Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Talven jäljiltä huomasin, että ilmastonti ei puske kylmää eikä kompura pyöri.
Käytin Euromasterilla nelipyöräsuuntauksen yhteydessä myös ilmastoinnin täyttöhuollossa jonka jälkeen ilmastointi toimi normaalisti, eli kylmää puski ja luonnollisesti myös kompura pyöri. En saanut lappua huollosta, että paljonko meni kylmäainetta sisään enkä sitä edes tajunnut kysyäkkään.
Seuraavana päivänä ilmastointi jälleen mykkä kuten ennen täyttöhuoltoa.
ScanMyOpel-appsilla katsottuna A/C paine = 1000 kpa ja A/C rele -testi käynnistää flektin.
Ilmastointihuoltopajat jostain syystä hieman täynnä niin ei ole sopivaa aikaa saanut vielä varattua, mutta voisiko olla kuitenkin joku muu vika kuin iso vuoto järjestelmässä?
Editti:
ScanMyOpelista en bongannut ulkoilman lämpötilaa, mutta auton oma näyttö kyllä näytti tuolloin +27 eli melkolailla oikein. Voiko olettaa, että ilmastoinnin ohjaus näkee saman lämpötilan kuin auton näyttö, eli ei olisi ainakaan ulkolämpötila-anturista kiinni vika?
Käytin Euromasterilla nelipyöräsuuntauksen yhteydessä myös ilmastoinnin täyttöhuollossa jonka jälkeen ilmastointi toimi normaalisti, eli kylmää puski ja luonnollisesti myös kompura pyöri. En saanut lappua huollosta, että paljonko meni kylmäainetta sisään enkä sitä edes tajunnut kysyäkkään.
Seuraavana päivänä ilmastointi jälleen mykkä kuten ennen täyttöhuoltoa.
ScanMyOpel-appsilla katsottuna A/C paine = 1000 kpa ja A/C rele -testi käynnistää flektin.
Ilmastointihuoltopajat jostain syystä hieman täynnä niin ei ole sopivaa aikaa saanut vielä varattua, mutta voisiko olla kuitenkin joku muu vika kuin iso vuoto järjestelmässä?
Editti:
ScanMyOpelista en bongannut ulkoilman lämpötilaa, mutta auton oma näyttö kyllä näytti tuolloin +27 eli melkolailla oikein. Voiko olettaa, että ilmastoinnin ohjaus näkee saman lämpötilan kuin auton näyttö, eli ei olisi ainakaan ulkolämpötila-anturista kiinni vika?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Kai siellä Euromasterilla tehtiin täydellinen ilmastointihuolto, käsittäen tyhjennyksen, vuototestin ja uuden kylmäaineen + öljyn + väriaineen?
Siellä voi järjestelmässä olla niin pieni vuoto, ettei tuo vuototesti huomaa sitä, vaikka järjestelmä paineistetaan siinä. Näin mulle sanottiin viime ke ilmastointihuollossa Hyvinkäällä, kun käytin kaverin Zaffen siellä. Maksoi kiinteän 90€.
Ja jos sullekin laitettiin tuo väriaine, niin se vuoto on helppo etsiä UV-valolla.
Siellä voi järjestelmässä olla niin pieni vuoto, ettei tuo vuototesti huomaa sitä, vaikka järjestelmä paineistetaan siinä. Näin mulle sanottiin viime ke ilmastointihuollossa Hyvinkäällä, kun käytin kaverin Zaffen siellä. Maksoi kiinteän 90€.
Ja jos sullekin laitettiin tuo väriaine, niin se vuoto on helppo etsiä UV-valolla.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Kompuran akselin stefa kulunut ja aineet karkaa akselin välistä taivaalle. Ei näy ilmastoinnin alipainetestissä tämä vuotopaikka vaikka tyhjentää järjestelmän nopeasti. "Normaali" vika paljon ajetuissa automaatti-ilmastoiduissa joissa kompura pyörii koko ajan.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Euromasterin ilmastoinnin täyttöhuollon tilasin samaan aikaan (tai siis peräkkäin) tehtäväksi pyöränsuuntauksen kanssa. En tiedä mitä siihen kuului, kun en asiaan ollut yhtään perehtynyt. Jotain tekivät kun ilmastointi pelitti vaikkakin vaan yhden päivän. Nyt toki jo osaisin vähän kyselläkkin jos uudestaan veisin samaan huoltoon.
