Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Keskustelua Opeleista
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Tervehdys Opelistit.


Uutena Opel-kuljettajana innostuin kirjautumaan tälle mainiolle sivustolle ja ajattelin näppäillä jotain aikani kuluksi ja palstan täytteeksi.

Olen ihan tavallinen autoilija, yli miljoona km on ajettu yli 30v aikana, monenlaista ajopeliäkin, mutta nyt vasta ensimmäinen Opel. Volkkari, tojo, nissan, voorti, rellu, sitikka, datsun ja vaikkamitä on ollut. Mainittakoon Ford Capri 3,0l GT vm. 1973 ja erikoinen Nissan Cherry 1,5 turbo ruiskukoneella niistä nuoruuden ajan autoista. Varttuneempi minä ajeli sitten pitemmät pätkät Volkkarin Bora (200tkm - 600tkm) ja Touran (200tkm - 510tkm) malleilla. Ja olihan siinä 80-luvun Golf 1,6D ennen noita, 3-4 sataatuhatta silläkin.

No, mutta, lähdettiin jokunen viikko sitten vaimon kanssa autokauppaan katselemaan sitä Uutta Käytettyä Metallinharmaata Sokoda farmaria. "Tämä on pappa-auto" oli vaimon kommentti. Samaa mieltä. Mutta kun tarjolla oli myös oikean värinen auto jossa muutkin kriteerimme toteutuivat, meistä tuli sitten Opel Insignian omistajat.

Volkkarin omistajana en ole paljon muita automerkkejä seuraillut, ja vaikka se oudolta kuulostaakin, aivan tuntematon malli Opelilta oli Insignia allekirjoittaneelle, hah. Vanhat mallit Kadett, Ascona, Vectra, Manta yms. olen kuullut mutta Insignia - never hrd. Opelia olen omissa mielikuvissani pitänyt hyvänä ja luotettavana merkkinä vaikka en aiemmin ole kuin kerran ajanut ja sekin meni näin; soittokaverini pyysi kuskiksi, lähdetään hänen Asconallaan, 30km ajoin ja jakopään hihna poikki, jep.

2,0 Diesel Ecoflex vm.2011 160hp on tuo Ooppeli, 240tkm jo mittarissa, toiveikkain mielin nyt lähdetään eteenpäin. Jospa Opel kestää kuten Vwolkkaritkin. 1,9 tdi volkkarin kone on varmaan yksi kestävimmistä koskaan ja siinä em. kilometrilukema ei ole paljon. Moottoria ja muuta siinä ympärillä pitää huoltaa eikä vain korjata, sillä mennään tälläkin.

Koska asumme periferialla, kauppareissuillekin kertyy mittaa n. 70 km. Matka-ajoa on eniten, vuosittain ehkä 40-50 tkm liikutaan autolla. Insignian kulutuslukemat vaikuttavat hyvin kohtuullisilta, edelliseen autoon verrattuna vuosittain säästöä pitäisi syntyä satasissa luettava määrä. Entinen oli tila-auto, suurempi ilmanvastus, talvisin Webasto, DSG (? no joo). Nyt auton kulutusmittarin perusteella dieselin kulutus 4,7l/100km vaikuttaa hyvältä, mittailen vielä tankkausten perusteella oikean lukeman. Mutta uskon että noihin lukemiin voi päästä taloudellisella ajotavalla, sitä on tullut opeteltua jonkin verran, ei ole kiire eikä kaupunkiajoa. Mutta tuolla ei myöskään jurruuteta ylämäkiä kuutosella 80km/h vauhtia 1200r/min, särkyyhän se vaikka takorautainen sanonko mikä. Kevyellä pintakaasulla, vedättämättä, ylä- ja alamäet huomioiden. Mutta välillä pitää tuota juuttuvasiipistä turboa muistaa kierrättääkin, se tykkää siitä.

