vectra c sisätilan puhallin

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

ON5194 on MOSFET - transistori. STPS1545CR = RECTIFIER DIODE.
Korjaussarjassa ilmeisesti tarvittavat komponentit. Kielestä en vain ota selvää, joten tilaaminen voi olla vaikeaa.

Edit: Samanlaista on ilmeisen vaikea ostaa. Tuossa kuitenkin lähes samanlainen:
http://www.mouser.co.uk/ProductDetail/N ... x8vK13M%3d
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo STPS1545CR on tosiaan nk. schottky diodi, jota käyteään mm. tasasuuntauksessa. Kestää useiden ampeerien virran. Lisäksi on huomattava, että ko. mallissa on tupladiodit. Reunimmaiset jalat ovat anodeja (+) ja keksijalka/runko katodi (-). Malli BYV133-sarja pitäisi olla vastaava. Molempien saatavuus näyttää heikolta.
Partcolta saisi lähelle tätä tyyppiä MBR2545CT. Harmittavasti virrankesto on 12,5A, kun alkuperäisessä 15A. Voi olla, että tuokin riittää, koska varsinaisesti moottorin päävirtaa ei kuitenkaan ajeta näiden diodien läpi. Näin uskon vakaasti näkemättä edes itse kytkentää, sillä oletan näiden olevan tuolla FETin ohjauspuolella.
Luultavasti tämä komponentti ei edes ole rikki. Mittaamalla se selviää, kun on "pelkkä" tupladiodi.


Samoin myös tuo ON5194, kuten edellä mainittiin on tämä MOSFET. Tämä täytyy olla oikosulussa nyt tässä tapauksessa, kun se ohjaa moottorin päävirtaa. Virta tulee siis moottroin läpi tälle MOSFETille, joka sitten antaa katkomalla maata tuon ohjauksen mukaan. Täysohjauksella johtaa tietenkin koko ajan. Ja nyt myös rikkinäisenä ilman ohjausta :evil: .
Näyttäisi siltä, että IRL2203-sarja on tälle vastava. Tätä löytyy Partcolta, onneksi. Sekä TO220 että SMD kotelolla.

Joten Partcolta vaan tilaamaan ainakin tuo fetti. Varalta ehkä myös tupladiodi. Eiköhän se sillä kuntoon tule :yes: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

hei tässä on linkkinä jolta lontoo taipuu ni juttua tuon mosfet:in korvaamisella toisella kompoonentilla: http://www.vintage-radio.net/forum/show ... p?p=713740

jos työ jotka sähkötermien päälle ymmärrätte ni lukasemassa tuon jutun koska sieltä ymmärsin lyhyesti että oli kokeiltu 16A tehon kestolla olevaa palikkaa lyhyen keston seurauksin, mutta noista muista palikan arvoista yms en ymmärtänyt hölkäsen pöläystä, niin sen takia ois hyvä jos kertoiseitte, mikä tuolla kaverilla oli menny kokeiluissaan vikaan?

käyn varmaan tiistaina partcolla mutkan joten silloin pitäs olla joku varmuus että oikea palikka tulee. :hammer:

tarkastin tuon puhaltimen moottorin ja voitelin "laakerit". väljää ei ollut. pyörii kevyesti. kollektori on aika kulunut ja hiiletkin reilun puolivälin saavuttaneet, mutta olettaisin vielä seuraavan 100tkm kestävän helposti. :hypocrite: mitään ihme ääniä ei ole kuulunut.

paljon oli paskaa yms mutua raitisilmasuodattimessa ja sen ympärillä. putsailin kaikki pois mitä sain. kennolle asti ei ollu vielä päässy mitään näkyvää roskaa. ja tuulettimen siivissä oli yksi havun neula. varmaan päässyt huolimattoman suodattimen vaihdon yhteydessä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuon linkin komponentin kärähtäminen johtuu joko liian pienestä virran kestosta tai sitten ei saanut kunnon ohjausta , jotta olisi ollut täysin johtava.
Foorumilaisen petrisa ehdottama komponentti kestää 116 A virran , joten riittää varmasti . Sulakkeen koko on 30 A , joten ei ainakaan alle sen virtakestoisuudeltaan olevaa komponenttia kannata sinne laittaa.
Onko puhaltimen kotelon pohjassa reikä , jossa kosteus pääsee pois ? Joillakin foorumilaisilla on ruostuneet puhaltimen laakerit... tais tosin olla alkupään C-Vectrat, joista reikä puuttuu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jännä juttu, että joku on kokeillut korvata ON5194 -> IRF640 :hammer: .
Eihän nuo nyt ole lähelläkään ominaisuusiltaan toisiaan. Ei se paljoa vielä auta, että ovat MOSFET:jä ja samassa TO220-kotelossa :lol: . Ei ole selvästikkään ollut elektroniikka hallussa. Eipä siis ihme, jos ei ollut kestänyt. En kyllä tarkemmin katsonut juttua, että missä laitteesta oli kyse. Sillä nyt ei merkitystä. Selvästikin ko. laitteessa on ollut suurempi virta tuolla fetillä kuin 16A. Olisiko ollut jokin audiopäätevahvistin kyseessä (palstasta päätellen) ja niissä isoja virtoja kaiuttimille meneekin, varsinkin pieniin kaiutinimpedansseihin.

Tässä puhaltimen tapauksessa onneksi ei tarvitse sortua tuollaisiin, vaan voi hankkia aidosti korvaavan tyypin Partcolta :thumbsup: .
Harvemmin on kai näissä puhaltimissa noita ohjauspäätteitä mennyt. Tyypillisemmin itse puhallin on juminut, laakerit sirittänyt, hiilet loppuneet jne.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa linkin topicissa on kysymys nimenomaan auton puhaltimesta:
"The device is a power switch on a module driving a motor at 12 volts in an automotive application"
Virta on mitattu rikkinäisen MOSFETIN ollessa kiinni.
Kuten totesit... on pahasti epäonnistunut tarvittavan virtakestoisuuden määritys.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

ok
pikku päivitys tilanteeseen.
kävin partcolla. oli tuo koko osa mokkula mukana. sain osan L2203N I tähti RP327Y IN HJ löytyy tekstiä? toista transua en siis ottanut. :what:

no pistin sen paikoilleen tiistaina ja nyt pääsin sitä kokeilemaan. no puhallin ei nyt sano yhtään mitään.
otin palikan irti ja mittasin voltit nastoilta jotka menee tuulettimelle. se näytti jotain 5.88v ja kun mittari oli kiinni siinä useita minuutteja niin se volttimäärä nousi tasaisesti koko ajan jonnekin 6.8v kieppeille, mutta kun rämppäsin sit tuulettajan nopeutta, niin se jossain kohtaa lopetti näyttämästä mitään.
joten palikka tarkempaan syyniin. huomasin että tuon vaihdetun mosfetin keskimmäiseen jalkaan tulevassa pintaliitos komponentissa oli juotoksessa halkema. sellainen kellertävä suorakaiteen muotoinen palikka. ei numeroita. juotin sen halkeaman, mutta en saa kuitenkaan mitään yhteyttä mittarilla mitattaessa tuon palikan molemmista juotoksista. levyllä on samanlaisia muitakin joista koitin mitata ohmialueella piippari päällä, mutta en saanut niistäkään piippiä läpi? muiden pintaliitos vastuksien läpi kuitenkin lukemat saan.

uudessa mosfetissa ei ole yhteyksiä jalkojen kesken. vanhassa tosiaan oli kaikki yhdessä. tästä viereisestä transistorista mittasin nyt ni reunimmaiset jalat on yhteydessä toisiinsa. keskimmäisen jalan ja reuna jalkojen välillä ei ole yhteyttä. tarkoittaako se että tämä on nyt kans sökö?

