Firgesin Corsa...
Sikäli mikäli nyt oikein muistan niin sorsa menee 0-200 jonnekin 12 sekunnin pintaan. Sutiva paska? Kyllä sitä sutimallakin näemmä vauhti kasvaa.On 2002-04-21 08:59, turbobliz wrote:
Kyllähän se vehje kulkisi kuin raivopäinen eläin, jos siinä olisi lisää vetäviä pyöriä ja F-1 laatikko, jolla kierrokset pysyisivät vetoalueella. Vakiolaatikolla meno on vähän vaikean tuntuista ainakin videolla.
Muistaakseni jossain on lukenut, että siinä laitteessa käytetään jotain ohjelmoitavaa moottorin ohjausta ja niissä on melkein järjestään mahdollisuus ohjata ahtoa ohjelmallisesti. Tuo ei vain silti auta, koska perusasiat voiman siirtämiseksi liikkeeksi normaalinopeukseilla on niin perseellään. Sutii oy:n kannattaisi yrittää ostaa laite mainosautoksi. Sopisi niin hyvin yrityksen nimen kanssa yhteen.
<font size=-1>[ This Message was edited by: turbobliz on 2002-04-21 09:02 ]</font>
Janne
muistat ? Siis oletko lukenut jonkun varttimailikilpailun tulosliuskaa vai kuunnellut kaverien juttuja Shellillä kahvikupin ääressä ?
En väitä varsinaisesti vastaan, mutta noista suorituskykyuhoista on aina hyvä olla paperilla numeroita...
400hv ja 800kg toki yltää helposti mainitsemiisi lukuihin jos voima siirtyy tiehen.
En väitä varsinaisesti vastaan, mutta noista suorituskykyuhoista on aina hyvä olla paperilla numeroita...
400hv ja 800kg toki yltää helposti mainitsemiisi lukuihin jos voima siirtyy tiehen.
Nyrkkisääntö katukiihdytys laitteissa voisi olla sellainen että
-250hv takaveto hyvällä alustalla 12sek 402m
-450-550hv etuveto laitoksella 12sek 402m
Jenkeissä 500hv "katu" civicit kulkee 11-12sek aikoja.
Tehon välittäminen tiehen etuvetoisella on aikasta vaikeata kun suotuisaa painonsiirtoa ei tapahdu,kuten takaveto huusseilla.
Luulen että näin ollaan lähellä totuutta ainaki 800-1000kiloisissa autoissa.
Rangeli ajeli joskus minillä 1/4mailia. Mitä aikoja sillä tuli?
Fast ford lehdessä 350hv:n katu rs turbolla ajeltiin tasan 13sek aikoja.
Viime kesänä taisi firgesin astra mennä 13.5 sekkaa Alastarolla. GTI magazinessa on tulokset.
_________________
Hernekuja Racing
<font size=-1>[ This Message was edited by: Regno on 2002-04-22 16:29 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Regno on 2002-04-22 16:30 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Regno on 2002-04-22 16:39 ]</font>
-250hv takaveto hyvällä alustalla 12sek 402m
-450-550hv etuveto laitoksella 12sek 402m
Jenkeissä 500hv "katu" civicit kulkee 11-12sek aikoja.
Tehon välittäminen tiehen etuvetoisella on aikasta vaikeata kun suotuisaa painonsiirtoa ei tapahdu,kuten takaveto huusseilla.
Luulen että näin ollaan lähellä totuutta ainaki 800-1000kiloisissa autoissa.
Rangeli ajeli joskus minillä 1/4mailia. Mitä aikoja sillä tuli?
Fast ford lehdessä 350hv:n katu rs turbolla ajeltiin tasan 13sek aikoja.
Viime kesänä taisi firgesin astra mennä 13.5 sekkaa Alastarolla. GTI magazinessa on tulokset.
_________________
Hernekuja Racing
<font size=-1>[ This Message was edited by: Regno on 2002-04-22 16:29 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Regno on 2002-04-22 16:30 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Regno on 2002-04-22 16:39 ]</font>
regno
Kyllähän tehopainosuhteella on aikamoinen merkitys noihin vartin aikoihin eikä pelkällä teholla.
Mainitsemasi 800-1000 kg tekee jo 200 kg eron eli tekee myös aikaa merkittävästi lisää tai vähemmän.
Etuvetoisen ongelma on tosiaan se tehon siirtäminen asfalttiin eli samaa "painosiirtymää" ei tapahdu kuin fysiikan lakien mukaisesti takavetoisissa. Näin ollen noissa etuvetoisissa kuten esimerkkinä on mainittu ei ole järkeä kyseisissä tehoissa muuta kuin että voi sanoa että sellaiset tehot on. Tosin kyllähän se sutiminenkin lakkaa jossain vaiheessa eli alkaa saada tehoista jotain hyötyäkin mutta varttimaililla alkaa matka loppuu kesken
Kyllähän tehopainosuhteella on aikamoinen merkitys noihin vartin aikoihin eikä pelkällä teholla.
Mainitsemasi 800-1000 kg tekee jo 200 kg eron eli tekee myös aikaa merkittävästi lisää tai vähemmän.
Etuvetoisen ongelma on tosiaan se tehon siirtäminen asfalttiin eli samaa "painosiirtymää" ei tapahdu kuin fysiikan lakien mukaisesti takavetoisissa. Näin ollen noissa etuvetoisissa kuten esimerkkinä on mainittu ei ole järkeä kyseisissä tehoissa muuta kuin että voi sanoa että sellaiset tehot on. Tosin kyllähän se sutiminenkin lakkaa jossain vaiheessa eli alkaa saada tehoista jotain hyötyäkin mutta varttimaililla alkaa matka loppuu kesken
Kuinkahan monta f20=fuse20 lootaa pojat on tuolla 600nm väännöllä räjäyttäneet?
Toisaalta pidon vähyys on loodan pelastus.
Nyt keväällä olisi ne huippunopeus kisat jossain, en toisin muista missä. Siellä 800kilonen, 600heppainen auto olisi kova sana.
_________________
Hernekuja Racing
<font size=-1>[ This Message was edited by: Regno on 2002-04-22 21:22 ]</font>
Toisaalta pidon vähyys on loodan pelastus.
Nyt keväällä olisi ne huippunopeus kisat jossain, en toisin muista missä. Siellä 800kilonen, 600heppainen auto olisi kova sana.
_________________
Hernekuja Racing
<font size=-1>[ This Message was edited by: Regno on 2002-04-22 21:22 ]</font>
-
- 'Senator'
- Viestit: 329
- Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00
Noh tuohan menee varmaan seuraavasti:On 2002-04-22 20:48, Veeksi wrote:
firgesin sivulla kiihdytysarvot oli muistaakseni seuraavat:
0-100kmh 5sek.
100-200kmh 4,5sek. (eli tässä se alkaa pikkuhiljaa saamaan jo pitoa.)
nämä kun lasketaan yhteen tulee 9,5sek joka on alle 12sek.
Rullilla saatiin reilu 400 hepoo. Mutta ku käyttää isompaa ahtoo niin eiks se teho nouse lineaarisesti ahdon suhteessa (vastaus: ei todellakaan kaikissa tapauksissa, mutta tässä kyllä). Ja koska vehkeessä täten on varmaan 500++ heppaa niin sen pitää kiihtyä 5sekkaa sataseen kun AutoCar lehden testeissä aina ton tehoset autot kiihtyy niin kovaa.
Sitten muistaakseni kerran otettiin sekkarilla aikaa kun kiihdyteltiin kolmosvaihteella motarilla, kun ahdot nousi niin nopeus nousi yhtäkkiä 200km/h:iin mittarissa. Renkaista kuului melkoinen vinkuna mutta eikai siinä mitään kun mittarissa on 200 ja kaveri pysäytti kellon. 4.5 sekkaa kyllä jumalauta kiihty ? Ja koulun matikalla noista kyllä tulee 9.5 sekkaa 0-200km/h. Hittolainen, meillähän on siten niinku 9.5sek varttimailiauto eiks oo ?