Tätä kirjoittaessa olen tyytyväinen autoon. Hinta oli tinkimisen jälkeen kohdillaan. Ostimme auton autoliikkeestä siksi, että siinä olisi jonkinlainen takuu. Järjestyksessä toinen auto jonka olemme hankkineet liikkeestä 30v aikana. Avautumattomat takaikkunat ja lukkiutumattoman polttoainesäiliön luukun liike korjasi takuuseen. Eli tinasivat katkenneet johdot ja vaihtoivat rikkonaisen lukon solenoidin. Sain sijaisautonkin vielä käyttöön kun vian etsimisessä meni aikaa, eikä maksanut senttiäkään. Jos jotain suurempaa vikaa ilmenee, autoliikkeen kanssa voi yrittää neuvotella mahdollisesta korjauksesta, tämä on hyvä puoli. Auton hankintahinta tietysti on hieman suolaisempi kuin yksityiseltä mutta tämä takuu käytetynkin auton kaupassa toteutuu ainakin jotenkin.

Ja mitä kaikkea normi huoltojen lisäksi pitäisi Opelille tehdä? No, tietysti moottorinoptimoinnin voi suorittaa jos kokee sen tarpeelliseksi ja laiskalle puunaajalle laitatetaan keraaminen pinnoite. Pinnoitteen tarpeellisuudesta olen vakuuttunut tämän auton kohdalla. Pesu ja vahaus on mukavaa puuhaa jos on aikaa ja tilat missä tehdä, mutta meinaan nyt kokeilla tuota pinnoitetta. Ensi viikolla menee auto puunattavaksi. Moottorinoptimointi olisi ainakin Esson baarissa hyvä puheenaihe ja kesällä kun vedetään tonnin vaunua - ehkä ihan hyvä.

Tällaista juttua nyt tällä erää.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tervetuloa foorumille.

Täältä löytyy topic jossa pari sataa sivua luettavaa
viewtopic.php?f=5&t=118399

Oliko sinulla manuaali vai automaatti?
Ja kun vasta ostit auton niin kokeile toimiiko oenkinlämmittimet. Istuinosan vastuksia on mennyt.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja imaC »

Eikös ecoflex ole aina manuaali..? Maski on umpinainen, pohjassa on enempi muovia ja oliko 10mm madallettu ja niinkuin kaverini sanoi et täähän on linja-auton vaihdelaatikolla kun omaan insigniaansa vertasi eli välitykset on eri ja laatikko on f-40 oma oli -10 ecoflex ja meni kyl tosi pienellä.. auto täys porukkaa ja boxi katolla meni reilu vitosella talvilomat pohjoseen... penkinlämppärit oli omassa särki ja takatutkat kerta vuoteen sai uusia ja luukun mikro kytkin sano kerran sopparin irti.. ja tosiaan egr-venan kopan uusin... mut onnee uudelle opelistille... itsellä kolmas insignia menossa ja vaihdettu lähinnä värin ja fiiliksen pohjalta... mikään tila ihme ei ole mutta kyl kolmen muksun kanssa reissut pärjää kun nakkaa boxin katolle....
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Masi »

Joo - ei EcoFlexin laatikolla kannata ajaa 6:lla alle satasta (siis oikeaa satasta ei mittari satasta) mikäli mielii voimalinjan ehjänä säilyttää. EcoFlex on siis madallettu edestä 10mm ja takaa 14mm verrattuna vakioon.

Omani on -10 mallinen ja Sedan, joten tutkiakaan ei ole tarvinnut uusia. Omaani on vaihdettu OPC:n avoin maski - en tiedä johtuuko EGR:n parantuneesta jäähdytyksestä vai mistä, mutta sekin on aivan alkuperäinen.

Todella vähävikainen auto - edellinen yhtä viaton oli kauan sitten ollut MB 124.

Luulin hetken, että DMF on rikkoutumassa, mutta sitten muistin, että vastaavanlainen ääni kuului tyhjäkäynnillä kylmänä voimansiirrosta jo aiemminkin ja silloin siihen löytyi korjauskin. Ohjelmallisesti siis nostettiin 50 rpm tyhjäkäyntikierroksia - nyt väliin sattunut moottorinohjauspäivitys "nollasi" tuon korjauspäivityksen ja ääni palasi tyhjäkäynnillä.

