1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Jrx8.6
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Touko 2020, 07:36

Re: X16XE piristystä ralliin

Viesti Kirjoittaja Jrx8.6 » 19 Touko 2020, 08:25

Semmonen tuli myös mieleen, että käykö jostain isommasta koneesta kansi tuohon lohkoon, niin ei tartteis rakennella mitään imusarjoja?
Kai ny isommissa koneissa on isommat kaasuläpät ja imusarjat?

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14435
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 19 Touko 2020, 18:01

X16XE on jo parhaalla mahdollisella kannella.
Kai ralliautoa aina on pakko rakentaa. Imusarjaa saa kaupasta.


Ja isommasta ei passaa ku lohko on eri(paitsi X18XE1)
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

1,2sorsa
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8894
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 19 Touko 2020, 18:18

Z18xe kansi käy myös.

X16xel uudempi 187 valuinen kansi on paras. Löytyy ainakin g astrasta. Imukanavat on paremman malliset
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi projekti
Frontera sport 4x4 2,2 16v

OPOWER
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 228
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja OPOWER » 20 Touko 2020, 08:07

Kilpa-auto ja tonnin budjetti. Joku tässä nyt ei täsmää.
Kilpurissa saa helposti tonnin menemään jo esim. öljy- ja bensaletkuihin.
Tuossa kyseisessä moottorissa imusarja ahdistaa todennäköisesti enemmän kuin kaasuläppä.
Nokka-akseleiden vaihto edellyttää samalla koko kannen ja venttiilikoneiston tekemistä kuntoon.
Ohjelmoitava ecu on ehkä paras hankinta ja noitahan on monen hintaisia. 😃

Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Viesti Kirjoittaja Ketsa » 20 Touko 2020, 13:12

En tunne harrasterallin sääntöjä, mutta kuvittelisin, että läppärungot on sallittu. Tee se itse mies soveltaa läppärungot jostain prätkästä ja silloin imusarjan itse tekeminenkin on huomattavasti helpompaa. Toki vaatii sitten ohjelmoitavan ecu:n, mutta siihen siirtyminen voi olla kokonaisuutena jopa halvempi vaihtoehto verrattuna orkkis ecujen kanssa otteluun.

Jos tiukalla budjetilla pitää rakentaa ralliauto, niin onko V1600 suljettu pois? Ainakin krossin puolella G-Astra oli viime kesänä näkemässäni kisasassa luokan nopein menopeli.

Vastaa Viestiin