Enochian kirjoitti:
Ei kai 16SH:ssa ole pakokaasujen takaisinkierrätystä? Ja kyllä tuon 18E-imusarjankin pitäisi mennä suoraan paikoilleen.
ei kai ja pitäisi...melkoista faktaa .olen tuollaisen muutoksen tehnyt ja ainakin tuon vuosimallisessa koneessa mihin muutoksen tein,pakokaasut tulivat pihalle imusarjan puolelta sylinterien välistä ja imusarjan laippaa joutui työstämään rälläkällä.kyllä minäkin hommaa aloittaessani luulin että kaikki käy suoraan.sitä en tiedä oliko kone 1,6sh mutta ainakin se oli se vanha kaasarimallin isolohko jossa on 90hv vakiona,koneen vuosimallista ei mitään hajua.
Aika oudolta kyllä kuulostaa,sillä uudemmassa 16SV:ssäkään ei ole EGR:ää vaikka omaa tiukemmat päästönormit kuin SH
Muutenkaan käsitä miksi katittomaan ei vähäpäästöiseen olisi laitettu pakokaasujen takaisinkierrätys...
siinä oli sellainen pyöreä kanava johon ei kuitenkaan pysty tekemään kierteitä tulppaa varten,jonkun pakkasropun näköisen tulpan siinä olis saanut kyllä kestämään.se reikä jäi osittain imusarjan laipan alle.mulla olis sellainen muistikuva siitä että tuo pakokaasun kierrätys ei liittynyt lainkaan noihin saaste juttuihin vaan oli jonkun sorttinen imusarjan lämmitykseen kuuluva juttu,siis samalla idealla kuin cihhin kaasarikoneissakin mutta erilailla toteutettuna.samanlaiset kanavat näkyy tässäkin kuvassa 1 ja 3 pytyn vieressä,tosin jo tehtaan jäljiltä ummessa: http://www.opel.desteem.org/displayimag ... 327&pos=24
Siksi "ei kai" ja "pitäisi" etten ole itse ko. asennusta ikinä tehnyt, mutta 2 henkilöä on kertonut sen tehneensä ja homman olleen bolt-on. Toiselle jopa myin osia ko. projektia varten. Kai mua sitten taas kusetettiin...
Enochian kirjoitti:Siksi "ei kai" ja "pitäisi" etten ole itse ko. asennusta ikinä tehnyt, mutta 2 henkilöä on kertonut sen tehneensä ja homman olleen bolt-on. Toiselle jopa myin osia ko. projektia varten. Kai mua sitten taas kusetettiin...
juu,eipä mitä.itsekin tuota kuvaa katsellessa mietin että se mistä pakokaasu kulki imusarjaan saattoi olla myös tuo keskimmäinen.ainakin se tuntuis nyt helpommalta tulpata siten kuin sen tulppasin.ei hyvin mutta välttävästi
nyt tää alkaa jo vaivaamaan oikeesti minuakin että mistä moottorista se imusarja tai kansi on ollut.kaikkien kataloogien yms.mukaan tiiviste on sama,tosin sen sopivuudessa ei mitään ongelmaa ollutkaan mutta se jäi mieleen että imusarjan laipasta joutui leikkaamaan jotain pois,en vaan millään muista mitä...,v...u että osaakin mokoma asia vaivata tuo pakokaasun kierrätyskanava jäi vaan siitä hyvin mieleen kun ihmeteltiin kaverin kanssa koekäytöllä että kuinka putki voi vuotaa kun vaihdettiin vaan imusarja.
kannattaisi myös tuon 16sh:n kohdalla miettiä öljynkierron parantamista nokka-akselille. Jostain syystähän noissa menee noita nokkia paljon enemmän kuin esim verrattuna 2.0 8v:hen.
Muistelisin että jossain olen nähnyt jonkun porausohjeen sinne virranjakajan puoleiseen päätyyn, sinne piti vissiin porata joku kanava halkaisijaltaan 4-6mm. Tais olla jossain kirjassa tämä ohje. Viimeisissä painavissa isolohkoissa tämä vissiin on jo tehtaalla tehty.
mäkkäri kirjoitti:No mulle tuli tollanen jokkiskuplan perässä ollu moottori. Kyljessä 40 dellorto ja ite tehdyt imu- ja pakosarjat. Sisuskaluista ei oo mitään tietoo enkä aio tota konetta ny aukastakaan ku se kuulemma pelaa. Mä meinaan istuttaa sen tollasenaan kuplan perään. Aattelin vaan kysästä et mitä niille yleensä on tehty..
Virranjakajan ennakot kohdalleen ja jos et aja sillä kuplalla jokkista niin toinen tupla.
näimpä tänään tuota kyseisen asconan omistajaa jonka autoon ruiskun laitoin.kyseessä oli -82 c-asco ja autossa oli alkuperäinen 1,6 ja asentamani ruisku oli siis 1,8e moottorista.piti nuo varmistaa ettei oma muisti ole pettänyt.
janne75 kirjoitti:Mitä eroa niissä öljykanavissa on?
Muistelisin että jossain olen nähnyt jonkun porausohjeen sinne virranjakajan puoleiseen päätyyn, sinne piti vissiin porata joku kanava halkaisijaltaan 4-6mm. Tais olla jossain kirjassa tämä ohje. Viimeisissä painavissa isolohkoissa tämä vissiin on jo tehtaalla tehty.
mäkkäri kirjoitti:No mulle tuli tollanen jokkiskuplan perässä ollu moottori. Kyljessä 40 dellorto ja ite tehdyt imu- ja pakosarjat. Sisuskaluista ei oo mitään tietoo enkä aio tota konetta ny aukastakaan ku se kuulemma pelaa. Mä meinaan istuttaa sen tollasenaan kuplan perään. Aattelin vaan kysästä et mitä niille yleensä on tehty..
Virranjakajan ennakot kohdalleen ja jos et aja sillä kuplalla jokkista niin toinen tupla.
Joo mullaki on just tehty tollanen JM kulpa tolla SH motilla ja siinä todella on ongelma öljynkierrossa.
Eka alakerta meni hetkessä tohjoks, kun nelosen kk. leikkas ja meni poikki. Nyt uudessa motissa katkesi keinu kolmosen imusta. ja silloin vikaa etsiessä huomasin että öljy ruisku nokalla on todella aneeminen. Täytyy keksiä jotain apuja, ettei mee enää kolmatta mosaa. 'Yhtä prikkaa ö-paineen säätimen jousen alla on jo kokeiltu. Ja näissä ko. alakerroissa käytettiin varamuuden varaks eri ö-pumppuja.
Sen voi kyllä todeta että paukkua saa mukavasti tosta ulos, meillä yks 45 Weber, prätkästä lainattu pakosrj, jyrkin nokka mitä usa-partsista löyty ja kevee alakerta.
JL-Msport kirjoitti:Joo mullaki on just tehty tollanen JM kulpa tolla SH motilla ja siinä todella on ongelma öljynkierrossa.
Eka alakerta meni hetkessä tohjoks, kun nelosen kk. leikkas ja meni poikki. Nyt uudessa motissa katkesi keinu kolmosen imusta. ja silloin vikaa etsiessä huomasin että öljy ruisku nokalla on todella aneeminen. Täytyy keksiä jotain apuja, ettei mee enää kolmatta mosaa. 'Yhtä prikkaa ö-paineen säätimen jousen alla on jo kokeiltu. Ja näissä ko. alakerroissa käytettiin varamuuden varaks eri ö-pumppuja.
Sen voi kyllä todeta että paukkua saa mukavasti tosta ulos, meillä yks 45 Weber, prätkästä lainattu pakosrj, jyrkin nokka mitä usa-partsista löyty ja kevee alakerta.
Siinä on sumppu etupuolella. Pumppu vetää varmaan lähdössä lähes tyhjää ja korkea keula voi aiheuttaa sen että öljy jää jakopään puolelle eikä palaudu sumppuun.
omegan 2.0 ohc:ssä sumppu on kait jakopään puolella, se voisi olla parempi kuplaan.
en oo ihan varma mutta eikös tuo virranjakajan alipainesäädin pidä vaihtaa sellaseen turbolle soveltuvaan malliin, jos sen haluaa toimimaan? 900 8v turbo saabista ainakin kävi tuo säädin suoraan opelin virranjakajaan.