k21 kirjoitti:Saako tuon vaihdettua ottamatta kompuraa irti?
Tuntematta dieselin konehuonetta en uskalla sanoa mitään. Katsoppa missä kompura sijaitsee niin pystyt varmasti itse päättelemään onnistuuko ilman irroittamista.
Tänään tiirailin konetilaan ja ryömin auton alla. On se ainakin todella ahdas paikka, en tiedä uskaltaisinko lähteä yrittämään.
Jäi tekemättä itse, melko fakiiri saa olla jos sen tuolla paikallaan olisi tehnyt. Homma tehtiin sitten valtuutetussa huollossa ja kompura kävi pöydällä eli lisähintaa tuli ilmastointilaitteen täyttöhuollosta. Mutta tulipa ilmastointi vaihteeksi kuntoon, vaikka helteet onkin jo ohi. Saa nähdä pysyykö tämä talven yli hengissä.
Astra H -05 1.8 ilmastoinnissa vikaa. Ei ole vuotoja, testattu on, kompura ei lähde päälle. Ilmastointi kytkettäessä kyllä kierrokset muuttuu, mutta ulkolämmintä ilmaa vaan puhaltaa. Kohta 4 vuotta ollut auto minulla, mutta ei ole toiminut koko aikana. Virtaa tulee kompuralle, huoltomies tuumasi että pitää vaihtaa koko laitos. Mistä tuon magneettikytkimen viallisuuden voi todeta helpoiten? Kytkin itse on halpa, mutta se satanen menee kuitenkin kun vaihdattaa. AVK:lta kyselyssä kompuraa, mutta turha kai vaihtaa jos ei ole isompaa vikaa.
Pikkuhannu kirjoitti: ↑11 Elo 2018, 12:03
Astra H -05 1.8 ilmastoinnissa vikaa. Ei ole vuotoja, testattu on, kompura ei lähde päälle. Ilmastointi kytkettäessä kyllä kierrokset muuttuu, mutta ulkolämmintä ilmaa vaan puhaltaa. Kohta 4 vuotta ollut auto minulla, mutta ei ole toiminut koko aikana. Virtaa tulee kompuralle, huoltomies tuumasi että pitää vaihtaa koko laitos. Mistä tuon magneettikytkimen viallisuuden voi todeta helpoiten? Kytkin itse on halpa, mutta se satanen menee kuitenkin kun vaihdattaa. AVK:lta kyselyssä kompuraa, mutta turha kai vaihtaa jos ei ole isompaa vikaa.
Mittaat magneettikytkimeltä lähtevästä liittimestä(johto+liitin mihin kompuralle tuleva virtapiuha liitetään) ohmit. Jos näyttää ääretöntä magneettikytkin kaput. Kytkimen saa vaihdettua itsekin ja forumilta löytyy ohjetta tähän.
Täällä kanssa murheita -06 z16xep koneella varustetun ilmastoinnin kanssa. Ilmastointi ei lähtenyt päälle, mitattiin kompuran liittimelle tuleva virta ok, magneettikytkin oli mitään sanomaton. Heinäkuussa magneettikytkin vaihtoon ja samalla täyttö, ei vuotoja. Päivän taisin keritä ajamaan viileällä autolla kunnes kesken matkan hyttiin vyöryi trooppinen ilmasto. Ilmastointi oli toimimatta pari päivää kunnes taas joku päivä saattoi toimiakin. Ihan siis herran haltuun milloin toimii, suurimmaksi osaksi ei toimi. Viimeksi tänään kotiin ajellessani tunsin kylmää ilmaa puhaltimesta, ja kun pihassa avasin konepellin niin näin kuinka magneettikytkin lakkasi pyörimästä. Mikä avuksi?
Korjaamolla vaihdatin kun ei saatu päätypulttia avattua. Soittelin sinne ja varasin uuden ajan kun toiminta loppui, mutta myöhemmin peruin sen kun alkoi taas toimimaan. Voiko sitä asentaa väärin ja voiko tarkastaa ilman että purkaa?
Voiko sitä asentaa väärin ja voiko tarkastaa ilman että purkaa?
Yleensä sen kelan mukana tulee eripaksuisia prikkoja joiden avulla säädetään sopiva välys,
jos se on liian kaukana se ei vedä ja liian lähellä se ei edes pyöri.
Se VOI olla sun tapauksessa just pikkasen liian kaukana.
Voiko sitä asentaa väärin ja voiko tarkastaa ilman että purkaa?
Yleensä sen kelan mukana tulee eripaksuisia prikkoja joiden avulla säädetään sopiva välys,
jos se on liian kaukana se ei vedä ja liian lähellä se ei edes pyöri.
Se VOI olla sun tapauksessa just pikkasen liian kaukana.
Tätä asiaa tuli viimein edistettyä. Ostin magneettikytkimen (tämä) jossa tuli päätylevy mukana, joten luulisi siinä olevan välykset kohdillaan. Joka tapauksessa, vika löytyi autolta kompressorille tulevasta johdosta/liittimestä. Johtoa painettaessa magneettikytkin kytkeytyi ja kompressori alkoi pyöriä. Johdossa oli sopivasti pelivaraa, jolloin tiukat mutkat saatiin suoristettua ja kompressori toimimaan koko aikaisesti. Nyt tulee kylmää, harmi vaan kun helteet kerkesivät jo loppua.