Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Keskustelua Opeleista
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Miten tuo toimii? Pyörän pultteihin kiinni ja väännetään?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Masi »

1,2sorsa kirjoitti: 15 Joulu 2019, 11:12 Miten tuo toimii? Pyörän pultteihin kiinni ja väännetään?
Ei väännetä, vaan lyödään napakasti yläpuolelta, sitten mutterit irti ja päinvastaiselle puolelle asennus ja uusi lyönti. Perustuu siihen, että sen rakenne on niin jäykkä, että isku riittää täräyttämään ruostuneen/hapettuneen liitoksen auki.

Tuossa kuvassa ei näy se vahvikekohta mihin lyödään. Todella vankkaa tekoa - paksua lattaa. Käy muidenkin kuin Insignian pulttijaoille.

Itse arvelin, että sitten kun laakerinvaihtoajankohta on omassani käsillä, niin se lähtee joko tällä, paineilmataltalla tai prässillä. Ehkä liioittelua hankkia kaikki, mutta on niille joskus käyttöä. Ja prässi nyt näyttää muutenkin hyvältä tallin sisustuksessa... :lol:
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Asiasta toiseen - tankkasin tänään ja laskin Insignian kulutuksen - 5,4l/100km nyt viime tankillinen. Ihan hyvä lukema näissä sohjokeleissä kahlatessa, ajotietokone näyttää 4,8 - eli hieman optimistinen on hän. Sama oli Touranissa, ajotietokoneen lukemaan sai lisätä n. 7dl ja kovilla pakkasilla Webaston takia vielä reilusti lisää. VW Bora 1,9tdi:ssä ei moisia hienouksia ollut, siis ajotietokonetta tai Webastoa, se oli huipputaloudellinen auto - 4,8l/100km oli ihan normaali lukema talvellakin. Mutta r.i.p. molemmat, on mukava ajella nyt Opelilla.

Kesällä oikein taloudellisella ajotavalla päästään ehkä alle viiden litran - käyttöohjekirjan maantieajon kulutus 3,9l/100km on teoriassa mahdollista - mutta melko verkkaisesti pitää silloin edetä. Joskus kun aikaa on, on mielenkiintoista koettaa saada mahdollisimman pieni kulutuslukema mittariin. Mutta arkiajossakin tämä auto vaikuttaa olevan vähäruokainen, olen tyytyväinen.

Aamulla ajotietokone ilmoitti jäähdytysnesteen vähyydestä kun yritin päästä pihasta liikenteeseen. Useamman kerran piti ottaa vauhtia tuohon ylämäkeen, liukasta oli, sitten tuli tuo ilmoitus. Ajelin reilu 30km lähimmälle huoltoasemalle ja lisättiin n. 4dl pakkasnestettä, kotona ei ollut nyt kuin vettä ja jääkaapissa maitoa. Joku paikkahan siellä sitten vuotaa, ei se neste omia aikojaan haihdu. Tuo asia pitää tutkia, hyviä vinkkejä on palstalla tästäkin aiheesta.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Erikoinen asia Opelissa on se, kun moottoria kierrättää reippaasti, jäävät kierrokset ikäänkuin "päälle"? Kakkosella kiihdytetään vauhtia yli kuudenkympin, kytkin pohjaan ja kaasu pois, kierrokset jäävät hetkeksi 2000r tuntumaan. Onkohan tämä vika vai ominaisuus? Olen tämän huomannut jo aiemmin, tänään testailin ja näin se tekee?
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9278
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Jättää tarkoituksella koholleen seuraavaa vaihteen vaihtoa helpottaakseen.

Jos et paina kytkintä niin ei pitäisi jäädä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Selvä homma, tuohan on ihan järkevä juttu, tnx vastauksesta. Muutakin oli tuon kaasun ja kierrosten kanssa, siitä luin palstalta - kun auto ei liiku ja painetaan kaasua, kytkimen kanssa tai ilman - mutta se ok.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

joka vaihteella tekee tuon omassa autossa, ihan hyvä systeemi paitsi jos motarilla viskaa vaikka 4->6 niin sit mieluummin odottaa, että pudottaa kierrokset
Insignia Hatchback A20DTE
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Marraskuusta nyt n. 8500km ajettu Opelilla, hyvin pelaa. Vaihdan kohta öljyt ja aion laittaa sitä halpaa Dexos kakkosta, tästä öljystä oli merkintä edellisessäkin öljynvaihdossa. Paikallisesta Motonetistä kävin 5l öljyä ja "alkuperäislaatuisen" suodattimen, jokin kanta-asiakas alennus siihen tuli ja loppusumma kassalla 45€. Halpaa kuin saippua.

Pari kertaa on ilmennyt outo sähkövika: siitä keskeltä nappulaviidakosta häviävät kaikki taustavalot ja radio/ilmastointi sekä ajotietokoneen näyttö palaa kirkkaana, mittarivalojen himmennysnappi ei silloin vaikuta suuntaan eikä toiseen. Vika on päällä 10-30min ja häviää itsekseen.

Toinen outo juttu oli kun vaihdoin hanskalokeron valaisimen, käytinkö siinä virtoja päällä, nappulaviidakon taustavalot syttyivät ja eivät meinanneet sammua millään. Istuin siinä pelkääjän paikalla kun rassasin hanskalokeron valoa, pistin oven kiinni ja lukkoon ja taustavalot jäivät palamaan. Käytin virrat päällä ja ovet lukkoon, vieläkin paloivat. Sitten menin kuskin ovesta, käytin virrat päällä, poistuin autosta ja lukitsin ovet, sitten sammui valot kuten pitääkin. Jokin logiikka sähköpuolella tuntuu välillä sekoilevan.

Mutta Opel on kyllä hyvä auto ajaa, kulkee tasaisesti. Alusta ilman lastia voisi tietysti olla löysempi, täydellä henkilömäärällä kulkee paremmin. Moottorissa on mukavasti tehoa, jos tarvitsee ohittaa niin se käy rivakasti. Vero ja kulutus on pienempi kuin edellisessä (Touran) ja huoltoon tarvittavat varaosat kohtuullisissa hinnoissa. Ja auto näyttää hyvältä, sekin vielä. Tätä kirjoitettaessa olen erittäin tyytyväinen autoon ja jatkan ajelujani tyytyväisenä.

p.s. Täällä n. 10 000 asukkaan kunnassa Opel Insignia - merkkisiä autoja olen tavannut noin 5 kpl. Aika harvinainen malli siis näillä kulmilla. Mutta eihän kaikkien ole pakko ajaa Toyotalla.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9278
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Accr kirjoitti: 11 Tammi 2020, 21:37

Pari kertaa on ilmennyt outo sähkövika: siitä keskeltä nappulaviidakosta häviävät kaikki taustavalot ja radio/ilmastointi sekä ajotietokoneen näyttö palaa kirkkaana, mittarivalojen himmennysnappi ei silloin vaikuta suuntaan eikä toiseen. Vika on päällä 10-30min ja häviää itsekseen.

Kun tuulilasissa oleva valotunnistin tunnistaa että ulkona on tarpeeksi aurinkoa, niin:

- Mittarivalot sammuu
- Ajovalot sammuu ja päiväajovalot kytkeytyy
- Nappulaviidakon valot sammuu
- Ajotietokoneen ja radionäytön valaistus muuttuu kirkkaimmilleen
- Mittarivalojen himmennys on tässä moodissa pois pelistä
- Mittaristossa oleva ajovalojen päälläolosta ilmoittava kuvake sammuu

Vieläkö muuta? No, ainakin nämä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Kiitos infosta, se ei olekaan ehkä sitten vika vaan taas Opeliin erikoinen ominaisuus. Oppia ikä kaikki. Mitähän seuraavaksi? Kuljettajan ovi aukeaa automaattisesti kun Opel tunnistaa varaosaliikkeen, hah. Tai Alkon, kuljettajasta riippuen.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 675
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja imaC »

No opelin omistajana se alko ainakin tutuksi tulee...
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

(Erikoinen) ominaisuus jota luulin viaksi, en tiennyt asiasta, mutta tämäkin selvisi täällä palstalla.

Eilen testailin ensimmäisen kerran auton bluetooth handsfreetä ja äänikomentoja, tämäkin ihan uusi juttu. On kyllä toimiva systeemi, aiemmin kännykkä on ollut aina kädessä mutta tämän kanssa voi mennä pykälien mukaan. Lähtevä äänikin lienee ihan luettava kun muutaman puhelun sillä soitin, informaatio tuntui siirtyvän ihan rgr. Äänenkäyttö itsellä tuon hansfreen kanssa kuin puhuisi radion mikrofoniin, sitä on tullut tehtyä aika paljon. Olisi hauska tietää missä systeemin mikrofoni sijaitsee, olisiko aurinkolipassa?

Huomenna vaihdan öljyt, sitä halpaa laitetaan. Sehän olikin näköjään 5l pytty, otin litran purkin lisäksi kun ajattelin että 4l oli se isompi. Eli 6l Dexos2 ja suodatin 45€, edullinen on öljynvaihdon hinta. Ja 10tkm ainakaan ei ole tarvinnut lisätä.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9278
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Mikrofonin pitäisi olla taustapeilin kohdalla olevassa muovipaneelissa jossa on avoin ritilä. Siinä karttavalojen kohdalla.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Jep, kiitos infosta. Puhelimen käyttö hoituu hyvin tällä systeemillä, molemmat kädet ratissa - jos sillä nyt jotain merkitystä on - pysyykö se auto sen paremmin tiellä ajoiko sitä yhdellä kädellä kännykkä korvalla tai sitten monella kädellä handsfeen kanssa, hah. Nykyään puhelimella kirjoitellaan paljon viestejä ja se huonontaa kuljettajan tarkkaavaisuutta liikenteessä. Paljon riskialttiimpaa toimintaa on se kuin puhuminen kännykkää kädessä pitäen. Ja tuohon kyllä tulee syyllistyttyä itsekin - vielä ei ole sattunut mitään, kop kop.

Mutta Opel juttua - talven ensimmäinen kunnon pakkaspäivä - 22C. Auto kolme tuntia lämmittimessä, hyvin käynnistyi. Aika herkkä on on herjaamaan jäykästä öljystä, näytössä kävi kehoitus moottorin sammuttamisesta heikon öljynpaineen takia. Mutta ilmoitus hävisi heti kun kerkisin lukea sen. Tällaisissa kylmäkäynnistyksissä varmaan eri öljyjen ominaisuudet tulevat hyvin esille, GM Dexos2 teki näin. Joku parempi öljy olisi nostanut öljynpaineen heti.

Uusi huomio tästä kuinka auto säätelee moottorin kierroksia eri tilanteissa: käytin jonkin aikaa moottoria lämpimäksi paikoillaan ollessa reilu 1500r/min, kun kytkintä painaa, laskevat kierrokset selvästi. Tämä on ihan järkeenkäypä, ei lähdetä marketin pihalta hirmu kierroksilla kytkin savuten vaan kohtuullisella käyntinopeudella, tämä lienee logiikka tuossa. Mutta kuinkas sitten jos haluaisi käydä ajamassa neljännesmailin hyvään aikaan, pudottaako lähtiessä kierrokset tyhjäkäynnille kytkin pohjassa vaikka kuinka polkisi? Pitää kokeilla, siitähän se selviää.

Syylärin alaosassa, siellä ilmanottoaukoista kurkistaen näkyi mustaa styroksilta vaikuttavaa, muotoiltua - styroksia - ja kappale oli keskeltä katki. Missähän tämä on alun perin ollut? Sen alimmaisen ilmanottoaukon tukkeena? Vaiko jotenkin puskurin sisäpuolta vasten äänieristeenä? Syylärin alaosaan varmaan pääsee kurkistamaan tarkemmin kun purkaa peltejä moottoritilan etupuolelta. Mutta ehkä keväämmällä sitten.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Näissä on ollut vikana öljynimuputkentiivisteen kovettumista. Vetää ilmaa kylmänä. Suosittelisin katsomaan epc onko tuossa ei pultattava imuputki ja vaihtamaan tiiviisteen vaikka seuraavassa huollossa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin