Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Autolla, jolla ajetaan 10-15tkm vuodessa tuo 1 vuoden huoltoväli on melkoisen tiheä. Ennen oli tapana että autot kävivät huollossa 20tkm välein vuosista riippumatta. Onko kenelläkään kokemuksia siitä, miten uudehkon auton kanssa elämä sujuu, jos alkaa käymään huolloissa 20 tai 30 tkm välein vuosista riippumatta? Auto tuskin esim 20tkm huoltovälistä kärsii lainkaan, mutta kuinka huolloista hälyttävä ajotietokone nollataan? Vaikuttaako valmistajan tuotevastuuseen, kuluttajaviranomaistenhan mukaan tiettyjen osien kuuluu kestää moottorin eliniän, mutta kuuluuko jos huoltovälissä on joustettu?
Opel Astra (K) 1.4 Turbo Sports Tourer Innovation 6AT (2016)
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Kyllä suomen oloissa se kerta vuoteen on ihan ok tuli sitten kilometrejä 1-30tkm... ei se öljy niin kallista ole..
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Bensassa kerää lyhyellä ajolla bensaa öljynsekaan ja dieselissä taas polttoainetta regeroinnin takia nykymoottoreissa joten 1-vuosi voi olla nykyaikaiselle moottorillekkin liikaa. Itse teen huoltojen välissä ylimääräisen öljyn ja suodattimen vaihdon vaikka vuodessa tulee noin 35tkm mittariin
Ja takuu menee jos autovalmistajan huolto-ohjelmaa ei noudateta. Tällöin myöskin kuluttajariita lautakunta katsoo että auton huolto on laiminlyöty eikä suosittele mitään vastaantuloa.
Ja takuu menee jos autovalmistajan huolto-ohjelmaa ei noudateta. Tällöin myöskin kuluttajariita lautakunta katsoo että auton huolto on laiminlyöty eikä suosittele mitään vastaantuloa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Ja se valmistajan ohje lukee siellä huoltokirjan ensimmäisillä sivuilla jotenkin tähän tyyliin: "Silloin kun auto sitä itse pyytää, tai viimeistään 1v/30tkm" Itse olen noudattanut pilkun jälkeistä kohtaa, jolloin mielestäni takuun on oltava voimassa.
Ajan 40tkm vuodessa, joten en todellakaan ravaa huollossa 10 - 15 tkm välein kun auto sitä pyytää. Käyn huollossa 30tkm välein, kuten huoltokirja edellyttää. Asteriksin kilsamäärillä suosittelen siis käymään huollossa kerran vuodessa... kai sitäkin nyt voi venyttää ainakin 13kk huoltoväliksi ilman että takuu raukeaa, mutta ihan 2 vuoteen en kyl uskaltais venyttää. Takuuajan jälkeen toki eri juttu, jos vähän laiskemmin huoltaa, mut sit on omalla riskillä konerikot ja/tai jälleenmyynnin vaikeus.
Huoltojen välissä auto alkaa itse pyytelemään öljynvaihtoa, niin ainakin Astra K:ssa sen öljyn käyttöiän saa "nollattua" ihan ajotietokoneen valikoista rattipainikkeilla.
Ajan 40tkm vuodessa, joten en todellakaan ravaa huollossa 10 - 15 tkm välein kun auto sitä pyytää. Käyn huollossa 30tkm välein, kuten huoltokirja edellyttää. Asteriksin kilsamäärillä suosittelen siis käymään huollossa kerran vuodessa... kai sitäkin nyt voi venyttää ainakin 13kk huoltoväliksi ilman että takuu raukeaa, mutta ihan 2 vuoteen en kyl uskaltais venyttää. Takuuajan jälkeen toki eri juttu, jos vähän laiskemmin huoltaa, mut sit on omalla riskillä konerikot ja/tai jälleenmyynnin vaikeus.
Huoltojen välissä auto alkaa itse pyytelemään öljynvaihtoa, niin ainakin Astra K:ssa sen öljyn käyttöiän saa "nollattua" ihan ajotietokoneen valikoista rattipainikkeilla.
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Mitä järkeä on nollata se öljynvaihto pyyntö??? Ajotietokone kuitenkin seuraa moottorin tapahtumia, ja sen mukaan määrittää sen vaihtovälin. Ei sitä mistään hatusta vedetä...
Jos ei ole varaa huollattaa autoa huolto-ohjelman mukaisesti, niin miksi ostaa uusi auto?
Jos ei ole varaa huollattaa autoa huolto-ohjelman mukaisesti, niin miksi ostaa uusi auto?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Ihan by the way, ainakin mun auton manuaalissa lukee
Jokainen voi tuosta päätellä onko huoltonäytön nollaaminen ilman huoltoa ihan ok...Eurooppalaiset huoltovälit
Auto on huollettava aina
30 000 kilometrin tai yhden vuoden
jälkeen, sen mukaan kumpi täyttyy
ensin, ellei huoltonäytössä osoiteta
toisin.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Joo, noinhan se näyttää seisovan Astra 2016 käyttöohjeessakin. Sen sijaan huoltokirjassa lukee:
Rahansäästö ei ole tässä se ensisijainen syy, vaan enemmänkin harmittaa se show kun pitää järjestellä omaa kalenteriaan, varata huoltoaika, kenties muuttaa varattua aikaa, poiketa normaalilta työmatkareitiltä, jonottaa huollon tiskille, hankkiutua töihin bussilla, jännittää soittoa että mitä yllätyksiä ovat huollossa löytäneet, lähteä bussiaikataulujen ja huollon aukioloaikojen sanelemana töistä normaalia aiemmin, seikkailla taas julkisilla huoltoon, odotella taas tiskille pääsyä ja avainten saamista. En nauti tuosta niin paljoa, että 3 kertaa vuodessa sitä haluaisin tehdä.
Käännetäänpä kysymys näin päin: jos olisit ostamassa 150 - 200 tkm ajettua käytettyä Opelia, niin montako satasta/tonnia olisit valmis maksamaan extraa siitä, että huoltokirjassa on leimoja 10 tkm välein vs. 30 tkm välein? Autokaupan sisäänostajat eivät ainakaan noita leimoja arvosta pennin vertaa. Miksi siis tuhlata aikaa, vaivaa ja rahojaan ylimääräisiin öljynvaihtoihin? Joo, ehkä lottovoiton kaltaisella tuurilla joku metallilastu voi rikkoa koneen vanhojen öljyjen vuoksi, mutta en pidä tuota riskiä kovin suurena.
Myyntipuheissa minulle on aikoinaan luvattu 30 tkm huoltoväli, joka kuulosti autoa ostaessa mukavan huolettomalta. En usko että 10 tai 15 tkm huoltovälillä olisi mitään merkitystä moottorin kestävyyteen ensimmäisten 200 tkm matkalla, enkä mä paljoa sen pidempää autolla meinaa ajella. Kyllä se on enemmänkin tuurista kiinni, hajoaako kone minulla vai sinulla. Eipä ne ole Länsiauton tiskilläkään ikinä huomauttaneet, että autoa pitäisi huoltaa useammin, kuin mitä huoltokirjan leimojen mukaan olen huollattanut.Huolto on suoritettava aina, kun
kyseinen kehotus ilmestyy näyttöön,
mutta viimeistään käyttöohjekirjassa
ilmoitetuin huoltovälein.
Rahansäästö ei ole tässä se ensisijainen syy, vaan enemmänkin harmittaa se show kun pitää järjestellä omaa kalenteriaan, varata huoltoaika, kenties muuttaa varattua aikaa, poiketa normaalilta työmatkareitiltä, jonottaa huollon tiskille, hankkiutua töihin bussilla, jännittää soittoa että mitä yllätyksiä ovat huollossa löytäneet, lähteä bussiaikataulujen ja huollon aukioloaikojen sanelemana töistä normaalia aiemmin, seikkailla taas julkisilla huoltoon, odotella taas tiskille pääsyä ja avainten saamista. En nauti tuosta niin paljoa, että 3 kertaa vuodessa sitä haluaisin tehdä.
Käännetäänpä kysymys näin päin: jos olisit ostamassa 150 - 200 tkm ajettua käytettyä Opelia, niin montako satasta/tonnia olisit valmis maksamaan extraa siitä, että huoltokirjassa on leimoja 10 tkm välein vs. 30 tkm välein? Autokaupan sisäänostajat eivät ainakaan noita leimoja arvosta pennin vertaa. Miksi siis tuhlata aikaa, vaivaa ja rahojaan ylimääräisiin öljynvaihtoihin? Joo, ehkä lottovoiton kaltaisella tuurilla joku metallilastu voi rikkoa koneen vanhojen öljyjen vuoksi, mutta en pidä tuota riskiä kovin suurena.
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Itse huollatan takuun alaiset autot täsmälleen ajallaan, vaikka kilsoja tulisi vain 5 tkm vuodessa. Mutta kieltämättä tuntuu hullulta huollattaa autoja muutaman tkm jälkeen, kun huolto-ohjelma on sama kuin 30 tkm vuodessa ajavalle. Esim. sytytystulppien vaihtoväliksi jos tulee 4 vuotta ja 20 tkm, tuskin ikääntyminen niitä niin kovasti rasittaa.
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Kyllä autokaupan sisäänostaja tarkistavat huoltokirjan. On aika vaikeata myydä autoa eteenpäin jos huoltovalo palaa. Eli jos huoltoa ei ole tehty, niin siitä tulee kulu autokaupalle, joka huomioidaan hyvityshinnassa.
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Minulta on ainoastaan kysytty onko huoltokirja, mutta tarkastamassa sitä ei ole koskaan käyty eli se niistä leimoista.
Mutta tuo 30 tkm:n huoltoväli on muutoin aivan liian pitkä ja toimii korkeintaan sellaiselle henkilölle joka ajaa paljon eli vähintään 50-60 tkm vuodessa, jolloin öljyyn ei ehdi sekoittua liikaa polttoainetta tai kylmäkäynnistyksistä muodostua kosteuden kanssa öljykanavat tukkivaa töhnää.
Itse en koskaan aja yli 15 tkm öljynvaihtoväliä pitempään. Näissä Opeleissa on öljynhinnatkin niin naurettavan halpoja, ettei kustannuksillakaan voi oikein perustella pitempiä öljynvaihtovälejä esim diesel Insigniaan 40-45 euroa originaali GM Dexos öljy + MANN -öljynsuodatin.
Mutta tuo 30 tkm:n huoltoväli on muutoin aivan liian pitkä ja toimii korkeintaan sellaiselle henkilölle joka ajaa paljon eli vähintään 50-60 tkm vuodessa, jolloin öljyyn ei ehdi sekoittua liikaa polttoainetta tai kylmäkäynnistyksistä muodostua kosteuden kanssa öljykanavat tukkivaa töhnää.
Itse en koskaan aja yli 15 tkm öljynvaihtoväliä pitempään. Näissä Opeleissa on öljynhinnatkin niin naurettavan halpoja, ettei kustannuksillakaan voi oikein perustella pitempiä öljynvaihtovälejä esim diesel Insigniaan 40-45 euroa originaali GM Dexos öljy + MANN -öljynsuodatin.
Re: Huolto-ohjelma 30tkm/1vuotta noudattaminen?
Samaa mieltä olen foorumilaisen Masi kanssa. Kyllä tuo max.15 tkm öljynvaihtoväli on järkevä, jos aikoo autoa vähänkin pidempään pitää. Vaikka ei öljyjä itse vaihtaisikaan, ei vaihdattaminen ole kovin suuri kustannus, kun itse ostaa öljyt ja suodattimen.Masi kirjoitti: ↑10 Loka 2020, 10:53 Minulta on ainoastaan kysytty onko huoltokirja, mutta tarkastamassa sitä ei ole koskaan käyty eli se niistä leimoista.
Mutta tuo 30 tkm:n huoltoväli on muutoin aivan liian pitkä ja toimii korkeintaan sellaiselle henkilölle joka ajaa paljon eli vähintään 50-60 tkm vuodessa, jolloin öljyyn ei ehdi sekoittua liikaa polttoainetta tai kylmäkäynnistyksistä muodostua kosteuden kanssa öljykanavat tukkivaa töhnää.
Itse en koskaan aja yli 15 tkm öljynvaihtoväliä pitempään. Näissä Opeleissa on öljynhinnatkin niin naurettavan halpoja, ettei kustannuksillakaan voi oikein perustella pitempiä öljynvaihtovälejä esim diesel Insigniaan 40-45 euroa originaali GM Dexos öljy + MANN -öljynsuodatin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i