Turboahtimen jälkiasennus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
Bsonen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 11:15
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Bsonen »

Mikä on 20SEH vakioporauskoko, mitkä/mistä männät/kanget? 1.8 Subaru Leonen IHI ahdin lähdössä huoltoon ja tuo konekki sitä kaipais. Vinkkejä THX!!
Kuva
Avatar
Bsonen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 11:15
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Bsonen »

http://imageshack.us/photo/my-images/62/huyndai1.jpg/

Punaisella merkattu paksumpi letku Dumb-valvelle? Entäs ohuempi? vai onko jokin turboahtimen asennukseen kuulumaton juttu?
Kuva
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Bsonen kirjoitti:http://imageshack.us/photo/my-images/62/huyndai1.jpg/

Punaisella merkattu paksumpi letku Dumb-valvelle? Entäs ohuempi? vai onko jokin turboahtimen asennukseen kuulumaton juttu?
Taitaa olla jotain huohotuksen letkuja kun imupuolelle menee. bypass venttiiliä ei näy kuvissa mut se voisi olla yksi vaihtoehto isommalle letkulle...
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Bsonen kirjoitti:Mikä on 20SEH vakioporauskoko, mitkä/mistä männät/kanget? 1.8 Subaru Leonen IHI ahdin lähdössä huoltoon ja tuo konekki sitä kaipais. Vinkkejä THX!!
85.97, vakio romut sietävät ainakin 300hp jos ei nakuttele tai lämpötilat karkaa.
Ahdin on aikas pieni saattaa aiheuttaa ongelmia pakolämmöissä...etenkin jos nostaa ahtoja 1bar yli.
Mutta puristuksia laskematta reiluilla ennakoilla ja etanolilla saattaa olla mukavan alavääntävä paketti.

Peruskone kiinni ja rahat moottorinohjaukseen ja suuttimiin.
Kuva
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Morjesta! Täytys tuossa kesän aikana hommata joku halpa aihio turboprojuun esim. A Omega.

Kilpiin tämä vehje ei ole tulossa, mutta opinnäytetyönä ajattelin asentaa mahd. pienellä budjetilla siihen turbohilut ja saada toimimaan niillä. Lultavammin tekniikaksi tulee siis 20NE..

Löytyy 2.4-2.5 toyotan diisselistä otettu turbo, sekä Volvo 2.5 5 sylkky diisselistä (V70) napsastu Borg Warner KKK. Molemmat kiinteällä hukkaportilla ja tuo Borggi olisi paremmassa kunnossa, joten ajattelin sen laittaa..

Mikä näissä Dieseleiden ahtimissa sitten on, kun eivät puheiden mukaan riitä tuollaiseen koneeseen,vaikka vollessakin vakiona 140hv?

Tarkoituksena siis tehdä toimiva kokonaisuus EI niin tehoja ajatellen, eli aluksi mennään vakio motronicilla. Tarviiko sen kaveriksi muutakuin esim. XE/LET suuttimet, sekä bensanpaineensäädin? ja ahdot sinne 0.4-0.9 välille.. KKK volvossa vakiopaineet sijoittuu siis 0.72-0.92 välille "nice to know"..

Kesällä sit tarkoitus kokeilla radoilla mitenkä tuo kone kestää, eikä ottaa turhaa stressiä siitä, vaan antaa mennä jalka suorana ja jos hajoaa, niin stage 2:sta suunnittelemaan :wink:

Olisi mukava, josko tähän projektiin löytyisi innostuneita avun antajia ja kommentoijia!

Hyvä nuorena aloittaa, kun tammikuussa täyttää vasta 18! -(z)-
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Dieselien ahtimet toimii kovilla pakopaineilla, eli ovat pieniä. Tämä ajatusmaailma ei taas oikein sovi bensoihin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Bsonen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 11:15
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Bsonen »

Miten jos hankin Vectran, niin sitähän on tehty turbona vuosimallin -90 jälkeen joka tais olla se rajavuosi niin saako asentaa turbon esim. -95 vectraan laillisesti? Edelleen 20SEH kukkuilee tuolla tallissa ja IHI ahdin odottaa pakosarjaa.
Kuva
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Spikey »

saat asentaa autoosi vakio C20LET moottorin...tai vähintään vastaavat päästönormit täyttävän moottori jossa pysyy muut vaatimukset myös rajojen sisällä.(teho, paino, iskutilavuus).
Lisäksi alustan täytyy olla vastaava kuin turbomallissa.
Kuva
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Spikey kirjoitti: Lisäksi alustan täytyy olla vastaava kuin turbomallissa.
Jos turbo etuvetoa tehdään A Vectrasta niin alustan täytyy vastata V6 mallia.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja JNN »

Kertokaas vinkkejä kokoonpanolle, kun suunnitelmissa olisi leimata 20ne ahtimelle ja coolerille, mutta tehoraja on kadett b:n kohdalla kusiset 127 hv.
Ei millä ahtimella saisi pikkupaineilla ja jonkin sortin "alivirittämisellä" (puristusten lasku nyt ainakin) penkitettyä tuon rajoihin ja leimalle kelpaavaksi, jotta pääsisi tosissaan virittelemään. :D
Tavoite olisi myöhemmin saada 200 hv rikki kovemmilla paineilla, megaruutalla ja suorasytkällä.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Ei moottoreita taida enää saada kuristaa sopivan tehoisiksi edes IMUILMAN KURISTIMELLA. :yawn:
Mutta eiköhän jollain kindermunan kokoisella ahtimella saa helposti alle tehorajan...tai sitten tosiaan puristukset vaikka 6 pintaan.
Tosin otteessahan sitten hienoa kun ahtimena lukee Kinder hx10 ja pakopainetta 2.0bar...
...ja ai että sitä nautintoa kun pilli vinkaisee ja päästään ns. alueelle. :lol:

Jokainen voi tehdä tyylillään, mutta huutelematta parasta tulee. :hypocrite:
Ahdin kannattaa tietysti valita käyttötarpeen mukaan.
Kuva
Avatar
Sakari
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 319
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 17:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Penkittäjän kanssa vaan juilii tehopaperit kohilleen.. Ittellä holset30 ja otteessa tehoja 124hp/0.4bar :D
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja JNN »

Millainen kokoonpano noin muuten? Ja millä ohjauksella?
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Avatar
Sakari
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 319
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 17:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Vakio ohjauksella viel toistaseks... Kyl sillä 0.4 viel 160hp lähti, mut penkittäjä laittaa laput kohillee :D
Jos haluut jotain kokoonpanosta tietää http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 3&t=231233
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
_Gt16v_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 23 Joulu 2007, 12:38

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja _Gt16v_ »

nonii pari kysymystä: eli lähtökohtana c20ne C-kadetis, rekord/manta hihnajakajalla ja tarkoituksena/haaveena turbottaa se.

kannattaako hihnajakaja jättää vai vaihtaa suorasytytykseen/hukkakipinään? virranjakajana tuos on kaiketi sama mikä 18e moottoris.ts kuinka pitkälle tuo virranjakaja riittää? megasquirt olis tarkoituksena laittaa.

onko hyötyä vaihtaa vakiomäntiä esim c20let/xe mäntiin? tehotavoitteena maltilliset ~250hv

löytyykö mitää bolt on kytkinpakettia c20ne ja r25 väliin?

suuttimien koko?
Vastaa Viestiin