C20LET huippu kierrokset?

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Juho M-P kirjoitti:Ei se mikään provo ollu, mutta koira älähti,.
gg.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
K.Watti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: kangasala

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja K.Watti »

Jaahas, alkaa mennä molojen vertailuksi..
Ör Röh
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

K.Watti kirjoitti:Jaahas, alkaa mennä molojen vertailuksi..
Kyllä mä ihan asiallisen kysymyksen kysyin. Vastaa sinä?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Tommoselle moottorirakennusfilosofian pohtimiselle kannattas varmaan ennemminkin aloittaa oma topicci.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
K.Watti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: kangasala

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja K.Watti »

Juho M-P kirjoitti:
K.Watti kirjoitti:Jaahas, alkaa mennä molojen vertailuksi..
Kyllä mä ihan asiallisen kysymyksen kysyin. Vastaa sinä?
:D Siis en pahalla sanonut, seurasin vain huvittuneena ajatusten vaihtoa.
Ör Röh
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja kosunen »

?! kirjoitti:
kosunen kirjoitti:

Korkeitakin ruttuja on koitettu esim. haipakkamoottoreissa, mutta niin vaan on pitänyt palata alemmas. Taitaa olla vieläkin tämä korkeanrutun tavoittelu muodissa. Monesti näillä vehkeillä kerran pari vähän söhäytellään, mutta annas olla kun lähdet pitemmän vedon ottamaan, niin kohta naulaa itsensä rikki. Useempi esim. 500 hp peli ei kestä vetää suurimmalla vaihteella suurella kuormalla kuin noin 450hepalla. Dynohepat on ihan erikseen, mitä nakurajalle dynossa säädetyt. Nähty on.
.
Sorry tietämättömyyteni,mutta ei mitään tietoa edes mikä on haipakkamoottori :D
Mutta litratehot noissa mun mainitsemissa moottoreissa kuitenkin +350hp/l.Tosin niitä dyno heppoja,kun mitattuja ovat.

Se on totta ettei kauhean pitkää vetoa pysty ottamaan noilla vehkeillä kun vauhti nousee hetkessä hurjaksi.
No haipakkamoottoreiksi kutsutaan vaikkapa sellaisia, joilla ajetaan varttimaililla kisaa.Nyt ollaan sillä viinalla noin 550hp/L. Jatkossa tavoitellaan vieläkin suurempia litratehoja ja sen aika näyttää, mihin street kumi riittää tarjoamaan pitoa. Ehkä jotain +7s/+300 km/h nelipyttyisellä. Kuusmukisella varmaankin mennään ensi suvena 6s puolelle katukumilla. Ainiin ja viinalla tietysti, kun kisabensalla pakolämmöt huitelis ihan liian korkealla.

Ja pidetään ne rututkin ihan sopivan maltillisena, kun painetaan happea kaasuläpän/läppien ohi sen verran suurella paineella.

Sattuneista syistä tai jostain muusta johtuen, olen sotkenut itseni näiden pelien suorituskyvyn parantamiseen tähtäävään työskentelyyn.

Totta tuokin, että vauhti kasvaa äkkiä kovaksi, mutta kovaksi kasvaa pitkässä ja aina ei niin pitkässäkään vedossa pakolämmöt myös ja sitten männät jo suorittavatkin sen kuuluisan ohimarssinsa taustapeilistä näkyvän vaalean savun saattelemana.
Avatar
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
Paikkakunta: Uleåborg

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

Tais mennä taas pillurallimoottorit ja oikiat kilpamoottorit sekasi
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Hauskaa keskustelua :) Aiheeseen liittyen niin miksi konetta edes pitäis kierrättää ylemmäs kun tarvetta? jos huipputeho tulee vaikka 7400rpm niin miksi yrittää kierrättää 9000rpm? Pointtihan oli vissiin se että mitä se kestää kierrättää? Villen 8000rpm on varmasti aivan riittävästi katuautoon :D
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No milloinka täällä foorumilla ei asiat lähde luisumaan perseestä perämoottoriin? Vakio Lettiä ei kylläkään kannata kierrättää 8000rpm , eikä varsinkaan tuota noilla kierroksilla mitään maata mullistavaa. Mutta, jos sitä konetta parantelee sopivasti, niin kiertää huomattavasti korkeammalle, kuin 8000 rpm. Ja ihan veto päällä. Tehonkin saa tarvittaessa jopa nousemaan päälle 9000 rpm. Onko se sitten enää katuauton moottori, sen asian tietää omistaja itse ja miten sen mieltää.

Se jos jutut muuttuvat heti alkuperäisestä postauksesta muutaman vastauksen jälkeen, jokainen voi päättää onko se näiden foorumien suola, vai jotain muuta. Koska näin tämä asia tuntuu yleensä menevän :lol:

Muuten hyvä, että muutamat ovat asettaneet teho/suorituskyky tavoitteet vakiota korkeammalle, oli se Let pata nyt sitten kiinni etu, taka, tai 4 vetoisessa kopassa :thumbsup: .
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja export »

Viime kesänä kierrätettiin omaa moottoria 8800rpm ja pienen jutun takia jouduttiin tiputtamaan rajotin 8400rpm. Edelliskesänä rajotin oli 9000rpm.
Jäykemmät venttiilijouset mutta hydrauliset paininkupit oli käytössä. Tehoa 700+ hv

Tulevaks kesäksi nykyinen moottori jää varakoneeksi ja uutta pukkaa mut tuskin kierrätetään yli 9000rpm kuitenkaan.

Vakiosisuskaluilla tuskin kannattaa kierrättää kovinkaan paljoa yli 7000rpm.

Puristusuhteen nostamisella ei kyllä saavuta mitään muuta hyötyä kuin huonomman ennakonkeston ja vähemmän max tehoa :lol:
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20LET huippu kierrokset?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Minkäslainen kokoonpano topicin aloittajalla on moottorissa ja entä mikä motista hajoaa joka kesä?

Ilmeisesti jtn.ihan muuta kuin vakio jos voimaa tuottaa päälle 7000rpm?

Kiinnostaa lähinnä kun itselläkin on tuommonen let motti(lähes vakio kylläkin) kesäautossa.Tai onhan se jo ollut monta kesää,mutta jos vaikka tulevana kesänä oikein ajeliskin sillä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin