vectra c sisätilan puhallin

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
harri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 239
Liittynyt: 16 Marras 2005, 20:24

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja harri »

Tässä vielä samaan aiheeseen liittyen puhaltimen esivastuksen sijainti:

Kuva
Pelkääjän jalkatiloissa vasemmassa alareunassa (Hanskalokero pitää purkaa pois, sivumuoveja ei tarvitse purkaa)

Kuva
Vastuspaketti (Motonetistä hintaan 19,90e)
Ascona C 16NE - Vectra A C20XE - Vectra B X20XEV - Astra G Z22SE - Vectra C GTS Y22DTR - Insignia A20DTH
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja smppa »

harri kirjoitti:Kun releen pinnejä vähän väänteli, rupesi pelaamaan ja toimi ainakin 100 km matkan eriasennoissa. Metro-Auton kautta saa tilattua uuden, pitää varmaan varulta laittaa tilaukseen.
Lisäänpä vanhaan ketjuun vähän uutta infoa. Sopiva rele löytyy myös motonetin hyllystä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481968/M ... aihtodiodi
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

jahas samanlaista ongelmaa. auto vectra c vm 2006 automaatti ilmastoinnilla.

parina aamuna oli akku tyhjentynyt ja piti laittaa kaapeleilla käyntiin. huomasin että kun kaapelit kytki niin puhaltimen moottori rupesi hurisemaan vaikka virtalukossa ei ollut avaintakaan. sitten kun sen laittoi käyntiin niin ilmastointi humppasi ees taas antaen välillä max puhalluksen ilmaa. mutta se rauhoittui kuitenkin aina kun ajeli hetken. tosin tällaista humppailua se on tehnyt ain välillä muutenkin. :-?
no ajon päätteeksi se puhallin ei kummallakaan kerralla kyllä jääny päälle, eli se on kytkeytyny itekseen yöllä..

tosin nyt se on sit juminu tuohon max puhallukseen "lopullisesti". vain ison 30a sulakkeen poistamalla sen saa loppumaan.
siis puhaltaa vaikka avain ei ole lukossa.
koetin etsiä tuota rele k5:sta tuolta kuskin puolen kojetaulun päästä. siellä on yksi keltainen rele joka on ehjä. avasin ja katsoin että se toimii. mittasin yms. se muutenkin on vetäneenä vasta kun virrat kytkee avaimella päälle.

konehuoneen releet kaikki mitattu ja testattu vetämällä pois ni mikään niistä ei vaikuta puhaltimeen. myöskään ilmastoinnin pieni 10a sulake ei vaikuta. kaikki muutkin näkyvillä olevat sulakkeet mitattu. ja ovat ok.

puhaltimelle tulee vaan kokoajan virtaa. mittailin moottorin vastuspaketille tulevia virtoja niin kahteen paikkaan tulee täydet virrat. ja reunaan tietty maa. eli kun siinä on 4 pinniä niin suureen punaiseen tulee virta ja maan viereiseen pinniin tulee virta.
jostain syystä kun käytin vastus paketin irti niin puhallin ei enää lähtenyt päälle ollenkaan vaikka virrat tuli pinneihin. räpläsin vastus paketin taas irti ja annoin valohoitoa niin se rupesi taas huutamaan täysillä.

voe voe.. eli mistä seuraavaksi etsimään?
onko jossain näppärästi jaossa sähkökaaviota jota vois kahtella?
kai jossain on vielä joku rele joka antaa täydet virrat tuolle puhaltimelle, mutta missä se voi olla?

ihme vehkeitä.
sen verran oon tän opelin kanssa tapellut, että esim vakkari ja easytronic rupesi toimimaan kun takavalojen hapettumat otti pois, niin en yhtään ihmettele jos tää puhallinkin on vaan joku hiton hapetus vika vaan jossain. :bonk:

niin takavalojen polttimoiden ja ns piirilevyn välillä oli kauheita vastus heittoja. jos polttimon ohmit oli 0,5 niin kun poltin oli kanssassan ja pyöräytetty piirilevylle niin pahimmillaan tais yhes olla yli 500ohm. pari oli alle 10 ja lopuissa yli 50ohm.
yhen pinnin kohta oli palanut ihan puhki. se jossa oli suurin vastus. nämä kun putsaili niin laatikko rupesi vaihtamaan paljon nätimmin ja vakkari joka ei pysynyt päällä enää ollenkaan rupesi toimimaan normaalisti. :roll:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onko kyseessä ihan manuaalinen, vai puoliautomaattinen ilmastointi ? Punainen johdin ja releen puuttuminen viittaa puoliautomaattiseen. Silloin siellä ei ole vastuspakettia , vaan elektroninen säädin, jossa on 2 liitinpistoketta. Punavalkoinen ja ruskeavalkoinen johdin ohjausta varten ilmastoinnin paneelilta. Punainen jännitteensyöttö ja ruskea maa. Itse puhallinmoottorille omat liittimet.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

mielestäni se on ihan täys automaattinen. ja molemmille puolille omat lämpösäädöt.
ac säädöt rämplätään näytön kautta. puhaltimessa ns 7 eri voimakkuutta näytön mukaan. tosin jos automaatti sitä ohjaa niin säätelee nopeutta tarpeen mukaan. ja tarvittaessa ilmastointia. eli ilmastoinnillekaan ei ole fyysistä nappia vaan sekin laitetaan valikon syövereistä päälle.

