Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
pasi20T
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 13:14

Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja pasi20T »

Säätimien ollessa LO asennossa, laitteisto puhaltaa kylmää ilmaa, kuten pitääkin. Mutta kun hanttimiehen säädintä laittaa isommalle (esim 17) alkaa puhaltaa heti lämmintä (todella lämmintä) ja puhallus tulee suoraan ei tuulilasiin, kuskin puolella puhallus pysyy kylmänä. Kuskin puolta kun säätää isommalle lämmintä alkaa tulemaan vasta 20 jälkeen, ja silloin puhallus siirtyy tuulilasiin. Mahtaako tuolla hanttimiehen puolella olla joku servomoottori vähän risa? Tekee saman kesällä ja talvella! Välillä toimii suht OK, mutta silloinkaan ei saa lämpötila-arvoa muuttaa ripeästi, aste kerrallaan... Kokemuksia?
Avatar
Hirving
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 135
Liittynyt: 30 Syys 2005, 16:21
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Hirving »

Millähän asetuksella mahtaa olla puhallinvoimakkuus ( voimakas-normaali-hiljainen ) kun kurkkaat sieltä asetuksista. Omassa pidin ns. normilla ja ilmanjaonkin aina
manuaalisesti puhaltamaan lasille, naamalle ja lattialle, ihan vaan siitä syystä notta automaatti ilmanjaolla puhalteli millon mihinki.
Älä hätäile....aikanaan munakin kävelee.
Astra K Sport Tourer 1.6 CDTI A6 - ex. Astra J Sport Tourer 2.0 CDTI A6 2015 - ex. Astra J Sport Tourer 1.6T Sport A6 2012 - ex. Vectra C Wagon 1.9 CDTI A6 2008 - ex. Vectra C Wagon 2.2 A6 2004
www.hjvisions.fi
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vika saattaa tietysti olla servomoottorissa , mutta myöskin olla vika matkustajan puolen ilmakanavassa olevassa lämpötila - anturissa . Muistaakseni niitä on siellä 2 kpl. Täältä ilmastointi ja lämmitys - osiosta pitäisi löytyä ohje siitä , mistä ne anturit löytyvät.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ristoke
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Syys 2008, 22:38
Paikkakunta: liero

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Ristoke »

Minun kiesin ilmastointi hönkii olematonta kylmyyttä. Kylmäainetta lisätty huollossa o,4 yksikköä. Haettaessa kerrottiin ettei ilmastointi pelaa. Toivottiin varattavan uuden ajan. Kele olin sanonut, että saa soittaa jos löytyy ongelmia.

Kurkin apumiehen puoleisen renkaan edestä kompuraa ja ac:n ollessa päällä kompuran pääty pyörii ja ac:n ollessa sammuksissa ei. Omasta mielestäni tarkastin kaikki sulakkeetkin. Mikähän nyt mättää ? ei kai itte kompura ole tullut tiensä päähän?
Vectra C2 2.2i wagon 2007
ex-Vectra B1 2.0i 1996
ex-Vectra A2 1,8i 1993
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kompura siis pyörii ja kylmäainetta pitäis sitten olla. Pyöriikö ilmastoinnin lauhduttimen flekti ?? Onko automaatti vai manuaali ilmastointi ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ristoke
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Syys 2008, 22:38
Paikkakunta: liero

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Ristoke »

Automaatti AC on. Nyt tyhmä kysymys, missä on ilmastoinnin lauduttimen flekti? Jäähdyttimen takana on vain yksi iso flekti,joka pyörii vain kun koneen lämpö nousee ylös.
Kurkistelin raitisilmasuodattimen taakse siellä on kaiketi sisääntulevan ilman puhallin. Miten em:ien välissä olevan läpän kuuluisi olla ac:n ollessa päällä?
Vectra C2 2.2i wagon 2007
ex-Vectra B1 2.0i 1996
ex-Vectra A2 1,8i 1993
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Näköjään on sitten vain yksi flekti , joka jäähdyttää sekä jäähdyttäjän kennoa ja ilmastoinnin lauhdutinta. Lähteekö flekti pyörimään , kun laitat ilmastoinnin päälle.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ristoke
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Syys 2008, 22:38
Paikkakunta: liero

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Ristoke »

Ei lähde. Voisikohan tuosta päästä jäljille? Mistä Fleti saa ilmastoinnilta ohjauksen -onko pelkästään sähkö vai onko jotain termostaatteja/ painekytkimiä mukana?
Vectra C2 2.2i wagon 2007
ex-Vectra B1 2.0i 1996
ex-Vectra A2 1,8i 1993
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Saattaa olla, että tuo auttaa jäljille pääsemisessä. Ilmastoinnissa on siinä lauhduttimen lähellä analoginen paineanturi, joka kertoo moottoriohjaukselle ilmastointiputkessa olevan paineen.
Moottoriohjaus ohjaa sitten vuorostaan sitä jäähdyttäjän flektiä.
En tunne kovin hyvin tuota C-Vectran järjestelmää, mutta oletettavasti periaate on sama kuin B-Vectrassa vastaavalla koneella ja anturilla. Jos paineanturi ei anna painetietoa moottoriohjaukselle, ei flekti käynnisty ja ilmastointi on tehoton , vaikka kompura pyörii. Toisaalta painetta on kuitenkin niin paljon, ettei kompuraa pysäytetä.
Autokorjaamossa saavat testerillä selville tuon paineanturin toiminnan. En osaa neuvoa, miten sitä voisi itse mitata. Autokorjaamossa pystyvät edelleen tutkimaan vikaan eteenpäin, jos vika ei ole paineanturissa. Toinen vaihtoehto on , että sitä kylmäainetta vuoti / vuotaa ulos ja ainetta on liian vähän, jotta kompura tuottaisi kylmää. Vika voi vielä mahdollisesti olla johdotuksessa moottoriohjaukselta flektille.
Varaa aika autokorjaamoon... ei tarvitse olla merkkihuolto... esim. Bosch Car Service tai jokin autoasi - korjaamo... niillä pitäis olla testeri. Pyydä tarkistamaan paineanturi ja se , miksi flekti ei pyöri.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ristoke
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Syys 2008, 22:38
Paikkakunta: liero

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Ristoke »

Kun laittaa ilmastoinnin päälle/pois ainakin konehuoneen sulakerasian rele napsahtaa. Tarpeeksi kauan renkkaamalla sain ac:n napsauttamalla päälle ja flekti lähti pyörimään sekä kylmää rupesi virtaamaan. Koputtelin relettä ja naputtelin johtoja mutta mitään johdonmukaista syytä en löytänyt miksi flekti lähtee joskus hyvin harvoin päälle.
Voiko paineanturi olla osa-aikaisesti ehjä? No, joka tapauksessa oma-apu taitaa olla jo koettu ja lienee parempi siirtyä korjaamolinjalle.
Vectra C2 2.2i wagon 2007
ex-Vectra B1 2.0i 1996
ex-Vectra A2 1,8i 1993
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuosta päätellen kylmäainetta siis on ja ilmastoinnin paneelin pitäis toimia oikein, koska kompura käynnistyy. Kytkentäkaavion mukaan flektiä ohjaa moottorin jäähdytysmoduulin sisällä olevan jäähdytyksen ohjainlaitteen 3 relettä. Releet ovat flektin eri nopeuksille ja moottoriohjaus ohjaa kaikkia releitä. Kytkentäkaavioiden mukaan jäähdytysmoduuli löytyy kuskinpuoleisesta ajovalosta alas ja keskelle. Siinä on iso moninapapistoke.
Jotenkin tulee mieleen kontaktivika tai sitten jännite on välillä alhainen. Mittaa akkujännite ja latausjännite. Kontaktivika voi olla siinä jäähdytsmoduulin liittimessä tai paineanturin liittimessä.
Toki ei ole mahdotonta, että paineanturi ei ole täysin rikki vaan toimii silloin tällöin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ristoke
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Syys 2008, 22:38
Paikkakunta: liero

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Ristoke »

28.5 Auto ilmastointihuollosta
jäähdysaineen poisto 95€, kylmä-aine 14.52€, GM ventiili 3,48 yht 113€
Huolto: Ilmastointi ei muuten toimi, varataanko aika huoltoon?
Minä: Älä ihmeessä? En kai muuten olisi tuonut jos en olisi tiennyt jonkin olevan rikki, mietin asiaa hetken.

Auto huollosta
Huolto: Ei saatu kuntoon, saattaa olla BMC-yksikkö rikki (324€ +2-3t työ) rikki, tilataanko?
Minä: Kuulostaa ihanan kalliilta, tilataan.

25.6 Auto huollosta:
Huolto: ei saatu kuntoon, ei ollut BMC rikki. Lohdutuksen sanana sinun ei tarvitse maksaa tästä turhasta tilauksesta.
Minä: ???
Huolto: Seuraavaksi koetettaisiin ilmastoinnin kompressorilla, n 500€ plus työt?
Yön yli nukuttuani annoin luvan tilata kompuran.

29.6 Auto huollosta, ilmastointi toimii!
Lasku:
-vianmääritys tuntityönä, sisältää myös käynnistyksen yhteydessä vilahtavan airbag tekstin mittaristossa tutkimisen (tod näk mittaristo 642€+työ rikki?, en antanut tilata)
5 kpl yht 464€
-kompuran vaihto
1 kpl 183€
-kompressori 488,61€
-GM tiiviste 10,13€
-GM tiiviste 10,13€
-jäähdytysaineen poisto ja täyttö 95€
-kylmäaine 19,49
-pientarvikkeet 3,64€
yhteensä 1275€

Vanhaa kompuraa en saanut ilmaiseksi korvausta mukaan -on kuulemma ns vaihto-osa.

Ilmastointi toimii, mutta tuli kyllä hintaakin.En tiedä mahdettiinko apinaa koijata tässäkin tapauksessa....
Neljä kertaa auto korjaamolle ja pois tuntui jo varsin työläältä.
Vectra C2 2.2i wagon 2007
ex-Vectra B1 2.0i 1996
ex-Vectra A2 1,8i 1993
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jaa'a... paha sanoa, kun ei ole tuossa tietoa, mikä siinä kompurassa oli rikki.
Periaatteessa huolto olisi pitänyt aloittaa vikadiagnoosilla. Testerillä näkee, onko kylmäaineen paine järjestelmässä riittävä kompressorin käynnistymiseen. Ns. kylmäaineen normaalin poistumisen rajoissa ilmastoinnin olisi pitänyt todennäköisesti käynnistyä ilman täyttöä.
Vikadiagnoosi olisi pitänyt tehdä viimeistään täyttöhuollon jälkeen , ja lisäksi tuossa ei missään vaiheessa ole testattu mahdollisia vuotoja typellä. Ei ainakaan niin lue. Asetuksen mukaan , jos on epäilys vuodosta, pitäisi typellä järjestelmä paineistaa ja etsiä vuotoa.
Jos kompressorin magneettikytkin oli rikki , niin sen olisi saanut mahdollisesti vaihdettua kompressoria irrottamatta. Magneettikytkimen vaihto vaatii reilun hihnapyörän verran tilaa sivulle, jotta vaihto paikallaan onnistuu. Itsellä ei ole käsitystä, kuinka paljon tuossa 2.2 litraisessa on sen hihnapyörän vieressä tilaa. Magneettikytkimeen on saatavissa korjaussarja. Merkkihuollot useimmiten vaihtavat koko kompressorin, jolloin asiakas maksaa ainakin ylimääräisenä järjestelmän täytön toiseen kertaan.
Jos / kun vianetsintään meni 5 tuntia , niin kuulostaa paljolta... oletuksena, että käytettävissä oli testeri. Testerillä voi kytkeä kompressorin magneettikytkimen päälle nappia painamalla ja jos ei mitään tapahdu, niin vika on selvä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
pasi20T
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 13:14

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja pasi20T »

Takaisin ketjun ekaan viestiin. Hanttimiehen puhallus seilaa, tulee välillä lämmintä ja sitten taas kylmää, lämmintä, kylmää jne...(sykli n. 20 s). Välillä taas homma toimii ihan OK. Epäilen servoa, mutta en tiedä mikä se niistä mahtaa olla, joka säätää hanttarin lämpötilaa. Vinkkejä? Mistä mahtaisi saada uusia (muualta kuin merkkiliikkeestä)?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C automaatti-ilmastointi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa :
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... FdHWENPVlU

Hanskalokeron kun poistaa , niin oikealla ylhäällä takana on matkustajan puoleiselle seosilmasuuttimelle menevässä letkussa lämpötila - anturi.
Kokeile, onko eroa toiminnassa , kun suuntaat ilma kokonaan jalkatilaan tai kokonaan keskisuuttimille. Molemmissa on lämpötila-anturi , joka antaa ohjausyksikölle tiedon lämpötilasta ja ohjausyksikkö sitten ohjaa servoa.

http://www.ebay.de/itm/Stellmotor-Servo ... 1031227215
http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=stel ... l+vectra+c

Astrax , Automuovi , Eurotuonti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin