Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Keskustelua Opeleista
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

Harkitsen seuraavaksi autoksi 2009 Insigniaa, 1.8 bensakone sedania. Onko tuo millainen tee se itse -henkilön näkökulmasta? Ois ajatuksena, että jos ainakin huollot sais pääosin itse tehtyä. Havittelemani yksilö oli sen verran vähäisellä km-lukemalla (n.140 000) että tuskin heti mitään suurempaa korjattavaa kovin paljon tulee...tai tulee sittenkin :roll:

Huomasin, että Haynesin opas julkaistu kyseiselle kiesille - siitä päätellen omaehtoista rassaamista esiintyy kuusen alla? Oon aikaisemmin tehnyt just noiden oppaiden avulla monenlaisia korjauksia ja huoltoja kahteen Opeliin eli A ja B -'Omegaan, jakoopäätä ja laakerinvaihtoa, joten jospa onnistuis tuon I:nkin kanssa....KOMIAN NÄKÖNEN AINAKIN :P
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Z18xer 140hv
Oikeastaan ainoa ei itse tehtävä työ on vaihteiston laakerien vaihto jos m32 manuaali ja ac työt

Moottoritilassa on hyvin tilaa. Onhan tuossa korissa 2,8T v6 nelikkonakin.

Ja jakohihnan vaihto kannattaa tarkistaa. On juurikin 150tkm mutta vuosia en muista.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

Z18xer on toimintavarma ja miellyttävä kone ainakin Vectran keulalla, josta omat positiiviset kokemukseni. Hihnan vaihtoväli 150K / 10 vuotta.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

Jep, eikun koeajolle viikonloppuna.

Jossain haukuttiin, että vähän laiskanlainen kone? Luulis, että 140 hv ei pelkkä kahvimyllykään ole. Ainakin edelliseen eli B omegaan (2.0 kasitappinen) nähden reippaasti isompi teholuku.

Onko kaikki 1.8:t noita Z18xer:iä?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Insigniassa on.
140hv ja hyvällä tehoalueella kun.on muuttuva nokkienajoitus mutta insignia painaa aika reippaasti
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja Iro »

Eikös tuo Insigniassa ole jo A18XER?
https://www.opel-infos.de/modelle/insignia_a4t.html

Muutoin sama kuin Z18XER mutta, hydraulinen venttiilienvälyksiensäätö kun Z18XER on paloilla.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

Tuli kokeiltua. OIkein mukava ajaa, mutta ei se kiihtyvyys ole kuuraketin tasoa. Mutta ei kai se mun verkkaista menoa haittaa. Tyylikäs. Pellit ja sisusta aika hyvässä kunnossa. Ollut pääasiassa vain yhdellä omistajalla, mikä kuulostaa tietenkin tosi hyvälle.

Jäitä hattuun. Se pitkäaikainen omistaja on ilmeisesti asunut soraisen ja savisen baanan päässä, sen verran oli tomuisen oloinen konehuone.

Ainakin nostokohdissa ruostetta selkeesti, saahan sitä olla käytetyssä mutta saako olla noin paljon 9 v ja 220 tkm autossa?

Moottorin liepeillä jotain öljyntummaa töhryä, sitäkin liikaa tuon ikäiseen? En tiedä, kun oon aiaemmin ajellut vain ikivanhoilla paskoilla.

Varsinainen hiekanmuru rattaisiin syntyi siitä, että vaihdekeppi pomppasi terävästi n. 3 cm liikkeen aina, kun löysäsi kaasun auton liikkuessa ja sitten kaasutti taas. (siis koneella jarrutus, ei kytkimen painamista) Vika vai ominaisuus?, en minä tiedä.

"Täytyy olla vaihteistolaakerivika. Huolto ottaa selvää. Pahoittelen, emme tienneet tästä", sanoo mies tiskin takaa.

En syytä ketään, mutta ois kai lauantain voinut viettää muutenkin kuin matkustanmalla 720 km tyhjän perässä. -(z)- :banghead: :oops: :director: :banghead: :x AAAAARRRRRGGGGHHSS nyt kaljaa koneeseen!
KATSO KUVAT. Saako olla noin ruostetta ja mahd öljyvuotoa 9 v ja 220 tkm?

https://www.dropbox.com/sh/td3j65ifuio2 ... BFtja?dl=0
Avatar
eeroolli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 08:16
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Ei tuo kyllä ihan "kova öljyvuoto" ole kuvien perusteella, mieluumminkin on esim. huohottanut/tihkunut ajan kanssa venttiilikopan tiivisteestä (melko halpa ja helppo uusia tarvittaessa ihan itsekin).
Ruosteesta sen verran, että melko vähäisesti näyttää kuvan perusteella olevan pintaruostetta (tuollaista pintaruostetta esiintyy kolme-viisi vuotta vanhoissa autoissa ja jopa enemmänkin). Alustan puhdistus pintaruosteesta ja sen jälkeen hyvä/riittävä ruostesuojaus auttaisi asiaa nytkin, moni kun nykyisin ei uuden autonsa alustaa suojaa/suojauta millään muotoa. Johtunee siitä kun jäi aikoinaan em. toimenpide pois "maahantuojan" alkutoimista ennen liikkeelle/asiakkaalle luovutusta.

Mikäli vaihdelaatikko ääntää ja/tai keppi heiluu liikaa, ja liike lupaa sen laittaa kuntoon ennen myyntiä, niin on kelpo käyttisvehje vaikkakin hieman laiska jos on tottunut tehokkaampiin kulkupeleihin.
LISÄYS: Tosiaan jakohihnan vaihtoväli tuossa A18XER koneessa on 150 tkm (~10 vuotta) kuten 1,2sorsa asiantuntevasti totesi.
PS. Osta multa vastaava mutta parempi musta kulkupeli "halvemmalla" josta on juuri uusittu/kunnostettu jo laatikko, nokkapyörät venttiileineen, öljynlauhdutinkokonaisuus, jakohihna/vesipumppu, tuulilasi jne. :D
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja imaC »

Tässä z18xer moottorissahan on se kuuluisa öljynlauhdutin pakosarjan alla mikä tuppaa supeen vuotaan tiivisteistään ajanmyötä.. uudet tiivisteet ei ole kalliit marmorilla ja onnistuu vaihto ihan kotipihassa.. itsellä bilteman rampit.. ja toi venakopantiiviste ei ole hommana paha... emännän b zafiraan viime keväänä lauhdutin remppa ja venakoppa viimeviikolla... näissä "uudemmissa" on vissiin jo paremmat nokkapyörät..? Ne meillä seuraavaksi vaihtoon.. aiheesta on youtubessa videoita vaikka kuinka ja paljon...
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tohon ruosteeseen liuotin pesu ja rasvainen ruskea tectyl tai dinitrol kotelosuoja päälle vain. Moni ei noista välitä ja 10-vuoden suolalillu päälle niin saakin jo hitsata muuten.

Ja venttiilikopassa mikrohikoilua vielä.

Ja oot käynyt kaukaa katsomassa ja vian todennut.
Ehdottaisin itse vaihteiston korjauttamista ja auton toimittamista kaupanpäälle kun tuli turha reissu sinun osalta. ?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9265
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Takakaaret ruostuu takapuskurin ja lokarin saumasta, kun puskuri eläessään syö lokarin maalin rikki.

Penkinlämmittimet kannattaa myös testata. Ennemmin ovat rikki, kuin mitä toimivat.

Noille kilometreille ja iälle kevyt öljyn tihkuminen ja kevyt alustan ruoste on normaalia. Onhan auto jo laskennallisen suomalaisen käyttöiän puolivälissä. Ei vielä noitten osalta syytä huoleen.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Juu ei kyllä kuvien perusteella kummoset viat. Tuo vaihelootaremppa on jo semmonen joka laittas itellä ostohousut takas kaappiin.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja Masi »

ascona_c kirjoitti: 03 Helmi 2019, 11:52 Takakaaret ruostuu takapuskurin ja lokarin saumasta, kun puskuri eläessään syö lokarin maalin rikki...
Tähän on olemassa jo 2010 julkaistu korjausohje ja vika koski tiettyjä 2009-2010 valmistettuja autoja.
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

Laatikko, nokkapyöriä, öljynlauhdutin...

Kahden kasitappisen Omegan entisenä omistajana kai opin liian hyvälle, kun silloin konehuoneeseen saattoi luottaa kuin junan vessaan joskus muinoin. Ehkä pitää laittaa sittenkin Corolla... :D
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta

Viesti Kirjoittaja imaC »

Sillä mä opeleilla ajelenkin et on jännitystä elämässä :lollis:
Kun ikinä ei tiiä -(z)-
Vastaa Viestiin