Noh, tämä vain ajatuksien herättäjänä siitä miten autojen suorituskykyjä tai jopa konetehoja ei pitäisi arvioida.
kiihdytysspekulaatiota:
muistakaa vanha varttimailikaava takavetoisille jos on kuiva asfaltti:
0-1/4mile (0-402,33m) = 100km/h + 8sek
(pätee välillä 11-16sek)
etuvetoisella jos lähtö on huono=sutii on kaava 402,33m = 100km/h + 7,5sek
(mutta etuvetoisen 7,5sek koskee siis lähinnä 200+hv autoja jos leveät renkaat alla, muuten niillekkin n 8,0sek)
esim Opel Vectra 2000 2,0-16v 150hv, 1215kg tankattuna,etuveto (Autotuning 1/1991):
0-100km/h 9,0sek
0-400m 16,4sek
0-1000m 30,0sek
0-120km/h 12,3sek
0-140km/h 17,0sek
0-160km/h 23,8sek
0-180km/h 35,8sek
esim 2,0-16v Kadett E GSi 150hv etuveto
(paras mitä olen autolehdessä nähnyt)
0-100km/h 8,0sek
0-400m 15,5sek
esim 2,0-16v Kadett E GSi 150hv, 1010kg tankattuna, etuveto (Opel-Tuning 1/1991):
0-100km/h 8,4sek
0-400m 16,0sek
0-1000m 29,3sek
0-140km/h 15,7sek
0-160km/h 21,1sek
0-180sek 32,1sek
esim Saab 9000 2,0 Turbo 16 175hv etuveto paras mitä olen autolehdessä nähnyt
0-100km/h 8,0sek
0-400m 15,5sek
esim Ford Cosworth Sierra 2,0 turbo 204hv takaveto (TM lehti muistaakseni)
0-100km/h 7,1sek
0-400m 15,1sek
esim Ford Cosworth Sierra 2,0 turbo 220hv 4wd (TM-lehti muistaakseni)
0-100km/h 6,2sek
0-400m 14,2sek
esim Omega A 3000-24v 204hv, 1465kg tankattuna, takaveto (opel-Tuning 1/1991):
0-100km/h 7,5sek
0-400m 15,1sek
0-1000m 27,7sek
0-140km/h 13,5sek
0-160km/h 17,9sek
0-180km/h 24,1sek
0-200km/h 34,5sek
esim Lotus Omega 377hv 3,6 turbo, 1690kg tankattuna, takaveto(Opel-Tuning 1/1991)
0-100km/h 5,5sek
0-400m 13,4sek
0-1000m 24,2sek
0-140km/h 8,8sek
0-160km/h 11,3sek
0-180km/h 14,0sek
0-200km/h 18,3sek
esim Omega A EVO500 3,0-24v DTM-rata-auto, 380hv/8900rpm, 350Nm/6000rpm, 11,4:1 puristussuhde, 1130kg tankattuna, takaveto, rataslicksit 265/645 18
0-100km/h n 5,3sek riippuen välityksistä
100-200km/h 10,2sek
huippunopeus n 320km/h riippuen välityksistä
0-400m ei mitattu
ensimmäiset 60ft = n 18m ratkaisevat ja siksi se mitataan erikseen kiihdytysradalla jotta voi säätää alustaa ja opetella ajamaan
esim tehokas takavetoauto:
takaveto + normaali katurenkaat 60ft n 2,2-2,4sek
takaveto + pitävät katurenkaat n 2,0-2,2sek
takaveto + katuslicksit n 1,8-2,0sek
takaveto + katuslicksit + hyvä jousitus n 1,6-1,8sek
ja oikeat kiihdytysslicksit + hyvä jousitus vähemmän
jos hyvä kuski ja hyvä alusta + sopiva turbiini automaatissa tai hyvin säädetty kytkin manuaalissa voivat em ajat olla jopa 0,2sek nopeampiakin
huom!
tämä kaikki parannus on pois 0-402,33m ajasta!
