C20xe + Remmiahdin

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Tuli hommattua aihioksi tommonen moottori ja tarkoitus olis ahtimena käyttää Mersun eaton M62 (A1110900380) On alunperin magneetti kytkimellä, mutta sen tilalle pitäisi saada normi pyörä joten mikä mahtaa olla xe:n kampuran pyörän halkaisija niin saisi laskettua tuon ahtimen pyörän halkaisijan? Tuo ahdin valikoitui siksi, että ainakin kuvien perusteella olis helpohko tehdä kiinnikkeet ja hankinta hinta on suht edullinen mielipiteitä otetaan vastaan onko ihan pas*a idea käyttää tuota? Jokin parempi ehdotus? Haluttu ahtopaine olisi jotain 0,7-1bar luokkaa.

Ja jos nyt mennään sieltä mistä aita on matalin niin onko xe:ssä ja let:issä sama imusarja/kaasuläppä jne erona vain tuo let:issä oleva hattu kaasuläpän päällä?

Ainakin näin aluksi on tarkoitus mennä pienellä budjetilla ja muuten vakio koneella (puristuksia täytynee laskea) ja katsotaan kuinka homma onnistuu. Ei harmita sitten niin paljoa sulatella vakio konetta kuin että olisi monta tonnia lyöny sisuskaluihin opetellessa ahtamisen saloja.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Ei ole pas*ka idea :D Toi on passelin kokoinen ja pääsee noille paineille, M45 ei riitä.

Hihnapyörän kanssa on vähän enemmän askartelua kun on toi magneettikytkin, hihnapyörä laakereroidaan ahtimeen ja akselin päähän tuleva vetolevy sitten pulteilla kiinni hihnapyörään.
Noita saa kyllä valmiinakin ebaystä.
Itse purin vetolevyn keskiön ja hitsasin siihen laipan ympärille, se keskiö on vaan jotain pronssi?kamaa, mutta migillä onnistui jotenkin hitsata.

Olit vissiin mersuforumilla tuota kysellytkin?
Omega A 2.0i
Manta B
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Juu siellä tuota kyselinkin ja vkl käyn tommosen hakemassa. Ebaysta löysin mestan joka tekee noita erinkokosia pyöriä adaptereineen mutta kun paketti maksaa reipas 200e niin olis kivan kun osuis kerralla edes lähelle oikeaa :D Noita pelkkiä pyöriä varmaan saa sitten tarvittaessa tehtyä paikallisestikkin kunhan vaan olis se aihio. Tuota moottorin kestävyyttä mietin, että jos nyt sattuis löytymaan se hihnapyörä jolla sais vaikka sen 1bar ahdon niin jollain säädettävällä dumpilla pitäis paineet kurissa eli aukeis vaikka 0,5bar kohdalla niin ei tulis tungettua sitä baaria vakio mottiin? Tietysti myös täytyy laittaa pop off valve joka vaihto/tyhjäkäynti tilanteissa tunkee paineet takaisin ahtimelle. Kun tosiaan aluksi on tarkoitus kattella miten toi homma onnistuu ja vasta myöhemmin sitten laittaa koneeseen kestävämpää palikkaa ja muuta. Vai olisiko järkevin mitoittaa se hihnapyörä suoraan matalemmille paineille? Mielipiteitä/kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan :D
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kait sulla on säädettävä moottorinohjaus?
Ehjät vakio moottorit kestää yleensä melko hyvinkin,kunhan säädöt on kohillaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Juu tottakai tuota mantassa olevaa megaa käytän. Mites nuo imusarjat Jos en nyt heti rupea tekemään itse niin käykö tuohon xe:n kaasuläpän päälle suoraan tuo letin painekotelo? tai mikä nimeltään onkaan.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja ?! »

Sama perusmosa täysin,männät erillaiset ja miedot nokat.

