Ruiskutus-suuttimen aukioloajan pidentämien, aika ?

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
tume_81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:24
Paikkakunta: Mikkeli

Ruiskutus-suuttimen aukioloajan pidentämien, aika ?

Viesti Kirjoittaja tume_81 »

Käsitykseni mukaan suttimen ruiskuttama bensa määrä perustuu sen aukioloaikaan.
Eli suutin ruiskuttaa aina ns. vakio paineella ja sen aukioloaikaa säännöstellään.
Itsellä tuossa C20let moottorissa pientä laihalla käymis ongelmaa niin aattelin seuraavaa kikkaa seoksen rikastamiseen.
Suuttimen ohjauskaapeliin väliin ns. aikarele, eli kun suutin ohjataan auki tietyksi aikaa niin rele jäisi vielä tämän jälkeen hetkeksi auki jolloin bensaa menisi ohjausarvoa enemmin, tuo aika voisi olla vielä säädettävä niin seosta pystyisi säätämään.
Tuo ei tietenkään ole toteutettavissa millään releellä, mutta varmaan löytyisi ratkaisi jostain piiriteollisuudesta.
Paljonkohan on keskiverto suuttimen auki olo aika kerralla, puhutaanko milli vai micro sekunneista ?
Puolijohteista ainakin löytyy kohtuu nopeesti reagoivia kamppeita.
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Ruiskutus-suuttimen aukioloajan pidentämien, aika ?

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Eikö ois helpompi nostaa bensanpainetta?
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
tume_81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:24
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ruiskutus-suuttimen aukioloajan pidentämien, aika ?

Viesti Kirjoittaja tume_81 »

Koitin pelata tuon bensapaineen kanssa, mutta mielestäni se ei vaikuttanut juurikaan tuohon seokseen.
Tässä tietysti tarkkailu välineenä FMI seosmittari.
Vedätyksessä on juuri sallitun rajamailla, eli mittarissa vihreä alue, ajoittain jää seos jopa sen alle.
Tai olen myös miettinyt lisäsuutinta, onko tuollaiselle helppoa paikkaa letin vakio imusarjassa ?
Tuolle lisäsuuttimelle saisi kohtuu helposti myös ohjauksen rakennettua.
Lisäsuutin pitäisi varmaan aueta samaan aikaan kaikkien suuttimien kanssa vai mikä olisi toimintaperiaate ?
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Ruiskutus-suuttimen aukioloajan pidentämien, aika ?

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Osa noista flexfuel jälkiasennusmööpelistä on just tollasia suuttimien elektroniikan väliin tökättäviä laitoksia, jotka pidentävät aukioloaikoja. Sinänsä tommosen hinnalla ostaa kyllä jo ohjelmoitavan ruiskun.
Jos nyt on siinä rajamailla, niin kyllä sen korjauksen pitäisi onnistua bensanpaineita nostamalla.
Siellä on näemmä LET:in suuttimet aivan äärirajoilla.
Jos bensanpaineilla ei saa millään kohdalleen, niin ite vaihtaisin suuttimet hivenen isompaan, tai jos sieltä voimaa haluaa, niin ohjelmoitava ruisku.
Lisäsuuttimillakin vois onnistua, mutta nuo nyt on semmosia 90-luvun kikkoja että unohtaisin ne kokonaan. Pirullinenhan sitä lisäsuuttimen seosta on alkaa erikseen säätelemään. Lisäsuutin olis sen verran kaukana venttiileistä, ettei varmaankaan väliä vaikka pulssin ottais mistä suutinkanavasta tahansa.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Ruiskutus-suuttimen aukioloajan pidentämien, aika ?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vaiha isommat suuttimet ja lopeta tommonen leikkiminen ennenkuin moottori kajahtaaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin