C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tarkoituksena on rakentaa remmiahdettu C16XE. Täytyisi alkaa löydä lukkoon pakettia, jolla tuon toteuttaa ja alkaa sitten haalimaan osia. Aluksi täytyisi mm. päättää millä puristussuhteella moottorin tekee. Moottori on tulossa A Corsaan ja pääasiallisena käyttönä tulevat olemaan ratapäivät ja satunnainen kadulla ajelu (mikäli auton saa pidettyä vielä kilvissä). Valmis auto painanee turvakaarineen ja remmiahtimineen ym. noin 900 kg. 300-350 hp riittänee rata-ajoon hyvin ja tuonkin kanssa varmaankin on jo jonkin verran pitohaasteita. Vaihdelaatikoksi tulee F20 Quaifen lukolla.

Joku kuitenkin keksii ehdottaa, että tee mieluummin turbolla, kun tulee halvemmaksi ja saa enemmän tehoa, mutta unohdetaan nyt kuitenkin se turboahdin tässä tapauksessa. Haluan remmiahdetun moottorin jo pelkästään siitäkin syystä, että turboja on nykyään vähän joka toisessa harrasteautossa. Lisäksi laakea ja tasainen käyttöalue ilman suurempia viiveitä ahtopaineen nousussa kiinnostaa rata-ajoa silmällä pitäen.

Ahdinpohdintaa:

Mini Cooper S:n Eaton M45 on ollut hyllyssä jo vuosia, mutta tuossa loppuisi väistämättä tuotto kesken jossakin 230 hp paikkeilla, joten ajatus on nyt kääntynyt siihen, että parempi laittaa heti suoraan järeämpi ahdin, ettei jää heti alkujaan pieneksi. Ahtimeksi olen kaavaillut Opcon Autorotor 3150:a ja maksimiahtopaineeksi noin 1,5 bar. Tilan puolesta ainoa mahdollinen paikka ahtimelle näyttää olevan moottorin takapuolella, moottorin ja tulipellin välissä.


Välijäähdytyksen pohdintaa:

Välijäähdytyksessä helppona vaihtoehtoina turbomoottoreista tuttu perinteinen keulalle tuleva ilma-ilma intercooler. Tuossa ratkaisussa tulee tosin kaikkine putkineen aika paljon ilmatilavuutta ahtimen ja imuventtiilien välille, mikä lisännee viivettä ahtopaineen nousussa (jos kaasuläppä remmiahtimen imupuolella, kuten esim. Mini Cooper S:ssä).

Toinen vaihtoehto olisi vesi-ilma-kenno ahtimen ja imusarjan väliin mahdollisimman lyhyellä virtausreitillä ja kylmävesikierron jäähdytinkenno keulalle. Jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa voi tosin tulla vähän tilan ahtautta, jos ei siirrä lämppärin kennoa pömpeleineen ja sisätilapuhallinta johonkin muualle, että saisi tehtyä lisätilaa tulipeltiin moottorin taakse.


Puristussuhde:

Mikä puristussuhde olisi sopiva 1,5 bar ahdoilla ja RE85:llä tuommoiseen imusarjasuihkutteiseen 16v-moottoriin? Wössnerin ja Wisecon männät näyttävät lähtöjään olevan joko 8,8- tai 11,5-puristussuhteella. 8,8 olisi varmaan vielä ihan OK bensalla, mutta RE85:lle kuulostaa selvästi turhan matalalta. Asiaan vielä sen tarkemmin perehtymättä 9,5-10,5 kuulostaisi omaan korvaan oikeammalta alueelta RE85:n kanssa. Kuinkahan paljon Wisecon ja Wössnerin 11,5-puristeisten mäntien laessa on paksuutta? Olisiko vara ottaa sen verran patista siivua pois, että puristussuhde putoaisi sopivaksi ahdettuun moottoriin? Mitä muita mäntävaihtoehtoja olisi?


Eli kysymys kuuluu: millä osilla tekisitte moottorin?

Lähtökohta: Vapaasti hengittävä C16XE. Kannen kanavat siistitty, EGR-kanava hitsattu umpeen, venttiilit ja seetit muotoiltu, imusarja kohdistettu kanteen + omatekoinen plenum. Vakionokat + säädettävät nokkapyörät. Vakiokaasuläppä (50 mm = liian pieni). Noin 145 hp @ 6800 rpm. Vakiomoottoriohjaus, teho kasvaisi vielä, jos saisi kierroksia nostettua.

Tavoitteet remmiahdetulle moottorille: Kestävä ja varmatoiminen moottori, jolla voi suhteellisen huoletta ajaa rata-ajoa useita kierroksia putkeen ja useammat ratapäivät kesässä ilman moottorin avaamisia. Maksimikierrokset ehkä noin 7500 rpm. Tarkoitus on käyttää C16XE-sylinterikantta. Mieluummin painottaisin siis kestävyyttä kuin viimeisten saatavilla olevien hevosvoimien tavoittelua.

Kysymyslista:

1. Mikä lohko? C16XE:n alkuperäinen vain joku muu (C16NZ alakerta löytyisi omasta varastosta)?
2. Mikä kampiakseli?
3. Mitkä männät, mikä puristussuhde?
4. Mitkä kiertokanget?
5. Mitkä laakerit?
6. Runkolaakereiden ”korsetti”levyllä vai ilman?
7. Mikä kannentiiviste?
8. Minkälainen kampikammion huohotus?
9. C16XE vakio nokka-akselit uudelleen ajoitettuna vai jotkut muut?
10. Mitkä polttoainesuuttimet (RE85, moottorin bruttoteho 1,5 bar noin 400 hp, josta ahdin haukkaa noin 45 hp)?
11. Mikä polttoainepumppu?
12. Mikä vauhtipyörä ja kytkin (1,5 bar noin 330 Nm)? Nyt vakiovauhtipyörä kevennettynä + vakiokytkin.

Tarkemman moottorinohjauskeskustelun voisi vielä jättää väliin tällä erää. Täytyy vielä pähkäillä kaasuläpän paikka (ennen vai jälkeen ahtimen) ja by-pass-kierron toteutus ensin, että tietää mitä kaikkea täytyy ohjata sähköisesti. Sähköisesti ohjattava by-pass läppä voisi kyllä olla hyvä, että saisi rajoitettua ahtopainetta pienemmillä vaihteilla.

Kohdekulkine:

Kuva
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Toi 8.8 puristushan on varsin OK E85 käytössäkin. Mitenköhän korkeammat puristukset muutenkaan jeesaisi remmikäytössä, kun koneessa on painetta kokoajan?
Vartti- tai maililaitteessa vesivälijäähy olisi jees, mutta eihän se oikein muussa käytössä puolla paikkaansa.
JEEEEEEEEEEEEE!
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Markus »

Keme kirjoitti: 01 Maalis 2019, 15:18 Toi 8.8 puristushan on varsin OK E85 käytössäkin. Mitenköhän korkeammat puristukset muutenkaan jeesaisi remmikäytössä, kun koneessa on painetta kokoajan?
Vartti- tai maililaitteessa vesivälijäähy olisi jees, mutta eihän se oikein muussa käytössä puolla paikkaansa.
Varmasti toimii tosiaan etanolikäytössäkin 8,8-puristussuhteella, mutta ei välttämättä ole optimi tehon tuoton kannalta. Yleisesti ottaen korkeammalla puristussuhteella kuitenkin päästään parempaan hyötysuhteeseen ja sitä kautta hieman suurempaan tehoon samalla ahtopaineella (tai enemminkin samalla ilmamäärällä). RE85:n oktaaniluku kun on paljon 98:a korkeampi (Wikipedian mukaan > 104), niin pitäisi kestää nakuttamatta myös korkeammalla puristussuhteella. Lisäksi etanolin höyrystyminen jäähdyttää seosta paljon enemmän kuin bensan höyrystyminen, mikä myös osaltaan pienentää nakutusriskiä.

Perusteletko vielä miksi vesi-ilma jäähdytys olisi huonompi kuin ilma-ilma, jos pidetään keulalla olevan vesijäähdyttimen ja kiertovesipumpun mitoituksella huoli siitä, että cooleriin menevä vesi pysyy kylmänä myös pidemmässä yhtämittaisessa kuormituksessa?
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Sulla on orkkis lohko hyvä. Ota se c16nz lohko ja poraa siihen toiset männät ja kanget. Ulkoisesti lohko on identtinen mutta männät ja kanget huonommat.

Oletko ajatellut psa tyyliä eli ohittaa välijäähdytin kun sitä ei tarvita?

Ja tuohon saisi kyllä matalan välijäähyn suht lyhyillä putkilla alempaan puskurin aukkoon.

11 polttoaine pumpuksi hiljainen aeroflow tankin sisälle c14nz tankilla toteutettuna. Katso minun puolisukeltaja topic. Race.fi on infoa tuosta pumpusta

Laakereiksi glyco laatu laakerit. Kampiakselille tarkistus ja tasapainotus.

Ja jos tilaa tarvii niin voisiko laturin siirtää etupuolelle?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Vesi-ilma-jäähyn heat soakki voi olla vähän paha pitkissä vedoissa, kun se neste ei saa siirrettyä lämpöä pois imusarjasta. Ton lisäksi järjestelmän monimutkaisuus ja paino on huonoja juttuja, jos niitä tarvitsee miettiä. Kovin harvakseltaan niitä missään näkyy.

Puristussuhdekeskustelu on mielenkiintoinen aihe. Eihän sillä korkeammalla purkalla saa sen enempää tehoa, mutta sinne alipainealueelle ja turbokoneen spooliin saa virkeyttä. Remmikoneessahan ei ole spoolia, joten mikäs hyöty siitä korkeammasta purkasta on? Laittaa pari napsua lisää ennakkoa ja teho on sama? E85 mahdollistaa korkeamman purkan käytön, mutta eihän se siihen pakota. Autotehtaiden vakioautojen toteutuksia ei kannata sotkea tähän esimerkeiksi, koska niissä korkeapuristekoneissa on päästöt todella määräävässä asemassa ja niiden on periaatteessa kestettävä se satatonnia.

Madihan taisi ajella jollain jäärata Calibralla korkeammalla purkalla ja sitten matalammalla purkalla? Jotain eroa siinä oli ajettavuuteenkin mutten muista mitä.
JEEEEEEEEEEEEE!
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Markus »

1,2sorsa kirjoitti: 01 Maalis 2019, 18:26 Sulla on orkkis lohko hyvä. Ota se c16nz lohko ja poraa siihen toiset männät ja kanget. Ulkoisesti lohko on identtinen mutta männät ja kanget huonommat.
Tuommoinen vanha viestiketju löytyi 1,6-lohkojen eroista:
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... o#p1038301

Muistelinkin, että nuo lohkot ovat eri näköisiä. Tuon vanhan keskustelun perusteella voisi olla parempikin tehdä C16NZ-lohkosta, jos on kerran vahvempi. Voisikohan joku vahvistaa tämän? Jotenkin on semmoinen muistikuva, että C16NZ ja C16XE-kampiakselitkin olisivat eri näköiset. 1,6 16v-kannet kuitenkin ilmeisesti käyvät suoraan 8v-lohkon päälle?

Alla kuvat C16XE:n jakopäästä sekä kannesta. Ohjainrullat näyttäisivät olevan kannen puolella ja kiristinrullan kiinnitys lohkon puolella. Toivottavasti tuo jakohinan kiristinrullan kiinnityspultin paikka on sama 8v- ja 16v-lohkoissa.

Kuva

Kuva
1,2sorsa kirjoitti: 01 Maalis 2019, 18:26 Oletko ajatellut psa tyyliä eli ohittaa välijäähdytin kun sitä ei tarvita?
Mikä tuossa PSA:n välijäähdyttimen ohittamisessa on ideana? Pitää imuilma lämpimämpänä pakkaskeleillä?
1,2sorsa kirjoitti: 01 Maalis 2019, 18:26 Ja tuohon saisi kyllä matalan välijäähyn suht lyhyillä putkilla alempaan puskurin aukkoon.
Välijäähdyttimen putkille tulee joka tapauksessa jonkin verran mittaa, kun täytyy lähteä moottorin takaa asti keulalle. Mutta onhan tuo tietysti tehtävissä.
1,2sorsa kirjoitti: 01 Maalis 2019, 18:26 11 polttoaine pumpuksi hiljainen aeroflow tankin sisälle c14nz tankilla toteutettuna. Katso minun puolisukeltaja topic. Race.fi on infoa tuosta pumpusta
Ihan hyvältä vaihtoehdolta vaikuttaisi tuo tankin sisäinen pumppu. Tuossa täytyy vain varmistaa, että se tankin sisäinen "kerääjäsäiliö" pumpun ympärillä ehtii täyttyä yhtä nopeasti kuin pumppu imee. Virityspumpun tuotto kuitenkin on oletettavasti huomattavasti alkuperäistä C14NZ:n pumpun tuottoa suurempi. Ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole ollut ongelmia. Enpä muuten onnistunut löytämään nyt tuota Aeroflow:n pumppua Race.fi sivuilta, olisiko poistunut valikoimasta. Vastaavia Walbron pumppuja näyttäisi kuitenkin olevan. Toki tuon Gsi:n tankin kanssa kävisi ihan "044" Bosch:kin ulkoisella asennuksella.
1,2sorsa kirjoitti: 01 Maalis 2019, 18:26 Laakereiksi glyco laatu laakerit. Kampiakselille tarkistus ja tasapainotus.
Glycot taisi tulla laitettua tuohon C16XE:henkin.
1,2sorsa kirjoitti: 01 Maalis 2019, 18:26 Ja jos tilaa tarvii niin voisiko laturin siirtää etupuolelle?
Moottorin etupuolella ei oikein tahdo olla tilaa laturille, kun reaktiotanko ja kallistuksenvakaaja tulevat samalle alueelle. Lisäksi edessä oleva laturi täytyisi toteuttaa erillisellä ulommas tulevalla hihnapyörällä ja kiilahihnalla, kun samalle hihnalle remmiahtimen kanssa sitä ei oikein saisi järkevästi. Remmiahtimen hihnan "kireä" puoli täytyisi saada menemään suoraan remmiahtimen hihnapyörältä kampiakselin pyörälle tai muuten tulisi aika hurja laakerikuorma kireällä puolella välissä olevalle laturille tai ohjainrullalle. Lisäksi täytyy saada riittävästi kosketuskulmaa sekä remmiahtimen hihnapyörälle että kampiakselin pyörälle, että saa hihnaluiston pysymään kurissa.

Vinkkejä mahdollisimman pienikokoisesta laturista otetaan vastaan. Löytyisiköhän jostakin japanilaisesta? Saisi olla mielellään suoraan 6PK-hihnapyörällä, mutta toki hihnapyörän voi tarvittaessa teettääkin.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Markus »

Keme kirjoitti: 01 Maalis 2019, 18:40 Vesi-ilma-jäähyn heat soakki voi olla vähän paha pitkissä vedoissa, kun se neste ei saa siirrettyä lämpöä pois imusarjasta. Ton lisäksi järjestelmän monimutkaisuus ja paino on huonoja juttuja, jos niitä tarvitsee miettiä. Kovin harvakseltaan niitä missään näkyy.
Onko tässä siis oletuksena, että pidemmässä vedossa keulalla olevan jäähdyttimen jäähdytysteho ei riitä siihen, että coolerille menevä vesi pysyisi tarpeeksi kylmänä? Onko tästä käytännön kokemusta? Kiihdytysautoissahan tuo ei ole edes järjestelmän mitoituksen suunnittelun lähtökohta, kun voidaan luottaa myös vesitilavuuden lämpökapasiteettiin ja on OK, että vesi lämpenee jokusen sekunnin vedon aikana, kun ei ole tarkoituskaan ajaa pidempään.
Keme kirjoitti: 01 Maalis 2019, 18:40 Puristussuhdekeskustelu on mielenkiintoinen aihe. Eihän sillä korkeammalla purkalla saa sen enempää tehoa, mutta sinne alipainealueelle ja turbokoneen spooliin saa virkeyttä. Remmikoneessahan ei ole spoolia, joten mikäs hyöty siitä korkeammasta purkasta on? Laittaa pari napsua lisää ennakkoa ja teho on sama? E85 mahdollistaa korkeamman purkan käytön, mutta eihän se siihen pakota. Autotehtaiden vakioautojen toteutuksia ei kannata sotkea tähän esimerkeiksi, koska niissä korkeapuristekoneissa on päästöt todella määräävässä asemassa ja niiden on periaatteessa kestettävä se satatonnia.
Kuvittelisin, että paras teho tietyllä ahtopaineella saadaan oikealla oktaaniluvun, puristussuhteen ja sytytysennakon yhdistelmällä. Selkeästi liian matalalla puristussuhteella ei siis päästä optimitehoon vaikka kuinka säätäisi ennakkoa aikaiselle. Jos nakutus ei rajoita ennakon säätöä, niin jossakin vaiheessa ennakkoa aikaistaessa palaminen (ja sylinteripaineen nousu) alkaa tapahtua liikaa puristusvaiheen puolella, mikä alkaa laskea tehoa (= hyötysuhdetta). Tuossakin tapauksessa löytyy toki paras ennakko, jolla saadaan kyseisellä kokoonpanolla suurin teho, mutta kyseisessä tapauksessa voitasiin ehkä saavuttaa vielä suurempi teho korkeammalla puristussuhteella ja sille sopivaksi säädetyllä ennakolla.
Keme kirjoitti: 01 Maalis 2019, 18:40 Madihan taisi ajella jollain jäärata Calibralla korkeammalla purkalla ja sitten matalammalla purkalla? Jotain eroa siinä oli ajettavuuteenkin mutten muista mitä.
Tästä olisi mukava kuulla kommentteja.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Pitää punnita tyhjä c16xe lohko. Mulla voisi olla jossain x16xel vanhempi lohko f astrasta kun lumet sulaa.

Suzuki jimny 2011 oli aika pikkuisella laturilla. Siinä kun ainoat sähkölaitteet on valot kaksi ikkunan nostajaa.

