Ilmastointi rikki Astra G
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kai sisällä oli kylmäaineet? Kuulostaa tuo termi "paikalla käytetty" vähän hätäiseltä testiltä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kannattaisi tosiaan mainita, onko tarkistettu , että järjestelmässä on kylmäainetta. Seuraavaksi, onko tarkistettu painekytkin.
Jäähdytysmoduli sisältää elektroniikkaa ja releitä. Moduulin elektronikkaa ohjaa paineanturin tiedon avaulla ilmastoinnin kompressoria.
Jos on kylmäainetta, ja paineanturi on kunnossa ja ilmastoinnin ohjauspaneelilta tulee käynnistyskäsky, voi vika olla kompressorille menevissä johtimissa, auton johtosarjan puoleisessa liittimessä, jäähdytysmoduulin liittimessä tai itse moduulissa. Yleisimmin vika on ollut kompressorin liittimessä tai johtosarjan puoleisissa johtimissa... varsinkin kohdassa , jossa johtimet tekevät mutkan tai ovat tiukasti kiinnitetyt.
Jäähdytysmoduli sisältää elektroniikkaa ja releitä. Moduulin elektronikkaa ohjaa paineanturin tiedon avaulla ilmastoinnin kompressoria.
Jos on kylmäainetta, ja paineanturi on kunnossa ja ilmastoinnin ohjauspaneelilta tulee käynnistyskäsky, voi vika olla kompressorille menevissä johtimissa, auton johtosarjan puoleisessa liittimessä, jäähdytysmoduulin liittimessä tai itse moduulissa. Yleisimmin vika on ollut kompressorin liittimessä tai johtosarjan puoleisissa johtimissa... varsinkin kohdassa , jossa johtimet tekevät mutkan tai ovat tiukasti kiinnitetyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kiitos infosta. Kylmäaihneet sisälä, tehtiin ekaksi ilmastointihuolto. Ko löytyy talli tai lämpenee kelit niin häätyy käyä tutkimassa johtimet liittimet. Miten mie tarkastan paineanturin kunnon?
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Jos kylmäainetta jouduttiin lisäämään paljon, eikä vuototestattu kunnolla, niin järjestelmä voi olla jo tyhjä. Ilmastointi ei sitten lähde pakkasella käyntiin, vaatii vähintään +3 - +5 astetta lämmintä.
Paineanturin kunnon voi tarkistaa vain testerillä. Usealla foorumilaisella on op-com, jolla sen voi testata.
Asiasta lisää tämän samaisen topicin sivulla 21.
viewtopic.php?f=51&t=102300&start=300&hilit=paineanturi
Paineanturin kunnon voi tarkistaa vain testerillä. Usealla foorumilaisella on op-com, jolla sen voi testata.
Asiasta lisää tämän samaisen topicin sivulla 21.
viewtopic.php?f=51&t=102300&start=300&hilit=paineanturi
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kiitos!Robertx kirjoitti:Jos kylmäainetta jouduttiin lisäämään paljon, eikä vuototestattu kunnolla, niin järjestelmä voi olla jo tyhjä. Ilmastointi ei sitten lähde pakkasella käyntiin, vaatii vähintään +3 - +5 astetta lämmintä.
Paineanturin kunnon voi tarkistaa vain testerillä. Usealla foorumilaisella on op-com, jolla sen voi testata.
Asiasta lisää tämän samaisen topicin sivulla 21.
viewtopic.php?f=51&t=102300&start=300&hilit=paineanturi
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Onko kellään käynyt näin.
Aineet laitettiin toimimattomaan järjestelmään. Auto kävi hetken ja mitään eloa ei ollut, kunnes alkoi puhaltaan viileetä ja flekti lähti käyntiin. Tuntu pelaavan.
Parin tunnin kuluttua ei enään kompura ole lähtenyt päälle.
Kompuran liittimeen tulee hieman yli 12v, (ja kaikki sulakkeet tarkistettu) mutta mangneetti kytkimen mittaus 1.76 ohmii. Säikätikö se ja hajosi??
Aineet laitettiin toimimattomaan järjestelmään. Auto kävi hetken ja mitään eloa ei ollut, kunnes alkoi puhaltaan viileetä ja flekti lähti käyntiin. Tuntu pelaavan.
Parin tunnin kuluttua ei enään kompura ole lähtenyt päälle.
Kompuran liittimeen tulee hieman yli 12v, (ja kaikki sulakkeet tarkistettu) mutta mangneetti kytkimen mittaus 1.76 ohmii. Säikätikö se ja hajosi??
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Aika matalat ohmit. Lähes oikosulussa. Muistelisin että ehjässä käämissä on 4ohm.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Samaa mieltä olen resistanssista... alle 2 ohmia on liian vähän. Toki jossain määrin mittarista kiinni.Juho M-P kirjoitti:Aika matalat ohmit. Lähes oikosulussa. Muistelisin että ehjässä käämissä on 4ohm.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Taisi tulla itsellekin threadin aihe kohdalle. Järjestelmä täytetty reilu kuukausi sitten ja pelannut moitteetta sen jälkeen, mutta viime viikonloppuna porukalla Latviassa käydessä tuskin Tallinnasta oli päässyt kun sanoi itsensä irti, mukavasti varmaan vuoden kuumimpana viikonloppuna. Poltti aluksi sulakkeen, mitä teki pari kertaa järjestelmän ollessa lähes tyhjänä (kompura kytkeytyi silti päälle, ei vaan viilentänyt lähes ollenkaan), toimi hetken ja paskoi alleen uudestaan, tällä kertaa sulake ei palanut.
Tätä ketjua kun oli tullut luettua aiemminkin, olin aika varma että kyseessä on magneettikytkimen käämi, kun näyttää olevan lahoavaa sorttia. Varmistelin tässä kuitenkin mitä nyt keksin; akkuvirta tulee moitteetta pistokkeelle asti, käämin ohmeista en saanut hirveästi selkoa kun olen vasta alkanut tutustumaan yleismittariin ja pistoke oli syvällä ja ahtaasti niin oli hankala sorkkia kovin tarkasti. Tätä 4ohm vastusta en kuitenkaan saanut. Kokeilin myös huoltoportin venttiilistä että on varmasti ainetta jäljellä, ja pihauttikin kovaa. Eihän tuo toki mitään oikeastaan tarkoita, mutta aiemmin kompura tosiaan meni vielä päälle n. 100g kaasujenkin kanssa. Toki vuoto on aina mahdollinen.
Melko varmana viasta laitoin tilaukseen autodocilta opiskelijaystävällisen hinnan käämin. Nyt vain odotellaan osaa ja toivotaan sen antavan helpotusta loppukesälle
Tätä ketjua kun oli tullut luettua aiemminkin, olin aika varma että kyseessä on magneettikytkimen käämi, kun näyttää olevan lahoavaa sorttia. Varmistelin tässä kuitenkin mitä nyt keksin; akkuvirta tulee moitteetta pistokkeelle asti, käämin ohmeista en saanut hirveästi selkoa kun olen vasta alkanut tutustumaan yleismittariin ja pistoke oli syvällä ja ahtaasti niin oli hankala sorkkia kovin tarkasti. Tätä 4ohm vastusta en kuitenkaan saanut. Kokeilin myös huoltoportin venttiilistä että on varmasti ainetta jäljellä, ja pihauttikin kovaa. Eihän tuo toki mitään oikeastaan tarkoita, mutta aiemmin kompura tosiaan meni vielä päälle n. 100g kaasujenkin kanssa. Toki vuoto on aina mahdollinen.
Melko varmana viasta laitoin tilaukseen autodocilta opiskelijaystävällisen hinnan käämin. Nyt vain odotellaan osaa ja toivotaan sen antavan helpotusta loppukesälle
Astra G Njoy 1.6 Twinport Caravan 2004
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kyllä tuo viittaa magneettikytkimen käämin palamiseen / katkeamiseen. Toki se resistanssin suuruusluokka olisi kertonut sen varmasti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kevään tullen ilmastointiasiat palaavat mieleen ja olisi varmaan päivityksen aika.Asteroid kirjoitti: ↑18 Heinä 2018, 16:16 Taisi tulla itsellekin threadin aihe kohdalle. Järjestelmä täytetty reilu kuukausi sitten ja pelannut moitteetta sen jälkeen, mutta viime viikonloppuna porukalla Latviassa käydessä tuskin Tallinnasta oli päässyt kun sanoi itsensä irti, mukavasti varmaan vuoden kuumimpana viikonloppuna. Poltti aluksi sulakkeen, mitä teki pari kertaa järjestelmän ollessa lähes tyhjänä (kompura kytkeytyi silti päälle, ei vaan viilentänyt lähes ollenkaan), toimi hetken ja paskoi alleen uudestaan, tällä kertaa sulake ei palanut.
Tätä ketjua kun oli tullut luettua aiemminkin, olin aika varma että kyseessä on magneettikytkimen käämi, kun näyttää olevan lahoavaa sorttia. Varmistelin tässä kuitenkin mitä nyt keksin; akkuvirta tulee moitteetta pistokkeelle asti, käämin ohmeista en saanut hirveästi selkoa kun olen vasta alkanut tutustumaan yleismittariin ja pistoke oli syvällä ja ahtaasti niin oli hankala sorkkia kovin tarkasti. Tätä 4ohm vastusta en kuitenkaan saanut. Kokeilin myös huoltoportin venttiilistä että on varmasti ainetta jäljellä, ja pihauttikin kovaa. Eihän tuo toki mitään oikeastaan tarkoita, mutta aiemmin kompura tosiaan meni vielä päälle n. 100g kaasujenkin kanssa. Toki vuoto on aina mahdollinen.
Melko varmana viasta laitoin tilaukseen autodocilta opiskelijaystävällisen hinnan käämin. Nyt vain odotellaan osaa ja toivotaan sen antavan helpotusta loppukesälle
Uuden käämin kanssa ilmastointi pelasi hyvin - ainakin hetken. Pian selvisi, että käämi ei ollutkaan täysin sopiva kompuraan, ja kun ei istunut kunnolla, alkoi pyörimään hihnapyörän kanssa repien omat johtonsa kamalan äänen saattelemana. Noh, ei kun uutta yritystä.
Alun perin hihnapyörä oli paikallaan jumissa kohtuuttoman kovasti, ja iski pelko (mikä osoittautui oikeaksi), että pyörä on mennyt kieroon väkisin ulos vääntäessä. Auttamassa ollut isäni ei tuppaa olemaan hirveän varovainen :^) Tuli sitten tilattua uusi hihnapyörä-käämi-kytkin kombo, onneksi melko halvalla. Tätä kiinni laittaessa ilmeni, että osat ovat tosiaan tarkoitettu eri merkkiseen kompuraan, vaikka kaikki lähteet väittävät, että -04 vuoden G-Astran 103hv 1.6 moottorissa pitäisi olla noiden osien kanssa yhteensopiva. Onkohan mahdollista että vaihdettu joskus? En oikein uskoisi tätä ulkonäön perusteella. Googlen kanssa löysin vain yhden viitteen samanlaisesta Sandenin kompressorista Astrassa, Suomalaisessa romutuskaupassa vastaavasta Ooppelista.
Lähtökohtaisesti lopulta kompuran mallin selvittyä aloin etsimään uusia osia kompuran kytkimeen, mutta mistään ei näytä löytyvän. Kompressori kokonaisuudessaan löytyy helposti, muttei varaosia, paitsi ilmeisesti juuri tämä käämi, millä en enää yksinään oikein tee mitään. Tällä hetkellä näyttää, että kompuran vaihto on helpoin vaihtoehto Onneksi mm. autodocissa on kyseisen kompuran varaosaversio hyvin edullisesti. Vaikka laatu olisikin heikompi, uskoisin sen kestävän auton eliniän vielä.
Tästä opimme jälleen, että kannattaa ihan ensimmäisenä katsoa tarkat mallinumerot ennen kuin luottaa kauppojen tietokantoihin. Ja kannattaa olla varovainen. Toivottavasti tämä auttaa niitä joille osuu kohdalle tuo Sanden PVX16 -kompura. On muuten yksi pirulainen tässä hommassa.
Astra G Njoy 1.6 Twinport Caravan 2004
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Tulipa vaihdettua tuo magnettikytkin kompuraan ilman sen kummempaa tutkimista. Aloin testailemaan vanhaa kytkintä lyömällä virrat akkulaturin kautta. Ei pelaa, poltta vain sulakkeet laturista. Noh, tutkimaan sulakkeita, kaikki ehjänä. Miksei se ole polttanut auton sulakkeita? Yritin etsiä rikki menneitä sulakkeita konehuoneesta, en löytänyt. Ei löytynyt edes kaaviota että onko siellä etes ilmastointilaitteisiin viittaavia sulakkeita, ei ohjekirjasta eikä netistä, ei mistään. Jos joku löytäs kaaviot konehuoneen sulakerasialla niin auttas asiaa. Auto Astra G 03 74kw.
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kompuran ohjaus tulee samasta älyboxista mitä flektien ohjaus ja siellä on suojaussysteemi älyssä. Eli ei sulaketta
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 70
- Liittynyt: 29 Heinä 2020, 18:26
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kertokaas nyt tyhmälle mistä op-comissa pitäisi nähdä ilmastoinnin dataa? Mä en löydä.
Onko ilmastoinnissa kaksi painekytkintä? Toinen on/off tyyppinen ja toinen jännitereferenssillä?
Kyseessä on Astra G 2003.
Kompressori ei lähde pyörimään. Syöttämällä sähköä suoraan kompuralle, magneettikytkin vetää ja järjestelmässä on ainetta. Eilen täytetty ja siellä oli vain 150g vajaus. Sulakkeet on ehjät ja kun painaa ilmastoinnin nappia niin rele vetää ja puhallin nolla-asennossa tulee pieni hönkä kuten pitääkin.
Onko ilmastoinnissa kaksi painekytkintä? Toinen on/off tyyppinen ja toinen jännitereferenssillä?
Kyseessä on Astra G 2003.
Kompressori ei lähde pyörimään. Syöttämällä sähköä suoraan kompuralle, magneettikytkin vetää ja järjestelmässä on ainetta. Eilen täytetty ja siellä oli vain 150g vajaus. Sulakkeet on ehjät ja kun painaa ilmastoinnin nappia niin rele vetää ja puhallin nolla-asennossa tulee pieni hönkä kuten pitääkin.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 70
- Liittynyt: 29 Heinä 2020, 18:26
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Ja sanottakaan vielä että kun kompuralle syöttää sähkö auton käydessä, huomaa selvästi että kompura alkaa pyöriä koska käynti hieman niiaa...