Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
-
- 'Senator'
- Viestit: 351
- Liittynyt: 02 Elo 2003, 03:00
Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Hei vaan! Eli diesel mondeo 115 econeticci ois ajatuksissa vaihtaa bensa farkkuun ajokilometrien pienentymisen vuoksi. Olen kyllä tykännyt mondeosta. Hyvä ajaa sekä todella tilava jota lapsiperhe arvostaa.
Nyt tuo Insignia kiinnostaa. Paljon on täällä kyllä kirjoiteltu autosta mutta jos kyselen kuitenkin
Eli bensa malli ajatuksena. 1.4t tai 1.6t. Tuo 2.0t ois kiva mutta kulutus on mulle liian iso joten olen sen pois sulkenut. Onko isot erot koneen luonteissa ja kulutuksissa normaaliajossa? Oliko se niin että 1.4 koneessa jketju ja 1.6 hihna sekä vaihtoväli 150tkm/10v?
Ikä ja hintahaatukka 10-14 budjetti maks 16000€.
Tyyppiviat oli jotain takaluukun mikrokytkintä ja sähköstäkäsijarrua? Entä ruosteongelmat sekä auton tilat lapsiperheelle ja yleinen ajettavuus? En ole vielä käynyt koeajolla ensimäistäkään mutta tarkoitus mennä kyllä.
Nyt tuo Insignia kiinnostaa. Paljon on täällä kyllä kirjoiteltu autosta mutta jos kyselen kuitenkin
Eli bensa malli ajatuksena. 1.4t tai 1.6t. Tuo 2.0t ois kiva mutta kulutus on mulle liian iso joten olen sen pois sulkenut. Onko isot erot koneen luonteissa ja kulutuksissa normaaliajossa? Oliko se niin että 1.4 koneessa jketju ja 1.6 hihna sekä vaihtoväli 150tkm/10v?
Ikä ja hintahaatukka 10-14 budjetti maks 16000€.
Tyyppiviat oli jotain takaluukun mikrokytkintä ja sähköstäkäsijarrua? Entä ruosteongelmat sekä auton tilat lapsiperheelle ja yleinen ajettavuus? En ole vielä käynyt koeajolla ensimäistäkään mutta tarkoitus mennä kyllä.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Opc line helmoilla.olevista voi lähteä oven alareunoista maali jos auton nostaa väärin. Roiskeläpät kannattaa laittaa mutta ruostetta en ole vielä yhdessäkään havainnut.
Käsijarru on sähköinen mutta vaijeri vetoinen. Eli ne vaijerit voi vanhana jäätyä talvisin.mutta lähinnä takajarrupalat takertelee kun olkain ruostuu liukupeltien alta.
1,4 ketjulla 1,6 hihnalla.
Manuaalit 1,4 ja 1,6 kannattaa ajaa maantiellä ilman radiota ja kuulostella ettei vaihteisto äännä millään vaihteella.
M32 hakusanalla löytyy sitten asiaa jos haluaa itseään pelotella. Laakereita mennyt mutta korjaaminen varsin edullista.
Farmarin takaluukku vaatii tilaa avautuessaan paljon. Muotoilu mennyt perän osalta käytettävyyden edelle.
Käsijarru on sähköinen mutta vaijeri vetoinen. Eli ne vaijerit voi vanhana jäätyä talvisin.mutta lähinnä takajarrupalat takertelee kun olkain ruostuu liukupeltien alta.
1,4 ketjulla 1,6 hihnalla.
Manuaalit 1,4 ja 1,6 kannattaa ajaa maantiellä ilman radiota ja kuulostella ettei vaihteisto äännä millään vaihteella.
M32 hakusanalla löytyy sitten asiaa jos haluaa itseään pelotella. Laakereita mennyt mutta korjaaminen varsin edullista.
Farmarin takaluukku vaatii tilaa avautuessaan paljon. Muotoilu mennyt perän osalta käytettävyyden edelle.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Eipä sitä jakopäänhihnaa kannata vierastaa,taitavat nykyään kestää pidempään kuin jakoketjut.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 53
- Liittynyt: 04 Syys 2017, 20:11
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
^nimenomaan. Mutta vuosi 2.0 bensa inkulla takana ja kilometrejä kaiken kaikkiaan 125 tkm joita itse kerryttänyt n. 6000 tkm. Ei hirveesti pahaa sanottavaa, takapyöränlaakeri näissä on ihan kulutustavaraa näköjään mut muuten ok mennyt tämän kanssa. Kulutus sekalaisessa 10.7 l mut en edes ajatellut 1.4 saati 1.6 tämän kokoiseen/painoiseen autoon. Sisätilat ei ole kyllä mitenkään hulppeat.. ulkomittaa kyllä riittää täs farkus mut mut..
Sisustan tietty muovisuus ärsyttää, kyynärtuki natisee ja nitisee, lämppärin hallinta namiskat: puhallus ja istuinlämppärin kytkin hanurista ainakin 09 mallisessa. Ajettavuus hyvällä mallilla, varsinkin flexride-alustalla, AFL valot turhake ja silleen. Mut joo, käy kokeilemassa.
Sisustan tietty muovisuus ärsyttää, kyynärtuki natisee ja nitisee, lämppärin hallinta namiskat: puhallus ja istuinlämppärin kytkin hanurista ainakin 09 mallisessa. Ajettavuus hyvällä mallilla, varsinkin flexride-alustalla, AFL valot turhake ja silleen. Mut joo, käy kokeilemassa.
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Ei näissä ole ruosteongelmia - kiveniskemät kannattaa kuitenkin korjata kunnolla.
Ja älä missään tapauksessa ota autoa halogeenivaloilla, vaan ehdottomasti AFL Xenoneilla - saa yhdet parhaimmista auton valoista. Nuo halogeenit puolestaan ovat sellaiset "tunnelmavalot", että niillä ei näe juuri mitään, ei ainakaan siellä missä ei ole katuvalaistusta.
Rengaskulut voivat yllättää - näissä kaikissa on sen verran isot pyörät, että jos aikoo kunnon merkkirenkailla ajella, niin se maksaa hieman enemmän kuin muissa saman hinta/kokoluokan perheautoissa.
Joillakin on mennyt pyöränlaakereita vaihtoon alhaisillakin kilometrilukemilla - toisilla taas ei ensimmäistäkään vielä neljännes miljoonan ajettunakaan.
Istuinlämppäreiden toimivuus kannattaa tarkistaa - yleensä ongelmat näiltä osin 2012 ja vanhemmissa. Istuinosan lämmitysmatto siis hajoaa ja uusi matto maksaa muistaakseni vajaan 150 euroa.
Ja älä missään tapauksessa ota autoa halogeenivaloilla, vaan ehdottomasti AFL Xenoneilla - saa yhdet parhaimmista auton valoista. Nuo halogeenit puolestaan ovat sellaiset "tunnelmavalot", että niillä ei näe juuri mitään, ei ainakaan siellä missä ei ole katuvalaistusta.
Rengaskulut voivat yllättää - näissä kaikissa on sen verran isot pyörät, että jos aikoo kunnon merkkirenkailla ajella, niin se maksaa hieman enemmän kuin muissa saman hinta/kokoluokan perheautoissa.
Joillakin on mennyt pyöränlaakereita vaihtoon alhaisillakin kilometrilukemilla - toisilla taas ei ensimmäistäkään vielä neljännes miljoonan ajettunakaan.
Istuinlämppäreiden toimivuus kannattaa tarkistaa - yleensä ongelmat näiltä osin 2012 ja vanhemmissa. Istuinosan lämmitysmatto siis hajoaa ja uusi matto maksaa muistaakseni vajaan 150 euroa.
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Voisin tuohon moottorivalintaan antaa oman inputin, kun itsekin inkkua vakavasti harkitsin aiemmin, käy rohkeasti koeajamassa se 1.4T.
Jos et ole hakemassa urheiluautoa vaan käyttöautoa, niin tuollakin moottorilla kyllä kerkeää varsin mukavasti. Menohaluja täydellä kuormalla en tietenkään koeajolla päässyt kokeilemaan, mutta yksin ajellessa auto kulki jopa yllättävänkin reippaasti eteenpäin. Esimerkiksi täällä seudulla loistava kiihtyvyystesti on lähteä Raisiossa Myllyn liittymästä ohitustielle Helsingin suuntaan, siinä on suht lyhyt kiihdytyskaista aika jyrkkään ylämäkeen niin siinä selviää pääseekö autolla liikennevirtaan vai ei, ja 1.4T inkku kiihtyi ihan lennokkaasti siinä 100 km/h vauhtiin eikä ollut mitään ongelmaa päästä sopivaan väliin.
Isommat koneet on toki reippaampia, mutta tuo 1.4T on noista kuitenkin vähäruokaisin, jos sellaisella asialla on sulle väliä. Täältäkin taitaa Insignia A -ketjusta löytyä aika paljon juttua kulutuksista mistä voi sitten katsoa millaisilla lukemilla eri moottoreilla porukka on autoillaan selvinnyt.
Jos et ole hakemassa urheiluautoa vaan käyttöautoa, niin tuollakin moottorilla kyllä kerkeää varsin mukavasti. Menohaluja täydellä kuormalla en tietenkään koeajolla päässyt kokeilemaan, mutta yksin ajellessa auto kulki jopa yllättävänkin reippaasti eteenpäin. Esimerkiksi täällä seudulla loistava kiihtyvyystesti on lähteä Raisiossa Myllyn liittymästä ohitustielle Helsingin suuntaan, siinä on suht lyhyt kiihdytyskaista aika jyrkkään ylämäkeen niin siinä selviää pääseekö autolla liikennevirtaan vai ei, ja 1.4T inkku kiihtyi ihan lennokkaasti siinä 100 km/h vauhtiin eikä ollut mitään ongelmaa päästä sopivaan väliin.
Isommat koneet on toki reippaampia, mutta tuo 1.4T on noista kuitenkin vähäruokaisin, jos sellaisella asialla on sulle väliä. Täältäkin taitaa Insignia A -ketjusta löytyä aika paljon juttua kulutuksista mistä voi sitten katsoa millaisilla lukemilla eri moottoreilla porukka on autoillaan selvinnyt.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Bensa-iInsignioista (A) itsellä on kokemusta sekä hihnallisesta 1.6 turbosta (2009) että ketjukoneellisesta 1.6 sidi turbosta (2014). Hihna-1.6 (180 hv) ei vääntänyt alhaalta mutta yläkierroksilla kulki "ok", 1.6 sidiin (170 hv) oli saatu alakierroksille vääntöä, toimii sivistyneemmin ja kone käy nätisti. Bensankulutuksessa havaittava ero 1.6 sidi eduksi. Vaikka dieseleistä ei kysytty, niin mielestäni 2.0 cdti (170 hv) sopii juuri väännön vuoksi auton luonteeseen paremmin, bensoista näin myös 2.0 turbon olettaisi tekevän. Tilat on pienet ja epäkäytännöliset jos Mondeoon vertaa. AGR-penkit on hyvät. Xenon AFL ajovalot on parhaat valot mitkä on itsellä olleet, näkee.
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Juu tosiaa siihe vaihteiston ääntelyyn kannattaa kiinnittää huomiota... Itellä vm. 2010 1,6t astrassa kyseinen m32 loota pitää vikinää laakereiden kulumisen takia ja lahen länsiauto ilmotti, että korjaus maksaa 1630€... Onni sinänsä että mulla on takuu siinä autossa enkä ite joudu pulittaa remontista mitää...
