Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Keskustelua Opeleista
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Tnx infosta 1,2 sorsa, en ihan ymmärtänyt, mutta kyselenpä itseäni viisaammilta huoltohenkilöiltä täällä paikkakunnalla asiasta.

Nyt noin 12tkm Opelilla ajettu. Aamulla 250km peräkärryn kanssa, näyttö herjaili vähän väliä milloin mistäkin kärryn valosta mikä ei toimi. Johtunee osaltaan adapterista joka sovittaa vanhanmallisen pistokkeen auton moninapaiseen. Eipä ole talvella tullut paljon ajeltua kärryn kanssa kun ei ole ollut tarvetta eikä nastarenkaita. Sattumalta löytyi neljä uudenveroista 155/13 Nokialaista nastarengasta vanteineen hintaan 10€/kpl, hyvä on nyt kurvailla kärryn kanssa talvellakin.

Iltapäivällä parempi puolisko oli lähdössä ajamaan, jäähdytysnesteen määrästä tuli taas ilmoitus, pari desiä piti lisätä. Ei ole paljoa tarvinnut lisätä, mutta pitäisi kyllä rassata tuo vuotokohta kuntoon. Täältä palstalta luin, että egr-jäähdyttimen koppa voisi olla yksi mahdollinen vuotopaikka.

Vielä palatakseni siihen asiaan, että auto säätelee itse monessa kohdassa moottorin kierroksia - no, cruiserin kanssa tietysti, ja näinkin: ajetaan cruiserin kanssa vaikkapa kahdeksaakymppiä, välillä pysähdys. Uudelleen liikkeelle, 30km/h vauhdissa cruiserista resume ja sen jälkeen ei tarvitse koskea kaasupolkimeen, kytkintä ja isompaa vaihdetta vain, auto kaasuttelee itse hyvin maltillisesti, puoliautomaatti, heh, ei vaihda pykäliä mutta huolehtii kaasusta. Ihan kaikissa manuaalilaatikolla varustetuissa autoissa ei cruiserin kanssa pysty vaihtamaan vaihdetta, kytkin pudottaa vakionopeussäätimen pois.

Nykyään on kai hyvinkin kehittyineitä vakionopeussäätimiä jotka mukautuvat muun liikenteen mukaan. Aikoinaan sukulaismiehellä oli Fiat 128, siinä oli vedettävä nappula jolla sai säädettyä kaasupolkimen asennon, jumitettua kaasun paikoilleen, eräänlainen cruise control sekin oli.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja imaC »

Jotenkin muistelisin kun itellä oli vastaava et vakkari ei tosiaan kytkimestä lähe pois vaan jarrulla ja tietty ratin katkaisiasta...

Egr kopan tosiaan uusin silloin omaani kun vuoti..
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Masi »

Accr kirjoitti: 31 Tammi 2020, 22:15
... Ihan kaikissa manuaalilaatikolla varustetuissa autoissa ei cruiserin kanssa pysty vaihtamaan vaihdetta, kytkin pudottaa vakionopeussäätimen pois...
Tuskin missään, eikä pysty Insigniassakaan.

Vajaat 300 000 km vastaavalla ajanut, eikä se ainakaan vielä ole oppinut olemaan pudottamatta vakkaria pois kun kytkimen painaa pohjaan :o .

Tietysti jos painat resumen joka kerta uudelleen aina vaihdon jälkeen, niin sittenhän se kelaa saman nopeuden kuin edelliselläkin vaihteella.
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Kyllä vaan pystyy vaihtamaan vaihdetta
tässä autossa, vakionopeussäädin ei todellakaan lähde päältä kun kytkintä painaa.

Voin siis laittaa cruiserin pitämään vaikkapa 80km/h vakionopeutta ja vaihtaa vaikkapa nelonen-vitonen-kutonen ylös ja alas eikä resume nappiin tarvitse koskea.

Ihmetyksen aihe itsellenikin, mutta näin se pelaa.