nyt kun toinen mosfet ja heljennut pintaliitos komponentti tinattu ja kun mittaa tuolta tuulettajalle menevistä nastoista jännitettä, niin ei tule mitään ulos.
noiden pwm signaali johtimien välinen jännite mittaus antoi tulokseksi 1,56-1,68 välillä pomppivaa lukemaa. mittasin piruuttaan vaikka tietenkään mitään pwm signaalia en saa ulos. reunoihin tulee sisään täys jännite, eli sulakekin on ehjä.

eli what now? kertooko tuon toisen fetin reunoista saatu yhteys toisiinsa siitä että se on sökö? onko tuo haljennut juotos voinut olla syynä alkuperäiseen rikkoontumiseen? pitäskö tuon keltaisen komponentin nastojen välillä olla joku mitattava yhteys? :-?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se haljennut keltainen pintaliitoskomponentti on lähes varmasti kondensaattori. Niissä ei luekaan mitään arvoja. Ne ovat tyypillisesti väriltään kellertävän värisiä. Jotkut lähellä beige väriä. Konkan arvoa ei voi tietää muutoin kuin kytkentäkaavasta tai huolto-ohjeesta :evil: .
Toisin kuin esim. pintaliitosvastuksissa (jotka usein mustia) arvo on merkattu numeroin.

Kondensaattorin ei tulekaan johtaa yleismittarilla mitattuna. Poikkeuksena suuret (faradimäärältään), jotka johtavat hetken aikaa ja arvo muuttuu koko ajan. Eli johtavat sen aikaa, kun latautuvat. Pikkukonkilla tuo latautuminen tapahtuu niin nopeasti, ettei sitä huomaa.

Tuossa fetissä on kahden jalan välillä ( source-drain) nk. damper-diodi sisäänrakennettuna. Se kuuluu näkyä yleismittarilla mitattuna. Kuuluu johtaa sourcelta drainille päin.

Sanoisinpa, että siellä on vielä lisää huonoja juotoksia :wink: . Etsi suurennuslasin /mikroskoopin kanssa niitä ja korjaa. Juotokset eivät ole ikuisia ja siellä missä lämpöä, siellä juotokset vanhenee -> huono juotos.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

kondensaattori :bonk:

no vielä parit kyssärit ja syöksyn katselemaan tuota levyä, jota kyllä tiirailinkin jo.
fettiä irrtottaessa sohlasin imusukan kanssa ika tovin eli lämpöä siirtyi ainakin vanhaan vialliseen fettiin sen verran että sormen päät meinas palaa, niin tuli epäilys että voiko tuollainen konkka ottaa lämmöstä ihteesä jotenkin kun se oli siinä ihan vieressä? ja toisaalta sitä piti kuitenkin nyt juottaa kun se tinaus oli halki, niin en kovin kauaa uskaltanut turata sen kärjen kanssa, eli pistin kärkeen tipan tinaa ja pistin sen halkeamaan pitäen sitä siinä noin 3 sekunttia että se imas ihtesä kiinni siihen, mutta voiko se jäädä vielä "kylmäksi" ettei kunnon kontaktia synny? siksi sitä koetin mittailla että onnistuko juotos.

sekin vielä nyt tuli mieleen että voiko tuo puhalluksen ohjaus nyt kaivata jonkun resetoinnin että se rupeaa antamaan oikeaa ohjaus signaalia?
koetin jo akunkenkä irti "resetoinnin", mutta ei vaikutusta. :whack:
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo akun kengän irroitus riittää "resetoinniksi".

Jotain vikaahan siellä vielä on, mutta todella vaikea näin palstan kautta tähän hätään mitään apuja keksiä. Mahdollista toki, että alunperinkin jotain muutakin rikki kuin tuo pääfetti. Tai sitten korjatessa on tullut sohittua lisävahinkoa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

ookei pientä päivitystä. 8)

tilasin sitten ebaystä uuden palikan maksoi jotain 59puntaa. näytti olevan paljon käytettyjäkin kaupan..
no eiku äkkiä palikkaa paikalleen laittamaan ja lopulta pääsin sitten puhallinta testaamaan. virrat päälle ja puhallin päälle. dadaa ilmaa hönki ja vaihteet toimi. käänsin virrat pois. kävin sisällä mutkan kahveella ja kasasin loput hilut kasaan.
siit meni puol tuntia ja lääkäriin oli sit jo kiire. virrat päälle ja ilmastointi päälle. :bonk: what? ei mitään tapahtunut. voi perse... no lääkärin ja kauppareissun jälkeen taas hanskalokero irti ja ihmettelemään. :roll:
resetoin pariinkertaan eli akun kenkä irti, mutta ei mitään. sitten kun resetoin sen niin että virrat oli päällä ja vedin sit kengän pois ja pidin sitä irti jotain 10 sek, niin tän jälkeen kun akun kytki ja pisti puhaltimen päällä, niin se pyöri joitakin sekuntteja. ja pariinkertaan sain jopa rämpättyä vaihteitakin mutta aina se hyyty alle 10 sekunnin päästä. :banghead:

tässä vaiheessa olin jo haaveillut mersun hankkimisesta, mutta otin vielä mittarin ja mittasin puhaltimen nastoilta ohmeja.. lukemat oli 0,2 yms. otin puheltimen irti ja pyörittelin flektiä samalla kun mittailin. lukemat vaelsi 10-14 ohm yms sekavaa.

no sit pistin puhaltimen kiinni penkkiin ja kytkin akusta kaapeleilla suoraan virran puhaltimen nastoihin. heräsi het eloon ja puhalti niin perkeleesti että sahanpurut jotka oli pöydällä lenteli ympäri tallia. mittasin piruuttaan pihtiamppeeri mittarilla amppeerit ja näytti hieman yli 20 amppeeria. ei kuulostanut mitenkään pahalta. vai liekkö?
no käytin hiillet irti. ei mitään ihmeellistä muutakun ihmetytti hiilen asento suhteessa kollektoriin että se ei ole kohtisuorassa vaan hieman vinossa. molemmat. ihan kuin opel merkin nuolet. (korjaus ei sentäs nuolet vaan salama) noo rapsutin kollektorin välit vielä puukolla vaikka ne näytti ihan puhtaalta. sit viistin hiilen terävää kärkeä jotta siitä lähti varmaan 2mm pois per hiili. kamat kasaan ja virtaa perseeseen. dadaa nyt pihtiamppeeri mittari näytti alle 17 ohmia! :yes: jotain 16,8.
äkkiä transistori paketti kiinni ja autolle testaamaan. heh nyt se sitten toimii :peukku:

näyttää tekevän niin että kun virrat pistää päälle niin se pyörittää flektiä pari sekunttia, vaikka nopeus on nollilla. testanneeko järjestelmä ihteään? no ainakin se toimi nyt pitkään ja kaikilla vaihteilla. oli vaan haasteellista pitää kiinni kädellä kun kaikki osat oli nippanappa kiinni toisissaan. nyt se siis toimi ilman resetointiakin. no mutta näyttää hyvältä.
huomenna nippuun. ja pitää kokeilla vielä sitä tinattuakin versiota, että toimiiko se silläkin.

-PiK-
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Silloin aiemmin oli mainintaa tuon automaatti-ilmastoinnin puhaltimen säätimen toiminnasta ja millä periaatteella se toimii.

Kun ohjaus signaali tulee säätimelle, pitää puhaltimen pyöriä sitä vastaavalla nopeudella säätimen antaessa paluusignaalissa tästä tiedon ohjausyksikölle. Mikäli puhallin ei pyöri kunnolla (liian hitaasti) oletetaan herkästi moottorin olevan jumissa. Tämä ilmenee etenkin järjestelmän käynnistyksessä missä ohjausyksikkö heti pyöräyttää moottoria. Tämä aloitusnopeus (olkoon vaikka testaus) on asetettu sen verran hitaaksi, että moottorin laakerien jäykkyys tai huonot hiilet saavat sen liikkeelle liian verkkaisesti. Tästä seuraa herkästi tulkinta jumiutumisesta ja vikatila. Moottorin ohjaus lopetetaan ja se ei pyöri. Uudelleen käynnistys, ei aina edes heti ekalla kerralla, yleensä auttaa.

Tätä tarpeetonta vikatila-ilmiötä saattaa esiintyä etenkin kylmällä ja kostealla ilmalla. Usein myös talvella auton sisätilojen ensin lämmettyä ja sitten jonkin aikaa ulkona jäähtyessä. Erittäin ikävä piirre. Varmaankin huono hiilien kontakti on ollut tässä kysymyksessä. Joko hiilien tai roottorin kollektorin kuluminen (tai molempien) syynä. Toki myös tähän yhdistettynä lievä laakerien jäykkyys niin ongelmaa pukkaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

hienoja on nuo nyky vehkeet. :wink: ehkä liiankin. osaakohan noi antaa vikailmoituksen jollain ooppelin testerillä? no täs tapauksessa oli jo 2 vikaa päällekäin.

olinkin näköjään kirjoitellut kiimassani ohmeista vaikka mittasin siis amppeereja.. :lol:
eli ennen ronkkimista otti reilu 20a ja jälkeen alle 17amppeeria.

taitaa toi moottori olla kohta tiensä päässä että varmaan on parreen se uusata pikapuoliin.

eli lienee siis puhaltimen syy että se fetti sieltä kärysi alun alkaen?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kannattaa laakerit voidella nyt :wink: .
Se on helpompi tehdä, kun moottori ei ole vielä paikallaan. Synteettinen vaseliini olisi ehkä parasta. Sitä voi sray-pullosta ruutata sinne, mutta ei tietenkään liikaa.

Vikakoodihan siitä jää, jos moottori ei lähde pyörimään oikealla nopeudella. En muista mikä oli koodi tai sen tarkka käännös, mutta jotain "pyörimisnopeus väärä tjsp.".
Vikakoodin voi lukea vaikka OpCommilla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 26 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: lahti

Re: vectra c sisätilan puhallin

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

ei ollu pitkä ilo. ei pelaa vieläkään.

eli yön yli mentiin ja sippasi taas. otin puhaltimen irti ja "penkkiin" taas. taas moottori otti yli 20a
purin nyt sit koko kotelon joka pitää hiiliä että pääsi kahtomaan noita kollektori vai onko oikea sana joku kommutaattorin pintoja ja edellisen raaputtelun jälkeen olikin jälki aina rujon näköistä. hiilipölyä oli tullut reilusti. noo nyt kun tilaa oli niin pääsin hioo pinnat taas siloseksi mutta edelleen virtaa meni jotain 19.8a.

no kun kerran viimeksi hiilen kärjestä palasen pois ottaminen johti amppeerien laskuun ja kun mitään ei enää ollu menetettävää, niin otin terävästä kärjestä lisä siivun pois ja sit se pupes ottamaan 16,8a. laakerit olin jo rasvannu synteettisellä vaseliinilla. :wink:

no mutta ei nyt auttanut nämäkään temput. puhallin pyörii noin 10sek aina "resetoinnin" jälkeen jonka aikana voi nopeutta rämpätä.
sen verran kokeilin että nyt se toimii myös tuolla tinatulla vanhalla transu boxilla ihan samanlailla, joten sekin nyt lienee kunnossa. :roll:
mutta eipä tuo paljoa lämmitä kun muuten ei puhallin toimi. :bonk:

mitenkähän nyt lie, että onko tuo puhallin nyt sitte kuitenkin sökö antaen väärää signaalia ulospäin, vai voiko syy olla jossain tietokone puolen hommassa joka sitä ohjaa?
satkun joutuu köyhtyy puhaltimeenkin ainakin.. ja JOS se ei silläkään tulis kuntoon ni sitte saattaa emäntä jo harkita ukon vaihtoa. :lol:

vikakoodit luin piruuttaan tuolla pedaali pohjaan systeemillä. en tullut viisaammaksi. 10,6,5,10,1,7,10,10
onkos tuo eka sit MIL piirin toimimattomuus? ja toinen vasemman peilin alaspäin säädön häiriö piirissä or what.
Vastaa Viestiin