Opel Insignia 2015 2.0 CDTi - mitä pitää tarkastaa autosta?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Opel Insignia 2015 2.0 CDTi - mitä pitää tarkastaa autosta?

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

Tervehdys,

Olen tässä hetken selaillut Opelclubfinlandin forumia haun avulla, mutta tuntuu, että mitään varmaa tietopakettia en saanut kasaan. "Ei Vectra D vaan Insignia A" tuntui käsittelevän pre-faceliftejä ja "Insignia B" taas uudempaa korimallia, joka on ihan eri auto kuin tämä, mitä olen menossa katsomaan.

Eli, olen alustavasti sopinut kaupat ja maksanut varausmaksun Insigniasta vm. 2015, 2.0 CDTi, aj. 53 tkm. Huoltokirja on ihastuttavasti parempi kuin pitäisi (näissähän on huoltoväli 30 tkm / 2 v?), sillä auto on huollettu vuoden välein, vaikka kilometrejä ei ole riittävästi tullutkaan. Auto on myös naisomistajalta, joten autoa on ehkä pidetty nätisti, mutta kytkimen luisto kannattanee tarkastaa ja takajarrujen herkistely voi tulla eteen jossain kohtaa, jos on ollut varovainen kuski. Auto tulee huomenna lähiliikkeeseen koeajettavaksi ja nyt kaipaisin kipeästi viimehetken neuvoja! :peukku:

Forumin mukaan näissähän on ollut tyyppivikoja takaluukun mikrokytkin (mutta koskeeko tämä vain farkkuja ja ensimmäisiä vuosimalleja?), takapuskurissa olevien parkkitutkien antureiden likaantuminen (sama homma, koskeeko vain alkupään farkkuja?) ja olikohan jossain EGR-ongelmia? Näitä threadeja lueskelin viime yönä silmät ristissä, joten jotkin tiedot voivat olla hieman sekalaisessa järjestyksessä pääkopassa. :bonk:

Lyhyestä virsi kaunis: mitä tästä autosta pitäisi tarkastaa huomenna kun koeajolle pääsen? Onko Flexride-alustassa mitään, mitä pitäisi huomioida tai kuntoa tarkastaa?

Iso kiitos jo etukäteenkin mahdollisista vastauksista! :worship:

Nimim. "Ehkä pitkän tauon jälkeen taas Opel-ihmisiä"
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Opel Insignia 2015 2.0 CDTi - mitä pitää tarkastaa autosta?

Viesti Kirjoittaja otj »

Kyllähän tuo Inkku A-ketju kattaa myös Faceliftit, eihän se nyt niin radikaalisti auto FL:ssä muutu. Eli varmasti pitkälti siellä mainitut kohteet kannattaa tsekata, vaikka kyse olisi FL:stäkin.

Inkku A:ssa ja Astra J:ssä tyypillistä on tuo takatutkien hajoaminen ja toinen on penkin lämmittimet. Ne kannattaa myös tarkistaa.
Jape76
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 219
Liittynyt: 13 Helmi 2013, 13:07

Re: Opel Insignia 2015 2.0 CDTi - mitä pitää tarkastaa autosta?

Viesti Kirjoittaja Jape76 »

Huoltoväli on 30tkm/1 vuosi, joten ihan ohjelman mukaan on huollettu.
Ajelin uudesta yli 100 tkm vastaavalla, mutta Country tourer versiolla. Ei ollut näitä mainittuja tyyppivikoja lainkaan sinä aikana. Huollossa tekivät jotain softa-juttuja, joista ei tullut sen tarkempaa selvitystä. Etulevyt ja palat vaihdettiin kahteen kertaan, kun levyt kieroutuivat. Takuuseen menivät toisellakin kertaa, vaikka oli jo 80 tkm lasissa. Kuulemma ei tyypillistä ja epäilivät valmistusvirhettä. Ajoin pääosin yksin maantieajoa, eikä jarruja juurikaan rasitettu. Kannattaa tsekata miltä levyt tuntuu jarruttaessa. En usko että oli aivan ainokainen tapaus.
VW Tiguan eHybrid -21
ex. Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 A 110 kW -18
ex. Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 125 kW -15
ex. Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0 CDTI 118 kW -11
ex. Opel Astra Wagon Enjoy 1.9 CDTI 88 kW -08
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Opel Insignia 2015 2.0 CDTi - mitä pitää tarkastaa autosta?

Viesti Kirjoittaja Masi »

Joo - aika hyvin olet sisäistänyt asian - nuo parkkitutkaongelmat ovat enemmänkin farkkuihin liittyviä ja takaluukun mikrokytkimenkin laatu on parantunut jo muutama vuosi sitten. Myös istuinlämppärit kestää 2012 alkaen eli eivät koske sitten nekään sinua.

EGR:n jäähdyttimen koppa saattaa hajota tai sitten ei oireile koskaan eli ei nyt oikein täytä tyyppivian tunnusmerkkejä.

Akun kuntoa kannattaa seurailla - yleensä vaihtokunnossa reilun 3 vuoden jälkeen. Epämääräiset useampien merkkivalojen syttymiset viittaavat akun vaihtotarpeeseen.
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Opel Insignia 2015 2.0 CDTi - mitä pitää tarkastaa autosta?

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

Terve,

Kiitoksia kaikille vastanneille! :worship:

Juu, ymmärsin kyllä tuon A-korisarjan keskusteluketjun pitävän aika hyvin paikkaansa, mutta nähdäkseni sen enempiä näitä kahta vertailematta, ajattelin tässä faceliftissä olevan hieman enemmän hajoavaa elektroniikkaa kuitenkin: ainakin nuo kosketusnäytölliset näytöt ja niiden käsijarrun vieressä oleva ohjauspaneelit.

Aika huojentunein mielin lähden siis liikkeelle autoa katsomaan näillä antamillanne tiedoilla. Jos kauppoihin päädytään, niin täytyy käydä koerasittamassa akku jossain asiantuntevassa akkuliikkeessä, jos kerran kolmisen vuotta on tässä autossa akulla kestoraja. Ja näissähän on se start & stop -järjestelmä, joten mikään Motonetin perusakku ei enää olekaan vaihtoehto, eli oletan köyhtyväni ainakin saturaisen enemmän jatkossa kun akunvaihto tulee eteen.

Nyt sitten valmistautumaan lähtöä varten - H-hetki on pian käsillä. :peukku:
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Opel Insignia 2015 2.0 CDTi - mitä pitää tarkastaa autosta?

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

No niin, nyt on sitten Opel alla muutamien vuosien tauon jälkeen. -(z)- 8)

Itse onnistuin tiputtamaan jarrunestesäiliön korkin jonnekin moottorin pohjalevyn päälle, joten jo koeajolla köyhdyin 40 euroa uudesta korkista. Uusi maksoi 47,60 euroa, mutta sain tingittyä sen 40 euroon. Lisäksi pohjalevy oli kahdesta kiinnikkeestä irti, joten kävin sen pikahuollossa kiinnityttämässä uudestaan ja se maksoi 15 euroa. Samalla löytyi se tippunut korkkikin, eli nyt on varaosa siihen. :-?

Mutta perhana, Eberin kaukosäätimen näyttö on puoliksi pimeänä, eli napit kyllä toimivat, sillä saatiin vaimon kanssa sekalaisella nappien painelulla auto hyrisemään, mutta uusia se kai pitäisi. Uusi Länsiautosta ostettuna maksaa 467 euroa, mutta tingittynä 390 euroa. Hieman liikaa kuitenkin. Saa nähdä, mitä Kamux vastaa tähän...

EDIT: Pitää hieman penkoa nettiä, jos jostain saisi halvemmalla. Perinteinen Eberin kaukosäädin ei toimi, koska Opelille valmistetut käyttävät eri taajuutta. :bonk:

Parin päivän perusteella on kyllä vakaa ja nautinnollinen ajettava, mutta 18-tuumaisten renkaiden melu tulee aika hyvin sisälle kabiiniin jostain auton takaosasta. No, sitä varten on onneksi laadukkaat autostereot, joilla voi peittää ylimääräiset äänet. :wink:
Vastaa Viestiin