Insignia ilmastointi ongelma

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Iro »

Onko tässä(kin) valikko josta valitaan onko ac päällä?
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Kannattaa tutkia mikä on sen kompressorin tarkka tyyppi ja osanumero.
Vaimon Astrasta kompura hyytyi pari kesää sitten.
Originaali osa 1600, korvike merkkiliikkeen kautta taisi olla noin puolet. Autonvaraosat24 kautta asiakaspalvelija kaivoi chatissa korvaavan tuotteen osanumero perusteella ja olikin enää rapiat 300 toimitettuna!
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Escapist
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Heinä 2017, 18:51

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Escapist »

Siis soittimen valikosta? No ei käynyt edes mielessä, että se pitäisi vielä jostain muualtakin kytkeä kuin napista "auto" tai sitten "lumihiutaleen" kuvasta. Vaimo on lasten kanssa nyt reissussa, mutta suoraan sanottuna kyllä nolottaa jos se sillä korjaantuu ja sieltä jotain löytyy =D
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Iro kirjoitti:Onko tässä(kin) valikko josta valitaan onko ac päällä?
On ajoneuvoasetuksissa, joista voi valita , päällä , pois tai viimeisin asetus. Voi olla, ettei ilmastointi toimi napista, jos on asetuksissa pois päältä. Ohjekirjasta löytyy ohje.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Escapist
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Heinä 2017, 18:51

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Escapist »

Oli päällä..

Kai se kompura hajalla on. Siihen löytynee magneettikytkintä, en tie sitten minkälainen homma on vaihtaa
Zamppa-
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Syys 2014, 13:57

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Zamppa- »

Onko jollain tarkempaa tietoa missä nämä tyypilliset vialliset johdot sijaitsee?
Zamppa-
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Syys 2014, 13:57

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Zamppa- »

Testeri näyttääkin että ilmastoinnin kompuralle menee käsky ja kompura kytkeytyy päälle. Mutta moottorn käynnistä ei huomaa mitenkään että kompura kytkeytyisi oikeasti päälle. Pystyykö tätä magneettikytkintä jotenkin säätämään?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Ja se kompurahan ei ole jatkuvasti päällä, vaan sen käynti on on-off, on-off... jne.

Ja jos siellä ei paine nouse riittävästi, tai nousee liikaa, niin hätäkatkaisutoiminto ei anna kompuran käynnistyä. Eli onko sulla järjestelmässä kylmäainetta täysi määrä?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Jos testeri näyttää että kompura menee päälle niin eiköhän siellä ole silloin paineet ok. Näissäkö ei ole vielä muuttuvatilavuuksisia kompuroita jotka on koko ajan päällä? VAGeissahan niitä on ollut jo yli 10v ajan.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Enochian kirjoitti: 25 Heinä 2019, 16:02 Jos testeri näyttää että kompura menee päälle niin eiköhän siellä ole silloin paineet ok. Näissäkö ei ole vielä muuttuvatilavuuksisia kompuroita jotka on koko ajan päällä? VAGeissahan niitä on ollut jo yli 10v ajan.
Kompurassa on säätöventtiili , sekä magneettikytkin.
https://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?f=51&t=270943
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nostetaan tätä ketjua esille.

Nyt kun alkoi tässä ilmat lämmetä, niin eipä Insigniassa enää jäähdytys toimikaan :( .

Katsoin OpComilla niin missään ei ole mitään vikakoodeja. Ilmastoinnin ollessa päällä eli lumihiutale valittuna automaatti-ilmastoinnista, niin flektit huutaa keulalla ja auto- asennolla sisäpuhallin myös. Muuta ei sitten tapahdukaan. Poislukien tietenkin, että lämmitys kyllä toimii, mutta sillehän ei nyt ole käyttöä.

Ensimmäisenä tuli tietenkin mieleen, että talven aikana kylmäaineet ovat vähentyneet tai jopa karanneet kokonaan. Katsoinkin tämän vuoksi että mitä moottorin ECU näyttää ac-paineiksi. Hämmästys onkin suuri, koska lukema on kuta kuinkin 1085 kPa eikä siitä käytännössä muutu miksikään. Ihan muutaman kPa:n verran vaihtelee. Lukema on sama oli ac päällä tai ei :o

Ihmetystä on siinä, että tuo tarkoittaa 10 bar painetta! Vai jättääkö OpCom pilkun pois, jolloin paine olisikin noin 108 kPa, mikä vastaisi nyt hyvin vallitsevaa ilmanpainetta. Joten tässä tapausessa kylmäaineet olisivat siis totaalisesti hävinneet ja se selittäsi jäähdytyksen toimimattomuuden.

Joka tapauksessa varaan ajan huoltoon huomenna, niin saavat tutkia onko kylmäainetta enää ollenkaan ja testata mahdolliset vuodot.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ilmastoinnin diagnostiikka on tämä

1) Jos jäähdyttää, mutta huonosti - aine on vajunut ja täyttöhuolto voi ratkaista asian

2) Jos ei jäähdytä ollenkaan, joko aine on kadonnut tai kompura ei käynnisty. Mene katsomaan konehuoneeseen tai auton alle mitä tapahtuu, kun ilmastointi menee päälle. Jos magneettikytkin loksahtaa aineen puutos on syynä, jos se ei loksahda niin sitten se joko ei saa käskyä tai ei kykene loksahtamaan.

Magneettikytkin kytkee siis ilmastoinnin kompuran vedon päälle ja pois ja se näkyy sellaisena puolen sentin siirtymänä tms. siinä kompuran hihnapyörän päässä. Eli magneettikytkiminen kytkeytyminen on ihan mekaaninen tapahtuma, josta tulee ääni ja liikettä, jonka kuka tahansa voi nähdä.

Jos magneettikytkin ei loksahda pitää sitten tutkia saako se käskyä vai ei ja vasta siinä tilanteessa vikakoodit tulevat kyseeseen. Itsellä on juuri nyt päällä tilanne, jossa ilmastointi toimii auton ollessa kylmä, mutta ei muulloin. Näen magneettikytkimessä liikettä joka kerta kun ilmastointia pistetään päälle, mutta se jaksaa vetää kiinni vain silloin tällöin.

Eli minulla on kompuran vaihto ja lähdenkin purkamaan sitä nyt saman tien. Kävin ilmastointihuollossa imemässä aineet pois ja huomenna, jos hyvin käy minulla on Motonetistä muutaman satasen uusi kompura ja pääsen täyttämään siihen aineet. Auton ilmastointi on toimintaperiaatteeltaan aika simppeli peli ja tuolla em. diagnostiikalla jokainen voi katselemalla konehuoneeseen päästä selville siitä missä se vika on. Teoriassa jokin magneettikytkimen shimmaus, öljyäminen tai herkistely voisi auttaa, mutta jos kumminkin se kompura on sitä varten otettava irti niin vaihdetaan se nyt saman tien. Katsotaan sitten mitä sille vanhalle kompuralle teen, eli saisiko siitä vielä toimivan kalun.

Korjaaminen on sitten jokaisen oma asia, mutta jos taskulamppu ja autonkäyttökaveri riittää, niin miksipä tuota diagnostiikkaa ei tekisi. Korjaamisen ongelma on lähinnä kylmäaineiden hallinta, eli millä ne aineet saa sieltä pois ja takaisin. Itse en ole keksinyt muuta keinoa, kuin nämä ilmastointihuollot ja raha.

Minulla potilaana on Honda, mutta ei se ilmastoinnin toiminta Opelissa yhtään erilaista ole.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ihan hyvä selvitys Tikola ja nuo kaikki asiat ovat kyllä tiedossakin.
Ei vain ollut aikaa tutkia vielä kompuran toimintaa, mutta sen voin tehdä.

Ihmetystä herätti ja sen takia oikeastaan tänne kirjoitinkin, kun tuo kylmäaineen paineanturin lukema oli mystinen. Paine tiedon perusteella voi jo hyvinkin päätellä onko ainetta tarpeeksi, koska lepopainekin eli kompura ei käy on useita bareja ulkolämpötilasta riippuen. Tämä n 10 bariin (1080 kPa) jämähtänyt painetieto ei ole järkevä.

Vaikka kompura ei kytkeydy magneettikytkimen ongelman vuoksi, niin kyllä silloin kylmäaineen paine vastaisi lepopainetta n. 5 Bar reilun 20 asteen lämpötilassa. OpCommin olisi siis pitänyt näyttää jotain 500...600 kPa lukemaa. Itse epäilen vahvsti että olisiko anturi rikki. Piuha sinne tuskin on poikki, koska OpCom ei anna vikakoodia ja anturin paine tieto tuli näkyviin (sekä jännite että paine).

Periaatteessa paine vastaisi reilua ylitäyttöä ja anturin lukema ei sikäli olisi järkevä jolloin varmuuden vuoksi kompuraa ei kytketä päälle. Toisaalta, miksi tästä tilanteesta ei tule sitten vikakoodia esim. "painetieto ei ole uskottava" tjsp.

Kiinnostasi nyt tietääkin, että onko kenelläkään mennyt anturi rikki ja miten se silloin ilmenee?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Päivitystä tilanteeseen.

Kyllä siellä on kompressorin magneettikytkin ihan mykkä. Kaikki jännitteet tulee ja relekin naksahtaa ilmastointia kytkettäessä päälle. Releen nastasta 87 lähtee ohjaus magneettikytkimelle. Siellä on satoja kilo-ohmeja resistanssia maita vasten. Eli magneettikytkin hajalla tai johtosarjan liitoksessa katkos. Kokeilin vielä hyppyjohdolla releen kannalta 30 (johon tulee jännite) suoraan magneettikytkimen liitäntään 87. Ei elämää.

Kun nyt vielä tarkemmin miettii tuota OpComin näyttämää paineanturin painetta 10 bar, niin taitaa se tuossa tutkitussa tilanteessa ollakin ihan paikkaansapitävä. Ulkona 20 astetta aurinkoinen sää ja musta auto juuri ajon jäljiltä. Kyllä siellä moottoritilassa kylmainejärjestelmän lämpötila on aivan hyvin voinut olla 40 asteen luokkaa. Tällöin lepopaine R134a kylmäaineella on n. 9 bar. OpComin näyttäessä absoluuttista painetta ja siihen lisätään vallitseva ilmanpaine eli 1 bar, niin tuleehan siitä se 10 bar.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

NIin se minunkin Hondassa oli mykkä. Tai 9 kertaa kymmenestä oli mykkä eikä kytkeytynyt ja aina silloin tällöin naksahti päälle. Nyt uudella kompuralla menee joka kerta. Eli kyllä ne ilmastoinnin diagnostiikat menevät enimmäiseen juuri kuten listasin. Vikakoodi tason ongelma siitä tulee vasta, kun auto ei anna käskyä ilmastoinnille ja moista ei ole tullut minulla vielä ikinä vastaan.

Nuo tuollaiset paine testaukset jne. arvot, jotka estävät käynnistymisen ovat sitten minun vinkkelistä uusi haaste, mutta toistaiseksi vika on itsellä aina ollut aineen puutos tai magneettikytkimen hiipuminen.
Vastaa Viestiin