A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
Alpha
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1866
Liittynyt: 28 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja Alpha »

Insigniasta tietoa kaivellessa löytyi nämä moottorikoodit:
A16LET Engine 1.6l turbo (Euro5, 190PS)
A16XER Engine 1.6l (Euro5, 115PS)
A18XER Engine 1.8l (Euro5, 140PS)
A20DTC Engine 2.0l turbo-Diesel (Euro5, 130PS)
A20DTH Engine 2.0l turbo-Diesel (Euro5, 160PS)
A20DTJ Engine 2.0l turbo-Diesel (Euro5, 110PS)
A20NHT Engine 2.0l turbo (Euro5, 220PS)
A28NET Engine 2.8V6 turbo (Euro5, 260PS)

Erityisesti kiinnostaa tuo 2.0l turbo, eli GT:stä "detunattu" moottori. Jenkeissä tunnetaan koodilla L850 ja euroopassa A20NHT (220hv) Insigniassa, GT:ssä Z20NHH (260hv). A = Euro5 päästöluokka.

Jotain wiki-tietoa (GT:stä):
A turbocharged direct injected (redubbed Spark Ignition Direct Injection) Ecotec was introduced in the 2007 Saturn Sky Red Line. Displacement is 2.0 L — 1998 cc (121.9 cu in) — with a square 86 mm (3.38 in) bore and stroke. Compression is 9.2:1 and maximum boost is 20.0 psi, delivering 260 hp (194 kW) at 5300 rpm and 260 lb·ft (353 N·m) of torque from 2500–5250 rpm. Engine redline is at 6300 rpm and premium fuel is recommended. The "Gen II" block is similar to the 2.4 L and also features VVT technology.

Unique LNF features[1] include:
* a twin-scroll turbocharger
* gasoline direct injection
* variable valve timing
* sodium-filled valves
* oil-cooled low-friction cast pistons

This engine is used in:
* 2007–present Opel GT
* 2007–present Solstice GXP
* 2007–present Saturn Sky Red Line
* 2008 Chevy HHR SS
* 2008-2009 Chevrolet Cobalt SS

Alkaa vaikuttaa aika asialliselta moottorivaihtoehdolta. Virisoftaa löytyy heti esim BSR Stage 1: 312Hp / 439Nm. Tuo + 4x4, niin...
BMW F30 330e M-Sport
EX:
BMW E61 535dA M-Sport AJ-Tech
BMW E90 330dA M-Sport Tatech
Astra H OPC Z20LEH EDS
Vectra GTS Z20NET BSR
Astra G Wagon X18XE1
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja ata »

Noitahan ovat virittäneet ainakin USA:ssa nuo driftaajat, USA:n drifting-sarjoissa kun on näkynyt useampiakin Saturn Sky- ja Pontiac Solstice-autoja (eli samoja kuin täällä Opel GT, etenkin tuo Saturn myös ulkonäöltään), joissa on tuo sama kone.
Kuva
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Eikös nää oo sitten just niitä moottoreita, mistä on tulossa "opelin" parhaita moottoreita ikinä?
Ainakin ameerikassa tuntuu hype ja tulokset olevan aikas hurjia.
---> tuolta Viriviri ihan pikkasen vinkkejä koneen viritykseen ja tarvittaviin osiin...aina 1400hv asti :wink:

kannattaa kyllä tsekata noi sivut muutenkin läpi...todella paljon informaatiota ja muuta settiä kyseisiin pannuihin!
tuollaiset selostukset kun saisi vanhemmista moottoreista tännekin!
Kuva
astramaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1314
Liittynyt: 22 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: ilmajoki

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja astramaani »

For instance,
when building an ECOTEC engine to the 400 hp power
level, no modifications to the cylinder head, block, main
girdle or crankshaft are required. :o
Exät, Ascona b, Astra f, Vectra b, Vectra C, Zafira 1,7cdti Nyk. Astra j 1.6cdti
Avatar
enne
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1334
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 09:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja enne »

No niin EDS julkaisi softan kyseiselle moottorille
305hp/500N

Ei paha hintakaan, 599e :D

Alkaa toi 2 litranen moottori ihan kiinnostaa.
Kuva
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
astra coupe 2.2
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 187
Liittynyt: 22 Helmi 2004, 02:00

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja astra coupe 2.2 »

enne kirjoitti:No niin EDS julkaisi softan kyseiselle moottorille
305hp/500N

Ei paha hintakaan, 599e :D

Alkaa toi 2 litranen moottori ihan kiinnostaa.
Näyttäisi tosiaankin tuo 2-litrainen moottori Insigniaan järkevimmältä vaihtoehdolta. Se on huomattavasti halvempi kuin 2.8t tai OPC ja 2.0t myös on kevyempi. Ajattelin asiaa ihan virittämisen näkökulmasta ja saahan 2t:ä sporttina ja nelivetona.
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja JukeN »

astra coupe 2.2 kirjoitti:
enne kirjoitti:No niin EDS julkaisi softan kyseiselle moottorille
305hp/500N

Ei paha hintakaan, 599e :D

Alkaa toi 2 litranen moottori ihan kiinnostaa.
Näyttäisi tosiaankin tuo 2-litrainen moottori Insigniaan järkevimmältä vaihtoehdolta. Se on huomattavasti halvempi kuin 2.8t tai OPC ja 2.0t myös on kevyempi. Ajattelin asiaa ihan virittämisen näkökulmasta ja saahan 2t:ä sporttina ja nelivetona.
Juuri eilen kattelin EDS sivuja ja tuon 2.0 koneen potentiaalia. 2.8 turboon luvataan ohjelmalla nimelliset 5hp enemmän ja samat väännöt. Insignia 2.8 turbon käyriä ei vielä ole, mutta 2.0 vakionakin jo lähes 370nm vääntöä ja uudella ohjelmalla 527nm@3372rpm. :o Hurjia lukuja
Toistaiseksi Opeliton mies

