LET koneiden viritys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
tume_81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:24
Paikkakunta: Mikkeli

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja tume_81 »

Pitäisi kesäksi elvytellä turbo calibra muutaman vuoden seisonnan jälkeen taas liikenteeseen.
Koitin ettiä juttua missä oli keskustelua lastuista tuohon moottoriin, mutta en sitä äkkiseltään löytänyt.
Keksintööni on vaihdettu isompi turbo ja nyt paikallaan V-max evo 5 lastu, mutta moottori ei jotenkin pelitä kunnolla ja epäilen sen johtuvan vaihdetusta turbosta ja tuosta lastusta. Vetoja suunnillaan samalla tavalla kuin vakiona.
Vakio lastulla ei tuo isompi turbo pelittänyt ollenkaan vaan joku turvapiiri tms. katkaisi vedot kun koitti kunnolla vedättää.
Muistaakseni aiemmissa lastu kommenteissa oli todettu joku lastu olevan sopivin vakio ohjauksella + isommalla turbolla ?
Voisi vielä kokeilla tuota lastun vaihtoa jos sen tiedon joku muistaisi.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

^kai sulla on edes laajakaista seosmittari?
Ilman semmosta tulee romurautaa kovin helposti ahdetuissa.

Vakio ecussa on fuel cut kun ahdot nousee tietyn yli ja noissa lastuissa rajaa on nostettu tai poistettu.

Oma let korvausahtimella toimii ainakin hienosti,vakio suuttimet lopuu vaan täysin kesken 1bar ahdoilla,eli menee laihalle.Mulla on joku ohjelmoitu vakio purkki josta ilmeisesti poistettu fuel cut ja kaikki muutkin "turvatoiminnot".Holtz-racing lukee kyljessä ja purkki painaa huomattavasti enemmän kuin normaali ecu.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
tume_81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:24
Paikkakunta: Mikkeli

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja tume_81 »

Laajakaista seosmittari löytyy, seokset on mittarin mukaan hiukan laihan puolella täys vedätyksessä, tästäkin syystä joku toinen lastu kiinnostaisi.
Suuttimet on vaihdettu isompiin edellisen omistajan toimesta, kokoa en nyt muista.
Bensanpainetta on muuteltu, mutta sillä ei ole suurtakaan merkitystä ollut ainakaan seoksiin, eikä oikein muuhunkaan käytökseen.
Joskus mietin, että pitäisikö seosmittarille olla oma lambda ?
Nyt on haaroitettu samalta lambdalta eculle ja seosmittarile niin voiko siinä tulla jotain häiriöitä eculle ?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Aina kannattaa olla oma (alkuperäinen)kapeakaistalamda moottorinohjaukselle.

Tuo ettei seos muutu b.painetta nostamalla viittaa ehkä tehottomaan bensapumppuun.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
tume_81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:24
Paikkakunta: Mikkeli

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja tume_81 »

Bensapumppu on todennäköisesti alkuperäinen.
Varmaan menee sekin nyt vaihton jos tuo kesäksi elpyy liikenteeseen.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kannattaa tehdä pumpulle uudet sähköt releellä akulta,käyttää alkuperäistä syöttöä herätteenä.-90 luvun ooppeleissa pumpulle tuleva jännite on auto käynnissä luokkaa 11v,aika paljon hukkuu matkalle ja vaikuttaa merkittävästi pumpun tuottoon.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Oliko C20LET moottoreiden vakio ecun ahtopaineen fuel cut rajat erilaiset eri lämpötiloissa, muistelisin joskus tällaista lukeneeni?
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Mistä porukka on hommannut/tehnyt Z20LET öljypumpun imuputken/laipan? Minkä valmistajan tarvike pumpun uskaltaa ostaa? Migwebillä oli juttua että on jotain tarvikepumppua joka on jo uutena susi?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Eikös se sama pyöreellä laipalla oleva imuputki ole uudemmissa X20XEVssäkin, muistelisin semmoisen purkaneen jostakin n. -98 F Astrasta joka oli 2 osaisella öljypohjalla.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Toi ovaalilla putkella oleva on noin -99 eteenpäin. Pyöreällä putkella olevat ovat samanlaisia rattailtaan XE/LET pumppujen kanssa.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mä ostin uuden imupuken ja tein siitä.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Sämä »

vectraTBO kirjoitti: 23 Huhti 2018, 21:32 Toi ovaalilla putkella oleva on noin -99 eteenpäin. Pyöreällä putkella olevat ovat samanlaisia rattailtaan XE/LET pumppujen kanssa.
Äh, kyllä, eli se ovaali löytyy uudemmista XEVeistäkin. Sitä meinasinkin, jossain kamppeessa mulla oli tuommonen jokatapauksessa kun purin mutta tästä lie jo yli 5 vuotta niin alkaa muistikuvat hämärtyä :lol:
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Jarno kirjoitti: 23 Huhti 2018, 22:12 Mä ostin uuden imupuken ja tein siitä.
Mitäs hintaluokkaa tuollainen putki oli? Mikä on paras aihio kun jostakin dieselistäkin löytyy toi laippa?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Jarno »

vectraTBO kirjoitti: 24 Huhti 2018, 06:11
Jarno kirjoitti: 23 Huhti 2018, 22:12 Mä ostin uuden imupuken ja tein siitä.
Mitäs hintaluokkaa tuollainen putki oli? Mikä on paras aihio kun jostakin dieselistäkin löytyy toi laippa?
En muista mitä kymmenisen vuotta sitten maksoi mutta tuskin paria kymppiä enempää. Z20LET:in taisi olla ja riitti että putkea jatkoi keskeltä ja teki kannakkeen oikeaan kohtaan. Käytin siis myös Z20LET:in sihtiä.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Vähän on hinnat noussut. 111,70e oli päivän hinta putkelle :o

Toki siitä saa sen -30% mutta silti. Ebayn noin 200e valmiiksi modattu putki ei kuulosta enää niin kalliilta :D
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Vastaa Viestiin