Viha yksityisautoilua kohtaan

Keskustelua Opeleista
jänis10
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Loka 2018, 17:01

Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja jänis10 »

Tervehdys kaikille! Tänään Suomen ilmastopaneeli ehdotti raportissaan polttomoottorilla varustettujen autojen maahantuonnin kieltämistä vuodesta 2025 lähtien. Siis kuuden vuoden kuluttua! VTT:n tuore raportti kertoo sähköauton CO2 päästöjen alittavan pienen dieselauton päästöt vasta 50000..70000km jälkeen. Tämä johtuu sähköauton valmistuksen suuremmista CO2 päästöistä. Ero johtuu akusta, jonka valmistus kuluttaa paljon energiaa. No onneksi se tehdään Kiinassa ja varmasti ruskohiilellä tuotetulla energialla, eipä rasita Suomen hiilijalanjälkeä. Olen kuitenkin ymmärtänyt ilmastonmuutoksen olevan globaali ongelma.

Henkilöautot kuluttavat energiaa n. 35TWh vuodessa. Suomen kokonaiskulutus on keskimäärin 370TWh vuodessa. Henkilöautojen kulutus on siis 9..10%. Tästä voisi hieman leikata siirtymällä sähköautoiluun, mikäli autoilla ajetaan paljon ja akut kestävät paremmin kuin tällä hetkellä valmistettavat.

Tämän takia minua ihmetyttää erittäin kielteinen suhtautuminen perinteisiin autoihin. Syyt ovat tietenkin politiikka ja raha. Kolme miljoonaa sähköautoa maksaa paljon ja niitä ei takuulla valmisteta Suomessa. No voisimmehan korvata autot polkupyörillä. Toivon kuitenkin Opelin tuovan markkinoille järkevän sähköauton.

Terv. CO"
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Ylipäätänsäkkin viha valtion suurinta lypsylehmää kohtaan ihmetyttää. Millä helvetin varoilla tiet pidetään edes nykyisen tasoisella kunnossa jos tässä maassa ei ole yksityisautoilua joka tuottaa ison osan valtion budjettiin. Polttomoottorikäyttöiset autot ja koneet ylipäätään tuovat tolkuttoman määrän rahaa valtiolle ja ne jotka puhuvat saasteista niin suomen kokoinen maa tuottaa vuodessa yhtä paljon paskaa taivaalle kun muutama jubojetti päivässä, jotka lennättää lomalaisia maailman ääriin. Olen puhunut kiitos ugh.
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kaiken joutavan kertakäyttökrääsäna saisi kieltää ja lentoliikenteen lyödä törkeälle verotukselle.
Brasialaiset lihat jättää ostamatta. Suosia kotimaista ruokaa. Ehkäisyvälineitä jakaa ja seksuaalivalistusta, teinit vaihtamaan vaippoja ja vauvoja hoitamaan. Ihmisiä on vain tällä planeetalla liikaa.

92km en pysty pyöräilemään. Julkiset kulkee mutta suunta maksaa 13euroa aikuiselle ja lisäksi 10km kävelyt päivässä. Diesel maksoi 16,3,2018 1,28e/litra. Nyt 1,52e/litra
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Arg!
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1574
Liittynyt: 08 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Savonmua

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja Arg! »

Minua on jo pitkään mietityttänyt se että mistä saadaan tarpeeksi sähköä jos kaikki autot vaihdetaan sähköllä toimiviksi. Nytkin oli joku aika sitten lähellä loppua sähkö kun oli voimala huollossa ja toinen oli sammua itsekseen. Lisäksi verkosto on rakennettava uusiksi että piuhat kestävät kuormitusta. Suomen valtion on oltava tietysti ensimmäisenä tekemässä tällaisia päätöksiä ja noudattamassa jokaikistä eu direktiivia yms schaissea. :evil:
GSI-The Real Thing & ST wagon
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Ja millä se sähkö tuotetaan mitä ne akut syö kun ihmiset huristaa ekokaaroillaan pitkin maakuntia. Ja kun valtio noudattais sellaisia direktiivejä mistä on oikeasti hyötyä kansalle, mutta kaikki pitää tehdä rahapussi edellä. Kuppari on aina kuppari. Se on kumma ettei tätä maata koske tuo autoverokikkailu mitä tulli suorittaa vaikka on brysselistä jo moneen kertaan sanottu että ei näin pojat
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ja se sähkökin pitäisi sitten tuoda myöskin venäjältä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Juha2U
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 20 Kesä 2018, 11:42

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja Juha2U »