Letin pillistä siihen kaasuläpälle ei ole mitään iloa takaveto asennuksessa,tulipeltiin päin tulis.
Järkevin askarrella itse siihen palikka,jos vakio imusatsilla tekee.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
jussi.p
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Loka 2006, 20:09

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Eikö se magneetti kytkin kannattaisi jättää? Saisi esim. matka ajossa katkaisimella pois käytöstä. Ainakin videoitten perusteella pitää melkoista metakkaa tuollainen remmiahdin. Eikä turhaan paiskisi duunia siellä.
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja vetukka »

JokkeJ kirjoitti:Juu siellä tuota kyselinkin ja vkl käyn tommosen hakemassa. Ebaysta löysin mestan joka tekee noita erinkokosia pyöriä adaptereineen mutta kun paketti maksaa reipas 200e niin olis kivan kun osuis kerralla edes lähelle oikeaa :D Noita pelkkiä pyöriä varmaan saa sitten tarvittaessa tehtyä paikallisestikkin kunhan vaan olis se aihio. Tuota moottorin kestävyyttä mietin, että jos nyt sattuis löytymaan se hihnapyörä jolla sais vaikka sen 1bar ahdon niin jollain säädettävällä dumpilla pitäis paineet kurissa eli aukeis vaikka 0,5bar kohdalla niin ei tulis tungettua sitä baaria vakio mottiin? Tietysti myös täytyy laittaa pop off valve joka vaihto/tyhjäkäynti tilanteissa tunkee paineet takaisin ahtimelle. Kun tosiaan aluksi on tarkoitus kattella miten toi homma onnistuu ja vasta myöhemmin sitten laittaa koneeseen kestävämpää palikkaa ja muuta. Vai olisiko järkevin mitoittaa se hihnapyörä suoraan matalemmille paineille? Mielipiteitä/kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan :D
Mulla taitaa pyöriä 2:1, ahdot n 0,7, vähän kierroksista riippuen(C20NE). Ahdot säädetään hihnapyörällä, dumppi ennen kaasuläppää ja bypass ahtimelle. Osakaasutilanteessa ahdin pyörii tällöin tyhjää eikä ota tehoja. 0-paineella nostaa ahdot ja dumppi pitää paineen kaasuläppää vasten, ja kun läppää avataan paine nousee imusarjassa niin dumppi menee kiinni.
Ilmoitetut maksimikierrokset taitaa olla 14000 mutta on niitä hiukan kovempaakin pyöritetty. Kannattaa muistaa että ahtimen hyötysuhde laskee aika reippaasti kun mennään sinne yli 0,7 ahdoille. Ne kartat kyllä pitäs googlettamalla löytyä.
Omega A 2.0i
Manta B
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja hukka »

itellä commossa ford svt (m112) ollu jo 3 kesää kiinni kulutusta jos miettii niin nostaa sitä paljon (nyt menee 18l e85) kun pyörii jatkuvaan mukana joten toi magneetti kytkin vois olla hyvä jos tarkoitus ajaa enemmälti ja meteliä pitää ainakin toi aikapaljon (hiljeni ulina huomattavasti kun teki imu äänenvaimentimen).

vähintään by-pass venttiili väliin niin eitee ainakaan painetta kokoaikaa.

mulla on ahtimen akseli sorvattu 16mm johon kartioholkilla (taper lock)+ kiilalla ja sokat kahtapuolen m8 hammaspyörä,helppo vaihdella välitystä.

käytössä 2välitys enkä saa painetta kuin 0,9bar (rajoitin 6300rpm).

