C30SE virittäminen

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
hote
OCF Member 2015
Viestit: 2166
Liittynyt: 13 Heinä 2008, 22:15

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja hote »

Nyt ois 24v kansi myynnissä halvalla. Kansiviritys Kosusen tekemä. Itsellä ei ole enää käyttöä kun möin jo autot pois, mihin kansi kävisi..

1200€
Ei ole ollut autossa kiinni porttauksen jälkeen käytännössä uusi kansi.
Omega A
tiirikkav2
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Joulu 2014, 11:40

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Täältä löytyy 7M GTE:n turbopakosatsi, josta laipan vaihtamalla menee tähän mottiin kiinni. T3 twin scroll tais olla laippa ja voipi olla että tulee kokonainen konekin myyntiin syksymmällä. Taitaa olla jo aika arvokkaita nämä moottorit nykysin? Joku voi pistellä vaikka YV jos kiinnostaa 3.0 24v rempattuna -(z)-
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Topiccihan on vähän väärä, mutta mikähän mahtaa olla tämänhetkinen tilanne noiden laahaimien kanssa?

Jonkun aikaa sitten näin niitä myynnissä mutta ei tullut silloin ostettua.
Ainakin tuolla niitä ollut mutta nyt ei jostain syystä ole enää tuota kaarevaa laahainta listoilla:

http://www.edelschmiede.com/edelschmied ... mer-markt/

Edit: linkki korjattu

Ainut sivu mistä löysin oli tuo:
http://veb-fahrzeugtechnik.de/M/Kadett% ... ienen.html

Tosin tuo 499e ei enää ole kovin edullinen hinta, sillähän jo melkein tekee remontin jos vanha ketju katkeaa :lol:
Avatar
Waunu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 624
Liittynyt: 02 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Waunu »

Onko jengillä kokemuksia ahtamisesta, jos haluaa päästä helpolla moottorin jälkeen olevien osien uusinnan suhteen?
Monihan on rakentanut aika messeviä 400-500hv laitteita. Tällöin varmaan vakio perä, vetarit, kardaani, ja laatikko r28 ei välttämättä kestä ihan arkiajossa jos välillä koitetaan revitellä.

Tarkoitus olisi ahtaa hyvin maltillisesti c30se (Vakio 3000 kyseessä) ja siten, ettei tarvisi heti olla miettimässä, mistä saa sitä ja tätä, kun ei ne sitten kestäneetkään.

Eli; onko kokemusta, missä menee kyseisen kulkineen vakiohilppeiden raja (jos ei moottoria nyt mietitä) ? 250hv, 300hv?
Tästä en ihan äkkiä löytänyt juttua/suoraa vastausta, joten kokemuksethan ovat aina kullanarvoisia.

t. Herrasmiesvirittäjäksi haaveileva :peukku:
Suoraa huutoa 3000 24v
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja ?! »

Ei ole henkilokohtökohtaista kokemusta kylläkään.

Moottorinohjaus ekana vaihtoon ja polttoaineeksi e85!

Ehjä perusmoottori kestänee sinne 400-500hv nurkille avaamatta,kunhan moottorin säädöt on kunnossa.Ahtimena pitää tosin olla muuta kuin joku pieni pakopainepumppu.

Kytkinhän luistaa hyväkuntoisena siinä 450nm jälkeen,jolloin alkaa askikin olemaan heikko,perästä ja kardaanista en olisi huolissani.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Waunu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 624
Liittynyt: 02 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Waunu »

Jeps, no ei kai joku 300hp nyt vielä sitten mikään mahdottomuus olisi.
Kiitoksia vinkistä -(z)-
Suoraa huutoa 3000 24v
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

P. Lanttola kirjoitti:Topiccihan on vähän väärä, mutta mikähän mahtaa olla tämänhetkinen tilanne noiden laahaimien kanssa?

Jonkun aikaa sitten näin niitä myynnissä mutta ei tullut silloin ostettua.
Ainakin tuolla niitä ollut mutta nyt ei jostain syystä ole enää tuota kaarevaa laahainta listoilla:

http://www.edelschmiede.com/edelschmied ... mer-markt/

Edit: linkki korjattu

Ainut sivu mistä löysin oli tuo:
http://veb-fahrzeugtechnik.de/M/Kadett% ... ienen.html

Tosin tuo 499e ei enää ole kovin edullinen hinta, sillähän jo melkein tekee remontin jos vanha ketju katkeaa :lol:
Oliskohan ollu vuosi sitten kun oli ebays myynnis erikseen ketjut ja toisessa paikassa laahaimet niin sain 400€ kaikki, mutta tuntuu kyllä ettei noiden hinnat ainakaan alaspäin oo tulos enää, mutta en tiedä raaskiiko noita ikinä vaihtaa... Oli vain pakko ostaa varuuksi kun noita ei oikein usein oo edes myynnis missään
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

?! kirjoitti:Ei ole henkilokohtökohtaista kokemusta kylläkään.

Moottorinohjaus ekana vaihtoon ja polttoaineeksi e85!

Ehjä perusmoottori kestänee sinne 400-500hv nurkille avaamatta,kunhan moottorin säädöt on kunnossa.Ahtimena pitää tosin olla muuta kuin joku pieni pakopainepumppu.

Kytkinhän luistaa hyväkuntoisena siinä 450nm jälkeen,jolloin alkaa askikin olemaan heikko,perästä ja kardaanista en olisi huolissani.
Ei täälä napapiirillä saa alle 60 kilsan päästä 85 niin on vähä ongelma ku ei sitä viitti kannulla kantaa kotia :D
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja ?! »

^Välillä joutuu vain tekemään uhrauksia

Mahdottoman hyvä polttoaine kyllä jos meinaa korkea ruttuista ahtaa.Koko moottorinohjaus/polttoaine puoli menee kyllä tuohon aineeseen siirtymisen johdosta uusiksi.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Millainen on korkearuttuisen ahtomoottorin puristussuhde?
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1977
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

No eiköhän me puhuta 10:1 ja korkeammasta että voidaan puhua tän päivän korkeapuristeisista. Sierra kossu ajoilla tais 8 olla jo korkea. On tuossa kaveripiirissä 11 puristeisiakin joihin ahdettu yli 3bar. Toki paljonhan siihen nokka-akseleillakin on merkitystä.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Teillähän on sitten kovaruttuisia ahdettuja. Me ollaan jouduttu tuolla kiihdytyspuolella useasti tyytymään ysin paikkeille ja ehkä vähän siitä yli. Ei olla havaittu mitään muuta kuin ongelmia tämän suhteen. Puristuspaine tahtoo nousta liian korkeaksi ja sitten nakuttaa. On me kyllä päästy 4 pyttyisilläkin hyvän päälle 1000hp:n, puhumattakaan 6 tai 8 mukisilla.

Ja kovempaa jos haluaa mennä vaikkapa e85 litkulla, niin joutuu nostamaan paljon ahtoja, jonka seurauksena miedonnetaan ruttua ja nokkaa. Eikä siitä turhan korkeasta rutusta kyllä oikein hyödy muutenkaan. Raja tulee vastaan näissä jutuissa aina. Painehan ei suorasanaisesti riko mitään, vaan kovat pyttypaineet.

Kevään aikana päästään varovasti testaamaan , kuinka eräs alumiinimottinen Opel momenttia pukkaa.
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1977
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Kyllä kai sullekin se tiedossa on että tommonen kovempi ruttunen pelaa aika paljon kivemmin kadulla. Ei sillä sen enempää tehoa saa jos vaan se on mittarina. Mutta jos kaipaa jonkin sortin puhtia normiajoon niin puristussuhteella se on helpoin tehdä.

Ja on noista katuautoistakin otettu pitkälle nelinumeroisia jopa parhaimmillaan 1500hv ja ajettu vielä tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia kilsoja.

Ja katuautoista täällä yleensä puhutaan niin silloin on suorastaan tyhmää olla ajamatta muulla Kuin e85
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

kosunen kirjoitti:Teillähän on sitten kovaruttuisia ahdettuja. Me ollaan jouduttu tuolla kiihdytyspuolella useasti tyytymään ysin paikkeille ja ehkä vähän siitä yli. Ei olla havaittu mitään muuta kuin ongelmia tämän suhteen. Puristuspaine tahtoo nousta liian korkeaksi ja sitten nakuttaa. On me kyllä päästy 4 pyttyisilläkin hyvän päälle 1000hp:n, puhumattakaan 6 tai 8 mukisilla.

Ja kovempaa jos haluaa mennä vaikkapa e85 litkulla, niin joutuu nostamaan paljon ahtoja, jonka seurauksena miedonnetaan ruttua ja nokkaa. Eikä siitä turhan korkeasta rutusta kyllä oikein hyödy muutenkaan. Raja tulee vastaan näissä jutuissa aina. Painehan ei suorasanaisesti riko mitään, vaan kovat pyttypaineet.

Kevään aikana päästään varovasti testaamaan , kuinka eräs alumiinimottinen Opel momenttia pukkaa.
Juuri katselin ja kadehdin kyseistä moottoria kuvista. Mahtaa olla ainakin suomen nopein 4 pyttyinen opeli Erhonmäillä? =D
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: C30SE virittäminen

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No se pelaaminen ja kivasti toimiminen kadulla koostuu kyllä muistakin jutuista, kuin pelkästään korkeasta puristussuhteesta. Sanoisin että hyvin suuressa osassa turbokinnereitä säädöt ovat mitä ovat, siis niitä ei ole säädetty loppuun asti. Monesti taidot loppuvat kesken, jopa siellä säätöpaikoissakin. Moni ajaa silti vielä ihan 98e:lläkin, vaikka viinaakin olisi tarjolla. Ja monesti osavalinnatkaan eivät ole ihan osuneet kohdalleen.

Eihän se suuri teho estä ajamasta ihan normiajojakin tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä. Käyttö ratkaisee ja se kuinka hyvin laitteet on säädöissään.

Niin minäkin luulen, ettei saata löytyä nopeampaa, tai tehokkaampaa 4 sylinteristä Opelia tässä maassa. Toki kaikilla on samat mahdollisuudet sellainen toteuttaa, tai olla toteuttamatta.

Tuolla mun yrityspuolen nassukirjassa on siitä kannesta ja muistakin kilkkeistä kuvia viime syksyltä ja taisinpa laittaa pari päivää sitten vielä muutamat kuvat. Tein protopalikkaan vähän yli vuosi sitten mallikanavat ja nyt ne on sitten valmiissa kannessa. Toki tein vielä cnc koneistuksienkin jälkeen aika paljon ns. käsityötä saadakseni mieleisen lopputuloksen. Jos tulee 1300hp 3,5bar:lla, niin ollaan ihan tyytyväisiä. Ja jos saadaan enemmän, niin se on vain iloinen työtapaturma :) > kohti matalaa 7:aa ja +300km/h lopareita.
Vastaa Viestiin