C20LET detonointi

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Kävin eilen säätämässä yhtä turbo Calibraa ja outoutena siinä tuli vastaan detonointi yllättävällä alueella.
Kiihdyttäessä kuuli selkeän tsirk äänen koneesta tietyillä alueilla ja sytkää vähentämällä nuo äänet katosi. Vaikuttaisi aika selkeästi naulaamiselta. Nyt kartat säädetty niin ettei naulaa millään alueella, mutta outoutena tuossa oli alueet ja ennakot millä naulasi.
Tuo naulaus lähti 4000 - 5000 välillä, jossa oli ennakkoalueena alkuun 11 ast. Painekohta oli 0.9-1.3 bar kaikki kohdat. AFR oli hyvin paksulla luokkaa 10, eli bensaa kyllä tuli ja reilusti. Seoksen lisääminen ei tuonut tulosta. Tuosta vähennettiin ennakkoja niin kauan, että detonointi loppu täysin ja ennakoiksi muodostui 9.5, joka on mielestäni aika vähän????
Muissa autoissa kun tuntuu, että tuolla alueella voi sytkää pitää siellä 15-20 ast ennakoilla. Omassa muistaakseni lähemmäks 20 ast.
Bensana oli 98. Keli oli kyllä kostea.
Moottorissa on puristuksia laskettu 8.5 paikkeille.
Alakerta ja kansi lähes vakiot. Sylinterireunat pyöristetty. Ei teräviä reunoja.

Kysymys kuuluukin LET virittäjille, onko näiden koneiden ominaisuus naulaaminen tuolla alueella? Huono palotila yms? Vai onko tuossa koneessa jotain mikä aiheuttaa tämän? Muilla ollut vastaavaa?
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Millä ahtimella, ruiskulla jne tämä kyseinen auto on? Pitääkö auton oma ykk merkki paikkansa ruiskun asetusten kanssa? Tarkastettu ajoituslampulla? Joka tapauksessa paras vääntömomentti saattanee asettua noille mainitsemillesi nakutus alueille. Let kone ei tarvitse yleensäkään kovin paljon ennakkoa varsinkaan vakionokilla.

Palotilan malli on varsin hyvä, senhän jo kertoo se, kuinka hyvin näistä tulee vääntöä vakionokilla esim. vaparina. Palaminen on tehokasta. Mitkä ajoitukset laitettu nokille?

Lisää tietoa kaivattaisiin, että tästä aiheesta voisi laajemmalti spekuloida.
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Kyselin lisätietoja, niin nuo nokat ovat C20XE vaparin nokat, jotka on ajoitettu vakio merkkien mukaan.
Cooleri on julman kokoinen kiinacooleri. Suuttimet on 530cc 3.4 bar paineilla taitaa olla jotain 560cc paikkeilla.
Ahdin ja kaikki muu koneessa on vakio LET:in. Vain ahtimen kello on vaihdettu (ei tietoa miksi?). Moottoriohjaus MS2 v2.2 kautta. Laajakaista PLX lukemassa.
Puristus kuulemma laskettu ottamalla männän reunoista hieman rojua ja paksummalla pahvilla yms..
Tuon koneen kans ollut kuulemma edelliselläkin omistajalla jotain nakutusongelmia jossain vaiheessa, mutta nämä oli jossain vaiheessa ratkottu. Alue missä detonoi oli sama.
Ennen säätöjen alottamista vetästiin rautasahalla alapyörään merkit ja ajotettiin pakotetulla 10 asteella mega vastaamaan alapyörää.

Ainoa mitä jouduttiin tekemään että saatiin ahdin heräämään oli rajapaineventtiili. Tuo ei heränny muuten edes 5000 kiekan jälkeen ku 0.4 bar, sama oliko kellolla kuinka paljon esijännitystä. Rajapaineella alko käyttäytymään niinkuin pitääkin ja heräämään 3000 kohdalla tasasesti.