Järki loppuu, voima avuks!
-
- 'Senator'
- Viestit: 351
- Liittynyt: 02 Elo 2003, 03:00
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Kiitos vastauksista.
Nyt olen ajatellut että jos nostaisi budjettia ja katselisi tuota -14 vuoden faceliftia. 16-18t€ tuntumassa.
Onko siinä merkittäviä muutoksia tai parannuksia? Onko kaikissa facelifteissä automaattinen takaluukun sulku ja avaus?
Automaatti olisi vaimon mieleen enkä nyt sitten osaa sanoa että onko se bensamalli ehdoton. Eikös ne dieselitkin ole pienikulutuksellisia ja liikuta koppaa hyvin. Pitää lähteä koeajoille kunhan tullaan lomareissusta..
Nyt olen ajatellut että jos nostaisi budjettia ja katselisi tuota -14 vuoden faceliftia. 16-18t€ tuntumassa.
Onko siinä merkittäviä muutoksia tai parannuksia? Onko kaikissa facelifteissä automaattinen takaluukun sulku ja avaus?
Automaatti olisi vaimon mieleen enkä nyt sitten osaa sanoa että onko se bensamalli ehdoton. Eikös ne dieselitkin ole pienikulutuksellisia ja liikuta koppaa hyvin. Pitää lähteä koeajoille kunhan tullaan lomareissusta..
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Tuon kokoluokan autossa diesel on edelleenkin järkevä, jos ajaa vähänkin enemmän. Dieselit on melko pienikulutuksisia. Itsellä ei omakohtaista kokemusta tuosta A-Inkusta, mutta käsittääkseni tuohon Faceliftiin tuli ohjaamoon ja mm. Infontainment-puolelle uudistusta. Noissa taitaa olla jopa samoja Naveja kuin Astra K:ssa ja Insignia B:ssä sekä tuo 8" osin digitaalinen mittaristo on A FL:ssä ja B:ssä sama. Kyllähän FL-malleissakin sitten niitä lastentauteja on yleensä karsittu, joten varmasti järkevä satsata vähän enemmän ja etsiä sellainen. Myös koneita on uudisteltu matkan varrella.
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
FL-malliin parannettiin lisäksi alustaa, joten sellainen pintanypytys saatiin lähes kokonaan pois, jota oli aiemmissa.TranceSami kirjoitti: ↑02 Elo 2018, 08:01Nyt olen ajatellut että jos nostaisi budjettia ja katselisi tuota -14 vuoden faceliftia. 16-18t€ tuntumassa.
Onko siinä merkittäviä muutoksia tai parannuksia? Onko kaikissa facelifteissä automaattinen takaluukun sulku ja avaus?
Käsittääkseni näitä typpivikoja on myös saatu pois/vähennettyä, kuten parkkitutkan anturit, penkinlämmittimet ja takaluukun mikrokytkin. Itselläni ei noita ainakaan esiintynyt 104 tkm aikana.
Onhan tuo kojelauta lisäksi nykyaikaisempi ja varustelu joiltain osin parempi mitä aiemmissa malleissa. Suosittelen kyllä nostamaan budjettia, jos muuten budjetti riittäisi vaikka edellisen vuoden malliin.
Mainittakoon vielä että keväällä 2015 etumaski muuttui jonkun verran sporttisemmaksi (=makuasia), kun kromin väriä vähennettiin.
VW Tiguan eHybrid -21
ex. Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 A 110 kW -18
ex. Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 125 kW -15
ex. Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0 CDTI 118 kW -11
ex. Opel Astra Wagon Enjoy 1.9 CDTI 88 kW -08
ex. Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 A 110 kW -18
ex. Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 125 kW -15
ex. Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0 CDTI 118 kW -11
ex. Opel Astra Wagon Enjoy 1.9 CDTI 88 kW -08
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Samaa mieltä FL-mallin parannuksista. Esim. tuon alustamuutoksen huomasi käytännössäkin, oli pintanypytys poistunut ja alusta käyttäytyy sivistyneemmin. Parkkitutkan ulommaiset anturit meni minulla vielä faceliftatussakin, mutta ei muuta. Ja FL on mielestäni nykyaikaisempi sekä sisältä että ulkoa. Nuo samat AGR/sportti-penkit ja AFL Xenonit taisi olla saatavilla sekä ennen faceliftiä että FL-malliin, molemmat erinomaisia varusteita. Ja tosiaan 1.6 turbo muuttui eri koneeksi ja samalla tuli hihnan sijasta ketju jakopäähän. Ei ollut vakiona sähköinen takaluukku FL-mallissakaan. Olettaisin että tuon FL-mallin kokonaan kromisen etumaskin tilalle saanee heittämällä vaihdettua 2015 mallisen mustaa muovia alaosastaan olevan version, jos sellaisen haluaa.. ja päinvastoin.Jape76 kirjoitti: ↑02 Elo 2018, 09:47FL-malliin parannettiin lisäksi alustaa, joten sellainen pintanypytys saatiin lähes kokonaan pois, jota oli aiemmissa.TranceSami kirjoitti: ↑02 Elo 2018, 08:01Nyt olen ajatellut että jos nostaisi budjettia ja katselisi tuota -14 vuoden faceliftia. 16-18t€ tuntumassa.
Onko siinä merkittäviä muutoksia tai parannuksia? Onko kaikissa facelifteissä automaattinen takaluukun sulku ja avaus?
Käsittääkseni näitä typpivikoja on myös saatu pois/vähennettyä, kuten parkkitutkan anturit, penkinlämmittimet ja takaluukun mikrokytkin. Itselläni ei noita ainakaan esiintynyt 104 tkm aikana.
Onhan tuo kojelauta lisäksi nykyaikaisempi ja varustelu joiltain osin parempi mitä aiemmissa malleissa. Suosittelen kyllä nostamaan budjettia, jos muuten budjetti riittäisi vaikka edellisen vuoden malliin.
Mainittakoon vielä että keväällä 2015 etumaski muuttui jonkun verran sporttisemmaksi (=makuasia), kun kromin väriä vähennettiin.
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Tää pitää kyllä paikkaansa! Riippuu toki perheen koosta ja tarpeista, mutta A-mallin Inkku oli sisältä liian pieni/epämukava meidän tapauksessa. Tytöt istuvat reunoissa istuimissaan ja poika keskellä. Poika valitti ettei ollut kiva istua siinä keskellä, toki voi olla kyse myös penkin muotoilusta. Tosi hullu juttu, mutta 5-ovisessa K-Astrassa on takapenkillä paremmat tilat meidän tarpeisiin.InsigniaTbo kirjoitti: ↑31 Heinä 2018, 19:43 Sisätilat ei ole kyllä mitenkään hulppeat.. ulkomittaa kyllä riittää täs farkus mut mut..
Muuten kyllä tykkäsin ihan älyttömän paljon Inkusta. Ajoin sillä noin 20 tkm 8 kuukaudessa. Mulla oli 2 litran diesel automaatilla, automaatti vaihtoi hieman terävästi. En tiedä onko tämä yleinen ongelma/ominaisuus.
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Joo samaa mieltä, omien kokemusten mukaan K Astra farkussa on enemmän ja käytännöllisemmin tilaa kuin A Insigniassa. Pitkillä maantietaipaleilla Insignia sen sijaan vie voiton ajettavuutensa ja vakautensa/painonsa vuoksi.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Mondeo mk4 dieselin vaihto bensa Insigniaan?
Automaattiin kannattaa vaihtaa öljyt huuhtelemalla säännöllisesti.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.