C-Vectran tyyppivikoja?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
arsi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Syys 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja arsi »

Kun ratin kääntää ääriasentoon niin valot rupee välkkyyn niinku vanhassa mopossa kaasua painaessa. Onko muilla esiintyny tommosta? Pyöränkulmista joku aikasemmin valitteli ja meillläkin toisen puolen renkaat on sisälaidasta kulunu nopeesti melkolailla vaikka on uudet. Huoltomiehet ei löytäny mitään...
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1118
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja samulis »

On 2004-11-26 12:14, arsi wrote:
Kun ratin kääntää ääriasentoon niin valot rupee välkkyyn niinku vanhassa mopossa kaasua painaessa. Onko muilla esiintyny tommosta? Pyöränkulmista joku aikasemmin valitteli ja meillläkin toisen puolen renkaat on sisälaidasta kulunu nopeesti melkolailla vaikka on uudet. Huoltomiehet ei löytäny mitään...
Peruuttaessa tuo ääriasento pitää kyllä ainakin jotain hämärää ääntä, mutten ole siitä vielä mitenkään huolissani. Tuo valojen välkkyminen tulee mulle tosin ihan suoraan peruuttaessa eli responssi kaasuun on ihan huomattava. Sen lisäksi säätien valot välkkyy välillä ihmeellisesti. Perävaunun valoista valittaa kanssa hiukan turhan usein, eli jos on pienikin kontakti virhe niin virhekoodia pukkaa vaikka valot toimisi...

Kaikillehan tuli varmaan se pakarin kiinnityspanta kutsu, tai ainakin siis tänä keväänä/kesänä valmistetuille. Sitten olen kuullut etupään kolahteluista. Epäilen kyllä vahvasti, että 6/2004 valmistuneessa yksilössäni se on jo korjattu, koska mitään jatkuvaa ja hirveän kovaa ääntä ei kuulu.

Itsellä on sitten vaihdettu ekan 10tkm aikana yksi lambda ja nyt todettiin, että metro-erhe vaihtoi väärän lambdan ja ensi viikolla vaihdetaan se toinenkin... :smile: Niin lämpösuojapelti oli irronnut, jonka takia vaihdettiin kanssa keskipakoputki. Koneena 2.2 direct. Öljyä ei ole kulunut kuin noin 1/5 ylämerkistä, tosin kilsoja vasta 12tkm, kop kop... Suomi24:ssa ja Tuulilasin palstoillahan jotkut valittavat suuresta öljynkulutuksesta tolla 2.2:lla :sad:
. Liekö totta suuremmasta ongelmasta, yksilötapauksia vai joitenkin provoja. Nimimerkkejähän on helppo keksiä...
PTT-56
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PTT-56 »

SE on sähköinen ohjaustehostin joka valoja
räpsyttelee,jos oikein tarkasti kuuntelet,
niin kuulet sen.
G T S
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 30 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja G T S »

Mun kohdalla autoon on tehty seuraavat korjaustoimenpiteet takuuseen.

-Säädetty aurauskulmat, koska uutena oli ratti vinossa sekä laitettu etujousien alle vaimenninkumit kolinoista johtuen. Ei kolinat poistunut.

-Poistettu EGR venttiili nykimisen johdosta. Toi homma auttoi ja "vika" korjaantui. Päivitetty uusin ohjelmaversio.(kampanja)

-Vaihdettu eteen molempien puolien kallistuksenvakaimien koiranluut kolinoista taas. Ei auttanut.

Nyt siis vietävä uudelleen noiden kolinoiden johdosta, jos jotain nyt löytyisi.

Muuten toimii kuin junanvessa.
Mazda 6 2.5 Sport 2008 Black
Avatar
GTS turbo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 71
Liittynyt: 08 Loka 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja GTS turbo »

Pakoputken kannatinpanta vaihdettu.Eikä kuluta ku bensaa 7-9l ja eturenkaita kaasuvarpaan painosta riippuen.Ei kolise tai rämise ja on muutenkin hyvä ajaa.
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1118
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja samulis »