Olisko nuo nokat syyllisiä tuohon? Itellä ei ole C20XE / LET:in koneista oikein kokemusta. Enemmän CIH ja OHC puolelta.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja ?! »

Nakuttaako se vakio ahdoillakin?
Tuo 1.3bar jatkuvaa vakio ahtimella on kyllä täysin turhaa ja kuormittaa moottoria tarpeettomasti.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Itellä nuo xe:n nokat odottaa vielä varaston hyllyllä koska aika monesta suunnasta kuullut ja lukenut ettei tuon vakio ahtimen kanssa kannata nokkia vaihella tai jos vaihtaa niin korkeintaan laittaa tuon xe:n imunokan.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Ei esiintynyt nakutusta alle kilossa mutten ulkoa muista paljonko oli ennakot säädetty alle kilon alueelta. Tuo säätö on ihan kadulla tehty perussäätö ennen penkissä säätöä että ennakoita ei ole lähdetty sen kummemmin nostamaan paljonko vakio alueella sitten kestäisi ilman naulaamista. Rajotetaan ens kerralla ahtoja vähän alemmaks ja kokeillaan asteen kylmemmillä tulpilla josko uskaltais hivenen nostaa ennakoita paremmiks. Tuossa on enään yli 5500 alueet tekemättä niin pääsis penkkiin tekeen lopulliset hienosäädöt. Ehkä parempi ettei lähde edes tässä vaiheessa säätään aivan iholle.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Ka eipä se vakio kkk:n pakopesä ole kummoinen nielultansa, että sen saisi vaihtaa suurempaan. Tiedän että integroitu kapistus vakiona, mutta jos haluaa pysyä siinä merkissä ja pakosarjassa, niin sarja poikki, uusi pakopesä ja uusi laippa sarjaan hitsaten valuseospuikolla niin tilanne paranee olellisesti.

Nuo xe:n kepit huuhtelee just pikkasen liikaa tuolle vakio ahtimen pakopuolelle. Hyvää siitä ei tule saamaan oikein mitenkään, tai sitten täytyy tyytyä liki vakioon tehoon.
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja madi »

Ei siitä tosiaan enempää ennakkoa saa
Tuossa vakio ennakko kartta Kuva
Tais max ahdot tuossa olla 1.0bar tuo viimeinen kartta
Sitten eds phase 3.5 ennakko kartta siihenhän kuuluu paljon isompi ahdin
Kuva
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Tuo tuli vähän yllätyksenä kuinka pieni tuo vakio ahdin oli, kun en ite ole pyöritellyt tuommosta käsissä. Luulin, että tuo vastaisi jotain T25:sta.
Tuossa menee ahdin vaihtoon niin pian kuin mahdollista.
Juttelin aiheesta eilen yhden kaverin kans joka rakentelee turboja, niin se sano, että tuon ahtimen pitäisi toimia vain pullonkaulana ja tehdä muita ongelmia, mutta ei aiheuttaa detonointia noilla ennakoilla ja seoksella. Detonointi kun ei loppunut kyseisellä alueella vaikka lisäsin soppaa laitteelle.
Sen veikkaus oli, että ongelma on itse koneessa vaihtoehtoina terävä sylinteriputken reuna, virheellisesti kasattu peltipahvi, liian pieni paljerako, liian kylmät ja huonot tulpat tai jokin muu terävä reuna, joka alkaa hehkumaan.
Mutta jos noissa vakionakin on tuommoiset ennakot, niin pakko ne on vain jättää tuollaisiksi toistaiseksi.

Jos en väärin muista, niin olikohan 1 pytyn tulpassa vain nakujälkiä. Jos uusilla tulpilla nuo jäljet tulevat aina samaan pyttyyn, vois tuo viitatakkin johonkin tekniseen vikaan ekassa pytyssä. Vai onko näissä LET:in imusarjoissa ominaisuus että 1 pytty saa eri määrän ilmaa ja on herkin reagoimaan?
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: C20LET detonointi

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Detonointi ratkastu.
Vika oli tulpissa. Nuo olis pitänyt olla LET:in vakio tulpat.. Luki jotain GM ja russia. Tiedä sitten mitä lie olivat.
Nyt 7 arvon toiset tulpat.
Noilla tulpilla alko detonointi alueella auto nykimään matalilla ennakoilla. Nykimiseen ei auttanut seosten muutos. Siitä sitten nosteltiin ennakoita johonkin 12 pintaan (jos oikein muistan), niin että nykiminen loppui täysin. Nyt rupes vetään hienosti ja toimii niinkuin pitääkin. Tietysti tuota olisi voinu lähteä säätämään oikein iholle, mutta näillä mennään toistaiseksi.
Kiitokset kaikille vastauksista.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Vastaa Viestiin