A corsan 45ah delcoremy on myös hieman c16xe omaa pienempi.

Ja oma amatöörin mielide on 10,5 vakio puristukset ja saahan tuohonkin varmaan eripaksuisia cometic tiivisteitä?
Niillä voisi helposti kokeilla vaikutuksia
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei ollut race.fi nettikaupassa. Laitoin kyselyn perään
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ei kai kukaan kierrätä vesi/ilma -välijäähdyttimen nesteitä moottorin jäähdyttimessä?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Markus »

Jarno kirjoitti: 02 Maalis 2019, 01:52 Ei kai kukaan kierrätä vesi/ilma -välijäähdyttimen nesteitä moottorin jäähdyttimessä?
Toivottavasti ei. Ainakin itse olen tuolla aloitusviestissä koittanut käyttää termiä kylmävesikierto, jolla yritän sanoa, että se on moottorin jäähdytysnesteestä täysin erillinen vesipiiri, jossa on oma erillinen jäähdytinkenno syylärin edessä.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
jussi.p
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Loka 2006, 20:09

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Asiallinen ja mielenkiintoinen laitos tulossa :peukku:
Noista ahtoputkien pituuksista sen verran että ei sen takia kannata vesicooleria laittaa koska ei kenenkään perse huomaa vaikka tulis metri lisää putkea.Peräkontti toteutukset sitten erikseen.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Hieno projekti,ainakin lähtökohdat on kunnossa :thumbsup:
Ainakin isolohkoissa noi jakopää hommeli erot pääasiassa on vain hihnapyörissä ja öljypumpussa(kiristinmen/vai rullan paikka).

Toi puristussuhde juttu onkin aika erikoinen,turbokoneessa isommasta rutusta on hyötyä ja ei vaikuttais olevan mitään haittapuolia ainakaan viinalla ajettaessa.
Itse ainakin jos turbomotin tekisin niin ei se alle 10:1 puristeinen olisi,mutta paha sanoa onko mitään hyötyä tuommosessa remmiahdetussa.

Kuinkas remmiahdin soveltuu tuommoseen pidempiaikaiseen yhtäjaksoiseen korkeilla kierroksilla ajeluun?
Joutuu varmaankin aika tarkkaan miettimään ahtimen koon ja välityksen jotta hyötysuhde olisi hyvä tuommosessa käytössä?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Jarno kirjoitti: 02 Maalis 2019, 01:52 Ei kai kukaan kierrätä vesi/ilma -välijäähdyttimen nesteitä moottorin jäähdyttimessä?
Ois aika jees, ku imulämmöt ois aina jotain 90 astetta :D
JEEEEEEEEEEEEE!
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?

Viesti Kirjoittaja Markus »

?! kirjoitti: 02 Maalis 2019, 10:15 Hieno projekti,ainakin lähtökohdat on kunnossa :thumbsup:
Ainakin isolohkoissa noi jakopää hommeli erot pääasiassa on vain hihnapyörissä ja öljypumpussa(kiristinmen/vai rullan paikka).

Toi puristussuhde juttu onkin aika erikoinen,turbokoneessa isommasta rutusta on hyötyä ja ei vaikuttais olevan mitään haittapuolia ainakaan viinalla ajettaessa.
Itse ainakin jos turbomotin tekisin niin ei se alle 10:1 puristeinen olisi,mutta paha sanoa onko mitään hyötyä tuommosessa remmiahdetussa.

Kuinkas remmiahdin soveltuu tuommoseen pidempiaikaiseen yhtäjaksoiseen korkeilla kierroksilla ajeluun?
Joutuu varmaankin aika tarkkaan miettimään ahtimen koon ja välityksen jotta hyötysuhde olisi hyvä tuommosessa käytössä?

Omakohtaista kokemusta ei vielä ole, mutta nuo Billet-koteloiset Autorotorin Twin Screw -ruuviahtimet ovat varsinkin korkeammilla ahtopaineilla aika paljon paremmalla hyötysuhteella kuin perinteiset roots-ahtimet ja soveltuvat siis yli 1 bar ahtopainelle (joidenkin lähteiden mukaan jopa 1,8 bar). Toki ahtimen koko ja välityssuhde täytyy tietysti olla kohdallaan, ettei maksimipyörimisnopeutta (13 000 rpm) ylitetä. Toinen asia, joka ilmeisesti olisi syytä huomioida, on se, että by-pass kierto ahtimen imuun otettaisiin vasta välijäähdyttimen jälkeen, ettei ahtimen imuun kierrätetä osakaasulla kuumaa ilmaa.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Vastaa Viestiin