Astra H ilmastointikompuran ääntely
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Ok. Et kuitenkaan ostanut uutta kiristintä ??
Jos on pienikin vuoto, niin aineet kyllä karkaa tai ainakin osa jo vuodessa. Pitäis tosiaan olla putkien viileitä, kun aineet kiertää.
Magneettikytkin tosiaan kytkee kompressorin tekemään painetta... siis puristamaan sen kaasun nesteeksi, josta se sitten paisuntaventtiilin kautta muuttuu kaasuksi höyrystimelle.
Jos on pienikin vuoto, niin aineet kyllä karkaa tai ainakin osa jo vuodessa. Pitäis tosiaan olla putkien viileitä, kun aineet kiertää.
Magneettikytkin tosiaan kytkee kompressorin tekemään painetta... siis puristamaan sen kaasun nesteeksi, josta se sitten paisuntaventtiilin kautta muuttuu kaasuksi höyrystimelle.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Nyt on hihna vaihdettu. Vanha oli jo kyllä melko kovettunut. Ei tosin vaikuttanut ääneen mitenkään. En ruvennut rasvaamaankaan laakereita. Magneettiventtiili toimii, koska kompuran "vauhtipyörä" lähtee pyörimään samaa tahtia hihnapyörän kanssa, kun ilmastoinnin kytkee päälle. Kun ilmastoinnin sammuttaa, niin kitinä vaimenee ja loppuu parin sekunnin päästä. Kylmää ei tosiaan tule ollenkaan eikä putketkaan kylmene. Kai siellä siis on aineet vähissä ja jossain pieni vuoto. Pakko siis käyttää huollossa.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Kun tosiaan kylmää ei tule, eikä putketkaan kylmene, niin aineet on tosiaan vähissä. Saattaa siksi ääntää. On tosiaan syytä käyttää huollossa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Käytin autoa huollossa, jossa tökättiin ilmastoinnin huoltolaite kiinni ja todettiin järjestelmässä olevan ainetta tarpeeksi. Kompressorikin tuntuisi toimivan, mutta painetta ei järjestelmään muodostu tarpeeksi. Syyksi arveltiin avonaista/rikkinäistä paineventtiiliä, jolloin kompressorin tuottama paine katoaa. Korkeapainepuolen mittari siis näytti noin kolmasosaa normaalista paineesta ja värähti aina hiukan kun nosti kierroksia.
Tuo minun kuulema metallinen kihinä onkin siis suhinaa, joka kuuluu mahdollisesti paineventtiilistä. Kesäkuun alkuun menee ennen kuin pääsee korjauttamaan.
Tuo minun kuulema metallinen kihinä onkin siis suhinaa, joka kuuluu mahdollisesti paineventtiilistä. Kesäkuun alkuun menee ennen kuin pääsee korjauttamaan.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Tämä selvä. Hyvä, että noin paljon selvisi. Liekö tässä paineventtiilillä tarkoitetaan paisuntaventtiiliä ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Mahdollisesti kyseessä juurikin paisuntaventtiili. Ei siis kuulemma kurista järjestelmän putkia tarpeeksi, jotta kehittyisi riittävä paine ilmastoinnin toimimiseen.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Ok. Niin hieman ajattelinkin... kun en mitään paineventtiiliä järjestelmän kaaviosta löytänyt. Tämä selvä.
Lainaampa tähän autowikiä:
Tyypillisiä vikoja
Vuotovikaa epäillään tyypillisesti kompressorin akselitiivisteissä, letkuissa tai huoltoliittimissä. Mikäli järjestelmän matala- ja korkeapuolen paineet ovat liian suuret, mahdollisia vian aiheuttajia voivat olla ilman tai kosteuden pääsy järjestelmään, kylmäaineen ylitäytös tai ilmavirran tukos lauhduttimessa. Myös paisuntaventtiili voi olla auki tai lämpöanturi voi olla irronnut. Liian alhainen paine järjestelmän korkea- ja matalapainepuolella voi aiheutua liian pienestä kylmäaineen määrästä tai tukoksesta paisuntaventtiilin tulo- tai korkeapainepuolella.
Vikoja voivat aiheuttaa säätövaijerit, ilmansäätöläpät ja niiden moottorit, säätimet, höyrystimen kenno, puhaltimen moottori tai tukkeutunut raitisilmasuodatin. Jos paineet ovat molemmilla puolilla oikeat, mutta ilmastointi ei toimi, syynä on todenäköisesti ilmansyöttöongelma tai ilmansäätöläpän säädinvika.
Matalapainepuolen liian korkean ja korkeapainepuolen liian matalan paineen voi aiheuttaa kompressorin sisäinen vaurio, vinolevykompressorin venttiilin toimintahäiriö tai siipikennokompressorin vuoto-ongelma. Mikäli kompressorista kuuluu liian kovaa tai vierasta ääntä, syynä voivat olla liian alhainen öljyn määrä, tuennan puutteet tai käyttöhihnan väärä kireys. Kytkimen jousilevyn ja hihnapyörän vapaa tila tai rikkoontuneet laakerit aiheuttavat ylimääräisiä lisä-ääniä. Sähköpuolen tyypillisiä vikoja ovat huono maadoitus, kosketushäiriöt liittimissä yms.. Apuna sähkövikoihin voidaan käyttää vikakoodien lukulaitteita.
Kun vuoto tai vuodot on paikallistettu korjattu, uusitaan myös kuivain. Toimiva ilmastointi tiputtaa vettä auton alle. Mikäli vettä ei tule, saattaa lauhdevesiputki olla tukossa, mistä johtuen vesi ei pääse poistumaan höyrystinkotelosta. Tämä voi aiheuttaa tuulilasin voimakasta huurtumista. Korjauksen yhteydessä on syytä suorittaa myös höyrystimen ja raitisilmakanavien desinfiointi sekä raitisilmasuodattimen vaihto.
Lainaampa tähän autowikiä:
Tyypillisiä vikoja
Vuotovikaa epäillään tyypillisesti kompressorin akselitiivisteissä, letkuissa tai huoltoliittimissä. Mikäli järjestelmän matala- ja korkeapuolen paineet ovat liian suuret, mahdollisia vian aiheuttajia voivat olla ilman tai kosteuden pääsy järjestelmään, kylmäaineen ylitäytös tai ilmavirran tukos lauhduttimessa. Myös paisuntaventtiili voi olla auki tai lämpöanturi voi olla irronnut. Liian alhainen paine järjestelmän korkea- ja matalapainepuolella voi aiheutua liian pienestä kylmäaineen määrästä tai tukoksesta paisuntaventtiilin tulo- tai korkeapainepuolella.
Vikoja voivat aiheuttaa säätövaijerit, ilmansäätöläpät ja niiden moottorit, säätimet, höyrystimen kenno, puhaltimen moottori tai tukkeutunut raitisilmasuodatin. Jos paineet ovat molemmilla puolilla oikeat, mutta ilmastointi ei toimi, syynä on todenäköisesti ilmansyöttöongelma tai ilmansäätöläpän säädinvika.
Matalapainepuolen liian korkean ja korkeapainepuolen liian matalan paineen voi aiheuttaa kompressorin sisäinen vaurio, vinolevykompressorin venttiilin toimintahäiriö tai siipikennokompressorin vuoto-ongelma. Mikäli kompressorista kuuluu liian kovaa tai vierasta ääntä, syynä voivat olla liian alhainen öljyn määrä, tuennan puutteet tai käyttöhihnan väärä kireys. Kytkimen jousilevyn ja hihnapyörän vapaa tila tai rikkoontuneet laakerit aiheuttavat ylimääräisiä lisä-ääniä. Sähköpuolen tyypillisiä vikoja ovat huono maadoitus, kosketushäiriöt liittimissä yms.. Apuna sähkövikoihin voidaan käyttää vikakoodien lukulaitteita.
