"saksalainen auto", "ranskalainen tekniikka"Masi kirjoitti: ↑25 Loka 2020, 12:48 Tuleeko otsikon mukainen asia "Opelien myynti Euroopassa -49,1%" vielä yllätyksenä jollekin? Toisen merkkiseen autoon laitetaan toisen merkin "tarrat" / tekniikka. Sehän on selvä, että lopputulos on sama pitkässä juoksussa, niin ominaisuuksien kuin kestävyydenkin kanssa muotoilueroista huolimatta.
Asia jossa yritetään myydä saksalaista autoa ranskalaisella tekniikalla ei vain toimi - asiakkaat äänestää jaloillaan - niin se vain on.
Aivan täysin mielikuvituksen tuotteita nämä termit. Globaalit logistiikka- ja valmitusketjut eivät tunne kotimaata, tosin Teboilin baarissa lienee tilanne eri. Kummasti unohtui se, että PSA teki Opelista lyhyessä ajassa voitollisen. En usko että ketään kiinnostaa onko siellä PSA:n kone. Mersuissakin on Renun moottoreita, mutta ketä se kiinnostaa? Suurin osa tuskin edes tietää eroja, hinta+saatavuus+toimitus ovat ne jotka volyymivalmistuksessa ratkaisevat.
Jos nyt ekonomin silmin katselee tätä tilannetta, niin Opelin isoimmmat päämarkkinat kuten Portugali, Espanja ja Ranska ovat aivan jäässä koronatilanteen ja brexitin takia. Tästä seuraa että pudotuskin on jyrkin kun päämarkkinat ottavat lukua. Toisin sanoen, markkinariski eskaloitui Opelille tämän vuoksi kovempaa kuin muille koska näiden portfolio kestää paremmin iskuja.