki.
Toisaalta kun on kuunnellu yhtä Ugis lopputarkastukses työskentelevää ja toista Hangon satamas työskentelevää, niin kyllä noi koneet on sisäänajettu sen ekat kriittiset 30km jo ennen luovutusta. Eli kenkää vaa, kuten kuuluuki. Toki kone ensin lämpöseks. Ja ohjekirjaskaa ei ole sisäänajosta ohjetta suuntaan eikä toiseen.
75tkm takana ja edelleen toimii. 15tkm öljynvaihtovälillä pinta ei tikusta katottuna laske, eli männänrenkaat on ilmeisesti hioutunu tiiviisti.
Toisaalta kun on kuunnellu yhtä Ugis lopputarkastukses työskentelevää ja toista Hangon satamas työskentelevää, niin kyllä noi koneet on sisäänajettu sen ekat kriittiset 30km jo ennen luovutusta. Eli kenkää vaa, kuten kuuluuki. Toki kone ensin lämpöseks. Ja ohjekirjaskaa ei ole sisäänajosta ohjetta suuntaan eikä toiseen.
75tkm takana ja edelleen toimii. 15tkm öljynvaihtovälillä pinta ei tikusta katottuna laske, eli männänrenkaat on ilmeisesti hioutunu tiiviisti.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uuden Astran sisäänajo.
1280km takana cdti corsalla. Annettu laajasti kierroksia mutta vain pienellä kaasulla ja keskimääräinen ajosuorite ollut sen 40km ja moottorijarrulla menty kaikki hidastukset kunei ole tapana vapaalla rullailla. Tällä viikolla öljyn vaihto ja sitten huolella monoa tarpeen mukaan ja 15tkm vaihtovälillä öljyt tämän jälkeen.
Liikkeessä sanottiin että valmistus toleranssit on niin hyvät ettei sisäänajoa varsinaisesti tarvi mutta tiheämpi huoltoväli ei ole pahasta.
Liikkeessä sanottiin että valmistus toleranssit on niin hyvät ettei sisäänajoa varsinaisesti tarvi mutta tiheämpi huoltoväli ei ole pahasta.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Uuden Astran sisäänajo.
Se on jännä, kuinka eurooppalainen huolto-ohjelma on 30tkm, mutta kansainvälinen vain 15tkm. Ja viä lisähuomiot kylmästä, kuumasta, rasittavasta jne, joiden ollessa läsnä voi olla vieläkin lyhyempi huoltoväli.
Re: Uuden Astran sisäänajo.
Moottorin lisäksi kannattaa huomioida nastarenkaiden sisäänajo. Kuulemma pitäis ajella varovasti 500 - 1000 km, jotta nastat painuu kunnolla paikoilleen. Heti jos revittelee, voi nastat irtoilla.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uuden Astran sisäänajo.
1624km oli mittarissa ja öljyssä ei ollut mitään moittimista nähtävissä. Öljy ei ollut edes kunnolla mustaa (1,3cdti corsa)
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Uuden Astran sisäänajo.
Nykyisen Insignian sisäänajo, keskiviikkona liikkeestä pihalle, torstaina 1600kg asuntovaunu koukkuun ja reissuun
Volvo V60 D4 AWD - 19
Ex:Opel Insignia Country Tourer 2.0CDTI 4x4 A -16 ja lisäksi opeleita varmaan 20kpl.. vaan ei tule enää ainoatakaan.
Ford Fiesta 1.0T -21
Ex:Opel Insignia Country Tourer 2.0CDTI 4x4 A -16 ja lisäksi opeleita varmaan 20kpl.. vaan ei tule enää ainoatakaan.
Ford Fiesta 1.0T -21