Kun vuoto tai vuodot on paikallistettu korjattu, uusitaan myös kuivain. Toimiva ilmastointi tiputtaa vettä auton alle. Mikäli vettä ei tule, saattaa lauhdevesiputki olla tukossa, mistä johtuen vesi ei pääse poistumaan höyrystinkotelosta. Tämä voi aiheuttaa tuulilasin voimakasta huurtumista. Korjauksen yhteydessä on syytä suorittaa myös höyrystimen ja raitisilmakanavien desinfiointi sekä raitisilmasuodattimen vaihto.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Voisikohan tuo huonosti pyörivä lämppärin puhaltimen moottori vaikuttaa ilmastointiin?
On siis pari kertaa polttanut etuvastuksen, jonka jälkeen avasin sen ja öljysin kauttaaltaan. Käytin tosin vain WD40:stä. Pitäisköhän sinne tökätä laakerirasvaa vai suosiolla vain uusia koko puhaltimen moottori?
On siis pari kertaa polttanut etuvastuksen, jonka jälkeen avasin sen ja öljysin kauttaaltaan. Käytin tosin vain WD40:stä. Pitäisköhän sinne tökätä laakerirasvaa vai suosiolla vain uusia koko puhaltimen moottori?
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Lämppärin puhallin vaikuttaa siihen, kuinka paljon kylmää tulee kabiiniin... ei varsinaisesti muuten ilmastoinnin jäähdytyksen toimintaan.
Niin... jos ongelma on puhaltimen laakerissa , niin sopiva rasva varmaan auttaa... jos hiilet ja roottorin pinta ovat ok, niin puhaltimen uusiminen ei ole välttämätöntä.
Alkupään C-Vectroissa on ollut ongelmana kosteuden kertyminen puhaltimen kotelon pohjalle, jolloin laakeri ruostuu. Kannattaa tarkistaa, että puhaltimen kotelossa on pohjalla pieni reikä. Astrassa ei ole moista ongelmaa tyyppivikana ilmoitettu... voihan rakenne olla toinen.
Niin... jos ongelma on puhaltimen laakerissa , niin sopiva rasva varmaan auttaa... jos hiilet ja roottorin pinta ovat ok, niin puhaltimen uusiminen ei ole välttämätöntä.
Alkupään C-Vectroissa on ollut ongelmana kosteuden kertyminen puhaltimen kotelon pohjalle, jolloin laakeri ruostuu. Kannattaa tarkistaa, että puhaltimen kotelossa on pohjalla pieni reikä. Astrassa ei ole moista ongelmaa tyyppivikana ilmoitettu... voihan rakenne olla toinen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
En muista oliko siellä reikää, mutta kosteutta sinne oli päässyt.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Siinä tapauksessa varmaan laakerissa ruostetta... sitä voi yrittää sopivalla rasvalla elvyttää... luonnollisesti lopputuloksesta ei ole varmuutta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Eihän sulla Robertx oo muuten jotain kuvaa tai edes tietoa, missä tuo paisuntaventtiili sijaitsee H Astrassa?
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Tuossa kuvia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Kiitos. Ensimmäisen kuvan perusteella paisuntaventtiilin siis pitäisi näkyä moottorin takana konehuoneessa. Pitää käydä tiirailemassa ja kuuntelemassa tuleeko suhina juurikin sieltä.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
- sepse
- OCF Member 2023
- Viestit: 3376
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
- Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower
Re: Astra H ilmastointikompuran ääntely
Noista hinnoista / ja huom en osaa laadusta sanoa kun nyt itsellä on asennettuna B1 Omegassa koko kompressori joka uutena (ei siis korjattuna) maksoi kuljetuksineen noin 100 eur Saksan Ebaysta -- nyt kilometrejä takana vasta alle 1000 (juuri asennettu) ja pelaa . Käyttö kokemusta tulee .
Seppo
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6