x20xev/22xe koneen virittäminen.

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
1,2sorsa
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 7729
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 22 Marras 2019, 06:13

Marteliukselta ostin itse laipan pakosarjaan.
Orkkis poteropainaa jonkin verran. Ohc saa lättymallin samassa koossa joka joitakin kiloja kevyempi
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 237
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja hukkis » 22 Marras 2019, 09:27

Moottorin jakopään puoleinen kiinnitys on erilainen, sitä kannattanee pähkäillä ennenku nostaa konetta paikalleen...

1,2sorsa
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 7729
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 22 Marras 2019, 11:56

Ainakin b vectrassa tulee kannake jakopäästä läpi kolmella pultilla. Samoin lienee g astrassa kun pikkukoneetkin on jakopäästä kiinni ilmanputsarin alle korvakkeeseen.

Ja tulee nimenomaan sylinterikanteen ne pultit.

Alakerta on f astrassa ilman tp akseleita ja joko isolla peltisellä öljypohjalla tai kaksiosaisella öljypohjalla joka tukevampi ja tulee laatikkoonkin kahdella tai kolmella pultilla
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 237
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja hukkis » 22 Marras 2019, 13:51

Eiköhän ne korvakon pultit kuitenki oo lohkossa kiinni...

Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Ketsa » 22 Marras 2019, 17:22

Kiitokset kommenteista ja vinkeistä.

1,2sorsa - Tarkoititko tuolla OHC lättymallikommentilla, että OHC:een pakosarjanlaippa kävisi x20xeviin?

1,2sorsa
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 7729
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 22 Marras 2019, 17:26

Ketsa kirjoitti:
22 Marras 2019, 17:22
Kiitokset kommenteista ja vinkeistä.

1,2sorsa - Tarkoititko tuolla OHC lättymallikommentilla, että OHC:een pakosarjanlaippa kävisi x20xeviin?

Vauhtipyörä mallia lätty ja potero käy ristiin kun vaihtaa kytkimen.

https://martelius.com/opel-ecotec-pakosarjan-laippa
Tuommoisen olen tilannut ja laitoin tilaus infoksi
C18xe/x20xev
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Ketsa » 24 Marras 2019, 19:16

hukkis kirjoitti:
22 Marras 2019, 09:27
Moottorin jakopään puoleinen kiinnitys on erilainen, sitä kannattanee pähkäillä ennenku nostaa konetta paikalleen...
Niinpä näkyi olevankin. Toivottavasti F-Astrasta motista löytyy pultinpaikat jakopäänkopan alta. Muuten pitää melkein todeta, että olisi pitänyt ensin tutkia ja sitten vasta hutkia ja ostaa nettiautosta karvalakki G-Astra tekniikan luovuttajaksi :)

Imusarja tuli purettua ja en kyllä osannut tuollaista palapeliä odottaa.

Kuva

Imusarjaan liittyen pari jatkokysymystä.

- Onko joku tämän topikin lukija koittanut itse hitsata tuota imusarjaa ja jos on, niin millä lisäaineella?

- Onko kukaan funtsinut/tehnyt sellaista imusarjaa, että hyödyntäisi vain kaksi vasemman puoleista osaa ja tekisi niiden kaveriksi järkevän kokoisen plenumin?

Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Ketsa » 24 Marras 2019, 19:19

1,2sorsa kirjoitti:
22 Marras 2019, 17:26
https://martelius.com/opel-ecotec-pakosarjan-laippa
Tuommoisen olen tilannut ja laitoin tilaus infoksi
C18xe/x20xev
Kiitokset linkistä. Onko tuossa laipassa reiät sille ihme putkistolle joka on pakosarjassa kiinni?

1,2sorsa
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 7729
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 24 Marras 2019, 19:24

Kiinteää imusarjaa löytyy
Astra f c18xe x20xev
Vectra a calibra a x20xev
1995vm asti.
Lisäksi frontera B 2,2 16v jossa sitten map anturi imusarjassa.

Minulla on 2kpl x20xev b vectran kansia halvalla jos ei pultinpaikkoja löydy

On lisäilmapumpun kanavien reiät valmiina.
Sylinterikanteen kannattaa tehdä niihin reikiin kierteet ja laittaa alumiinipultit pohjaan asti ja muotoilla nuo nystyrät paremmiksi.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Ketsa » 02 Joulu 2019, 21:58

1,2sorsa kirjoitti:
24 Marras 2019, 19:24
Minulla on 2kpl x20xev b vectran kansia halvalla jos ei pultinpaikkoja löydy
Kyllä jakopään kopan alta löytyi kannessa kiinni oleva palikka, jossa kierrereiät ja olipa kopassakin merkattuna pultin paikatkin.

Nyt sitten vielä yksi peruskysymys - onko remonttiosuudessa ymmärrettävä välttää jonkin merkkisiä osia tai käytettävä jotain parempia laakereita tai onko jotain muuta vinkkiä, jolla varmistaa myöhemmän vaiheen virityksen onnistuminen?

1,2sorsa
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 7729
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 02 Joulu 2019, 22:19

Ketsa kirjoitti:
02 Joulu 2019, 21:58
1,2sorsa kirjoitti:
24 Marras 2019, 19:24
Minulla on 2kpl x20xev b vectran kansia halvalla jos ei pultinpaikkoja löydy
Kyllä jakopään kopan alta löytyi kannessa kiinni oleva palikka, jossa kierrereiät ja olipa kopassakin merkattuna pultin paikatkin.

Nyt sitten vielä yksi peruskysymys - onko remonttiosuudessa ymmärrettävä välttää jonkin merkkisiä osia tai käytettävä jotain parempia laakereita tai onko jotain muuta vinkkiä, jolla varmistaa myöhemmän vaiheen virityksen onnistuminen?
Tässä topick siittä mitä välttää.
viewtopic.php?f=5&t=231927

Hyvää vakiota tiivistettä, elring, victor reinz, payen ja ne venttiilivarrenkumet sitte semmoiset vihreät fluoridikumiset, GM tiivisteet hyviä esim kansipahvina tai stefoina mutta voi olla jo turhan vanhaa varastoakin. Bta mätänetistä ja goezze on ollut mulla kannentiivisteenäkin. Corteco ja topran imusarjantiivisteenä mutta ei muuhun.
Laakereiksi glyco
Männänrenkaiksi goezze tai mahle.

Öljyistä paras mielestäni teboil diamond 5w-40
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Vastaa Viestiin