B Omegassa palelee

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
MME
'Senator'
'Senator'
Viestit: 929
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Hml

B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja MME »

Automaatti ilmastoinnilla varustettuun B Omegaan ei tule kuumaa sisälle vaikka olisi lämmöt täysillä,sisääntuleva ilma on viileähköä,tai korkeintaan haaleaa.. Puhallin toimii ihan ok ja moottorin lämmötkin nousee yli yhdeksäänkymppiin. Mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Onkos näissä hana letkussa vai ilmaa ohjaava läppä?
Avatar
digimiki79
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 22:24
Paikkakunta: Suamen Turgu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja digimiki79 »

Mulla oli sama vika.

Itselläni oli päävikana kiertovesipumppu joka on paisuntasäiliön alla. Sen kuuluu pyöriä vinhaa vauhtia ja molempien mustien putkien kuuluu olla tuli kuumia. Itellä pyöri pumppu aina välillä ja tosi hitaasti. Hiilet loppu.
Opel Omega B STW MV6 vm:95
Asiaa, ja kuvia OMEGA B näpertämisestä.
Etusivulla asiaa DIGIboxista. PÄIVITETTY 23.9.2008
http://www.mickeyspages.info/biilini.htm
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

vaikuttaako tuo kiertovesipumppu lämpöön muutenkin kuin tyhjäkäynnillä?
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
digimiki79
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 22:24
Paikkakunta: Suamen Turgu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja digimiki79 »

Mulla ainakin vaikutti. Hiukan lämpöä tuli jos ajoi kovilla kieroksilla kun vesipumppu jaksoi antaa painetta.
Opel Omega B STW MV6 vm:95
Asiaa, ja kuvia OMEGA B näpertämisestä.
Etusivulla asiaa DIGIboxista. PÄIVITETTY 23.9.2008
http://www.mickeyspages.info/biilini.htm
Avatar
Mantamies
'Senator'
'Senator'
Viestit: 341
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Hpj.

Viesti Kirjoittaja Mantamies »

omega16T kirjoitti:vaikuttaako tuo kiertovesipumppu lämpöön muutenkin kuin tyhjäkäynnillä?
Vaikuttaa tietenkin. Eli jos pumppu ei jostain syystä pyöri, niin pumpun siivet kyllä aika tehokkaasti tukkii nesteen kierron lämppärin kennolle. Pyörimättömän pumpun jos ottaa kokonaan pois ja pistää letkut vaan suoraan yhteen niin tilanne vähän paranee..
Avatar
ooskari
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2209
Liittynyt: 29 Maalis 2005, 16:05
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja ooskari »

Kennokin voi olla tukossa. Mutta kannatta nyt ensin katsoa se pumppu. Mulla oli joskus se vika että oli kenno tukossa. Mullahan ei tuollaista kiertovesipumppua edes ole. :(
Avatar
digimiki79
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 22:24
Paikkakunta: Suamen Turgu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja digimiki79 »

Juu olen samaa mieltä että voi olla myös kenno tukossa. Mutta jos tuollainen kiertovesipumppu löytyy paisuntasäiliön alta ja molemmat mustat putket ovat "tuli" kuumia niin kenno ei ole tukossa. Jos pumppu pyörii niin vikaa voi hakea alipaineventtiilistä joka on pyyhkimien moottorin vieressä. Eli sen imusarjan takana.

Aika jännästi tehty tuo pumppu. Sisällä magneetti palat jotka pyörittävät tuota siiva pyörää. Eli pumpun akseli ei ota lainkaan kiinni siivapyörään. Hiilet niistä voi mennä.

Pumppu

Kuva
Opel Omega B STW MV6 vm:95
Asiaa, ja kuvia OMEGA B näpertämisestä.
Etusivulla asiaa DIGIboxista. PÄIVITETTY 23.9.2008
http://www.mickeyspages.info/biilini.htm
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Mantamies kirjoitti:
omega16T kirjoitti:vaikuttaako tuo kiertovesipumppu lämpöön muutenkin kuin tyhjäkäynnillä?
Vaikuttaa tietenkin. Eli jos pumppu ei jostain syystä pyöri, niin pumpun siivet kyllä aika tehokkaasti tukkii nesteen kierron lämppärin kennolle. Pyörimättömän pumpun jos ottaa kokonaan pois ja pistää letkut vaan suoraan yhteen niin tilanne vähän paranee..
tuli tuosta omasta ohitettua tuo pumppu kun se ei pyörinyt ja kyllä tuon huomaa että siitä olis hyötyä tyhjäkäynnillä mutta siksi tuota kyselin että paraneeko se tilanne kierroksilla edelleen jos tuohon uuden pumpun laittaa vai muuttuuko tilanne kierroksilla miksikään kun ei tuo mitenkään liian kuumaa ole vieläkään vaikka termari ja syylärikin on vaihdettu uusiin pari kuukautta sitten?lämmintä se kyllä puhaltaa mutta ei se ilma vielä niin kuumaa ole että käsiä polttaisi.
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
digimiki79
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 22:24
Paikkakunta: Suamen Turgu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja digimiki79 »

Itse kun sain pumpun pyörimään niin kyllä tulee kuumaa ilmaa. Hyvää tuossa pumpussa on se että kun vaikka emäntä käy kaupassa ja virrat on päällä niin puhaltaa kuumaa ilmaa vaikka kone on seis. Jaksaa tehä sitä noin vartin, riippuu toki pakkasista. Automaatti ilm. asia on toinen. Niissä on taukolämmitystoiminto eli voit käydä kaupassa ja automaatti pitää auton lämpimänä sen vartin...
Opel Omega B STW MV6 vm:95
Asiaa, ja kuvia OMEGA B näpertämisestä.
Etusivulla asiaa DIGIboxista. PÄIVITETTY 23.9.2008
http://www.mickeyspages.info/biilini.htm
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

digimiki79 kirjoitti:Itse kun sain pumpun pyörimään
ostitko uuden vai voiko tuota korjata?mulla on hyllyssä yks bemarista jemmattu mikä vuotaa vähän mutta toimii muuten,vois tutkii vähän niiden rakennetta.uusi on kuitenkin aika arvokas...167e paikallisella opelilla
Todennäköisesti väärässä.
ekomies
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1275
Liittynyt: 29 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja ekomies »

Ei tuota pumppua paljon kannata korjailla,se on loppu kun se hommansa lopettaa.
Esim semmonen firma kun Autokem myy tuota pumppua muistaakseni 125€,itse sain merkkiliikkestä
kovan tinkaamisen jälkeen suunnilleen samaan rahaan sen ostaa.
Voin sanoa,että B mallin omega on lämmin auto kovimmillakin pakkasilla,edellyttää tietenkin,että
lämmitys / jäähdytysjärjestelmä on kaikin puolin kunnossa ja huollettu.
Sellainen seikka kuin jäähdytysjärjestelmän oikea paine vaikuttaa myös tuohon lämpimyyteen,
jos paisuntasäiliön korkki on rikki eikä pidä oikeita paineita järjestelmässä siis järjestelmä on paineeton
niin sekin vaikuttaaa tuohon sisälämpötilaan sekä myöskin moottorin oikeaan käyntilämpötilaan.
Omega B X20SE Sedan -98
Vectra A C20NE - CDX -95
Avatar
digimiki79
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 22:24
Paikkakunta: Suamen Turgu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja digimiki79 »

Juu tuo paine homma pitää paikkansa. Paisarin kun avaa niin kunnollinen sihahdus pitää tulla. Mulla oli siinä moottorissa hiilet jumissa eli loppuvat seuraavaksi. Sain pumppuun hyvän elon kuitenkin vielä.

Motonetista saa korvaavan pumpun 99 €

Opelilla se oli jotain 180€ paikkeilla Turussa

Kovasti yksi kaveri sanoi että hän saa siihen hiilet vaihdettua koska sen moottorin metallikuoren saa poistettua. No se jää nähtäväksi.

Laita osto osioon hakuseen käytetty pumppu. Voin sanoa että niitä on tarjolla. Tai netistä varaosa haulla. Tie sit kauanko ne toimii et uus on aina uus.
Opel Omega B STW MV6 vm:95
Asiaa, ja kuvia OMEGA B näpertämisestä.
Etusivulla asiaa DIGIboxista. PÄIVITETTY 23.9.2008
http://www.mickeyspages.info/biilini.htm
MME
'Senator'
'Senator'
Viestit: 929
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja MME »

Täytyypä heti huomenna tarkistaa toi pumppu ja vaikka kokeilla ohittaa se. Pumppu on Länsi auton tietojen mukaan joskus vaihdettu,mutta sehän ei tietenkään tarkoita sitä etteikö pumppu silti voisi olla rikki :D Kuuluuko siitä selvästi havaittava surina,jos se toimii?
Avatar
digimiki79
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 22:24
Paikkakunta: Suamen Turgu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja digimiki79 »

No jos mukana kiertää aavistus ilmaa joka kyllä poistuu itekseen pikkuhiljaa paisariin. Sillon kuuluu pieni rutina, mutta muutoin pumpun toimintaa ei tunne kuin kädellä. Senkin tuntee parhaiten kun kone on seis mutta virrat päällä. Surisee käteen ku joku vibra jossa on uudet patterit. Mutta jos tunnet että pumppu pyörii mutta sellattis hitaasti jotta tuntee melkein kierrokset kun se magneettisiivapyörä pyörii, niin silloin on vikaa. Pumpun pitää pyöriä tosi vinhasti. Ja molempien putkien pitää olla
"tuli"kuumia.
Opel Omega B STW MV6 vm:95
Asiaa, ja kuvia OMEGA B näpertämisestä.
Etusivulla asiaa DIGIboxista. PÄIVITETTY 23.9.2008
http://www.mickeyspages.info/biilini.htm
Nykänen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 17:42
Paikkakunta: Haukivuori

Viesti Kirjoittaja Nykänen »

tukailin eilen itse kans pellin alusta eikä siellä ees moista pumppua ollu :D joku varmaan ajatellu repiä irti. yks semmonen pien pumppu löyty kuskin puolelta ilmastoinnin putkien välistä joka rupee pyörimään ku laittaa virrat päälle. matka-ajossa ei nouse näilläkään keleillä vielä 90 asteeseen moottorin lämmöt. :S varmaa termari ois uusittava mut ei innostas nyt hirveesti sitä ruveta purkamaan ku eikös tuo kyseinen kapistus ollu jossai koneen takana. kesäki tulee ja lämpöset ni tarviikkaa muuta ku ilmastoinnin
Vectra opc
ex. Omega MV6
ex. Civic Type R
ex. Vectra C 2.0t
Vastaa Viestiin