Pienin kulutus on omassani ollut vajaan 1000 km matka-ajosta 4,4 litraa sataselle ja kaikkien ajojen 270 000 km matkalta keskikulutus 5,6 litraa sataselle.
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Jep, 6 vaihteinen manuaali on tuo ja melko harvat välitykset. Kun kävin ensimmäisen koeajon, en huomannut kuudetta vaihdetta, piti käydä toisenkin kerran koeajolla toteamassa että yksi pykälä siinä vielä on. Otin kuvankin ihmetykseen siitä, kun 80km/h ja 1200r/min näyttää mittarit kutosella. No, myötämäkeen voi käyttää kuutosta, jaksaisi vetää kyllä tasaisella, mutta ei ole järkevää. Kevyesti pintakaasulla ylä- ja alamäet sopiva vaihde huomioiden.

Ok nuo tiedot maskista ja madalluksesta, uutta tietoa molemmat.

Äkkiseltään takatilat tuntuivat pieneltä entiseen autoon verrattuna, mutta hyvin siihen mahtuu istumaan. Yllättävän paljon on kontissakin tilaa, hyvin mahtuu työkamppeet. Kesälomareissuilla perheen kanssa sitten nakataan vaunu perään, tilaa riittää.

Tnx ImaC:lle ja Masille kommenteista, toivotaan että tämä extempore Opel-ostos on niin hyvä kuin se nyt itsestäkin tuntuu. Penkinlämmittimet, parkkitutkat ja takontin lukko vielä kunnossa tässä, ainut oire mikä siinä on - kyselen sitä tuolla toisaalla tekniikkapuolella.

Tänään täytin tankin piripintaan, nyt voisi mittailla tarkan kulutuksen, näppituntumalta mennään kyllä 5 tai alle. Yllätyin tehtaan ilmoittamista lukemista kun niitä tavailin ostopäätöstä tehdessäni. Ne ja se kun auto on aika hyvän näköinenkin, (ja musta) vaikutti lopputulemaan. Niin ja se että voimaa on kohtuullisesti kesäiseen vaunun vetoon.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Nyt on Opelin maalipinta myllytetty ja laitettu keraaminen käsittely, kyllä kiiltää ja on liukas pinta, vaikuttaa oikein hyvältä. Kolmen vuoden kirjallinen takuu pinnoitteelle, hyvä se. Pinnoitteen pitäisi helpottaa puhtaanapitoa ja sitä ei nyt tarvitse vahata. Siihen keskusteluun mikä pinnoite on paras, en osallistu, toimivia tuotteita on varmasti monta ja useaa eri hintaa.

Auton pesu ja vahaus on mieleistä puuhaa, mutta näin talviolosuhteissa täällä periferialla täysin mahdoton tehtävä, itsellä ei ole lämmintä tilaa autolle eikä paikkakunnalla ole ti-halleja. Koneellinen autopesu löytyy, siellä harjaton pesu 17€, sitä voi käyttää talvella jos on kiire - paikallinen autofiksari tekee käsinpesun hintaan 20€ jos ei ole kiirettä.

Ja nyt hienon maalipinnan kunniaksi alkoi pyöränlaakeri huutamaan Opelista, pitää vielä paikallistaa tarkemmin mikä ja vaihtaa. Kyselin - ai että tuo on hyvä ilmaus - "marmoritiskiltä" hintaa ja totesin, että ei meikäläisen rahoilla, hoidetaan homma itse. Paljon on pyöränlaakerin vaihdostakin juttua täällä palstalla, olen kohta lukenut tuon "Ei Vectra D vaan Insignia A" ketjun, aika urakka, mutta paljon hyödyllistä tietoa.