-Poistettu EGR venttiili nykimisen johdosta. Toi homma auttoi ja "vika" korjaantui. Päivitetty uusin ohjelmaversio.(kampanja)
Tämä kommentti on jäänyt hiukan ihmetyttämään mua. Muistan jossain muussa kohtaakin lukeneeni tämän saman komentin C-vekkulan kohdalta, vai olisitko itse kierjoittanutu sen...? Anyway, eikös tämä ole siis pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili? Siis se, jonka tehtävänä on osakaasulla täyttää palotila inertillä kaasulla ja sitä kautta vähentää palotilaan täytetttävän ilman määrää ja samalla siis lambda = 1 suhteeseen tarvittavan polttoaineen määrää -> pitäisi näkyä aikalailla polttoaineen kulutuksessa. Yleensähän aika moni ajaa suurimman osan ajosta osakaasulla. Jos siis EGR:ää ei käytetä niin siitähän luulisi olevan seurauksena se, että joko lambda arvot heittävät tai ruisku toimii 0 tai täys -moodissa lambda-anturin arvojen perusteella ja voisin kuvitella, ettei sekään pitkällä juoksulla ole mikään paras ja tavoitelluin vaihtoehto... Onko sulla noussu polttoaineen kulutus, entä mitä veikkaat lambdan kestävän tuollaista? Tietty voihan olla, että huonosti toimiva EGR pilaa sekä lambdat että katin aika nopeasti... Oliko toi nykiminen muuten suurta vai enemmän luokkaa epätasaisuutta vedossa?
G T S
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 30 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja G T S »

On 2004-11-30 13:54, samulis wrote:

-Poistettu EGR venttiili nykimisen johdosta. Toi homma auttoi ja "vika" korjaantui. Päivitetty uusin ohjelmaversio.(kampanja)
Tämä kommentti on jäänyt hiukan ihmetyttämään mua. Muistan jossain muussa kohtaakin lukeneeni tämän saman komentin C-vekkulan kohdalta, vai olisitko itse kierjoittanutu sen...? Anyway, eikös tämä ole siis pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili? Siis se, jonka tehtävänä on osakaasulla täyttää palotila inertillä kaasulla ja sitä kautta vähentää palotilaan täytetttävän ilman määrää ja samalla siis lambda = 1 suhteeseen tarvittavan polttoaineen määrää -> pitäisi näkyä aikalailla polttoaineen kulutuksessa. Yleensähän aika moni ajaa suurimman osan ajosta osakaasulla. Jos siis EGR:ää ei käytetä niin siitähän luulisi olevan seurauksena se, että joko lambda arvot heittävät tai ruisku toimii 0 tai täys -moodissa lambda-anturin arvojen perusteella ja voisin kuvitella, ettei sekään pitkällä juoksulla ole mikään paras ja tavoitelluin vaihtoehto... Onko sulla noussu polttoaineen kulutus, entä mitä veikkaat lambdan kestävän tuollaista? Tietty voihan olla, että huonosti toimiva EGR pilaa sekä lambdat että katin aika nopeasti... Oliko toi nykiminen muuten suurta vai enemmän luokkaa epätasaisuutta vedossa?
Joo, eli kirjoittelin minä siitä täällä Z22SE moottorin kampanjasta ja juuri tuosta pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilistä.

Lukemisen perusteella mitä täältä olen lukenut, niin sen tehtävänä on vähentää päästöjen määrää ja niistäkin kaiketi typenoksideja. Tuosta täytöksestä en taas niin tiedä, mutta vaikutuksina on kuvailtu pientä polttoaineen kulutuksen laskua sekä hippasen parantunutta vääntöä. <- noistakaan en tiedä, kun en ole mitään autoalaa lukenut enkä juurikaan perehtynyt EGR:n toimintaan. Ajotietokoneen mukaan polttoaineen kulutus on pysynyt samana noin suurinpiirtein. Pikkasen paha sanoa...

Jos esim. lambdan hajoaminen aiheutuu EGR:n poistamisesta, niin siinä ollaan sitten napit vastakkain Opel liikkeessä :grin:

Dieselkoneissa toi EGR on aika suuri karstoittaja ja bensakoneissakin se karstoittaa imusarjaa aika rankasti.

Niin ja nykiminen oli kiihdytettäessä aika voimakasta ja tasakaasulla ajettaessa häiritsevää. Muutenkin oli puutumisen oireita, mutta EGR:n poiston jälkeen alkoi taas auto toimia. Myös uusi ohjelma ladattiin joten siinäkin kait jotain paranuksia tuli.

Edit: Hae seartsilla EGR niin löydät paljon aikaisempia keskusteluja.