puhaltimen moottorin kyljessä on siis joku paketti johon tulee 4 piuhaa ja siitä lähtee moottorille 2 nastaa.
kai siinä vastus ainakin on kun melekosella käärmeen pesällä on kupari piuhaa ja jäähdytystä se saa ohivirtaavasta ilmasta.(ei suoraan vaan alumiini rungon rivoituksen kautta) 3 kpl kondensaattoreita jotka ilmeisesti ei ole konkkia koska siinä on 3 jalkaa..( mitähän sieniä lienen syöny kun olen tuon kirjoittanut? siis 3kpl 2 jalkaisia siellä on, eli kondensaattoreita siis) onko se sit triodi? :hammer: 2 kpl sit lisää 3jalkaisia littania " vahvistimia"ko lienee, kun ne on kiinni alumiini rungossa kans jäähdytyksen takautumiseksi. ns jouset painaa ne alumiini runkoa vasten.
oliko hyvin selitetty. hitto ku ei tullu kuvia otettua..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. On automaattinen. Silloin ei ole releitä. Se paketti on transistorisäädin. Todennäköisesti ohjaustransistoreja 3 kpl ja tehotransistoreja 3 kpl. Transistorissa on 3 jalkaa. Toki muitakin vaihtoehtoja on.
Vaihtoehtoina on, että siellä on yksi tai useampi transistori oikosulussa tai puhaltimen säädin saa jatkuvan maksimiohjauksen ilmastoinnin paneelilta.
Kytkentäkaavio tuossa:


Ohjaussignaali tulee punavalkoisella ja ruskeavalkoisella johtimella. Tarkempaa tietoa, millainen signaali ei itsellä ole. Voi olla johtimien jännite-eroon perustuva.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

okei no tämä selvensi asiaa! kiitos paljon :worship:

eli transistori säätimelle tulee jatkuva virta tuon ison sulakkeen kautta joka kaaviossa on 40a, mutta mulla se kyllä autossa on vain 30a sulake.

harmi kun tuosta ohjauksesta ei ole mitään tietoa, että kuinka se pelittää. nyt siis toiseen punavalkoiseen tai ruskea valkoiseen tulee täys akku jännite. sama kun isoon punaiseen.
mielestäni mittasin tuota ohjaus signaalia ja samalla muutin puhallin voimakkuutta, mutta se ei muuttunut mihinkään. sama jännite pysyi siinä koko ajan. tosin en mitannut noiden molempien ohjaus johtojen väliltä, joten vielä ei osaa sanoa kummassa vika.
toivottavati se ois tässä transistori säätimessä. kuulostaa hintavalta paketilta.

joo tosiaan kolme sylinterimäistä transkua tossa hilluu ilmassa ja 2 kpl ilmeisesti noita teho transistoreja on alumiini runkoa vaste ja toinen näyttää hieman siltä kun sen alla oleva rusehtava "liuska" ois jopa sulanut, eli ilmeisen kuumana käynyt. jospas se ois siinä se vika ja sais juotettua uuden. no kai ne on samalla vaihdettava kaikki varmuuden vuoksi.
no mutta ehkä tuosta vielä kampe tuloo. :thumbsup:

kun rämppäsin noita ilmastoinnin nappeja niin sain päälle myös ns tauko puhalluksen. enpä tiennyt moisenkaan olemassa olosta? :what: eli kun avaimet ei ollu ees paikoillaan ja painoi auto ilmastoinnin painiketta ni näyttöön tuli joku taukopuhallus ilmoitus.
kuinkas tuo on fiksu vekotin jos moista käyttää, että mahtaisko se puhaltaa akun tyhjiin vai osanneeko seurata putoavaa jännitettä?

olettaen että muu järjestelmä on kunnossa, nythän se puhaltaa kokoajan täysillä niin kauan kun on vaan virtaa akussa. :lol: ei paljo tauko puhallukset toimi muualla ku näytöllä..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Hyvä ja ole hyvä.
Voi se sulake tosiaan pienempikin olla.
Joo, ei ole mitään toimintakuvausta itse säädön toiminnasta. Tuskin kuitenkaan on mikään pwm - säätö, joten veikkaan puhtaaseen jänniteroon säädössä.
Veikkaan , että vika on siinä transistorisäätimessä.
Säätimen hinta ebaystä katsottuna alle 100 euroa.