kaverilla oli joskus king capissa m45 (jollain 3välityksellä niin särki useita alahihnapyöriä (vulkanoinnista)

ps. mulla oli hihna ongelmia kun oli vw 1.9pd koneen kuulerit (ei virranneet tarpeeksi) nytten 2,5"vesikuuleri
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Miettisin tuota magneetti kytkimen käyttöä aluksi netistä ongin sen halkaisijan ja se oli muistaakseni 93mm eli aikamoisen limpun sais kampuran päähän tehdä jos esim 2:1 mentäisi :o Tuota pystyis kyllä todennäköisesti megalla ohjaamaan vaikka kaasuläpän asennon perusteella niin ei tarvitsisi erillisiä katkaisijoita napsutella kabiinissa. Muutamaa tommosta remmillä varustettua mersua oon töissä ihmetelly ja niissä näytti tuo kytkentä tapahtuvan vasta 2000rpm jälkeen eikä ne mitenkään hirveästi meteliä pitäny tietysti niissä on noita vaimentimia ja paketti muutenkin täysin eri. Sitä en tiedä paljonko ne alkujaan ahtoja kerää. Saisko tonne kampuran päähän jotenkin luotettavasti tehtyä irroitettavan pyörän pelkälle ahtimelle? Muistaakeni ainakin C20ne omegoissa on kiilahihnalla oleva 2 osanen kampuran pyörä joten samaa periaatetta tässäkin voisi käyttää vaikkakin moniurahihnalla. Jos joku raaskii kuvia laittaa omista moottoreista niin olis jees niin näkis vähä osviittaa noita vetukan kuvia oon kattellukkin mutta lisäkuvat ei oo pahitteeksi :)
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Noni ahdin on hommattu ja testasin ton pyöränkin toimivaksi joten houkutus sen käyttämiseen kasvo, mutta toi kampuranpyörä pitää siinä tapauksessa pakostakin tehdä 2 osaiseksi kun on pahasti öljynsuodattimen jalka tiellä :evil:

Viitsiskö joku laittaa faktoina noi tarvittavat laskukaavat oikean kokoiseen hihnapyörän laskemiseen. Oon monta nettisivua kolunnu läpi ja laskeskellu niitä näitä, mutta joko ymmärtämisessä vikaa tai laskutapoja on monia :D Millon käytetään kertoimia milloin mitäkin suuretta.. En suoraan 2:1 pyörää välttämättä rupeis tekee kun fundeerasin, ettei mun tarvi tota konetta kierrättää kuitenkaan sinne 7000rpm ja "maksimi" vois olla 6000-6500rpm paikkeilla ja haluttu ahto 0,7bar ja tuokin vissiin tohon laskemiseen liittyi?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja hukka »

tämä ei sinällään auta yhtään mutta joskus 6v sitten kun hommasin ton m112 ja laitoin mv6:seen niin tais jotkin laskimet antaa sille 1:1 ja kokeiltuna ei muistaakseni ahtanut ollenkaan
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Mulla kävi alkuun ihan samalla tavalla, en osannu vissiin laskee...

Melkein sanosin et se 2:1 on aika lähellä, ehkä hiukan reilumminkin voi laittaa pyörimään. En tiedä paljonko on eroa 8v vs 16v hengittävyydessä jos yrität maksimiahtoja hakea tiettyyn arvoon. Sinänsä muuten noi ahdot on tässä vähän toissijaset, sieltä menee se määrä ilmaa mitä pumpataan ja tehot menee aikalailla sen mukaan.
Omega A 2.0i
Manta B
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja ?! »

Mahtaa tuommonen XE hengittää vakiona melkoisesti paremmin kuin NE motti ja kait XE motissa on vetäviä kierroksiakin pidemmälle kuin NE motissa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: C20xe + Remmiahdin

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

?! kirjoitti:Mahtaa tuommonen XE hengittää vakiona melkoisesti paremmin kuin NE motti ja kait XE motissa on vetäviä kierroksiakin pidemmälle kuin NE motissa.
Pitäisi tehdä testi vakio NE ja vakio XE koneilla että vaihtaa molempiin vain moottorinohjauksen ja säätämällä kattoo mitä on potentiaalia :)
Eikös repsa ottanut vakio NE:stä 136hv pelkällä tatechilla?
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Vastaa Viestiin