Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Keskustelua Opeleista
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Masi »

Joo, alunperin vain manuaalina kun tulivat markkinoille, jossakin vaiheessa tuo "clean tech" tekniikka otettin käyttöön myös muissa malleissa mm. automaateissa ja sen peruja saattaa olla automaattikin nimettynä ecoflexiksi. Eikös tuo sinun autosi ollut varustettu lisävarusteisella jarrupaketilla, ainakin jollakin oli ja siitä oli erikseen juttuakin foorumilla.
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 670
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja imaC »

Masi kirjoitti: 22 Heinä 2020, 08:50 Joo, alunperin vain manuaalina kun tulivat markkinoille, jossakin vaiheessa tuo "clean tech" tekniikka otettin käyttöön myös muissa malleissa mm. automaateissa ja sen peruja saattaa olla automaattikin nimettynä ecoflexiksi. Eikös tuo sinun autosi ollut varustettu lisävarusteisella jarrupaketilla, ainakin jollakin oli ja siitä oli erikseen juttuakin foorumilla.
Tää nykyinen -12 biturbo on varustettu lisävaruste jarrupaketilla.. mut eka insigniani oli -10 ekoflex...
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Kiitos kaikille infoista jarrulevyasiassa, otanpa mitan käteen ja tarkistan, VIN-koodin mukaan tässä on J60 järjestelmä ja ne pienemmät 296mm, mutta mittaan niin selviää, sitten tilaukseen.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Rengaskoko ei tosiaan kerro mikä on jarrulevyn mitta, tieto siitä, mikä on jarrujärjestelmä tietää. J60 ja 296mm levyt tässä edessä, renkaat kuitenkin 17"

No eipä tullut Zimmermaneja, oli hoppu saada nopeasti uudet, mitä nyt sattuu löytymään. Vector on merkki, palat, levyt ja ne peltilevyt 143,60€. Liukutappien suojakumit ja alemman tapin kumit 24€. Tilauksessa vielä suojakumi toiseen jarrusylinteriin, 36€. Ei aavistustakaan osien laadusta, selviää kun ajellaan. Jospa kestäisi arkiajossa.

Levyjen ja palojen vaihto on ihan simppeli homma, mutta jos liukutapit ovat jumissa niin kuin tässä oli yksi, vaikeutuu työ aika lailla. Pelkääjän puolella alimmainen tappi oli yhtä puuta runkokappaleen kanssa, vasaralla naputtelemalla sai rungon jarrupalojen päältä pois. Normaalistihan pulttien irroituksen jälkeen riittää kun jarrusatulan nostaa ylöspäin käsipelillä.

Nyt piti saada liukutappi liikkumaan, varovasti naputtelemalla vasaralla ja 17mm avaimella kitkuttamalla, eipä liiku. Ulospäin lyömällä, ei. Vaihtoehdot vähissä, jotkut ovat kuulema poranneet reiän tapin vastapuolelle runkokappaleeseen ja lyöneet tapin irti, sitten jäisi reikä rautaan joka pitäisi tukkia, jaa. No, tuttavalla on kaasuhitsausvälineet, käydään lämmittämässä, sillä lähtee, suojakumit uusittava muutenkin. Ja kyllähän se lähti kuumentamalla. Tästä varoituksen sana: kun runkokappaletta kuumennettiin, alkoi tappi vähitellen liikkua avaimella kitkuttamalla, alkoi työntyä itsestään reiästä ulos ja kohta "pam" kuin olisi pienoiskiväärillä ammuttu, irtosi ja lensi metrin päähän. Onneksi tapin suunta oli sivulle eikä otsaa kohti.

Pyörittelin tapin ja lopuksi kaikki jarrujen liukutapit porakoneella ja hienolla 600 hiomapaperilla kiiltäviksi, päälle jarrurasvaa, hyvin liukuu jokainen tappi.

Tästä jarruhuollosta opin sen, että vaikkapa kerran vuodessa renkaidenvaihdon yhteydessä kannattaa puhdistaa ja voidella jarrujen liukutapit ja tarkistaa suojakumien kunto. Siinä ei mene monta minuttia, mitään erikoistyökaluja tai erityisosaamista ei tarvita. Tunnustan, että en ole koskaan aiemmissa ajopeleissä tätä tehnyt, edellisellä autolla ajoin 300tkm samoilla levyillä, eikä ravistaneet, mutta nyt tämän kanssa teen tuon huoltotoimenpiteen.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13541
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Rasva lämpenee ja tekee paineen kun kuumentaa.

Liikkuiko vanhat palat hyvin ettei ollut jumissa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Koko jarrusysteemi edessä oli vain ruosteinen mötikkä puolellaan, uraiset ja kierot jarrulevyt, jarrupalat loppu, ihme että toimivat jotenkin, kovan ravistuksen kanssa sai auton pysäytettyä kovemmasta vauhdista.

Vielä voisi sen verran fiksailla jarruja että putsaisi ja maalaisi nuo valurautaosat, jokin sopiva maali varmaan pitäisi ne ruosteettomina.

Todettakoon tässä vielä ajoneuvon maltillinen kulutus, tänään mitattu viime tankillisen 4,95l/100km. Ensi viikolla kiskotaan taas vaunua jokunen sata km perässä, jospa tulisi nyt mitattua polttoaineen menekki. Vaunulla on mittaa 7,25m ja kokonaismassa 1150kg, aikamoinen vedettävä jos vielä sattuu vastatuulta ja pitkiä nousuja. Tuon kanssa pitää kiire unohtaa, kulkeehan se Opelilla vaikka koko ajan satasta, mutta eipä ole järkevää toimintaa.

Tänään koko päivän vettä, syksyistä alkaa olla.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
Vastaa Viestiin