Onko Opelilla muuten nykyään edes saatavilla Suomessa sähkömalleja? Voisin ostaa sellaisenkin ihan mielelläni, mutta en mielelläni vaihtaisi Opelista pois. Eurooppalaiset valmistajat tuntuvat olevan vähän jäljessä hybridi- ja sähköautoissa Aasian valmistajiin verrattuna. Vai oliko Russelsheimin TK-osastolta tulossa just näitä koneita muutaman vuoden sisällä.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja Masi »

Pakko itsekin tähän päätään aukoa - jurppii tuo dieselin hinta sen verran:

En ymmärrä tätä sähköauto vouhotusta lainkaan - ainoa keino tuottaa riittävästi sähköä ko. autojen tarpeisiin on lisätä reippaasti ydinvoimaa ja sehän se onkin todella ympäristöystävällistä - niistä jätteistä saavat sitten tulevat sukupolvet nauttia maailman tappiin.

Sähköautojen akkutekniikka on aivan lapsenkengissään - akusto maksaa aivan suhteettomasti autoon nähden ja sen kapasiteetti alkaa heiketä välittömästi ensimmäisestä latauksesta lähtien, eikä se kapasiteetti/toimintamatka ole kovin kaksinen uutenakaan.

Kuinkahan moni uuden sähköauton omistaja miettii autonsa jälleen myyntiarvoa tulevaisuudessa, kun ihmisille alkaa pikkuhiljaa realisoitua akkujen uusintatarve. Varmaan se auton uutena ostanut ja suht. uutena autonsa taas uuteen vaihtava sinnittelee noilla akuilla ko. auton omistusaikansa.
Mutta oikeasti - kuka on valmis ostamaan käytetyn sähköauton, jonka akut alkavat olla vaihtokunnossa? Onko niitä edes tuolloin enää saatavissa ko. automalliin? Kuka ostaa edes akkuporakoneen, jos sen akut ovat loppu - lähes samaan hintaan saa uuden akkuporakoneen uusilla akuilla - sama malli autoihin? Eipä saastuta tällainen kertakäyttökulttuuri lainkaan eipä todellakaan... toisaalta pitäisi autojen hintojen tippua aika paljon, että kärsisi paalata autonsa aina uuden oston yhteydessä, kun se ei käytettynä kelpaa kenellekään.

Nykyiset pistokehybridit taas mini akkuineen nyt ovat vain päästöarvojen alas kikkailua testejä varten tehtyjä virityksiä - todellisuudessa niitä käyttävät ajavat aina bensalla. Siinä ei kyllä maapallo pelastu lainkaan.

Sähköautot korvaavat liikkumismuotona muita ajoneuvoja merkittävässä määrin vasta sitten kun sähkö saadaan autoon sijoitetusta polttokennosta tai vastaavasta - ilman mitään satojen kilojen ladattavaa akustoa, jonka valmistaminen saastuttaa myös aika paljon.

Jotenkin tuntuu, että tässä vouhotuksessa on kysymys jostakin aivan muusta kuin maapallon/ympäristön pelastamisesta - rahastukseltahan tämä minusta ainakin vain vaikuttaa.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Liian aikaista vielä haaveilla sähköautoa niin kauan kunnes akkujen kestot on sitä luokkaa että sillä pääsee täältä syrjäseuduilta hesaan yhdellä samalla latingilla oikeilla nopeuksillaki ettei viimestä 200km tarviis körötellä 50km/h et pääsee perille ilman väli"tankkausta". Ja tuo töpselistä tuleva sähkökään ei oo ilmaista. Toivottavasti nyt tulee järkiinsä ja miettii asiaa pidemmälle ennenku tätä vouhotusta sähköautoilun edullisuudesta jatkavat.
Juha2U
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 20 Kesä 2018, 11:42

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja Juha2U »

Sähköautot on jo kisan voittanut seuraavasta käyttövoima STS, koska Kiina panostaa kovaa juuri sähköautoihin. Kyseessä on teknologiamurtos, johon iskevät nyt kiinni kun polttomoottoritekniikassa Eurooppalaisilla on historiansa takia etumatka. Vaan ei auta itku, nyt on vaan sopeuduttava muutokseen. Toivottavasti Opel panostaa nyt kovaa, muuten joutuu selailemaan ihan eri merkkien esitteitä 20-luvun autoja valitessa.
jänis10
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Loka 2018, 17:01

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja jänis10 »

Kiinan suurkaupungeissahan painitaan ilman laadun kanssa. Talvella on ainakin Pekingissä päiviä, jolloin ulkona liikkumista ei suositella. Jalankulkijoilla on usein hengityssuojaimet ja viranomaiset antavat eri asteisia savusumuvaroituksia. Autokalusto on aika vanhaa, tuskin eurooppalaiset päästönormit täyttyvät. Ongelma heillä on siis kaupunkien ilmassa olevat hiukkaset eikä niinkään CO2.

Lentoliikenteen päästöistä vaietaan liian usein. Täyteen lastattu lentokone ja henkilöauto kahdella matkustajalla kuluttavat polttoainetta saman verran henkilöä ja kilometriä kohden. Miettikää kuitenkin miten pitkiä matkoja yleensä lennetään. Yksi lentomatka Kaliforniaan vaimon kanssa taitaa tuottaa saman verran CO2:ta kuin vuotuinen autoiluni.

Terv. CO2
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja imaC »

Paljonkos noissa "itä suurkaupungeissa" on kakstahti härveleitä..?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

imaC kirjoitti: 10 Marras 2018, 20:37 Paljonkos noissa "itä suurkaupungeissa" on kakstahti härveleitä..?
Ihan perkeleesti kakaroiden virotettyjä äänisaastetta tuottavia derbejä, gileroita sun muita.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 173
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

Aikaisemmissa viesteissä on sen verran tietämättömyydestä johtuvia mielipiteitä, että en jaksa alkaa niitä korjailemaan. Ei Suomessa ole mitään vihaa yksityisautoilua kohtaan. Vain jos vihamieliseksi teoksi tulkitaan se, että autoilu on merkittävä verotuksen kohde, tuon voi toki nähdä noinkin ja olkoon niin.

Maapallamme on IPCC:n uusimman raportin mukaan ihan viimeiset ajat tehdä radikaaleja muutoksia päästöjen suhteen, jotta me ja varsinkin lapsemme pystyvät täällä planeetalla elämään:

https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Sähköautotekniikka ei ole vielä täysin valmista, mm. akkujen hinta ja kesto täytyy saada paremmaksi. Suunta sähköautojen dominanssiin on kuitenkin osoitettu ja tulee varmaankin nopeammin kuin uskommekaan. Panostukset ovat niin isoja, että tuote kehitty vuosittain huimin askelin. Fossiilisia polttoaineita käyttävät autot tulevat poistumaan kuin dinosaurukset aikoinaan. Näinhän käsittääkseni kaikki johtavat autonvalmistajatkin ovat jo todenneet. Joko Suomi on tässä teknologisessa muutoksessa edelläkävijä ja mukana ottamassa siivunsa valtavista sähköautoiluun liittyvässä teknologiassa, tai sitten eristäydytään tänne Pohjolan pimeään nurkkaan odottamaan kun iso aalto maailmalta tulee.

p.s. Tiedän aivan hyvin, että vaikka koko Suomi tyhjennettäisiin ja kaikki ihmisen aiheuttamat päästöt loppuisivat, ei sillä olisi globaalisti varmaankaan prosentinkaan merkitystä. Jos jokainen maa ajattelisi samalla lailla, tulos olisi katastrofi. Putsataan ensi kotipesämme ja lähdetään vasta sitten vaatimaan muitakin tekemään osuutensa? Ja kyllä valtio (eli me) keksitään rahastaa niitä sähköautojakin kun nykyiset autot paalataan, joten tästä puolesta huolestuneet voivat nukkua yönsä hyvin :D
jänis10
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Loka 2018, 17:01

Re: Viha yksityisautoilua kohtaan

Viesti Kirjoittaja jänis10 »

Ilmaston lämpenemisen kannalta ja tietenkin myös sähköautojen hyödyllisyyttä pohdittaessa on tärkein asia millä se primäärienergia tuotetaan. Tutkiskelin hieman tilastoja, jotta asia aukeaisi paremmin. Saksassa tuotettu sähkö tuottaa 450g CO2:ta/kWh ja suomen vastaava luku on 150g/kWh. Saksassa sähkön käyttö autoissa on siis paljon huonompi vaihtoehto kuin Suomessa. Mikäli sähkö tuotetaan ilman päästöjä niin silloinhan sähköauto on todella hieno kapistus.

Suomen kuluttamasta energiasta 0.016% tuotetaan aurinkosähköllä ja tuulella 1.3%. Jäljelle jää vaan yksi vaihtoehto, jota ei saa mainita mutta se alkaa Y-kirjaimella.

Otsikon olikin tarkoitus hieman provosoida.

Terv. CO2
Vastaa Viestiin