A4 Avant quattro B9
Cayman S 987
Avatar
V6 2.8
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 286
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 13:26
Paikkakunta: KOUVOLA

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja V6 2.8 »

Mitähän toi EDS:n paketti sisältää kun ei toi Saksa oikein käänny.
Alko kummasti kiinnostamaan, halpuus houkuttaa. :D
- Insignia Sports Tourer B15SFT -18
- Astra J GTC 200 1.6T -14
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

V6 2.8 kirjoitti:Mitähän toi EDS:n paketti sisältää kun ei toi Saksa oikein käänny.
Alko kummasti kiinnostamaan, halpuus houkuttaa. :D
uuden moottori softan,vaikkakin nykyään EDS tuntuu polkevan hintaa alas niin se ei ole huono vaan hyvä vaihtoehto,vanha virityspajahan tuo on.
halpa hintahan on vaan plussaa,itse laittaisin tuon ennemmin kuin BSR:n
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
V6 2.8
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 286
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 13:26
Paikkakunta: KOUVOLA

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja V6 2.8 »

Tuntuu vaan niin isolta toi tehon nousu 220hv>305hv. Kestääköhän Insignian voimansiirto? :yes:
Ja tärkein kysymys: Suomessa ei ko. softaa taida kukaan asentaa, joten ensikesän lomasuunnitelmiin lisätään Saksan reissu omalla autolla?
Ei sillä, Saksan reissua on jo lapsille lupailtukin. :D
- Insignia Sports Tourer B15SFT -18
- Astra J GTC 200 1.6T -14
Avatar
enne
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1334
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 09:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja enne »

V6 2.8 kirjoitti:Tuntuu vaan niin isolta toi tehon nousu 220hv>305hv. Kestääköhän Insignian voimansiirto? :yes:
Ja tärkein kysymys: Suomessa ei ko. softaa taida kukaan asentaa, joten ensikesän lomasuunnitelmiin lisätään Saksan reissu omalla autolla?
Ei sillä, Saksan reissua on jo lapsille lupailtukin. :D
Viikossa tulee kotia paketti postissa, missä on IPF laite (googleta vaikka) ... 20min ja autossa uusi softa sisällä :)
Jos saksa ei käänny, niin katsopas samat höpinät regal motorsportin sivustolta.
Kuva
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
Avatar
Alpha
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1866
Liittynyt: 28 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja Alpha »

Olisi kiva nähdä dynokäppyrät esim. Insignian koneesta vakiosoftalla, veikkaampa että tuo 220hv on alakanttiin.
BMW F30 330e M-Sport
EX:
BMW E61 535dA M-Sport AJ-Tech
BMW E90 330dA M-Sport Tatech
Astra H OPC Z20LEH EDS
Vectra GTS Z20NET BSR
Astra G Wagon X18XE1
Avatar
enne
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1334
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 09:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja enne »

244 hp on mitattu jo vakiona.

Lähde:
Regal motorsportin blogi, missä on kaikkea muutakin kivaa
http://regalautosport.wordpress.com/
Kuva
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
Avatar
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2163
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kuopio

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

astramaani kirjoitti:For instance,
when building an ECOTEC engine to the 400 hp power
level, no modifications to the cylinder head, block, main
girdle or crankshaft are required. :o
http://www.skyroadster.com/forums/f25/h ... une-35216/ <-- tuossa on kai topicci vähän tuollaisesta projektistä, mitä nyt pikaisesti silmäilin. Harmi kun ei toi autotekninen lontoo oikein taitu niin hyvin, että ymmärtäsin mitä kaikkee tuossa on tehty. Mutta ilmeisesti ei paljon muuta kuin ahdin ja kaipa tuo on noita IC:n putkia ja cooleria laittanu. Jos jollekin aukee tuo sisältö paremmin, niin kääntäkää ja referoikaa olkaatte hyvät. :)
Kuva
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
bahis!
OCF Member 2020
Viestit: 2125
Liittynyt: 08 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Viesti Kirjoittaja bahis! »

JukeN kirjoitti:
astra coupe 2.2 kirjoitti:
enne kirjoitti:No niin EDS julkaisi softan kyseiselle moottorille
305hp/500N

Ei paha hintakaan, 599e :D

Alkaa toi 2 litranen moottori ihan kiinnostaa.
Näyttäisi tosiaankin tuo 2-litrainen moottori Insigniaan järkevimmältä vaihtoehdolta. Se on huomattavasti halvempi kuin 2.8t tai OPC ja 2.0t myös on kevyempi. Ajattelin asiaa ihan virittämisen näkökulmasta ja saahan 2t:ä sporttina ja nelivetona.
Juuri eilen kattelin EDS sivuja ja tuon 2.0 koneen potentiaalia. 2.8 turboon luvataan ohjelmalla nimelliset 5hp enemmän ja samat väännöt. Insignia 2.8 turbon käyriä ei vielä ole, mutta 2.0 vakionakin jo lähes 370nm vääntöä ja uudella ohjelmalla 527nm@3372rpm. :o Hurjia lukuja

Voisin aika varmaksi sanoa että vaikka huipputeho ja vääntö olisi samat tuossa 2.0 koneessa niin aikalailla on enemmän kutosessa alavääntöä...
Vastaa Viestiin