_________________
Kuva

Vectra C GTS Black Sapphire with 19"

<font size=-1>[ This Message was edited by: G T S on 2004-11-30 16:34 ]</font>
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1118
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja samulis »

On 2004-11-30 16:31, G T S wrote:

Lukemisen perusteella mitä täältä olen lukenut, niin sen tehtävänä on vähentää päästöjen määrää ja niistäkin kaiketi typenoksideja. Tuosta täytöksestä en taas niin tiedä, mutta vaikutuksina on kuvailtu pientä polttoaineen kulutuksen laskua sekä hippasen parantunutta vääntöä. <- noistakaan en tiedä, kun en ole mitään autoalaa lukenut enkä juurikaan perehtynyt EGR:n toimintaan. Ajotietokoneen mukaan polttoaineen kulutus on pysynyt samana noin suurinpiirtein. Pikkasen paha sanoa...
Joo lueskelin noita tämänkin palstan ja guuglen EGR hommia enkä itsekkään ole autotekniikan asiantuntija, mutta koin jonkin näköisen ahaa-elämyksen lukiesssani muutama numero sitten ollutta TM:n artikkelia suoraruisku bensa koneista ja siinä tuli tuo täyttösuhde juttu esiin. Päätöthän on kohtalaisen suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen eli mitä vähemmän gasoa sisään, sitä vähemmän tarttee ilmaa sen polttamiseen ja sitä vähemmän syntyy NOx ja C0x päästöjä. Tuo polttoaineen takaisin kierrätyksellähän hallitaan tosiaan sitä seossuhdetta ettei lopputulos olisi taas vastaavasti liian laihaa, jolloin katti/muut roskat vahingoittuisi liian korkean lämpötilan johdosta. Muistaakseni toinen syy oli se, että pakokaasuilla pystyttään muodostamaan eristävä ja palamaton kerros palavanseoksen ja sylinterin seinämien väliin, jolloin taas hyötysuhde paranee sekä palamistuloksena lämpötila jää pienemmäksi, jolloin N0x:ien määrä suhteessa pienemmäksi kuin korkeilla lämpötiloilla.

Dieselien suurempi riski karstoittua saattaa johtua sitten polttoaineen ja palotapahtuman ominaisesta suuresta hiukkasmäärästä. Tsiikaa vaikka millainen pilvi jää, kun joku diesel auto polkaisee lämän tiskiin maantiellä...
B.C.
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Huhti 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja B.C. »

Hmm... Aurauskulmat säädetty ilman korvausta, renkaat kylläkin ihan pilalla ja katsoivat sen normaaliksi kulumiseksi... siis että takarenkaista puuttuu kokonaan kuvio sisäreunasta noin 5 cm leveydeltä... jep normaaliahan tuo.
Automaattivaihteistoa on päivitelty useaan kertaan ja viimeinen versio toimi siihen asti syksyä, kunnes tuli eka pakkasyö. Sen jälkeen vaihto 2-3 temppuileen taas kuten ennenkin. Nyt olen kärsivällisesti odotellut ja soitellut, että tehtäskö jotain, mutta sanovat että siellä saksan päässä asiaa tutkitaan...
Onneksi on takuuta jäljellä vielä lähes vuosi.
Muutenhan tuo on oiva peli. Menee tukavasti ja mukavasti paikasta toiseen.
Niin ja kun vaihdoin bensan 98:n, niin kulutuskin tippui.
Avatar
pki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 584
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pki »

Nyt sitten tuli ensimmäinen 'vika' tuohon 5kk vanhaan ja ~10.000km ajettuun 2.0t vectraan.

Jarrut metelöi.
Kävin näyttämässä pikahuollossa ja duuniinsa/elämäänsä kyllästynyt asentaja totesi olevan normaalia, ennen kuin edes kerkesin kertoa koko 'ongelmasta'.

Eli jos on pikkasenkin pakkasta, jarrut vinkuu ja huutaa kuin bussilla/rekalla ajelisi. Nyt on alkanut takajarruista kuulumaan rohinaa, vähän niinkuin ruosteisilla jarrulevyillä ensimmäiset jarrutukset.
Rohina on jatkuvaa, eli ei häviä vaikka kuinka jarruttelisi ja kuuluu ainoastaan hiljaisessa vauhdissa eli olisko alle 20km/h vauhdissa.
Kuuluu hyvin radion 'normaalin' äänenvoimakkuuden ylitse ja alkaa olemaan ärsyttävää.

Ens viikolla menee jarrupalat vaihtoon, kattellaan kuin käy..

Edit: Typomäster 2ooo

<font size=-1>[ This Message was edited by: pki on 2004-12-10 10:30 ]</font>
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1118
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja samulis »

On 2004-11-26 13:49, samulis wrote:
Itsellä on sitten vaihdettu ekan 10tkm aikana yksi lambda ja nyt todettiin, että metro-erhe vaihtoi väärän lambdan ja ensi viikolla vaihdetaan se toinenkin... :smile:
Niiin vaihdettiin se toinenkin, ja meni alle kaksi viikkoa ja taas päästöjenhallinnan vikavalo paloi ja syylliseksi "osoittautui" Metri-Erheen mukaan jälleen viallinen lambda eli se, mikä vaihdettiin juuri pari viikkoa aikaisemmin... Eli eka vaihdettiin katalysaattorin jälkeinen ja sen jälkeen nyt parin viikon sisään kaksi kertaa se kattia ennen oleva... :/ Alkaa epäilyttää, että kone käy oikeasti rikkaalla ja oikeasti rikkoo sen takia Lambdoja eikä tuo ensimmäinen ollutkaan erehdys vaan oikeasti se herjasi... Jotenkin tuntuu, että ei tartte taaskaan kuukautta ajella ettei tartte viedä saman syyn takia kaaraa pajalle, onneksi itse ymmärtävät tyrkyttää sijaisautoa alle ettei tartte _pyytää_... En ole ehtinyt vielä ajaa kuin 15km kilsaa, mutta se oli jo niin nyk-nyk-nykivää ja tehotonta, että jos vkl ajo on samanlaista löytyy auto jo maanantaina/tiistaina huollon pihasta. Onko muille tullut vastaavaa? Mielenkiintoisen huomion tein siinä, että ongelmat alkoivat kun aloin käyttämään 98:ia... :/
PTT-56
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PTT-56 »

Minulla on 3.2 ja ajettu 60000km.Jarrut rohisee, mutta ainoastaan takana.Oisko joku suunnittelu virhe käsijarrussa?ja niiden rummuissa.Renkaat ovat kuluneet tasaisesti.
Joskus aikoinaan oli semmoinen vika ,että ei käynnisty joka kerta.Vika on korjaantunut itsekseen.
G T S
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 30 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja G T S »

Jaahas, eli selvä tyyppivika tuo takajarrujen rohina. Minulla vaihdettiin palat taakse ja äänet loppui, mutta on taas palannut takaisin :sad:

Täytyypi viedä taas huoltoon, kun kerran takuuta vielä tämä vuosi jäljellä.
Mazda 6 2.5 Sport 2008 Black
Avatar
pki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 584
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pki »

On 2004-12-10 10:28, pki wrote:

Ens viikolla menee jarrupalat vaihtoon, kattellaan kuin käy..
Jep jep, palathan taakse sitten vaihdettiin ja rohinat hiljentyivät 'huomattavasti'. Kokonaan ääni ei tosin vieläkään hävinnyt, mutta ei ole enää niin häiritsevää.
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1118
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja samulis »

Jotenkin tuntuu, että ei tartte taaskaan kuukautta ajella ettei tartte viedä saman syyn takia kaaraa pajalle, onneksi itse ymmärtävät tyrkyttää sijaisautoa alle ettei tartte _pyytää_... En ole ehtinyt vielä ajaa kuin 15km kilsaa, mutta se oli jo niin nyk-nyk-nykivää ja tehotonta, että jos vkl ajo on samanlaista löytyy auto jo maanantaina/tiistaina huollon pihasta. Onko muille tullut vastaavaa? Mielenkiintoisen huomion tein siinä, että ongelmat alkoivat kun aloin käyttämään 98:ia... :/
No joo, en viitsinyt sitten odottaa edes vikavalon syttymiseen, vaan jo vkl ajelun jälkeen soitin maanantaina Metroautoon ja varasin ajan keskiviikoksi. Tosin päädyin sitten viemään autoni sinne jo tänään... :sad: Eilen auto sammui 5 kertaa, kun painoi kytkimen pohjaan ja edes hipasikaan jarrua. Aloin seurata mitä tapahtuu kiekka mittarissa ja kiekat tippui kytkimen painamisen jälkeen aluksi noin 250-400:aan ja jos siinä kohtaa koski jarruun niin avot. Tänään on sitten Vantaan Metroauton huoltokaverit rassannut sillä useampia tunteja pitkin katuja saamatta mitään aikaan. Väittävät jopa, että moottorin ominaisuuksiin kuuluu pieni nykiminen tasakaasulla. No lupasivat tinkaamisen jälkeen vielä pitää huomiseksi ja kokeilla auto kylmällä koneella... Kummallinen asenne, ettei uskota mitä asiakas kertoo.

Niin ja päivän vitsi :smile:. Soitin Opelin maahantuojalle ja siellä asiakaspalvelun naishenkilö kauhistui, kun kerroin painavani kytkintä ja jarrua samanaikaisesti. "Sehän rikkoo moottorin!" -suora lainaus hänen kommentistaan

LOL :grin: :grin: :lol: :lol: :lol:
Vastaa Viestiin