Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
jorge
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2009, 10:16

Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja jorge »

Kompura ei lähe päälle. Magneettikytkimelle tulee se 14v mitattuna. Releet ja sulakkeet ehjät.
Testeri näyttää vain että ilmastointi on off asennossa. Muuten kaikki sen mukaan ehjää, on painetta se noin 6bar järjestelmässä. Onko näistä menny kompuroita? Vai saako magneettikytkintä erikseen? Sain opelin vaihto-osan varaosanumeron joka on 95522201 mutta en löydä mistään uuden osan numeroa? Eikä mun kompuran päältä sitä ainakaan löytynyt. Rekisteröity 10/13 mutta facelift malli kyseessä. Sportstourer.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja Robertx »

jorge kirjoitti: 10 Heinä 2019, 09:05 Kompura ei lähe päälle. Magneettikytkimelle tulee se 14v mitattuna. Releet ja sulakkeet ehjät.
Testeri näyttää vain että ilmastointi on off asennossa. Muuten kaikki sen mukaan ehjää, on painetta se noin 6bar järjestelmässä. Onko näistä menny kompuroita? Vai saako magneettikytkintä erikseen? Sain opelin vaihto-osan varaosanumeron joka on 95522201 mutta en löydä mistään uuden osan numeroa? Eikä mun kompuran päältä sitä ainakaan löytynyt. Rekisteröity 10/13 mutta facelift malli kyseessä. Sportstourer.
Pyöriikö kompuran hihnapyörän keskiosa ? Mikä on magneettikytkimen kelan resistanssi ? Onko magneettikytkimen puolella liitin ja johtimet kunnossa ?
Magneettikytkimiä saa erikseen. Pitää tietää kompressorin valmista ja tyyppi.
https://www.autoteiledirekt.de/automark ... plung.html
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jorge
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2009, 10:16

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja jorge »

Kyllä magneettikytkin pyörii kun sitä käsin pyörittää. Hihnapyörä ei tietty pyöri kun auto ei oo käynnissä. Just yritän selvittää sitä kompuran merkkiä ja mallia. Mutta siinä auton kompurassa ei oo mitään tarraa eikä merkkiä.
jorge
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2009, 10:16

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja jorge »

Ja mitä tarkoittaa ”Insigniassa pitäis olla virtauksensäädöllä oleva kompura eli säädetään solenoidiventtiilillä toimintaa, ei magneettikytkimellä”?
jorge
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2009, 10:16

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja jorge »

Valmistaja Sanden. Opelin numero 22780225 ja vaihtunut 22913888 numeroon. Molemmat käy. Opelin kautta ei saa mitään osia erikseen. Vain koko kompuraa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja Robertx »

jorge kirjoitti: 22 Heinä 2019, 12:52 Ja mitä tarkoittaa ”Insigniassa pitäis olla virtauksensäädöllä oleva kompura eli säädetään solenoidiventtiilillä toimintaa, ei magneettikytkimellä”?
Aiemmin säätö tapahtui pätkimällä kompuranpyörimistä, eli magneettikytkin päästi, kun ei tarvinnut jäähdyttää.
Miksihän sitten magneettikytkimiä kuitenkin saa... liekö sitten vain käynnistys... ja säätö sitten virtauksen säädöllä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja Robertx »

jorge kirjoitti: 22 Heinä 2019, 14:52 Valmistaja Sanden. Opelin numero 22780225 ja vaihtunut 22913888 numeroon. Molemmat käy. Opelin kautta ei saa mitään osia erikseen. Vain koko kompuraa.
Tuolla jälkimmäisellä numerolla etsimällä saa myös muiden valmistajien kompressoreja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja Robertx »

https://picclick.de/AC-Kompressor-Regel ... 67483.html
Siihen kompressoriin saa todennäköisesti myös uuden säätöventtiilin, jos kyse on sen viasta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja Robertx »

MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onko siinä kompressorissa 2 liitintä ?
https://www.bugobrot.com/opel/6221-opel ... -1666.html

Tuossa on magneettikytkin ja säätöventtiili.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jorge
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2009, 10:16

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja jorge »

Joo on. Magneettikytkimen päähän tulee 2 piuhaa ja toiseen päähän kompuraa 2 piuhaa.
jorge
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2009, 10:16

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja jorge »

Robertx kirjoitti: 22 Heinä 2019, 21:02 Onko siinä kompressorissa 2 liitintä ?
https://www.bugobrot.com/opel/6221-opel ... -1666.html

Tuossa on magneettikytkin ja säätöventtiili.
Tää kuva ei näy mulla.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kuva vastaa tuota kuvaa:
https://www.ebay.co.uk/p/Sanden-Pxc16-8 ... 6004001895

Kun on kakasi liitintä ja yhteensä neljä johdinta , on kompressorissa sekä magneettikytkin , että paineensäätöventtiili.
Jos mahdollista, mittaa hihnapyörän pään magneettikytkimen resistanssi yleismittarilla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jorge
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2009, 10:16

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja jorge »

https://www.ebay.co.uk/itm/Air-Con-Comp ... 3292073583

Juuri tällänen kompura kyseessä. Yritän ehtiä mitata, millasta arvoa sen pitäs näyttää?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi Insignia biturbo diesel -14

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Oletettavasti resistanssin pitäisi olla alle 10 ohmia. C-Vectroissa ja Astroissa on ollut siinä 4 ohmin paikkeilla. Kannattaa varmistaa, että mittapäät saavat kontaktin liittimessä, ettei tule virhetulkintaa. Jos näyttää varmasti resistanssiksi ääretöntä on magneettikytkimen kela poikki. Siellä on mahdollisesti myös sisäänrakennettu sulake , joka voi olla palanut
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin