Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Harkitsen seuraavaksi autoksi 2009 Insigniaa, 1.8 bensakone sedania. Onko tuo millainen tee se itse -henkilön näkökulmasta? Ois ajatuksena, että jos ainakin huollot sais pääosin itse tehtyä. Havittelemani yksilö oli sen verran vähäisellä km-lukemalla (n.140 000) että tuskin heti mitään suurempaa korjattavaa kovin paljon tulee...tai tulee sittenkin
Huomasin, että Haynesin opas julkaistu kyseiselle kiesille - siitä päätellen omaehtoista rassaamista esiintyy kuusen alla? Oon aikaisemmin tehnyt just noiden oppaiden avulla monenlaisia korjauksia ja huoltoja kahteen Opeliin eli A ja B -'Omegaan, jakoopäätä ja laakerinvaihtoa, joten jospa onnistuis tuon I:nkin kanssa....KOMIAN NÄKÖNEN AINAKIN
Huomasin, että Haynesin opas julkaistu kyseiselle kiesille - siitä päätellen omaehtoista rassaamista esiintyy kuusen alla? Oon aikaisemmin tehnyt just noiden oppaiden avulla monenlaisia korjauksia ja huoltoja kahteen Opeliin eli A ja B -'Omegaan, jakoopäätä ja laakerinvaihtoa, joten jospa onnistuis tuon I:nkin kanssa....KOMIAN NÄKÖNEN AINAKIN
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13465
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Z18xer 140hv
Oikeastaan ainoa ei itse tehtävä työ on vaihteiston laakerien vaihto jos m32 manuaali ja ac työt
Moottoritilassa on hyvin tilaa. Onhan tuossa korissa 2,8T v6 nelikkonakin.
Ja jakohihnan vaihto kannattaa tarkistaa. On juurikin 150tkm mutta vuosia en muista.
Oikeastaan ainoa ei itse tehtävä työ on vaihteiston laakerien vaihto jos m32 manuaali ja ac työt
Moottoritilassa on hyvin tilaa. Onhan tuossa korissa 2,8T v6 nelikkonakin.
Ja jakohihnan vaihto kannattaa tarkistaa. On juurikin 150tkm mutta vuosia en muista.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 205
- Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Z18xer on toimintavarma ja miellyttävä kone ainakin Vectran keulalla, josta omat positiiviset kokemukseni. Hihnan vaihtoväli 150K / 10 vuotta.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Jep, eikun koeajolle viikonloppuna.
Jossain haukuttiin, että vähän laiskanlainen kone? Luulis, että 140 hv ei pelkkä kahvimyllykään ole. Ainakin edelliseen eli B omegaan (2.0 kasitappinen) nähden reippaasti isompi teholuku.
Onko kaikki 1.8:t noita Z18xer:iä?
Jossain haukuttiin, että vähän laiskanlainen kone? Luulis, että 140 hv ei pelkkä kahvimyllykään ole. Ainakin edelliseen eli B omegaan (2.0 kasitappinen) nähden reippaasti isompi teholuku.
Onko kaikki 1.8:t noita Z18xer:iä?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13465
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Insigniassa on.
140hv ja hyvällä tehoalueella kun.on muuttuva nokkienajoitus mutta insignia painaa aika reippaasti
140hv ja hyvällä tehoalueella kun.on muuttuva nokkienajoitus mutta insignia painaa aika reippaasti
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Eikös tuo Insigniassa ole jo A18XER?
https://www.opel-infos.de/modelle/insignia_a4t.html
Muutoin sama kuin Z18XER mutta, hydraulinen venttiilienvälyksiensäätö kun Z18XER on paloilla.
https://www.opel-infos.de/modelle/insignia_a4t.html
Muutoin sama kuin Z18XER mutta, hydraulinen venttiilienvälyksiensäätö kun Z18XER on paloilla.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Tuli kokeiltua. OIkein mukava ajaa, mutta ei se kiihtyvyys ole kuuraketin tasoa. Mutta ei kai se mun verkkaista menoa haittaa. Tyylikäs. Pellit ja sisusta aika hyvässä kunnossa. Ollut pääasiassa vain yhdellä omistajalla, mikä kuulostaa tietenkin tosi hyvälle.
Jäitä hattuun. Se pitkäaikainen omistaja on ilmeisesti asunut soraisen ja savisen baanan päässä, sen verran oli tomuisen oloinen konehuone.
Ainakin nostokohdissa ruostetta selkeesti, saahan sitä olla käytetyssä mutta saako olla noin paljon 9 v ja 220 tkm autossa?
Moottorin liepeillä jotain öljyntummaa töhryä, sitäkin liikaa tuon ikäiseen? En tiedä, kun oon aiaemmin ajellut vain ikivanhoilla paskoilla.
Varsinainen hiekanmuru rattaisiin syntyi siitä, että vaihdekeppi pomppasi terävästi n. 3 cm liikkeen aina, kun löysäsi kaasun auton liikkuessa ja sitten kaasutti taas. (siis koneella jarrutus, ei kytkimen painamista) Vika vai ominaisuus?, en minä tiedä.
"Täytyy olla vaihteistolaakerivika. Huolto ottaa selvää. Pahoittelen, emme tienneet tästä", sanoo mies tiskin takaa.
En syytä ketään, mutta ois kai lauantain voinut viettää muutenkin kuin matkustanmalla 720 km tyhjän perässä. AAAAARRRRRGGGGHHSS nyt kaljaa koneeseen!
KATSO KUVAT. Saako olla noin ruostetta ja mahd öljyvuotoa 9 v ja 220 tkm?
https://www.dropbox.com/sh/td3j65ifuio2 ... BFtja?dl=0
Jäitä hattuun. Se pitkäaikainen omistaja on ilmeisesti asunut soraisen ja savisen baanan päässä, sen verran oli tomuisen oloinen konehuone.
Ainakin nostokohdissa ruostetta selkeesti, saahan sitä olla käytetyssä mutta saako olla noin paljon 9 v ja 220 tkm autossa?
Moottorin liepeillä jotain öljyntummaa töhryä, sitäkin liikaa tuon ikäiseen? En tiedä, kun oon aiaemmin ajellut vain ikivanhoilla paskoilla.
Varsinainen hiekanmuru rattaisiin syntyi siitä, että vaihdekeppi pomppasi terävästi n. 3 cm liikkeen aina, kun löysäsi kaasun auton liikkuessa ja sitten kaasutti taas. (siis koneella jarrutus, ei kytkimen painamista) Vika vai ominaisuus?, en minä tiedä.
"Täytyy olla vaihteistolaakerivika. Huolto ottaa selvää. Pahoittelen, emme tienneet tästä", sanoo mies tiskin takaa.
En syytä ketään, mutta ois kai lauantain voinut viettää muutenkin kuin matkustanmalla 720 km tyhjän perässä. AAAAARRRRRGGGGHHSS nyt kaljaa koneeseen!
KATSO KUVAT. Saako olla noin ruostetta ja mahd öljyvuotoa 9 v ja 220 tkm?
https://www.dropbox.com/sh/td3j65ifuio2 ... BFtja?dl=0
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Ei tuo kyllä ihan "kova öljyvuoto" ole kuvien perusteella, mieluumminkin on esim. huohottanut/tihkunut ajan kanssa venttiilikopan tiivisteestä (melko halpa ja helppo uusia tarvittaessa ihan itsekin).
Ruosteesta sen verran, että melko vähäisesti näyttää kuvan perusteella olevan pintaruostetta (tuollaista pintaruostetta esiintyy kolme-viisi vuotta vanhoissa autoissa ja jopa enemmänkin). Alustan puhdistus pintaruosteesta ja sen jälkeen hyvä/riittävä ruostesuojaus auttaisi asiaa nytkin, moni kun nykyisin ei uuden autonsa alustaa suojaa/suojauta millään muotoa. Johtunee siitä kun jäi aikoinaan em. toimenpide pois "maahantuojan" alkutoimista ennen liikkeelle/asiakkaalle luovutusta.
Mikäli vaihdelaatikko ääntää ja/tai keppi heiluu liikaa, ja liike lupaa sen laittaa kuntoon ennen myyntiä, niin on kelpo käyttisvehje vaikkakin hieman laiska jos on tottunut tehokkaampiin kulkupeleihin.
LISÄYS: Tosiaan jakohihnan vaihtoväli tuossa A18XER koneessa on 150 tkm (~10 vuotta) kuten 1,2sorsa asiantuntevasti totesi.
PS. Osta multa vastaava mutta parempi musta kulkupeli "halvemmalla" josta on juuri uusittu/kunnostettu jo laatikko, nokkapyörät venttiileineen, öljynlauhdutinkokonaisuus, jakohihna/vesipumppu, tuulilasi jne.
Ruosteesta sen verran, että melko vähäisesti näyttää kuvan perusteella olevan pintaruostetta (tuollaista pintaruostetta esiintyy kolme-viisi vuotta vanhoissa autoissa ja jopa enemmänkin). Alustan puhdistus pintaruosteesta ja sen jälkeen hyvä/riittävä ruostesuojaus auttaisi asiaa nytkin, moni kun nykyisin ei uuden autonsa alustaa suojaa/suojauta millään muotoa. Johtunee siitä kun jäi aikoinaan em. toimenpide pois "maahantuojan" alkutoimista ennen liikkeelle/asiakkaalle luovutusta.
Mikäli vaihdelaatikko ääntää ja/tai keppi heiluu liikaa, ja liike lupaa sen laittaa kuntoon ennen myyntiä, niin on kelpo käyttisvehje vaikkakin hieman laiska jos on tottunut tehokkaampiin kulkupeleihin.
LISÄYS: Tosiaan jakohihnan vaihtoväli tuossa A18XER koneessa on 150 tkm (~10 vuotta) kuten 1,2sorsa asiantuntevasti totesi.
PS. Osta multa vastaava mutta parempi musta kulkupeli "halvemmalla" josta on juuri uusittu/kunnostettu jo laatikko, nokkapyörät venttiileineen, öljynlauhdutinkokonaisuus, jakohihna/vesipumppu, tuulilasi jne.
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Tässä z18xer moottorissahan on se kuuluisa öljynlauhdutin pakosarjan alla mikä tuppaa supeen vuotaan tiivisteistään ajanmyötä.. uudet tiivisteet ei ole kalliit marmorilla ja onnistuu vaihto ihan kotipihassa.. itsellä bilteman rampit.. ja toi venakopantiiviste ei ole hommana paha... emännän b zafiraan viime keväänä lauhdutin remppa ja venakoppa viimeviikolla... näissä "uudemmissa" on vissiin jo paremmat nokkapyörät..? Ne meillä seuraavaksi vaihtoon.. aiheesta on youtubessa videoita vaikka kuinka ja paljon...
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13465
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Tohon ruosteeseen liuotin pesu ja rasvainen ruskea tectyl tai dinitrol kotelosuoja päälle vain. Moni ei noista välitä ja 10-vuoden suolalillu päälle niin saakin jo hitsata muuten.
Ja venttiilikopassa mikrohikoilua vielä.
Ja oot käynyt kaukaa katsomassa ja vian todennut.
Ehdottaisin itse vaihteiston korjauttamista ja auton toimittamista kaupanpäälle kun tuli turha reissu sinun osalta. ?
Ja venttiilikopassa mikrohikoilua vielä.
Ja oot käynyt kaukaa katsomassa ja vian todennut.
Ehdottaisin itse vaihteiston korjauttamista ja auton toimittamista kaupanpäälle kun tuli turha reissu sinun osalta. ?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Takakaaret ruostuu takapuskurin ja lokarin saumasta, kun puskuri eläessään syö lokarin maalin rikki.
Penkinlämmittimet kannattaa myös testata. Ennemmin ovat rikki, kuin mitä toimivat.
Noille kilometreille ja iälle kevyt öljyn tihkuminen ja kevyt alustan ruoste on normaalia. Onhan auto jo laskennallisen suomalaisen käyttöiän puolivälissä. Ei vielä noitten osalta syytä huoleen.
Penkinlämmittimet kannattaa myös testata. Ennemmin ovat rikki, kuin mitä toimivat.
Noille kilometreille ja iälle kevyt öljyn tihkuminen ja kevyt alustan ruoste on normaalia. Onhan auto jo laskennallisen suomalaisen käyttöiän puolivälissä. Ei vielä noitten osalta syytä huoleen.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
- iso.kunkku
- OCF Member 2024
- Viestit: 4468
- Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
- Paikkakunta: Kannus
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Juu ei kyllä kuvien perusteella kummoset viat. Tuo vaihelootaremppa on jo semmonen joka laittas itellä ostohousut takas kaappiin.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Laatikko, nokkapyöriä, öljynlauhdutin...
Kahden kasitappisen Omegan entisenä omistajana kai opin liian hyvälle, kun silloin konehuoneeseen saattoi luottaa kuin junan vessaan joskus muinoin. Ehkä pitää laittaa sittenkin Corolla...
Kahden kasitappisen Omegan entisenä omistajana kai opin liian hyvälle, kun silloin konehuoneeseen saattoi luottaa kuin junan vessaan joskus muinoin. Ehkä pitää laittaa sittenkin Corolla...
Re: Insignia 1.8 ja tee se itse -toiminta
Sillä mä opeleilla ajelenkin et on jännitystä elämässä
Kun ikinä ei tiiä
Kun ikinä ei tiiä