Auto on siis Opel Insignia 2,0 cdti Ecoflex vm 2011.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Auton manuaalista löytyy näköjään:

"Dieselmoottorilla varustetuissa autoissa vaihdetta voidaan vaihtaa vakionopeussäätimen ollessa aktivoituna."
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Masi »

Accr kirjoitti: 01 Helmi 2020, 17:52 Kyllä vaan pystyy vaihtamaan vaihdetta
tässä autossa, vakionopeussäädin ei todellakaan lähde päältä kun kytkintä painaa.

Voin siis laittaa cruiserin pitämään vaikkapa 80km/h vakionopeutta ja vaihtaa vaikkapa nelonen-vitonen-kutonen ylös ja alas eikä resume nappiin tarvitse koskea.

Ihmetyksen aihe itsellenikin, mutta näin se pelaa.

Auto on siis Opel Insignia 2,0 cdti Ecoflex vm 2011.
Omani siis samanlainen, mutta vm 2010, eikä todellakaan voi vaihtaa vaihdetta ilman, että vakionopeussäädin lähtee pois päältä. Heti kun painaa kytkintä (kytkinpoljinta siis) niin vakkari lähtee pois päältä - näin se pelaa. Ja näin nuo muutkin millä olen ajanut ovat toimineet.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Masi »

Accr kirjoitti: 01 Helmi 2020, 18:01 Auton manuaalista löytyy näköjään:

"Dieselmoottorilla varustetuissa autoissa vaihdetta voidaan vaihtaa vakionopeussäätimen ollessa aktivoituna."
Vertasin 10 ja 11 vuosimallisten ohjekirjoja vakkarin osalta ja tuota mainitsemaasi tekstiä ei 10-mallisessa ole eli nähtävästi jotakin eroa eri vuosimallien osalta tuossa toiminnossa on.

12 mallien ohjekirjassa vastaavassa kohdassa lukee: Vakionopeussäädin pysyy aktivoituna vaihdetta vaihdettaessa. Eli enää ei erotella onko kysymys bensa- tai diesel-moottorilla olevasta.

13 ja 14 mallisissa vastaavasti: Vakionopeussäädin pysyy toiminnassa vaihteiden vaihtamisen aikana.
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja imaC »

Se mun oli -10 ja siin pysty vaihtaan vaihdetta... ei tosin mitään muistikuvaa milloin oli valmistettu mut -10 rekisteröity...
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

4sek on se aika mitä pitää kytkintä painaa pohjassa niin sit putoo vakkari pois, mut kerkee vaihteen vaihtaa helpostikkin. Erittäin hyvä ominaisuus
Insignia Hatchback A20DTE
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Marraskuusta nyt 15500km ajettu Insignialla, hyvin menee. Kokeilin tuossa osittain sulalla tiellä reippaampaa kyytiä, helposti menee puolentoistasataa eikä vauhti hirvitä kuten joissain pikkuautoissa. Ja ripeästi kiihtyy hän. Jäisellä mutkaisella tiellä joskus tuntuu että peräpuoli haluaisi mennä sivulle, samaa sanoi parempi puoliskokin työmatkoja ajellessaan. Mutta hyvin on pysytty tiellä vaikka melkoisia luistinratoja ovat tiet täällä.

5,26l/100km oli mitattu kulutus viimeksi, ajotietokone näyttää alle viisi. Olen silloin tällöin kierrättänyt turboa kunnolla ja ajanut turhan pienellä vaihteella jos siitä olisi hyötyä turbon toiminnan kannalta, eivät siivet jumitu karstasta. Muutaman kerran ihan normaaliajossa olen huomannut pysähtyessä että hiukkassuodattimessa on polttotapahtuma käynnissä, käryää, haisee palaneelle. Mutta tuo hiukkassuodatin toimii omia aikojaan, ei ilmoittele merkkivaloilla niin kauan kun se pelaa.

Auton näyttö ilmoittaa toisinaan takakontin olevan auki. Vilkaisin lukkolaitetta tänään ja näyttää siltä että kontin lukon vastakappaletta pystyy säätämään. Pitänee laskea vastakappaletta alaspäin niin luukku tulee tiukemmin kiinni. Missä lienee sitten tuo anturi joka ilmoittaa onko luukku kiinni vai auki? Ehkä anturin säätö voisi olla ratkaisu näyttämään, luukku kyllä menee ihan normaalisti kiinni, ei ole lunta tai jäätä välissä.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
Avatar
Accr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2019, 21:28

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Accr »

Insignian kuulumisia nyt n. 8kk ja 30 t km ajoa takana. Eipä valittamista, kaikki toimii, luotettava auto on. Öljyt ja suodatin 10 - 15 tuhannen välein, nuo ilman- ja raitisilman suodattimet voisi tietysti uusia myös. Takakontin kertoo edelleen plimputtava merkkiääni silloin tällöin olevan auki. Lukkolaitteessa on mikrokytkin, vastakappale ei yllä painamaan kytkintä tarpeeksi pohjaan vaikka sitä säätäisi.

Matkailuvaunua vedetty parituhatta km, ihan ok sujuu sekin. Mutta onhan se raskasta hommaa, ei kannata kiirettä pitää kun koukussa on toista tuhatta kiloa ylimääräistä massaa. Tyynellä ja myötätuulessa mennään kevyesti, mutta vastatuulen kyllä huomaa mokoman nakkikioskin kanssa. Yleensä nelosvaihde ja parituhatta kierrosta tuntuu sopivalta, vitosellakin menee pintakaasulla kun tuulet ja maasto on suotuisa, mutta eipä ole suurinta vaihdetta tarvinnut käyttää. Kulutus vaunun kanssa olisi mielenkiintoinen tieto, mutta on jäänyt toistaiseksi mittaamatta. Huhtikuun puolivälissä viimeksi mittailin pelkän auton kulutusta ja se oli 5,1l/100km.

Yksi korjaustoimenpide pitää kohta tehdä, etujarrulevyjen vaihto, ravistaa aika lailla kun jarrutetaan voimakkaasti. Ajattelin hankkia Zimmerman merkkiset levyt (491-430.2615.52). Paikallisen varaosaliikkeen sivuilla hintatieto 147€/kpl. Sivuilla kerrottiin, että yhteydenottolomakkeella voit pyytää tarjouksen. No, pyysin tarjouksen ja hinta on 147€/kpl, hah. Tarjouksessa myös arveltiin että autoon on saatettu vaihtaa 17" pyörät ja nämä levyt eivät olisikaan ajoneuvoon sopivat. Nettiä selailemalla selvisi, että vastaavan tuotteen saa alle satasella. Kummankonhan ostaisi, tarjoustuotteen vai listahinnalla netistä. Toinen hah.

Kesän jatkoa Opelisteille, koetetaan tareta.
Insignia 2.0 Cdti EcoFlex -11
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mittaa ihan rullamitalla se jarrulevyn halkaisija. Se on varmin tapa. Sitten koon mukaan jokin laadukas jarrulevy, esim zimmerman, brembo, ate. Sitten vain osien vaihtoon ja putsaa olkaimet huolella
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Itse ostin aikoinaan Zimmermanin sport - jarrulevyt ... tuuletetut ja reiälliset. Ei ollut valittamista. Jarrupalat Brembolta. Kannattaa tosiaan suosilla mitata se levyn halkaisija.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja Masi »

Accr kirjoitti: 20 Heinä 2020, 22:19 ... Yksi korjaustoimenpide pitää kohta tehdä, etujarrulevyjen vaihto, ravistaa aika lailla kun jarrutetaan voimakkaasti. Ajattelin hankkia Zimmerman merkkiset levyt (491-430.2615.52). Paikallisen varaosaliikkeen sivuilla hintatieto 147€/kpl. Sivuilla kerrottiin, että yhteydenottolomakkeella voit pyytää tarjouksen. No, pyysin tarjouksen ja hinta on 147€/kpl, hah. Tarjouksessa myös arveltiin että autoon on saatettu vaihtaa 17" pyörät ja nämä levyt eivät olisikaan ajoneuvoon sopivat. Nettiä selailemalla selvisi, että vastaavan tuotteen saa alle satasella. Kummankonhan ostaisi, tarjoustuotteen vai listahinnalla netistä...
Mitkä levyt menee Ecoflexiin eteen pääsääntöisesti riippuu siitä onko autosi (2.0 CDTI) automaatti vai manuaali - nuo 321 mm Zimmermanit menee automaattiin J61 jarrujärjestelmä, jos se on taas manuaali, niin siihen ne ei välttämättä käy. Manuaalissa on J60 jarrujärjestelmä ja edessä pienemmät 296mm levyt.

Se millä pyörillä auto tulee tehtaalta ei kannata jarrulevyjen hankinnassa kovin paljoa luottaa - esimerkiksi omani tuli 17" pyörillä ja kuitenkin on pienemmät levyt... jos se olisi automaatti, niin vasta sitten olisi vasta tullut nuo isommat etulevyt.

VIN-koodilla tai rekisterinumerolla saa selville auton RPO-listan, jota löytyy myös tuo jarrujärjestelmän tyyppi J60, J61, J62... Mutta mittaushan se varmistaa, jos hiukankaan asia epäilyttää.

Itse olen suosinut omassa manuaalissa (J60) Bremboja: etulevyt Brembo 09.A969.11 + palat Brembo P59054. koko setti 157 euroa rahteineen Trodolta.
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Uusi Opelisti - Insignia 2,0 D Ecoflex -11

Viesti Kirjoittaja imaC »

Masi kirjoitti: 21 Heinä 2020, 23:00
Accr kirjoitti: 20 Heinä 2020, 22:19 ... Yksi korjaustoimenpide pitää kohta tehdä, etujarrulevyjen vaihto, ravistaa aika lailla kun jarrutetaan voimakkaasti. Ajattelin hankkia Zimmerman merkkiset levyt (491-430.2615.52). Paikallisen varaosaliikkeen sivuilla hintatieto 147€/kpl. Sivuilla kerrottiin, että yhteydenottolomakkeella voit pyytää tarjouksen. No, pyysin tarjouksen ja hinta on 147€/kpl, hah. Tarjouksessa myös arveltiin että autoon on saatettu vaihtaa 17" pyörät ja nämä levyt eivät olisikaan ajoneuvoon sopivat. Nettiä selailemalla selvisi, että vastaavan tuotteen saa alle satasella. Kummankonhan ostaisi, tarjoustuotteen vai listahinnalla netistä...
Mitkä levyt menee Ecoflexiin eteen pääsääntöisesti riippuu siitä onko autosi (2.0 CDTI) automaatti vai manuaali - nuo 321 mm Zimmermanit menee automaattiin J61 jarrujärjestelmä, jos se on taas manuaali, niin siihen ne ei välttämättä käy. Manuaalissa on J60 jarrujärjestelmä ja edessä pienemmät 296mm levyt.

Se millä pyörillä auto tulee tehtaalta ei kannata jarrulevyjen hankinnassa kovin paljoa luottaa - esimerkiksi omani tuli 17" pyörillä ja kuitenkin on pienemmät levyt... jos se olisi automaatti, niin vasta sitten olisi vasta tullut nuo isommat etulevyt.

VIN-koodilla tai rekisterinumerolla saa selville auton RPO-listan, jota löytyy myös tuo jarrujärjestelmän tyyppi J60, J61, J62... Mutta mittaushan se varmistaa, jos hiukankaan asia epäilyttää.

Itse olen suosinut omassa manuaalissa (J60) Bremboja: etulevyt Brembo 09.A969.11 + palat Brembo P59054. koko setti 157 euroa rahteineen Trodolta.
Mulla oli siinä -10 ecoflexissä 321mm levyt edessä ja takana 315mm
Ecoflex on käsittääkseni aina manuaali..?
Vastaa Viestiin