Ilmastointi rikki Astra G
Re: Ilmastointi rikki Astra G
No näin voisi kuvitella, pitäisi olla osaava Ooppelin merkkihuolto.... Tyhjentivät järjestelmän ja sanoivat että magneettikytkin on rikki.
- e0101296
- 'Diplomat'
- Viestit: 1264
- Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
- Viesti:
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kun alat 230€ arvoista komponettia mittaamaan niin vaihda ensiksi yleismittariisi uudet paristot ..
4Ω on nimellisarvo joka uudessa kelassa.
4Ω on nimellisarvo joka uudessa kelassa.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Jos se resistanssi oikeasti on 1,4 ohmia, niin saattaa olla oikosulku siinä kompressorin liittimessä tai johtimissa sen välittömässä läheisyydessä.
Ota auton johtosarjan liitin irti siitä kompressorin kyljessä olevasta liittimestä ja mittaa uudestaan.
Ota auton johtosarjan liitin irti siitä kompressorin kyljessä olevasta liittimestä ja mittaa uudestaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Osassa astroja sielun virkaa toimittaa jonkinlainen palloventtiili johon ei sieluavain pure.
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Terve,
pitää turvautua ammattilaisten apuun oman kulkineen kanssa ku ei pääse eteenpäin! Astra G -01 Z16XE manuaalisella ilmastonnilla ja hel....n pitkään jatkuneet ongelmat ilmastoinnin kanssa
tehtyä:
-magneettiventtiili vaihdettu vloppuna, täysin oikosessa oli vanha. Hyvät ohjeet vaihtoon täältä
-käytetty ilmastointi"huollossa"/täytössä viime kesänä. Tästä ei tosin ole varmuutta, että osasivatko tehdä oikein, kun meinasivat, että pelaa hyvin vaikka eivät huomanneet palanutta magneettikytkintä..
-sivulla 15 mainitut sulakkeet tarkastettu ja ovat kunnossa.
-ei silmämääräisiä vuotoja, lauhdutin ei ole musta flektin takaa, mutta jonkin verran hapettunut flektin moottorin kohdalta
--> ei tule magneettiventtiilin liittimeen jännite ja flektit ei lähde pyörimään ilmastoinnin päällekytkemisellä edes aluksi. Puhallin kyllä lähtee hiljaa pyörimään vaikka nopeus 0-asennossa. Kytkin hyppylangalla magneettikytkimen jännitteelliseksi auton ollessa tyhjäkäynnillä (hyvin vetaisee laipan kiinni hihnapyörään) ja annoin kompuran pyöriä tyhjäkäynnillä n. 15min ja ei kyllä mun mielestä puhaltanut yhtään kylmempää ilmaa sisälle. Pitäisi varmaan tässä ajassa jo tulla kylmää jos on tullakseen? HP venttiilista kokeilin painaa tämän episodin jälkeen ja pikkuinen tupsahdus tuli sekä jonkin verran ainetta. Pitääkö se suhahtaa heti kunnolla, ku ei ole minkäänlaista käsitystä painekytkimen oisin vielä kokeillut ohittaa, jos vaan mitenkään ois siihen käsiksi päässyt.
Sellainen juttu vielä, että autoon on viime kesänä vaihdettu ecu edellisen rikkoontuessa täysin ja tämä uusi ei ilmeisesti ole ihan tarkalleen samanlainen, Delco kuitenkin. Onko mahdollista, että tämän takia ei sähköä tule kompuralle? Yks mahis tietenkin, että on virtapiiri poikki jostakin, mutta on aika työläs tarkistaa ilman piirikaavioita. Oisko linkkiä sellaisiin?
pitää turvautua ammattilaisten apuun oman kulkineen kanssa ku ei pääse eteenpäin! Astra G -01 Z16XE manuaalisella ilmastonnilla ja hel....n pitkään jatkuneet ongelmat ilmastoinnin kanssa
tehtyä:
-magneettiventtiili vaihdettu vloppuna, täysin oikosessa oli vanha. Hyvät ohjeet vaihtoon täältä
-käytetty ilmastointi"huollossa"/täytössä viime kesänä. Tästä ei tosin ole varmuutta, että osasivatko tehdä oikein, kun meinasivat, että pelaa hyvin vaikka eivät huomanneet palanutta magneettikytkintä..
-sivulla 15 mainitut sulakkeet tarkastettu ja ovat kunnossa.
-ei silmämääräisiä vuotoja, lauhdutin ei ole musta flektin takaa, mutta jonkin verran hapettunut flektin moottorin kohdalta
--> ei tule magneettiventtiilin liittimeen jännite ja flektit ei lähde pyörimään ilmastoinnin päällekytkemisellä edes aluksi. Puhallin kyllä lähtee hiljaa pyörimään vaikka nopeus 0-asennossa. Kytkin hyppylangalla magneettikytkimen jännitteelliseksi auton ollessa tyhjäkäynnillä (hyvin vetaisee laipan kiinni hihnapyörään) ja annoin kompuran pyöriä tyhjäkäynnillä n. 15min ja ei kyllä mun mielestä puhaltanut yhtään kylmempää ilmaa sisälle. Pitäisi varmaan tässä ajassa jo tulla kylmää jos on tullakseen? HP venttiilista kokeilin painaa tämän episodin jälkeen ja pikkuinen tupsahdus tuli sekä jonkin verran ainetta. Pitääkö se suhahtaa heti kunnolla, ku ei ole minkäänlaista käsitystä painekytkimen oisin vielä kokeillut ohittaa, jos vaan mitenkään ois siihen käsiksi päässyt.
Sellainen juttu vielä, että autoon on viime kesänä vaihdettu ecu edellisen rikkoontuessa täysin ja tämä uusi ei ilmeisesti ole ihan tarkalleen samanlainen, Delco kuitenkin. Onko mahdollista, että tämän takia ei sähköä tule kompuralle? Yks mahis tietenkin, että on virtapiiri poikki jostakin, mutta on aika työläs tarkistaa ilman piirikaavioita. Oisko linkkiä sellaisiin?
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Ammattilaisia tällä foorumilla ei juurikaan ole, mutta kokemusperäistä tietoa varmasti löytyy useammalta foorumilaiselta.
Magneettikytkin siis toimii, mutta kylmäaineen määrästä ei ole varmuutta. Jos ainetta on riittävästi se magneettikytkin kyllä vetää ja kompressori alkaa pyörimään. Jos yritit suhauttaa korkeapainepuolen huoltoventtiilistä kompressorin pakkokäytön jälkeen, niin kaiken ollessa kunnossa painetta pitäis olla yli 5 bar. Se kyllä suhahtaa varsin voimakkaasti.
Veikkaan, ettei ole kylmäainetta riittävästi. Toinen vaihtoehto on viallinen painekytkin.
G-Astrassa ilmastointia hoitaa pääsääntöisesti jäähdytysmoduuli. Sieltä menee sitten eculle tieto ja ecu nostaa moottorin tyhjäkäyntikierroksia hieman kompuran pyörissä ja muodostaessa riittävästi painetta. Jos ecuun ei ole ohjelmoitu ilmastointia, niin voi olla toivotonta saada ilmastointia toimimaan.
Kytkentäkaaviot tuossa.
http://www.skandiasauna.de/opel/astra/G/Astra_G_02.pdf
Dokumentin sivulla 35 jäähdytysmoduuli, sivuilla 21 ja 22 Z16XE ecu.
Magneettikytkin siis toimii, mutta kylmäaineen määrästä ei ole varmuutta. Jos ainetta on riittävästi se magneettikytkin kyllä vetää ja kompressori alkaa pyörimään. Jos yritit suhauttaa korkeapainepuolen huoltoventtiilistä kompressorin pakkokäytön jälkeen, niin kaiken ollessa kunnossa painetta pitäis olla yli 5 bar. Se kyllä suhahtaa varsin voimakkaasti.
Veikkaan, ettei ole kylmäainetta riittävästi. Toinen vaihtoehto on viallinen painekytkin.
G-Astrassa ilmastointia hoitaa pääsääntöisesti jäähdytysmoduuli. Sieltä menee sitten eculle tieto ja ecu nostaa moottorin tyhjäkäyntikierroksia hieman kompuran pyörissä ja muodostaessa riittävästi painetta. Jos ecuun ei ole ohjelmoitu ilmastointia, niin voi olla toivotonta saada ilmastointia toimimaan.
Kytkentäkaaviot tuossa.
http://www.skandiasauna.de/opel/astra/G/Astra_G_02.pdf
Dokumentin sivulla 35 jäähdytysmoduuli, sivuilla 21 ja 22 Z16XE ecu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kiitoksia materiaalista, tosi hyvä dokumentti! Ku lueskelee foorumilaisten tekemisistä esim. tähän ongelmaan liittyen niin kokee kyllä ittensä melko näpertelijäksi
vois kyllä tuon kirjoittamasi perusteella olettaa, että ei järjestelmässä tosiaan ole ainetta. Kokeilin just tuosta lauhduttimessa kiinni olevasta huoltoventtiilistä pakkokäytön jälkeen ja pikku tupsahdus vain.
No tässä on nyt sitten pari selvityskohdetta: onko jossain kuitenkin vuoto, jos vuosi sitten täytetty ja nyt ei ole olenkaan aineita vaikka ei päivääkään ole käytetty... luulisi kyllä olevan melkoinen reikä jossakin. Osaako joku neuvoa hyvää ilmastointihuoltopaikkaa Raahen ja ylivieskan suunnalta? Kokkolaankin vois vaivautua, jos löytyy hyvä paikka. Testataanko järjestelmän vuodot aina tuolla typpitestauksella mistä täällä on kirjoitettu?
Ja sitten jos järjestelmä tiivis niin pitää ruveta tarkistamaan paineventtiili jne. Ecun ohjelmointi pitää myös varmistaa korjaajalta.
vois kyllä tuon kirjoittamasi perusteella olettaa, että ei järjestelmässä tosiaan ole ainetta. Kokeilin just tuosta lauhduttimessa kiinni olevasta huoltoventtiilistä pakkokäytön jälkeen ja pikku tupsahdus vain.
No tässä on nyt sitten pari selvityskohdetta: onko jossain kuitenkin vuoto, jos vuosi sitten täytetty ja nyt ei ole olenkaan aineita vaikka ei päivääkään ole käytetty... luulisi kyllä olevan melkoinen reikä jossakin. Osaako joku neuvoa hyvää ilmastointihuoltopaikkaa Raahen ja ylivieskan suunnalta? Kokkolaankin vois vaivautua, jos löytyy hyvä paikka. Testataanko järjestelmän vuodot aina tuolla typpitestauksella mistä täällä on kirjoitettu?
Ja sitten jos järjestelmä tiivis niin pitää ruveta tarkistamaan paineventtiili jne. Ecun ohjelmointi pitää myös varmistaa korjaajalta.
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Nikorilla Kannuksessa tekevät typpipaineistuksia vuototapauksissa. Voin suositella.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Ole hyvä. Pitkä käyttämättömyys voi olla yksi syy vuotoon ja kylmäaineen häviämiseen. Putkiston tiivisteet eivät tykkää käyttämättömyydestä.
Vuosi on pitkä aika kylmäaineen vuotaa ulos ja se pieni tupsahdus kertoi, että jotain kuitenkin on jäljellä... edes jonkinverran ylipainetta.
Juho M-P tuossa jo sen oikean huoltopaikan kirjoitti. Kaikissa paikoissa ei käytetä typpeä vuodonetsintään, mikä nyt ei ole lain mukaan ihan oikein, jos olen asian oikein ymmärtänyt. Typellä se pienikin vuoto pitäisi kuitenkin paremmin löytyä... juu, tiedän, että aina ei löydy , mutta useimmiten. Typellä kuitenkin paineistetaan järjestelmä sinne 20 - 25 bar , joten pihisee paljon paremmin kuin alipaineistuksella.
Jos vuotoa ei löyty, niin sitten seuraava mahdollinen vikakohde on paineanturi. Löytynee kuivaajasta.
Ecun ohjelmointi kannattaa luonnollisesti varmistaa hetimiten.
Vuosi on pitkä aika kylmäaineen vuotaa ulos ja se pieni tupsahdus kertoi, että jotain kuitenkin on jäljellä... edes jonkinverran ylipainetta.
Juho M-P tuossa jo sen oikean huoltopaikan kirjoitti. Kaikissa paikoissa ei käytetä typpeä vuodonetsintään, mikä nyt ei ole lain mukaan ihan oikein, jos olen asian oikein ymmärtänyt. Typellä se pienikin vuoto pitäisi kuitenkin paremmin löytyä... juu, tiedän, että aina ei löydy , mutta useimmiten. Typellä kuitenkin paineistetaan järjestelmä sinne 20 - 25 bar , joten pihisee paljon paremmin kuin alipaineistuksella.
Jos vuotoa ei löyty, niin sitten seuraava mahdollinen vikakohde on paineanturi. Löytynee kuivaajasta.
Ecun ohjelmointi kannattaa luonnollisesti varmistaa hetimiten.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Paineanturi on analoginen, eikä kytkevä, joten sen mittaus on liki mahdotonta kun ei ole oikeita ulostulojännitteitä suhteessa paineeseen, mutta OP-Com testerillä näkee AC järjestelmän paineen ihan bareina. Tule käymään niin katotaan, testeri löytyy.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- 'Admiral'
- Viestit: 278
- Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Näkeekö OP-Comilla tosiaan AC-järjestelmän paineen ja voiko painearvosta päätellä paljonko ainetta on järjestelmässä jäljellä? Lähinnä kiinnostaa tuo oma X18XE1 motti. Jos näin on, niin taidan lopulta pistää oman OP-Comin tilaukseen.Juho M-P kirjoitti:Paineanturi on analoginen, eikä kytkevä, joten sen mittaus on liki mahdotonta kun ei ole oikeita ulostulojännitteitä suhteessa paineeseen, mutta OP-Com testerillä näkee AC järjestelmän paineen ihan bareina. Tule käymään niin katotaan, testeri löytyy.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Op-com näyttää sekä paineen, että jännitteen:
Request (Air Conditioning) Active 0V
Air Conditioning Compressor Active 12V
A/C Pressure Sensor Voltage Supply 4.86 V
A/C Pressure Sensor Signal Voltage 1.22 V
A/C Pressure Sensor Calculated Pressure 5.5 bar
Pressure Sensor Signal 26%
Pushing Blower Motor Voltage Return 0.0 V
Sucking Blower Motor Voltage Return 0.0 V
External Series Resistor Voltage Return 0.0 V
Power Stage 0
Telltale Feedback Off
A/C Information Switch (Air Conditioning) Active
A/C Pressure (Air Conditioning) 0.00 V A/C
Pressure (Air Conditioning) 768 kPa A/C
Coding (Air Conditioning) A/C Detected
Request (Air Conditioning) Active 0V
Air Conditioning Compressor Active 12V
A/C Pressure Sensor Voltage Supply 4.86 V
A/C Pressure Sensor Signal Voltage 1.22 V
A/C Pressure Sensor Calculated Pressure 5.5 bar
Pressure Sensor Signal 26%
Pushing Blower Motor Voltage Return 0.0 V
Sucking Blower Motor Voltage Return 0.0 V
External Series Resistor Voltage Return 0.0 V
Power Stage 0
Telltale Feedback Off
A/C Information Switch (Air Conditioning) Active
A/C Pressure (Air Conditioning) 0.00 V A/C
Pressure (Air Conditioning) 768 kPa A/C
Coding (Air Conditioning) A/C Detected
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
- e0101296
- 'Diplomat'
- Viestit: 1264
- Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
- Viesti:
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Kyllä se on toimiva ja aika halpakin laite ominaisuuksiin nähden. Näkee ihan normaalisti mm. AC-järjestelmän paineet.ajonautinto sanoi: Näkeekö OP-Comilla tosiaan AC-järjestelmän paineen ja voiko painearvosta päätellä paljonko ainetta on järjestelmässä jäljellä? Lähinnä kiinnostaa tuo oma X18XE1 motti. Jos näin on, niin taidan lopulta pistää oman OP-Comin tilaukseen
Ominaisuudet riippuvat:
1. Auton vuosimallista.
2. OP-COM versiosta.
Tilaa vain itsellesikin, siinä ei mene rahat hukkaan.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Voisin yrittää tässä lähiaikoina päästä käymään, pitäisi varmaan aika varata? Saattaa kyllä mennä parin viikon päähän ennen kuin pääsen käymään. Ecun korjaaja tulee tällä viikolla varmistamaan, että ilmastointi on ohjelmoituna.Juho M-P kirjoitti:Paineanturi on analoginen, eikä kytkevä, joten sen mittaus on liki mahdotonta kun ei ole oikeita ulostulojännitteitä suhteessa paineeseen, mutta OP-Com testerillä näkee AC järjestelmän paineen ihan bareina. Tule käymään niin katotaan, testeri löytyy.
Auto on nyt ollu omassa omistuksessa 2.5vuotta ja ei ole koskaan mulla ilmastointi pelannut. Saapa nähdä, mitä tässä on vielä edessä ku näin kauan ollu pois pelistä... kompura ei ainakaan pidä ylimääräistä ääntä
Re: Ilmastointi rikki Astra G
Itsehän käytin tänään ilmastoinnin koepaineistuksessa ja sieltähän löytyi vuoto. Lauhduttimen kautta fuskaa jostain tavarat pihalle. Eikun etsiskelemään osia. Paikallisessa Vianorissa käytin ja sanovat että osa on jossain parin sadan hujakoilla, mahtaa aika lähelle pitää paikkansa.
Vectra -04 Caravan Z20NET