siis takavetoisille pitävällä asfaltilla:
jos 0-100km/h 5,0sek, on 1/4mile n 13,0sek
0-100km/h n 4,0sek = 1/4mile n 12,0sek
(250hv takavetoauto/1000kg jos pitoja = kiihdytysslicksit tai 400hv takavetoauto/1000kg jos leveät matalaprofiilikaturenkaat)
loppunopeus on n 200km/h 400hv katuautolla joka sutii melkein puoleenväliin rataa
loppunopeus on n 180km/h 250hv katukiihdytyssautolla jolla pitoa
mutta sama aika n 12,0sek
jos 0-100km/h 3,0sek, on 0-1/4mile n 11,0sek
etuvetoisella kuivalla asfaltilla siis 0-100km/h + 7,5-8,0sek = 1/4mile riippuen pidosta:
siispä etuveto ja 0-100km/h 5sek
lienee varttimaili 12,5sek ja loppunopeus voi olla 200+km/h
(jolloin 0-200km/h on tietysti alle 12,5sek)
em kaavoissa ja esimerkeissä tietenkin nopeudet ovat todellista nopeutta ei nopeusmittarin näyttöä kun sutii tms
tietenkin myös oletetaan että vaihteisto sopii moottorille (kuten esim vakioautossa tehtaalta jo asia on) eli vaihdettaessa max rpm kohdalla putoavat kierrokset n max vääntömomentin kierrosten seutuville, ei sen alle
tällä välillä kiihdytettäessä on aika yleensä parhain sillä keskiarvoteho on suurin kiihdytyksen aikana
ralli- ja rata-autoissa on jopa tiuhempia salkkuja jotta saadaan joka tilanteeseen (kaarteesta ulostuloon) sopiva välitys mutta kiihdytettäessä yleensä riittää että moottori ei putoa powerbandilta eli väliltä max väännön rpm - max tehon rpm + n500rpm
Pete
http://www.prostreet.fi
<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-04-23 18:49 ]</font>
muistakaa vanha varttimailikaava takavetoisille jos on kuiva asfaltti:
0-1/4mile (0-402,33m) = 100km/h + 8sek
(pätee välillä 11-16sek)
etuvetoisella jos lähtö on huono=sutii on kaava 402,33m = 100km/h + 7,5sek
(mutta etuvetoisen 7,5sek koskee siis lähinnä 200+hv autoja jos leveät renkaat alla, muuten niillekkin n 8,0sek)
esim Opel Vectra 2000 2,0-16v 150hv, 1215kg tankattuna,etuveto (Autotuning 1/1991):
0-100km/h 9,0sek
0-400m 16,4sek
0-1000m 30,0sek
0-120km/h 12,3sek
0-140km/h 17,0sek
0-160km/h 23,8sek
0-180km/h 35,8sek
esim 2,0-16v Kadett E GSi 150hv etuveto
(paras mitä olen autolehdessä nähnyt)
0-100km/h 8,0sek
0-400m 15,5sek
esim 2,0-16v Kadett E GSi 150hv, 1010kg tankattuna, etuveto (Opel-Tuning 1/1991):
0-100km/h 8,4sek
0-400m 16,0sek
0-1000m 29,3sek
0-140km/h 15,7sek
0-160km/h 21,1sek
0-180sek 32,1sek
esim Saab 9000 2,0 Turbo 16 175hv etuveto paras mitä olen autolehdessä nähnyt
0-100km/h 8,0sek
0-400m 15,5sek
esim Ford Cosworth Sierra 2,0 turbo 204hv takaveto (TM lehti muistaakseni)
0-100km/h 7,1sek
0-400m 15,1sek
esim Ford Cosworth Sierra 2,0 turbo 220hv 4wd (TM-lehti muistaakseni)
0-100km/h 6,2sek
0-400m 14,2sek
esim Omega A 3000-24v 204hv, 1465kg tankattuna, takaveto (opel-Tuning 1/1991):
0-100km/h 7,5sek
0-400m 15,1sek
0-1000m 27,7sek
0-140km/h 13,5sek
0-160km/h 17,9sek
0-180km/h 24,1sek
0-200km/h 34,5sek
esim Lotus Omega 377hv 3,6 turbo, 1690kg tankattuna, takaveto(Opel-Tuning 1/1991)
0-100km/h 5,5sek
0-400m 13,4sek
0-1000m 24,2sek
0-140km/h 8,8sek
0-160km/h 11,3sek
0-180km/h 14,0sek
0-200km/h 18,3sek
esim Omega A EVO500 3,0-24v DTM-rata-auto, 380hv/8900rpm, 350Nm/6000rpm, 11,4:1 puristussuhde, 1130kg tankattuna, takaveto, rataslicksit 265/645 18
0-100km/h n 5,3sek riippuen välityksistä
100-200km/h 10,2sek
huippunopeus n 320km/h riippuen välityksistä
0-400m ei mitattu
ensimmäiset 60ft = n 18m ratkaisevat ja siksi se mitataan erikseen kiihdytysradalla jotta voi säätää alustaa ja opetella ajamaan
esim tehokas takavetoauto:
takaveto + normaali katurenkaat 60ft n 2,2-2,4sek
takaveto + pitävät katurenkaat n 2,0-2,2sek
takaveto + katuslicksit n 1,8-2,0sek
takaveto + katuslicksit + hyvä jousitus n 1,6-1,8sek
ja oikeat kiihdytysslicksit + hyvä jousitus vähemmän
jos hyvä kuski ja hyvä alusta + sopiva turbiini automaatissa tai hyvin säädetty kytkin manuaalissa voivat em ajat olla jopa 0,2sek nopeampiakin
huom!
tämä kaikki parannus on pois 0-402,33m ajasta!
siis takavetoisille pitävällä asfaltilla:
jos 0-100km/h 5,0sek, on 1/4mile n 13,0sek
0-100km/h n 4,0sek = 1/4mile n 12,0sek
(250hv takavetoauto/1000kg jos pitoja = kiihdytysslicksit tai 400hv takavetoauto/1000kg jos leveät matalaprofiilikaturenkaat)
loppunopeus on n 200km/h 400hv katuautolla joka sutii melkein puoleenväliin rataa
loppunopeus on n 180km/h 250hv katukiihdytyssautolla jolla pitoa
mutta sama aika n 12,0sek
jos 0-100km/h 3,0sek, on 0-1/4mile n 11,0sek
etuvetoisella kuivalla asfaltilla siis 0-100km/h + 7,5-8,0sek = 1/4mile riippuen pidosta:
siispä etuveto ja 0-100km/h 5sek
lienee varttimaili 12,5sek ja loppunopeus voi olla 200+km/h
(jolloin 0-200km/h on tietysti alle 12,5sek)
em kaavoissa ja esimerkeissä tietenkin nopeudet ovat todellista nopeutta ei nopeusmittarin näyttöä kun sutii tms
tietenkin myös oletetaan että vaihteisto sopii moottorille (kuten esim vakioautossa tehtaalta jo asia on) eli vaihdettaessa max rpm kohdalla putoavat kierrokset n max vääntömomentin kierrosten seutuville, ei sen alle
tällä välillä kiihdytettäessä on aika yleensä parhain sillä keskiarvoteho on suurin kiihdytyksen aikana
ralli- ja rata-autoissa on jopa tiuhempia salkkuja jotta saadaan joka tilanteeseen (kaarteesta ulostuloon) sopiva välitys mutta kiihdytettäessä yleensä riittää että moottori ei putoa powerbandilta eli väliltä max väännön rpm - max tehon rpm + n500rpm
Pete
http://www.prostreet.fi
<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-04-23 18:49 ]</font>
-
- 'Senator'
- Viestit: 329
- Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00
Eiköhän se ole niin että varttimaili 11 sek auto on nopeampi kuin 12 sek auto, apparalla 1,35 auto on nopeampi kuin 1,38 auto.
Paalulta starttaa aika-ajojen nopein, ja kisan voittaa kisan nopein.
Ja siinä ei selittelyt auta kun totuus löytyy tulostaululta.
Nopeat autothan suorastaan pesivät essonbaareissa ja foorumeilla, oikeassa elämässä ne ovatkin sitten melko harvassa.
Paalulta starttaa aika-ajojen nopein, ja kisan voittaa kisan nopein.
Ja siinä ei selittelyt auta kun totuus löytyy tulostaululta.
Nopeat autothan suorastaan pesivät essonbaareissa ja foorumeilla, oikeassa elämässä ne ovatkin sitten melko harvassa.