Lumilinkoon vaihdoin tänään laakerit, siinä ei monta minuuttia mennyt. Ennakkotietojen perusteella Opeliin voi olla hieman hankalampi rasti, heh.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja imaC »

Pyöränlaakerin vaihto ei sinänsä ole paha rasti mut tuppaa oleen yleensä kovaa kiinni...
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Paineilmaaltalla naputella se napa pyörähtämään pesästään tai tehdä ulosvetäjä. Nuo laakerit semmoisia jokereita meneekö 150 vai 300tkm
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tinkaa laakeri liikkeen piikkiin kun näin tuore kauppa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ascona_c kirjoitti: 14 Joulu 2019, 10:46 Tinkaa laakeri liikkeen piikkiin kun näin tuore kauppa.
Eiköhän liike ota osaa jonkinlaisella prosenttiosuudella kun kaupan jälkeen ilmennyt.

Työ voi olla laakeria kalliimpi niin neuvottelisin laakerin liikkeen piikkiin ja vaihtaisin itse.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
vmoi73
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 06 Tammi 2010, 09:30

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

240tkm ajettu, tuskin liike tulee hirveästi vsstaan kuluvien osien vaihdoissa.
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Juu, näin on. Kysyin myyjäliikkeeltä tulevatko vastaan pyöränlaakerin vaihdossa, 350€ jäisi kuulema osuuteni remontista, hah hah! Varmaan platinasta tehty laakeri heillä kun lähtöhinta 190€. Enpä lähde tuota osaakaan tinkimään sieltä. Ostan laakerin muualta, senhän saa satasen pintaan ja vaihdan.

Tilasin toiseen marmoripöytäliikkeeseen hanskalokeron valon, 21,50€. Käydessäni kysyin pyöränlaakerin vaihtohintaa työn osalta, 85€ ja saa tuoda oman laakerin. Aikamoisia eroja hinnoissa.

No, ne maksavat kellä on pätäkkää. Esimerkiksi jostain yksinkertaisesta raitisilman suodattimen vaihtotyöstä joku maksaa mielellään vaikkapa 30€, eikä ollut kallis. Joskus VW Boran suodatinta vaihtaessa - joka siis tapahtuu siten, että kumarrut pelkääjän puolen jalkatilaan ja irroitat muovisuojan, napsautat raitisilmasuodattimen kiinnikkeistään ja vaihdat uuden - ajattelin että on tämäkin homma kyllä hinnoiteltu yläkanttiin. Tai että näin meitä kusetetaan.

Joitain vaativia huolto- ja korjaustoimenpiteitä varten tietysti tarvitaan erikoisempia työkaluja, mittalaitteita ja ammattitaitoa ja niistä vaan on pakko maksaa. Mutta perushommat jotka joka asentaja osaa ja pystyy tekemään, on niissä aikamoinen hintahaitari, kannattaisi vertailla. Se vaan, että monikaan kuluttaja ei lähde tekemään vertailuja vaan vie auton aina siihen samaan paikkaan ja maksaa mitä pyydetään.

Sauna lämpiämässä, hyvää lauantaita.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Masi »

Accr kirjoitti: 14 Joulu 2019, 19:59 Juu, näin on. Kysyin myyjäliikkeeltä tulevatko vastaan pyöränlaakerin vaihdossa, 350€ jäisi kuulema osuuteni remontista, hah hah! Varmaan platinasta tehty laakeri heillä kun lähtöhinta 190€. Enpä lähde tuota osaakaan tinkimään sieltä. Ostan laakerin muualta, senhän saa satasen pintaan ja vaihdan.

Tilasin toiseen marmoripöytäliikkeeseen hanskalokeron valon, 21,50€. Käydessäni kysyin pyöränlaakerin vaihtohintaa työn osalta, 85€ ja saa tuoda oman laakerin. Aikamoisia eroja hinnoissa.

No, ne maksavat kellä on pätäkkää. Esimerkiksi jostain yksinkertaisesta raitisilman suodattimen vaihtotyöstä joku maksaa mielellään vaikkapa 30€, eikä ollut kallis. Joskus VW Boran suodatinta vaihtaessa - joka siis tapahtuu siten, että kumarrut pelkääjän puolen jalkatilaan ja irroitat muovisuojan, napsautat raitisilmasuodattimen kiinnikkeistään ja vaihdat uuden - ajattelin että on tämäkin homma kyllä hinnoiteltu yläkanttiin. Tai että näin meitä kusetetaan.

Joitain vaativia huolto- ja korjaustoimenpiteitä varten tietysti tarvitaan erikoisempia työkaluja, mittalaitteita ja ammattitaitoa ja niistä vaan on pakko maksaa. Mutta perushommat jotka joka asentaja osaa ja pystyy tekemään, on niissä aikamoinen hintahaitari, kannattaisi vertailla. Se vaan, että monikaan kuluttaja ei lähde tekemään vertailuja vaan vie auton aina siihen samaan paikkaan ja maksaa mitä pyydetään.

Sauna lämpiämässä, hyvää lauantaita.
Hep - jos merkkiliike lupaa vaihtaa 85 eurolla laakerin Insigniaan, niin suosittelen tarttumaan tarjoukseen. Tietty jos itse haluaa tehdä ja on tarvittavat työkalut - prässi tai paineilmavasara tai Gen3-laakerin irroitustyökalu. Normi käsityökaluin ei minun mielestäni hommaan kannata tuolla 85 euron säästöllä lähteä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Masi kirjoitti: 14 Joulu 2019, 20:19
Accr kirjoitti: 14 Joulu 2019, 19:59 Juu, näin on. Kysyin myyjäliikkeeltä tulevatko vastaan pyöränlaakerin vaihdossa, 350€ jäisi kuulema osuuteni remontista, hah hah! Varmaan platinasta tehty laakeri heillä kun lähtöhinta 190€. Enpä lähde tuota osaakaan tinkimään sieltä. Ostan laakerin muualta, senhän saa satasen pintaan ja vaihdan.

Tilasin toiseen marmoripöytäliikkeeseen hanskalokeron valon, 21,50€. Käydessäni kysyin pyöränlaakerin vaihtohintaa työn osalta, 85€ ja saa tuoda oman laakerin. Aikamoisia eroja hinnoissa.

No, ne maksavat kellä on pätäkkää. Esimerkiksi jostain yksinkertaisesta raitisilman suodattimen vaihtotyöstä joku maksaa mielellään vaikkapa 30€, eikä ollut kallis. Joskus VW Boran suodatinta vaihtaessa - joka siis tapahtuu siten, että kumarrut pelkääjän puolen jalkatilaan ja irroitat muovisuojan, napsautat raitisilmasuodattimen kiinnikkeistään ja vaihdat uuden - ajattelin että on tämäkin homma kyllä hinnoiteltu yläkanttiin. Tai että näin meitä kusetetaan.

Joitain vaativia huolto- ja korjaustoimenpiteitä varten tietysti tarvitaan erikoisempia työkaluja, mittalaitteita ja ammattitaitoa ja niistä vaan on pakko maksaa. Mutta perushommat jotka joka asentaja osaa ja pystyy tekemään, on niissä aikamoinen hintahaitari, kannattaisi vertailla. Se vaan, että monikaan kuluttaja ei lähde tekemään vertailuja vaan vie auton aina siihen samaan paikkaan ja maksaa mitä pyydetään.

Sauna lämpiämässä, hyvää lauantaita.
Hep - jos merkkiliike lupaa vaihtaa 85 eurolla laakerin Insigniaan, niin suosittelen tarttumaan tarjoukseen. Tietty jos itse haluaa tehdä ja on tarvittavat työkalut - prässi tai paineilmavasara tai Gen3-laakerin irroitustyökalu. Normi käsityökaluin ei minun mielestäni hommaan kannata tuolla 85 euron säästöllä lähteä.
Samaa mieltä olen kuin Masi. Tuohon tarjoukseen kannattaa tarttua. Toivottavasti on sitova hinta. Itsellä yhden Insignian laakeria ei merkkiliike saanut neljässä tunnissa irti. Ei tosiaan kannata normi käsityökaluin yrittää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

Eipä oo kummonen käpistys tuo Gen3 työkalu, tommosenhan askartelee aika nopsaa itekkin..
s-l1600.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Insignia Hatchback A20DTE
Vastaa Viestiin