Tehotransistori on varmaan lämmennyt liikaa ja on nyt oikosulussa. Jos näkee transistorin tyypin, voi tilalle juottaa uuden. Useampi foorumilainen on korjannut B-Vectran vastaavia säätimiä. Ei kuitenkaan samanlaisia. Parempi on ilman muuta vaihtaa kaikki, jos jostain löytyy. Periaatteessa transistorin tyypin mukaan löytää datalehden netistä ja sen voi mitata. Eriasia, onko sitten kokoajan oikosulussa.
Jos juotoskolvi kädessä pysyy ja komponentit löytyvät , niin korjaaminen tuskin on ongelma. Transistorit todennäköisesti maksavat muutaman euron.

On noissa automaattisella ilmastoinnilla varustetuissa taukopuhallus tai ennemminkin taukolämmitys tai jäähdytys. Taukolämmitys puhaltaa niin kauan, kun lämmintä tulee (tai kylmää)... siinä on joku lämpötilaraja.
Se ei missään nimessä tyhjennä akkua. Osaa seurata sen jännitettä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Säädin toimii nimenomaan PWM (pulssinleveys) tekniikalla, kun kyseessä automaatti-ilmastointi.

Ilmastoinnin säädin on, kuten jo mainittiinkin, täysin elektroninen. Puhaltimen moottorin miinus (maa) puolta maadoitetaan tehoFETin kautta. Moottorille tulee suora plus mainitun sulakkeen kautta. Ilmastoinnin ohjainyksikkö antaa säätimelle PWM-signaalia. Signaali ohjataan ohjauspiirin kautta FETin hilalle, joka nopeassa tahdissa katkoo moottorin maata. Ohjauksen keskiarvo vastaa moottorin saamaa jännitettä ja sitä kautta pyörimisnopeutta. PWM-tekniikalla saavutetaan huomattavan hyvä hyötysuhde, eli säätimen tehohäviö mahdollisimman alhaiseksi. Säätimestä lähtee ilmastoinnin ohjaukselle myös nk. paluujohdin, jonka signaali (jännite ) vastaa moottorin todellista pyörimisnopeutta (ottamaa virtaa/tehoa). Toisin sanoen piirissä on takaisinkytkentä.

Tuo FET on tässä tapauksessa hajonnut. Puolijohteet (diodit,transistorit, fetit) tyypillisesti hajotessaan menevät täysin oikosulkuun. Tästä syystä moottori pyörii nyt koko ajan eikä ohjauksella ole mitään merkitystä. Normaalisti auto sammutettaessa myös ohjaus sammuu, joten moottorikaan ei pyöri. Sikäli ikävä juttu.

Säädin on erikseen vaihdettavissa oleva ja ei tiettävästi tarvitse ostaa moottorineen päivineen. Mistä sen säätimen sitten saaneekaan. Tokihan säätimen voi yrittää korjata vaihtamalla tuo FET samanlaiseen tai vastaavaan. Sillä tavalla se ei kyllä paljoa maksa, koska nuo FET ovat halpoja. Esim. Partcolla on hyvä valikoima niitä.

ps. sen verran tiedoksi, että FET on jänniteohjattu (hilalle) ja niitä on kanavan (drain -source) avaus ja sulkutyyppiä. Puolijohteiden "ominaisuuksia" ei voi yleismittarilla mitata, ainoastaan sen onko ne siten kunnossa, etteivät ole oikosulussa. Normaalin diodin ja transistorin ne p-n rajapinnat, jotka kuuluvat johtaa tiettyyn suuntaan, antavat mittauksesta tulokseksi kynnysjännitteen. Yleensä mennessään rikki ovat kaikki jalat ja kaikkiin suuntiin oikosulussa. Eli todetaan rikkinäiseksi.
FETin mittaaminen on sikäli vielä eri, koska sen mittaus ei anna kynnysjännitteitä. Rakenne on erilainen, kun kyseessä on nk. johtava kanava ja ohjaushila. FETin totaalinen rikkinäisyys paljastuu käytännössä sillä, että sekin on täysin oikosessa aivan kuten normitransistori vikaantuneena.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

no nyt rupesi triviaa tihkumaan! :thumbsup:

kävi mulla mielessä että voisko se olla PWM ohjattu, mutta ammuin alas oman ajatukseni liian hienostuneena tekniikkana ooppelille. :lol:

hyvä hyvä pitää ruveta metästämään uusia palikoita eli fettejä. koitetaan ensin korjata vanhaa. kolvi (olvi) pysyy vielä kohtuudella kädessä. :wink:

liekkö tuossa muuten mitään vaaraa jos tai kun tuollainen fetti ois oikkarissa tuolla ja puhallin täysillä. en sitä puhallinta pelkää, van ilmastoinnin compuutteria joka sitä pwm:ää antaa ulos että voiko se ottaa ihteesä?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Niinpä.
Sama oli mielessä, mutta ajattelin, ettei ehkä kuitenkaan puhaltimen ohjauksessa. Suurin osa valaistuksesta on pwm - ohjattua... sen tiedän. Ilmeisesti kyseinen ohjaustapa pätää kutakuinkin kaikkiin suuren sähkönkulutusken laitteisiin.
B-Vectrassa käytetään darlington transistoreja : http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 1&t=166573
Jos/kun löydät oikeat komponentit, niin laita tyyppi tähän topicciin. Voi jollain muullakin foorumilaisella säädin hajota.

Arvelen, ettei ole ohjainlaitteelle vaaraa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

koetan metästää noita tyyppejä.. joskus ollu jopa ebayssä myynnissä korjaus kitti saabiin jossa näyttäis olevan samanlainen puhallin. hintaa oli jotain 44 puntaa. koko pakettia näköjään saa tuohon satkuun.

muutta joo koetan löytää palikat ja toki laitan tiedon tänne, jos sitä ei ole jo joku siihen mennessä laittanut. :)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. B-Vectrasssa oli komponentissa ainakin tyyppi , joten se lienee helpoin tapa... siis katsoa sen komponentin päältä.
Ok. Äkkiseltään vilkaistuna noita ei juurikaan ole korjattu... olis varmaan löytynyt suoraan googlettamalla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näin se on, että PWM-tekniikka jyllää säätimissä teholähteissä jne. :) .

Tuo varsinainen pääohjausfetti nyt ainakin on oikosulussa, mutta saattaa olla myös sitä edeltävässä ohjausasteessa. Kun tuon komponentin tyypin pääsee näkemään, selviää löytyykö sitä tai vastaavaa. Vastaavan tyypin saa selville ainakin vertailukirjasta (joka allekirjoittaneella on) tai nykyään se varmaan löytyy jo netistä.

Pelkästään fyysinen sopivuus: koko ja jalkajärjestys, ei vielä riitä. Myös sähköiset ominaisuudet pitää olla yhteneväiset tai ainakin lähellä toisiaan. Periaatteessa, jos virran- ja tehonkesto ovat samoja tai suurempi, niin se on siltä osin ok. Jännitekestolla ei merkitystä autokäytössä, kun se on "vain" 12V. Seuraava tärkeä ominaisuus on kanavan minimivastus, joka yleensä on niin pieni että se ilmoitetaan milliohmeina. Tämän pitää olla sama tai pienempi, jotta käy tilalle. Siinä nuo tärkeimmät sähköiset ominaisuudet. Mikäli ne täyttyvät ko. fettiä voi kokeilla huoletta. Luultavasti toimii. Mitään ei ainakaan rikki mene.
Niin, eikä mene nytkään tuossa vikatapauksessa. Pyörii vain täysillä ja sulake pitää ottaa irti, jotta saa hiljenemään.

On mahdollista, että korvatun fetin omainaiskäyrä: hilajännite vs. kanavavirta ei täsmää täysin, mutta pyörimisnopeudessa voi olla niin pieni heitto alkuperäisen fetin kanssa, ettei sitä huomaa. Eikä tuo ilmastoinnin ohjainlaite "kehitä" siitä vikakoodia ja lopeta puhaltimen toimintaa. Ohjainlaite vertailee antamaansa ulostuloa ja saamaansa paluusignaalia. Mikäli liian iso ero, menee puhallin vikatilaan.

Jo aiemmin mainitsemani Partco on yksi Suomen parhaista elektroniikkakaupoista :yes: . Siellä on hyvä valikoima komponentteja ja ellei alkuperäistä löydy niin luultavasti tähän kohteeseen sopiva.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

tässä ois joku korjaus sarja: http://www.t-repair.com/en/zestawy-napr ... 5s24a.html

eli tämmösiä merkintöjä: STPS1545CR suraava rivi on aika sekava lukea ehkä: CCOYX W viimenen rivi: MAR 609

toisessa: ON5194 seuraava rivi: PEm0610D2

tämä on 5194 jne näyttäis ulkoisesti olevan kärsinyt hieman lämmöstä. mutta netin kuviin verrattuna näyttävät kovin hyviltä.
olivat alumiinissa aika kovin kiinni. altapäin kun antoi sytkärillä lämpöä, niin vihreä "tarra" antoi periksi.
Vastaa Viestiin