Taisi maksaa 147 euroa yhteensä ja etupään suuntauksia joutui säätämään jonkun verran tuohon rahaan.
Mitens toi A/C-paine 1000 kPa jonka ScanMyOpel näyttää? Ei luulisi ihan tyhjä olevan jos 10 bar järjestelmässä painetta, vai onko tuo realistisen kuuloinen lukema? On siis tosiaan 1000 kPa, ei 100 kPa.
Tänään mittasin kompuran magneettikytkimen vastuksen sen liittimen pinneistä, 4.3 ohm näytti eli kunnossa edelleen.
Magneettikytkimelle tulevan johdotuksen liittimen päästä mittasin, että toinen kontakti oli oikosulussa eli 0 ohm kompuran runkoon mitattuna ja toinen näytti 70-80 ohmia. Avaimet irti virtalukosta mitattu nämä.
Auto käynnissä mittasin yllä mainitun liittimen päistä molemmista pinneistä 0.22 volttia kompuran runkoon.
Taisi maksaa 147 euroa yhteensä ja etupään suuntauksia joutui säätämään jonkun verran tuohon rahaan.
Mitens toi A/C-paine 1000 kPa jonka ScanMyOpel näyttää? Ei luulisi ihan tyhjä olevan jos 10 bar järjestelmässä painetta, vai onko tuo realistisen kuuloinen lukema? On siis tosiaan 1000 kPa, ei 100 kPa.
Tänään mittasin kompuran magneettikytkimen vastuksen sen liittimen pinneistä, 4.3 ohm näytti eli kunnossa edelleen.
Magneettikytkimelle tulevan johdotuksen liittimen päästä mittasin, että toinen kontakti oli oikosulussa eli 0 ohm kompuran runkoon mitattuna ja toinen näytti 70-80 ohmia. Avaimet irti virtalukosta mitattu nämä.
Auto käynnissä mittasin yllä mainitun liittimen päistä molemmista pinneistä 0.22 volttia kompuran runkoon.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Käpälöin releitä vähän.
Otin kuoret irti releiltä K60 ja K87 ja auto käynnissä suljin vuorotellen niiden kärjet:
K87 käynnistää molemmat flektit.
K60 käynnistää molemmat flektit ja kytkee kompuran magneettikytkimen.
Piuhat lienee kunnossa.
Ulkomaanfoorumilla epäilivät, että tuo 1000 kPa minkä näen ScanMyOpelilla ei joko pidä paikkaansa tai sitten siinä on ylipainetta. Ylipaineeseen en usko, kun ilmastointi pelitti kuitenkin yhden päivän ennen mykistymistä.
Otin kuoret irti releiltä K60 ja K87 ja auto käynnissä suljin vuorotellen niiden kärjet:
K87 käynnistää molemmat flektit.
K60 käynnistää molemmat flektit ja kytkee kompuran magneettikytkimen.
Piuhat lienee kunnossa.
Ulkomaanfoorumilla epäilivät, että tuo 1000 kPa minkä näen ScanMyOpelilla ei joko pidä paikkaansa tai sitten siinä on ylipainetta. Ylipaineeseen en usko, kun ilmastointi pelitti kuitenkin yhden päivän ennen mykistymistä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Tökkäsin viimein täyttö(?)venttiiliä eikä sieltä juurikaan tavaraa pihissyt ulos.. Eli ScanMyOpel näytti tuossa sitten omiansa. Kai se on vietävä vuodonetsintään sitten.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Normaali toiminta 27°C: low/imu:276-345 kPa high/puristus:1207-1448 kPa, kun ac täysillä. Tämän mukaan: http://rechargeac.com/how-to/ac-system-pressure-chart
Täyttöhän tehdään low/imupuolelle. Testeri mittaa high/puristusta. Kyllä 1000 kPa puristus jonkun verran kylmää pitäisi antaa. Voi siellä olla vuotoa. Staattinen paine pitäisi olla (kompura ei käy) 27°C 6 bar luokkaa.
Täyttöhän tehdään low/imupuolelle. Testeri mittaa high/puristusta. Kyllä 1000 kPa puristus jonkun verran kylmää pitäisi antaa. Voi siellä olla vuotoa. Staattinen paine pitäisi olla (kompura ei käy) 27°C 6 bar luokkaa.
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Kumpikos on mikäkin venttiili sitten?
Se sielullinen venttiili oli mistä painoin eikä tullut kuin todella pienellä paineella ulos, ei juuri edes ääntä pitänyt. ScanMyOpelin näyttämä ei muuttunut tuon tökkimisen seurauksena.
Se toinen on sitten ilmeisesti jokin kuula/palloventtiili, tuota en tökkinyt.
Se sielullinen venttiili oli mistä painoin eikä tullut kuin todella pienellä paineella ulos, ei juuri edes ääntä pitänyt. ScanMyOpelin näyttämä ei muuttunut tuon tökkimisen seurauksena.
Se toinen on sitten ilmeisesti jokin kuula/palloventtiili, tuota en tökkinyt.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Yleisesti:
Low: Kompura imee ilmastoinnin hörystimestä (jossa neste kaasuuntuu ulkoilman luovuttamasta lämmöstä) viilentyneen matala paineisen kaasun.
High:Kompura puristaa kaasun korkeampaan paineeseen, jolloin kaasu lämpenee, ja lauhdutin lauhduttaa sen nesteeksi, joka paisuntaventtiilin kautta johdetaan takaisin hörystimeen.
Venttiilit on molemmin puolin kompuraa imu/puristus.
Systeemi on tasapainossa, kun kylmäainetta on oikea määrä ja kaikki komponentit toimivat oikein. Huollossa painemittareista (low, high) voi suurin piirtein todeta ollaanko ulkolämpötilan mukaisessa tasapainotilassa. Joillakin testereillä voi lukea high puolen paineen, mutta paineanturikin voi olla rikki.
Tuota y.o. taulukkoa voi tulkita siten, että esim. 21°C high: 1000 kPa vastaisi tasapainossa low: 241 kPa, jolloin ac teho olisi 27°C ulkoilmassa normaalia pienempi.
Low: Kompura imee ilmastoinnin hörystimestä (jossa neste kaasuuntuu ulkoilman luovuttamasta lämmöstä) viilentyneen matala paineisen kaasun.
High:Kompura puristaa kaasun korkeampaan paineeseen, jolloin kaasu lämpenee, ja lauhdutin lauhduttaa sen nesteeksi, joka paisuntaventtiilin kautta johdetaan takaisin hörystimeen.
Venttiilit on molemmin puolin kompuraa imu/puristus.
Systeemi on tasapainossa, kun kylmäainetta on oikea määrä ja kaikki komponentit toimivat oikein. Huollossa painemittareista (low, high) voi suurin piirtein todeta ollaanko ulkolämpötilan mukaisessa tasapainotilassa. Joillakin testereillä voi lukea high puolen paineen, mutta paineanturikin voi olla rikki.
Tuota y.o. taulukkoa voi tulkita siten, että esim. 21°C high: 1000 kPa vastaisi tasapainossa low: 241 kPa, jolloin ac teho olisi 27°C ulkoilmassa normaalia pienempi.
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Olettaen, että ne Euromasterilla on laittaneet sen väriaineen sinne mukaan, kuten pitää, niin vuotokohdan näkee heti UV-valolla, ei tartte arpoa.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Omega B -03 ilmastointi ei pelitä
Looginen johtopäättely: Euromasterilla ei ole UV-valoa tai vuotoa ei nähty heti ja/tai arpoivat ettei ole vuotoa
Helpointa ja nopeinta on tarkistaa paineet.
INTERPRETING PRESSURE READINGS
Low-Pressure: LOW, High-Pressure: LOW => Add Refrigerant.
Tuohan indikoi myös vuodon.
Minä luen High-Pressuren testerillä ja arvioin Low-Pressuren imupuolen lämpötilasta, jos sille ei ole painemittausta. Ilmastointi toimii vajaalla teholla vaikka kylmäainetta ei olisi täyttä määrää, jos molemmat paineet ovat sopivasti alhaiset.
Pahimmillaan ilmastoinnin ongelmissa voi ajautua kalliisiin arpomisiin.