Opel combo life

Keskustelua Opeleista
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel combo life

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tänään tuli ajettua ensin combo life 4km lenkki ja todettua että ajettavuutta ei ole. Ihan kiikkerä ja lötkö jo 80 vauhdissa ettei ohittaminen kiinnosta.

Sitten uliseva berlingo. Vasenetupyöränlaakeri rohisi ihan selvästi kun käsinpyöritteli 180tkm oli mittarissa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Opel combo life

Viesti Kirjoittaja Opestra »

1,2sorsa kirjoitti: 17 Huhti 2019, 17:05 Tänään tuli ajettua ensin combo life 4km lenkki ja todettua että ajettavuutta ei ole. Ihan kiikkerä ja lötkö jo 80 vauhdissa ettei ohittaminen kiinnosta.
Mielestäni Combo on "pakettiautoksi" jopa hyvä ajettava, alusta on kyllä mukavuuspainotteinen ja pehmeärunkoiset ensiasennusrenkaat vielä tätä korostavat. Tämän auton ostajat tuskin kovin urheilullista ajettavuutta tarvitsevatkaan, kun yleensä pikkulapsiperheistä puhutaan. Nyt kun autoon on tottunut, niin ajo-ominaisuuksiin ei enää kiinnitä juurikaan huomiota. Kaupungissa Combo on jopa miellyttävä ajaa, näkyvyys on hyvä joka suuntaan, kääntösäde pieni ja moottorissa riittää vääntöä alakierroksillakin.

Sama auto on muuten tulossa ensi vuonna myös Toyota Proace City Versona myyntiin https://newsroom.toyota.eu/the-new-toyota-proace-city/
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
SuperbTPM
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Syys 2017, 21:28

Re: Opel combo life

Viesti Kirjoittaja SuperbTPM »

Combo life xl kohta 10 000 mittarissa, joten hieman mietteitä matkan varrelta. Auto on 1.5 diesel manuaali + executive paketti + lohko ja sisätilalämppäri.

Tosissaan 10 000 km mittarissa ja ihan ok tyytyväinen ollaan autoon oltu. Kulutus on koko ajalta n. 5.6 ltr/100 km ja ohikin pääsee tarvittaessa eli voimalinja on sopiva arkeen. Ajosta puolet on kaupunkiajoa ja puolet maantietä. Päädyimme manuaaliin sen huoltovapauden vuoksi ja keskikonsolin takia, korkeaa keskikonsolia ei saanut automaatin yhteydessä. Käsi mukavasti lepää käsinojan päällä kun vekslaa vaihteita ja muutenkin aski on mukava ja pykälät löytävät hyvin paikoilleen, en ole katunut päätöstä. Automaatin hinta oli n. 3000 euroa, joten sen hinnalla saatiin executive paketti napattua. Ennen kaupantekoa kokeilin myös automaattia, joka oli myös erinomainen, mutta se keskikonsolin puute..

Alustaltaan auto on melko mukavuuspainotteinen ja pehmeä ajaa, tyypillinen ranskalainen. Renkaallahan pystyy paljolti vaikuttamaan ajettavuuteen, mutta itse olen kyllä suht tyytyväinen kun ajelen menemään. Näkyvyys autosta ulos on hyvä.

Varustukseltaan auto on keskinkertaista tasoa. Etupenkissä loppuu reisituki kesken, vaikka olen vain 180 cm pituinen, pitkällä matkalla tämä korostuu entisestään. Halogen ajovalot olivat luvattoman huonot, joten syksyn tullessa keulaan asennettiin lumiselta Optibeam commander LED paneeli, jota voin kyllä suositella lämpimästi. Ajovaloautomatiikka toimii myös paneelin asennuksesta huolimatta, mutta systeemi vaihtaa pitkät vain aivan liian aikaisten. Ajattelin vielä vaihtaa auton omat pitkien valojen keltaiset polttimot esim. osramin night brakereihin, valoa ei ole koskaan liikaa!

Toinen isosti häiritsevä tekijä on keskinäytön automaattisen kirkkaussäädön puute, joka ainoa päivä pitää kirkkautta säätää valikon syövereistä käsin, jotta näyttö ei häikäise pimeän tullen. Luulisi, että näinkin yksinkertainen homma olisi jo valmiina.. Muutenkin käyttöliittymältään systeemi on auttamattomasti vanhahtava, eikä kosketusherkkyyskään ole vaadittavalla tasolla. Hyvin usein esim. pikavalikon näppäimet ei ota ensimmäisestä kosketuksesta vaan joutuu useasti painelemaan ja joka kerta entistä kovemmin.

HUD näyttö on hyvä varuste, joka oikeasti auttaa pitämään katseen tiessä ja nopeuden näkee kokoajan.

Vakkarin säädin on tismalleen samaa perua kuin vuosituhannen alun pösöistä, mutta kuitenkin täysin toimiva. Ehkä Ranskassa on niitä vieläkin varastot pullollaan tai sitten niihin ollaan vain liiankin tyytyväisiä. Silti huvittava piirre, jonka etenkin entiset pösönistit huomaavat.

Pyyhkijät on toteutettu mielestäni erinomaisesti, sillä pissapoika on sijoitettu pyyhkijän varteen, eli pyyhkijät eivät ehdi pyyhkiä kuivaa lasia hetkeäkään kun lasia pesee. Varmasti säästää lasia vuosien saatossa.

Kaiken kaikkiaan ollaan oltu autoon kuitenkin tyytyväisiä näin alkuvaiheessa, kaikissa autoissa on omat huonot puolet, jotka ärsyttävät kuljettajaa. Ajovalot kun päivittää lisävaloilla mukavuus ja etenkin turvallisuus nousee huomattavasti. Opel on hiljainen ajaa, myös kolmannen rivin matkustajat kuulevat hyvin keskustelun eikä ääntä tarvitse korottaa kun heidän kanssaan juttelee. Taloudellisuus on erittäin kohdallaan ja vääntöäkin riittää arkeen oikein hyvin. Jos vertaa esim fordiin tai vw vastaaviin malleihin, joutuu lompakkoa kaivamaan huomattavasti syvemmältä kuin opelin combo xl kohdalla. Eli hinta-laatusuhde on kuitenkin ihan kohdillaan.

Jos jotakin asia vaivaa niin autohan on käytännössä täysi peugeot, käytännössä vain ratti ja logo ovat erinlaisia. Hyvää vauhtia koko opel mallisto on matkalla samaan suuntaan.
vekkulisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 291
Liittynyt: 15 Loka 2005, 18:57

Re: Opel combo life

Viesti Kirjoittaja vekkulisti »

kokemuksia xl lifestä 1.2? PSA kytkös siis? kannattaako edes harkita? pääseekö motarilla ohi? valot huonot ja manuaalilaatikko ujeltaa? onkohan tässäkin opeleiden perusvaivat kannentiiviste/vesipumppu? 5 takuuko tässä on uutena jos hommaa?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel combo life

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

vekkulisti kirjoitti: 29 Huhti 2020, 21:57 kokemuksia xl lifestä 1.2? PSA kytkös siis? kannattaako edes harkita? pääseekö motarilla ohi? valot huonot ja manuaalilaatikko ujeltaa? onkohan tässäkin opeleiden perusvaivat kannentiiviste/vesipumppu? 5 takuuko tässä on uutena jos hommaa?
1,2 puretech
2v ilman kilometri rajaa yleensä. 5v jatkotakuun saa rahalla.

Ottaisin itse 1,5dieselin. Tuo 1,2puretech on ollut ongelmallinen muissa psa merkeissä jo pitkään ja tuntuu että yksi ongelma on jäänyt eli tuo heikosti kestävä öljykylvyssä oleva jakohihna. Ei kestä vaihtoväliä ja voi tukkia öljysihtiä. Toki on palkittu vuoden moottoriksi jo peräti 4kertaa. 1,2 pärjää kyllä ainakin tyhjällä autolla. Onko mitä tehoversioita saatavilla? Tilankäytöltään loistava auto.

Sekä 1,2 että 1,5 taitaa olla jakohihnan vaihtoväli 5 tai 6-vuotta

Melko huonosti oopoelin sivuilla mitän tuosta autosta eikä löydy rakenna oma opel osiostakaan koko mallia?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel combo life

Viesti Kirjoittaja tikola »

Harkinnassa on Combo/Doblo mitä häviän, jos otankin Fiat variantin? Mekaaniset osat näiden välillä lienevät aika samat, mutta mitä Doblo sanoo, jos esim. OP-Comilla koettaa jutella sen kanssa - sanooko mitään?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel combo life

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

tikola kirjoitti: 12 Marras 2020, 14:47 Harkinnassa on Combo/Doblo mitä häviän, jos otankin Fiat variantin? Mekaaniset osat näiden välillä lienevät aika samat, mutta mitä Doblo sanoo, jos esim. OP-Comilla koettaa jutella sen kanssa - sanooko mitään?
Combo D on fiat doblo. Siinä käytetään gds2
Fiat puolelta en osaa sanoa mitään mutta ei nuo merkkiliikkeen testerit toimi ristiin sisarmallien välillä.

Tässä ketjussa combo E eli berlingo ja siinä käytetään opel diagboxia
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel combo life

Viesti Kirjoittaja tikola »

1,2sorsa kirjoitti: 12 Marras 2020, 21:15 Combo D on fiat doblo. Siinä käytetään gds2
Fiat puolelta en osaa sanoa mitään mutta ei nuo merkkiliikkeen testerit toimi ristiin sisarmallien välillä.

Tässä ketjussa combo E eli berlingo ja siinä käytetään opel diagboxia
Eli pientä toivoa on, että ainakin joku OP-Com versio osaisi lukea Dobloa - tai sitten ei. Eihän kummoista softa-asetusta tarvita, että homman saa estettyä. Tämä itselle hankittava konfigurointisofta on tänäpäivänä kriittinen tee se itse miehen automerkkikriteeri, koska ilman sitä olet aina merkkiliikkeen armoilla. Esimerkiksi omaan Kiaan en ole sellaista löytänyt ja se on sitäkautta ehdoton ei Kialle jatkossa.

Kaveri lukee Peugeotejaan jollain softalla, joten siinä tilanteessa Combo E pudonnee PSA konsernin tuotteeksi ja sitäkautta autohallintasoftia saattaa hyvinkin löytyä joko OP-Com tai Peugeotin/Citikan suunnalta.
Vastaa Viestiin