1.7 CDTI 100hp Kulutus

Keskustelua Opeleista
tt-tomi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 20:28

Re: uusi softa laitettu

Viesti Kirjoittaja tt-tomi »

jermu kirjoitti:Uusi softa asennettu ja kulutus lukemat eilen välillä Kuopio-Oulu 4.1 l/100km


4. vaihteella ja vakkari asetettu 90kmh


Oli vielä niin kylmä että ilmastointi oli pois päältä.

Nykimistä en havainnut, joten ehkä toi softa toi apua siihen... (Talvi näyttää todellisen tilanteen)
Hieno homma jos softan päivitys auttanut asiaan ja vielä pudottanut kulutustakin. Olen viikon päästä menossa itse lataamaan autooni uuden softan, näkee sit...
Avatar
STCosmo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja STCosmo »

tt-tomi kirjoitti:Sekalaisen ajon mitattu kulutus omassa 1,7cdti:ssäni on pyörinyt siinä 5,8l tuntumassa. Se on ollut maantiepainotteista, minäkin odotin kulutuksen olevan pienempi .
Siskoni auto 1.7 CDTI Enjoy Wagon on 43000 km:n matkan keskikulutus ollut aika tarkkaan tasan 6.0 l/100km. Myös maantiepainotteinen ja osittain myös moottoritienopeuksilla, täytyypä sanoa hänelle että saa tilata softan päivitykseen uuden ajan.
Opel Astra Wagon -05 1.8 A Cosmo
anttist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja anttist »

Itselläni ('05 Astra Cosmo 1.7 CDTI) en ole havainnut nykimistä, mutta kulutus tuntuu sitkeästi pysyvän siinä 6 litran kieppeillä. Pienin tankillinen on ollut 5.7 ja suurin 6.2. Autolla on nyt ajettu 13 tkm eikä kulutus ole mielestäni muuttunut mihinkään sinä aikana kun se on ollut minulla (6 tkm alkaen). Alkaa olla kyllä vähän siinä ja siinä onko kyse kusetuksesta jos kulutus on lähes 20% suurempi kuin EU-keskikulutus useimmilla yksilöillä...

Löytyykö jo lisää informaatiota tuosta softapäivityksestä ja sen vaikutuksesta kulutukseen?
tt-tomi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 20:28

Viesti Kirjoittaja tt-tomi »

anttist kirjoitti:Itselläni ('05 Astra Cosmo 1.7 CDTI) en ole havainnut nykimistä, mutta kulutus tuntuu sitkeästi pysyvän siinä 6 litran kieppeillä. Pienin tankillinen on ollut 5.7 ja suurin 6.2. Autolla on nyt ajettu 13 tkm eikä kulutus ole mielestäni muuttunut mihinkään sinä aikana kun se on ollut minulla (6 tkm alkaen). Alkaa olla kyllä vähän siinä ja siinä onko kyse kusetuksesta jos kulutus on lähes 20% suurempi kuin EU-keskikulutus useimmilla yksilöillä...

Löytyykö jo lisää informaatiota tuosta softapäivityksestä ja sen vaikutuksesta kulutukseen?
Kulutus on itselläni kyllä pudonnut 30000km jälkeen nyt ennen softa päivitystäkin n.5,2 l/100km ja puhtaasti maantie-tankillisia olen mitannut 4,7-4,8l. Luulen että putoaa kyllä sinullakin, ja todennäköisesti tuo softapäivitys vielä korjaa tilannetta.
jermu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 13 Touko 2005, 10:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kulutus

Viesti Kirjoittaja jermu »

Softapäivityksen jälkeen oon ajelemassa vasta 2 tankillista ja keskikulutus on 5l satkulle. Ennen oli jotain 6.4 litraa satkulle.

Itellä on automaatti ilmastointi ja se tuntuu ottava jonkin verran ainetta... Oon nää 2 viimeistä tankillista ajellu eco moodissa, jotta näkee pääseekö tohon EU kulutukseen. (EU kulutushan on mitattu ilman ilmastointia).

Autolla ajettu 41000. vuosimalli 05.
Astra H Wagon 1.7CDTI Cosmo Pannacotta
tt-tomi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 20:28

Viesti Kirjoittaja tt-tomi »

Uusi softa ladattu ja nyt pelaa hienosti! Nykimistä ei havaittavissa ainakaan nyt näillä keleillä, veto puhdasta ja tasaista. Ja mikä parasta, kulutus tipahti laakista litran satasella! Maantiepätkä 160 km ja keskikulutus 4,0l/100, rauhallista ajoa tosin. Täytyy mitata sekalaisen ajon tankillinen vielä, mutta selvää on että kulutus merkittävästi pienempi nyt ja vastaa tehtaan ilmoittamia arvoja. En päässyt samalla maantiepätkällä edes aiemmalla Golf TDI:llä yhtä pienellä kulutuksella.
jermu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 13 Touko 2005, 10:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jermu »

Ajeletko 90-100 vauhtia yleensä 4. vai 5. vaihteella?


itellä tuntuu et 5 kantsii heittää silmään vasta josain 110 vauhdissa...
Astra H Wagon 1.7CDTI Cosmo Pannacotta
tt-tomi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 20:28

Viesti Kirjoittaja tt-tomi »

jermu kirjoitti:Ajeletko 90-100 vauhtia yleensä 4. vai 5. vaihteella?


itellä tuntuu et 5 kantsii heittää silmään vasta josain 110 vauhdissa...
Olen samoin ajellu 80 rajoitusalueella nelosella, mittarinopeutta 90-100, koska näyttäisi kuluttavan vähemmän. Vasta 100 mittarinopeudella olen pistänyt 5 silmään.
anttist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja anttist »

Mistä te niitä softia olette saaneet? Auto oli eilen Metro-autossa ilmastoinnin täytössä (luultavasti vuotaa jostain, puolet tavarasta puuttui ja laittoivat väriaineen) ja päivittivät samalla pyynnöstäni moottorinohjauksen softat. Kuluttaa edelleen ihan samat 5.8 - 6.2 satasella mitä ennenkin. Auto on 09/2005 Astra 1.7 CDTI
tt-tomi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 20:28

Viesti Kirjoittaja tt-tomi »

anttist kirjoitti:Mistä te niitä softia olette saaneet? Auto oli eilen Metro-autossa ilmastoinnin täytössä (luultavasti vuotaa jostain, puolet tavarasta puuttui ja laittoivat väriaineen) ja päivittivät samalla pyynnöstäni moottorinohjauksen softat. Kuluttaa edelleen ihan samat 5.8 - 6.2 satasella mitä ennenkin. Auto on 09/2005 Astra 1.7 CDTI
Minun autooni softa ladattiin Turun autohallissa Raisiossa. Kysyitkö oliko nyt ladattu softa todella eri versio kuin olemassa oleva? Voisiko olla ettei heillä jostain syystä uusinta korjaus-softaa käytössä vielä? Millaisessa ajossa autosi vie mainitsemasi 5,8-6,2 satasella?
anttist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja anttist »

tt-tomi kirjoitti:Minun autooni softa ladattiin Turun autohallissa Raisiossa. Kysyitkö oliko nyt ladattu softa todella eri versio kuin olemassa oleva? Voisiko olla ettei heillä jostain syystä uusinta korjaus-softaa käytössä vielä? Millaisessa ajossa autosi vie mainitsemasi 5,8-6,2 satasella?
Ei tullut kysyttyä softasta, sanoivat vain että uusin softa ladattu. Nyt on ehditty ajaa enemmän ja on samalla varmistunut ettei kulutus tippunut mihinkään.

Ajo on pääosin ruuhkattomaan aikaan työmatkaa moottoritiellä, osa 100 km/h osa 120 km/h nopeusrajoitusalueella. Toisessa päässä on muutama kilometri kaupunkiajoa, mutta vain parit liikennevalot eli ei varsinaista pysähtelevää kaupunkiajoa.

5.8 litraan pääsee jos ei käytä ollenkaan ilmastointia ja käyttää moottorijarrutusta hyväkseen niini paljon kuin vain pystyy. Kun ilmastointi on koko ajan päällä menee helposti 6.2 tai enemmänkin, en ole koskaan vielä pitänyt sitä päällä koko tankillista. Jos ajaa normaalisti eikä säästöajoa kulutus pyörii kuuden kieppeillä ilmastointi pois päältä. Samanlaisessa ajossa japanilainen muutaman sata kiloa painavampi 2.2 litrainen 140 hv diesel vie selkeästi vähemmän eli menee jopa ilmoitetun EU-keskikulutuksensa alle. Ja kulkee ihan toiseen tyyliin...
jermu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 13 Touko 2005, 10:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jermu »

Ite päivitin Oulun autoÅstommilla
Astra H Wagon 1.7CDTI Cosmo Pannacotta
Avatar
STCosmo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja STCosmo »

Käytin tänään siskon Wagonin softan päivityksessä ja taisi siitä päivityksestä olla jotain hyötyäkin kun kulutus oli samalla lenkillä huollon pihasta kotipihalle 4.8 l/100km kun ennen päivitystä vastaava kulutus oli 5.6 l/100km. 14 Mt oli kuulemma päivityksen koko.

Sikäli huvittavaa että samalla kun Opel tuli huollosta ulos, oikean ajovalon poltin oli sitten tullut tiensä päähän, kesti sitten 9000 km pitempään kuin vasen poltin.
Opel Astra Wagon -05 1.8 A Cosmo
MIKOINA
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Elo 2005, 20:51
Paikkakunta: MIKKELI

Viesti Kirjoittaja MIKOINA »

:o Terveisiä laihialta.. onko sillä väliä? kaasujalasta ja tiestä kaikki. vaikka välillä polkee.. 235 km/h keskikulutus alle 6 L. Talvella sit enempi. :whack: taidan silti vaihtaa.. volkkariin! alkaa kyllästyttämään. kun ei oo mitään vikaa. toisin oli turanin kanssa! :P
MIKOINA
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Elo 2005, 20:51
Paikkakunta: MIKKELI

Viesti Kirjoittaja MIKOINA »

:o Terveisiä laihialta.. onko sillä väliä? kaasujalasta ja tiestä kaikki. vaikka välillä polkee.. 235 km/h keskikulutus alle 6 L. Talvella sit enempi. :whack: taidan silti vaihtaa.. volkkariin! alkaa kyllästyttämään. kun ei oo mitään vikaa. toisin oli turanin kanssa! :P ps. on yksi suunniteltu moka. talvella alkaa epätasapaino vaivata. aina kun pitäisi mennä pitempään matkaan. pitäis ostaa alut talveksi. nykyisin autot tulee "muotovanteilla" :lollis:
Vastaa Viestiin